INGEN problemer med clean jazzmaster

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

INGEN problemer med clean jazzmaster

Indlæg af itsaysvuff »

Jeg har en jazzmaster som der er fantastisk at spille på og i for sig også lyder rigtig godt! MEN.. Jeg synes altid clean-lyden har været lidt skinger, selvom jeg skruer helt ned for treble..

Det er en rigtig god guitar, halsen er fantastisk og jeg kan virkelig mærke kroppen vibrere når jeg mærker efter.. Det er en meget levende guitar.

Der er nogle ting som jeg tror det kan skyldes, men jeg er i tvivl:

- Det er en tidlig japaner, så pickupperne har nok noget at sige - jeg tror de er en del hotte og er det ikke noget med at japaner pickupper ikke er helt som rigtige jazzmaster pickupper? Er det alle japanere det handler om?

- Jeg har hørt at elektronik (the pots and capacitors) også har meget at sige.. Min volume og tone fungerer ikke særlig godt på guitarens "bright kanal" - bare jeg skruer lidt ned på den bliver den helt mudret og mørk - tyder det på noget?

- Hvad med pickup højden? Har det noget at sige?

Mine andre guitarer fungerer fint med samme indstillinger på forstærkeren - der skal faktisk skrues op for diskanten ved dem.

Lige nu spiller jeg som regel altid med lidt drive på og jeg er ved at være lidt træt af ikke at kunne spille helt clean.

Edit: det er lidt en forlængelse af "kabel-tråden"..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: problemer med clean jazzmaster

Indlæg af Sasha »

Det er en Jazzmaster...

Der er måske en grund til, at de er meget brugte i stilarter, hvor det lader til at være meningen, at det skal lyde af h... til? :-)

Den har f.eks. "et vibrato-system", eller hvad man nu vil kalde det.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: problemer med clean jazzmaster

Indlæg af itsaysvuff »

De udtalelser er jeg fuldstændig uenig med dig i.. Og de hjælper mig ikke rigtig..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: problemer med clean jazzmaster

Indlæg af Sasha »

Jamen, det er jeg da ked af. Men det er min ringe erfaring, at selve konstruktionen af sådan en Jazzmaster´s vibrato-system gør, at dens egenklang har en umiskendelig karakter af "æggedeler". Selvfølgelig kan man optimere på det éne og det andet. Men hvis selve guitarens karakter nu én gang er, som den er, så hjælper det måske ikke det helt vilde?

Du skriver jo ligesom selv, at dine andre guitarer (andre end Jazzmaster går jeg ud fra?) ikke har nogen problemer...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: problemer med clean jazzmaster

Indlæg af itsaysvuff »

Jeg synes lyden af jazzmaster på plader, optagelser etc. lyder fantastisk.. Men sådan lyder min ikke.. Men jeg tror måske jeg skal prøve at skifte pickupper.. De virker meget hotte og som jeg har skrevet så er japanernes pickupper rimelig ringe..

Men hvis nu vi ikke snakker om jazzmastere, men om guitarer generelt - hvad kan det så være som der giver en unødig diskant lyd? Elektronik, pickup-højde, pickup type (hot eller low output) etc. etc. etc. You tell me?

JaDe
Himmelhund
Indlæg: 18
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: problemer med clean jazzmaster

Indlæg af JaDe »

Havde for nogle år siden en Jazzmaster - osse en Japaner. Da jeg fik skiftet PU'erne til SD Antq- så vidt jeg husker, og fik skiftet broen, hjalp det faktisk en hel del, men den forblev relativ lys i lyden. Har en teori om, at det muligvis kan hænge sammen med, at "Japanerne" vist nok var/er skåret i Lindetræ, hvor US og Classic er skåret i elletræ.

Mvh

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: problemer med clean jazzmaster

Indlæg af Sasha »

[quote="itsaysvuff"]Jeg synes lyden af jazzmaster på plader, optagelser etc. lyder fantastisk.. Men sådan lyder min ikke.. Men jeg tror måske jeg skal prøve at skifte pickupper.. De virker meget hotte og som jeg har skrevet så er japanernes pickupper rimelig ringe..

Men hvis nu vi ikke snakker om jazzmastere, men om guitarer generelt - hvad kan det så være som der giver en unødig diskant lyd? Elektronik, pickup-højde, pickup type (hot eller low output) etc. etc. etc. You tell me?[/quote]

Der er jo mange ting, som kan spille ind. Men jeg ville klart starte med at vurdere guitarens akustiske klang. Den kan være nok så "vibrerende" og "levende". Men hvis al denne "vibreren" stadig har en lys eller måske ligefrem tynd karakter istedet for "varme og fylde", så har man jo altså ikke ret meget "fundament" at sende videre til forstærkeren...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: problemer med clean jazzmaster

Indlæg af GodSpeedDK »

Der kan sandsynligvis vindes en del ved at rode lidt med pickup-højden. Mit gæt er, at du har dem for tæt på strengene. Men det er da heldigvis det nemmeste overhovedet, at eksperimentere med.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: problemer med clean jazzmaster

Indlæg af itsaysvuff »

[quote="Sasha"][quote="itsaysvuff"]Jeg synes lyden af jazzmaster på plader, optagelser etc. lyder fantastisk.. Men sådan lyder min ikke.. Men jeg tror måske jeg skal prøve at skifte pickupper.. De virker meget hotte og som jeg har skrevet så er japanernes pickupper rimelig ringe..

Men hvis nu vi ikke snakker om jazzmastere, men om guitarer generelt - hvad kan det så være som der giver en unødig diskant lyd? Elektronik, pickup-højde, pickup type (hot eller low output) etc. etc. etc. You tell me?[/quote]

Der er jo mange ting, som kan spille ind. Men jeg ville klart starte med at vurdere guitarens akustiske klang. Den kan være nok så "vibrerende" og "levende". Men hvis al denne "vibreren" stadig har en lys eller måske ligefrem tynd karakter istedet for "varme og fylde", så har man jo altså ikke ret meget "fundament" at sende videre til forstærkeren...[/quote]

Jeg synes den har en meget fin akustisk klang..

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: problemer med clean jazzmaster

Indlæg af Swampthing »

Noget af det første jeg gjorde da jeg fik min Jazzmaster, var at skifte pickups.
Det er også en japaner. De japanske jazzmaster pickupper har ikke ret meget til fælles med de "rigtige" jazzmaster pickupper.
De lyder meget strat-agtige, ikke fordi jeg har noget imod strat-lyden, jeg bruger bare min strat til at lyde af strat.
Jeg købte et sæt Lollar pickupper til den og de lyder godt. Jeg kunne dog godt tænke mig at prøve Seymour Duncans.

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: problemer med clean jazzmaster

Indlæg af itsaysvuff »

[quote="Swampthing"]Noget af det første jeg gjorde da jeg fik min Jazzmaster, var at skifte pickups.
Det er også en japaner. De japanske jazzmaster pickupper har ikke ret meget til fælles med de "rigtige" jazzmaster pickupper.
De lyder meget strat-agtige, ikke fordi jeg har noget imod strat-lyden, jeg bruger bare min strat til at lyde af strat.
Jeg købte et sæt Lollar pickupper til den og de lyder godt. Jeg kunne dog godt tænke mig at prøve Seymour Duncans.[/quote]

Vil du prøve at forklare lidt mere detaljerede hvordan du synes de gamle pickupper lød?

Er der nogen der ved om de tidligste japaner pickupper også er "forkerte"? Jeg vil bare gerne vide om det ville gøre den store forskel at skifte.

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: problemer med clean jazzmaster

Indlæg af Swampthing »

Den til venstre er en japansk Jazzmaster pickup.
Den til højre er en "rigtig" jazzmaster pickup.
Billede



[quote="itsaysvuff"]
Vil du prøve at forklare lidt mere detaljerede hvordan du synes de gamle pickupper lød?
Er der nogen der ved om de tidligste japaner pickupper også er "forkerte"? Jeg vil bare gerne vide om det ville gøre den store forskel at skifte.[/quote]
Ikke udover at den lød MEGET som en stratocaster og der var jo ligesom ikke derfor jeg købte den.
Du kan vist roligt regne med at alle japanske Jazzmaster pickupper ser ud som den på billedet.

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: problemer med clean jazzmaster

Indlæg af itsaysvuff »

[quote="Swampthing"]Den til venstre er en japansk Jazzmaster pickup.
Den til højre er en "rigtig" jazzmaster pickup.
Billede



[quote="itsaysvuff"]
Vil du prøve at forklare lidt mere detaljerede hvordan du synes de gamle pickupper lød?
Er der nogen der ved om de tidligste japaner pickupper også er "forkerte"? Jeg vil bare gerne vide om det ville gøre den store forskel at skifte.[/quote]
Ikke udover at den lød MEGET som en stratocaster og der var jo ligesom ikke derfor jeg købte den.
Du kan vist roligt regne med at alle japanske Jazzmaster pickupper ser ud som den på billedet.[/quote]

okay, tak.. Jeg har læst rundt omkring på nettet.. Og alle der beskriver lyden af japanerne rammer præcis sådan jeg har det - træls skinger (shrill, som de skriver) clean lyd. Når de skifter den bliver den meget mere balanceret - det bliver jeg nødt til.

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: problemer med clean jazzmaster

Indlæg af itsaysvuff »

Er der nogle pickupper du vil anbefale? Og nogle steder i danmark der sælger dem?

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: problemer med clean jazzmaster

Indlæg af fortytwo »

Jeg har Duncan Antiquities i min, og de er fine, men jeg har hørt gode ting Lollars og Novaks..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: problemer med clean jazzmaster

Indlæg af itsaysvuff »

[quote="fortytwo"]Jeg har Duncan Antiquities i min, og de er fine, men jeg har hørt gode ting Lollars og Novaks..[/quote]

Det er også det jeg umiddelbart ser når jeg kigger på nettet..

Er det antiquities II eller I du har i din? Og hvordan vil du beskrive dem? Og allervigtigst - hvor har du købt dem?

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: problemer med clean jazzmaster

Indlæg af fortytwo »

Jeg mener det er 2'er.. Kan faktisk ikke huske det..

Jeg købte dem fra en side i USA, sammen med en masse andre ting, da jeg selv har samlet min af forskellige dele, og har wiret den lidt anderledes..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: problemer med clean jazzmaster

Indlæg af udepost »

hejsa

jeg ville skifte pickupperne til nogle vintage lydende, specielt hvis det er de japanske stratpickupper. din 80'er kan dog måske godt ha rigtige pickups i... når det så er sagt, så lyder min egen også lidt "bling-bling" i toppen ved clean lyd, men det er jo sådan den lyder, og det der gør den fed. jeg synes dog på ingen måde denne "bling" er generende, og diskanten i bridge på min strat er også bright, bare mere rå og aggressiv... :)

din amp kan også ha noget at sige, det er nok mere udtalt på en fender end på en ac30, da nogle fender amps i forvejen godt kan være lidt bling-bling også. (jeg spiller selv fender amp, og har normalt taget lidt af toppen af på guitaren)

/søren

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: problemer med clean jazzmaster

Indlæg af itsaysvuff »

[quote="udepost"]hejsa

jeg ville skifte pickupperne til nogle vintage lydende, specielt hvis det er de japanske stratpickupper. din 80'er kan dog måske godt ha rigtige pickups i... når det så er sagt, så lyder min egen også lidt "bling-bling" i toppen ved clean lyd, men det er jo sådan den lyder, og det der gør den fed. jeg synes dog på ingen måde denne "bling" er generende, og diskanten i bridge på min strat er også bright, bare mere rå og aggressiv... :)

din amp kan også ha noget at sige, det er nok mere udtalt på en fender end på en ac30, da nogle fender amps i forvejen godt kan være lidt bling-bling også. (jeg spiller selv fender amp, og har normalt taget lidt af toppen af på guitaren)

/søren[/quote]

Jeg kan godt lide dit brug af "bling-bling" :)

Jeg kan også godt lide at den er "bright" i lyden - lige nu har den bare den der lyd hvor jeg er nødt til at vende hovedet når jeg slår rigtig til - og det er bare ikke særlig rart..

Vil du anbefale nogle pickupper?

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: problemer med clean jazzmaster

Indlæg af udepost »

ja "bling-bling" beskriver det godt. hip hop musikerne taler om det hele tiden, og det de taler om er åbenbart jazzmaster i twin reverb :)

jeg kender ikke noget til pickupper, men mon ikke de fleste dyre fra sd, lollar, fralin mv. kan tage dig 90% af vejen. den lyd du beskriver lyder ikke som jazzmaster lyden jeg kender, min er ikke som sådan bright...

/søren

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen