En interessant overvejelse om pickupper

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

En interessant overvejelse om pickupper

Indlæg af GuitaRasmus »

Nu sad jeg her lige før og rodede med at sætte en ny slagplade på min hvide fræsertele, og i processen lykkedes det mig at få knækket hot-ledningen fra bridge pickuppen til 3 vejs omskifteren. Det var jeg ikke klar over før jeg satte den i min POD og spillede. Det der undrede mig, var at på trods af at jeg tydeligt kunne se at den var HELT knækket af, nu hvor jeg åbnede den, og ingen kontakt havde med switchen, var der lyd igennem, omend svagt. Jeg prøvede at skifte på den anden omskifter, der skifter mellem neck og middle, og det kunne tydeligt høres at der var forskel gennem "bridge pickup positionen" (Det skal her forklares at den er sat op på den måde at neck og middle går til en 3 vejs tele switch. Outputtet fra denne går så til en 3 vejs toggle, der skifter mellem outputtet fra førnævnte og bridgepickuppen).

Nå, lang smøre. Det korte af det lange er altså, at pickupswitchen tydeligvis IKKE isolerer signalerne 100% fra hinanden! Herved giver det jo pludseligt mening, at nogle hævder at f.eks. en Esquire lyder bedre end en Tele i bridgeposition, at folk hævder at en strat ikke lyder som en strat længere, med en humbucker i bridge, osv. osv.

Nogen erfaringer indenfor dette felt?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En interessant overvejelse om pickupper

Indlæg af Sasha »

Nøøøhhh...

Men jeg tror da nok, at det er tanken, at en pickup-omskifter skal isolere tingene helt fra hinanden.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En interessant overvejelse om pickupper

Indlæg af GuitaRasmus »

Jo... Men gør den det i praksis? Nu har jeg selvfølgeligt ikke et multimeter ved hånden, men det kunne da være en interessant øvelse at sende signal igennem en switch's ene ende, og se om der kommer signal igennem den anden.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En interessant overvejelse om pickupper

Indlæg af Jens H »

Du skal nok lede et andet sted end switch. Det er rigtigt at der kommer lyd fra de andre PU'er selvom de ikke er slået til.
Det er ikke noget jeg har dyrket, men bare tænkt at det var en form for induktion der påvirker stel på en måde, så der kommer lyd.
Men jeg kan huske at Steward macdonald havde et nyhedbrev med en artikel om en Zombie pickup, som de kaldte den. Den var som jeg huske det brudt, (der var ingen gennemgang med multimeter) men dog spillede den. En dårlig tynd fjern lyd.
Jeg kan lige prøve at finde artiklen.
Men måske skal man ud i noget hvor man bryder både hot og ground til pickuppen.
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En interessant overvejelse om pickupper

Indlæg af Jens H »

JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En interessant overvejelse om pickupper

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Jens H"]Du skal nok lede et andet sted end switch. Det er rigtigt at der kommer lyd fra de andre PU'er selvom de ikke er slået til.
Det er ikke noget jeg har dyrket, men bare tænkt at det var en form for induktion der påvirker stel på en måde, så der kommer lyd.
Men jeg kan huske at Steward macdonald havde et nyhedbrev med en artikel om en Zombie pickup, som de kaldte den. Den var som jeg huske det brudt, (der var ingen gennemgang med multimeter) men dog spillede den. En dårlig tynd fjern lyd.
Jeg kan lige prøve at finde artiklen.
Men måske skal man ud i noget hvor man bryder både hot og ground til pickuppen.[/quote]

Interessant teori - jeg har dog intet belæg for at teoretisere om den idé du nævner.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En interessant overvejelse om pickupper

Indlæg af Dannyboy »

Så skulle en guitar uden eksempelvis neckpickup vel stadig sige noget, selvom switchen stod i neckposition?

Rulleguitar.dk
Himmelhund
Indlæg: 7
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En interessant overvejelse om pickupper

Indlæg af Rulleguitar.dk »

Kunne det være at du har to stelpotentialer i guitaren? Noget med at den inducerede strøm i den afbrudte spole som neckpickuppen jo er, alligevel kan overlejres i stellet og dermed "smitte af" i signalvejen?

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En interessant overvejelse om pickupper

Indlæg af Jake »

[quote="Dannyboy"]Så skulle en guitar uden eksempelvis neckpickup vel stadig sige noget, selvom switchen stod i neckposition?[/quote]

Det gør den også; "BZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ"

;-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En interessant overvejelse om pickupper

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Rulleguitar.dk"]Kunne det være at du har to stelpotentialer i guitaren? Noget med at den inducerede strøm i den afbrudte spole som neckpickuppen jo er, alligevel kan overlejres i stellet og dermed "smitte af" i signalvejen?[/quote]

Måske? Den er stellet ud fra den der "stjernemetode", hvor alt stel samles et sted (volumenpotmeteret).
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En interessant overvejelse om pickupper

Indlæg af Loomer »

[quote="Jake"][quote="Dannyboy"]Så skulle en guitar uden eksempelvis neckpickup vel stadig sige noget, selvom switchen stod i neckposition?[/quote]

Det gør den også; "BZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ"

;-)

Mvh Jake[/quote]

Lidt sejt alligevel, at kunne slå over over og spille vuvuzela-solo!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En interessant overvejelse om pickupper

Indlæg af Sasha »

[quote="GuitaRasmus"][quote="Rulleguitar.dk"]Kunne det være at du har to stelpotentialer i guitaren? Noget med at den inducerede strøm i den afbrudte spole som neckpickuppen jo er, alligevel kan overlejres i stellet og dermed "smitte af" i signalvejen?[/quote]

Måske? Den er stellet ud fra den der "stjernemetode", hvor alt stel samles et sted (volumenpotmeteret).[/quote]

Ja, så burde alt da ihvertfald ligge på samme stelpotentiale.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Muppet
Himmelhund
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En interessant overvejelse om pickupper

Indlæg af Muppet »

Er det kun hvis man har to pick upper at det virker sådan der? Hvis man nu kun har én pick up, og skruer den helt ned med volumeknappen på guitaren, vil der så stadig komme lyd fra den? Så er der jo i princippet ikke noget signal som kommer igennem. Det burde der i hvert fald ikke være, men det er jo også lidt det der er tilfældet ved to pick upper.

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En interessant overvejelse om pickupper

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg tror snarere det er et problem med switchen end potmeteret, så hvis ikke der er nogen switch, sker det ikke.

Jeg har stadig ikke fundet ud af hvad fejlen er - det er ret mystisk.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En interessant overvejelse om pickupper

Indlæg af Jens H »

Jeg skal prøve ved lejelighed lidt forskelligt.
Jeg bruger en stemmegaffel for at kontrollere om der er "hul" igennem inden jeg sætter strenge på.
Slår stemmegaffel an, og holder gaffelstavene hen foran PU'er. Så kommer der lyd igennem.
Jeg prøvede det igår ved en strat og en gibson. Når gaflen fjernes fra den tændte PU forsvinder lyden, og der kommer så lidt lyd igen når den er over den ikke aktive.
Det er der spørgsmålet er om der kommer lyd i kraft af den aktive. F.eks om den ikke aktives PU magnetfelt og stemmegaflen forstyrer så kraftigt at det gå i den aktive. Det kan prøves ved at ikke have nogen aktiv PU, men alle forbundet til stel.

Når alt det her så er sagt, så med min kendskab til lyd, eller støj gennem mit arbejde, så er lydstyrke-delta så stort at man vil kunne høre lige så forskel i den samlede lyd, som hvis man malede den ene PU rød, og hævdede at det lød bedre.
Det jeg umiddelbar kan høre vil svarer til at ligge f.eks 60 db sammen med 15 db. (50 db plus 60 db giver tilsammen 60.5 db pga den logarithmiske udlægning som det menneskelige øre følger.)

@muppet. Når du skruer ned for en pu, så kortslutter man den til stel, og så er den helt lukket. Når den kobles ud, så "hænger den ene ende af spolen og svæver i luften. Så jeg ved ikke om det er det samme.
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En interessant overvejelse om pickupper

Indlæg af Jens H »

[quote="GuitaRasmus"]Jeg tror snarere det er et problem med switchen end potmeteret, så hvis ikke der er nogen switch, sker det ikke.

Jeg har stadig ikke fundet ud af hvad fejlen er - det er ret mystisk.[/quote]
Dvs, at du har prøvet uden switch? Nu ved jeg ikke om det er en print switch, men de switch jeg har prøvet på er type med en kniv der går mellem to blade. Der er flere mm luft i isolering.
Jeg har også prøvet med små vippeomskiftere, der er ingen forskel. Men nu ved jeg ikke om det er helt samme fenomen vi snakker om, der kan jo godt være en defekt i dit system.
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen