Valg af amp./Erfaring m. Classic 50/Rocker30/Bogner Alch.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Simon Helm
Himmelhund
Indlæg: 24
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Valg af amp./Erfaring m. Classic 50/Rocker30/Bogner Alch.

Indlæg af Simon Helm »

Hej Gearfreaks.

Jeg står for først gang i lang tid i den meget heldige situation at der ser ud til at være penge i kassen til en ordentlig amp.(Hvilket vist også er på tide)
Jeg har længe været rundt og kigge, men er dog stadig lidt i tvivl om hvad valget skal være og da det til tider kan være svært at skille sælgersnak og kanel
når man spørger i butikkerne, tænkte jeg at spørge et lidt mere neutralt fora her.

Min tanke har generelt været at jeg godt kunne tænke mig en amp. som:

- Havde en temmelig anstændig ren kanal(da det ofte er her jeg leger mest) som gerne skulle sige rent, også når jeg skal overdøve en trommeslager.

- Ideelt set har en snavset kanal med en lyd hen ad noget vox'ish, noget crunsh-agtigt (Hvis den virkelig skal brække sig må jeg købe noget pedal)

- Helst er en 1x12 da jeg er studerende og nok er nød til at fragte den rundt pr. bus/til fods.

Jeg har set på et par forskellige mærker, og umiddelbart er der tre der virker mest interessant:

- Peavey Classic 50 (Her er problemet at den ikke overholder min idé om 1x12, jeg har prøvet classic 30, men den er simpelthen ikke ren nok når jeg
gir gas. Samtidig har jeg hørt at den skulle gå i stykker for et godt ord, er der nogen af jer der har erfaring med dette?)

- Bogner Alchemist (Overholder egentlig min 1x12 og fin pris, men dens crunsh og clean ligger på samme kanal så der kan ikke skiftes melem de to hvilket jeg ikke er så tosset med)

- Orange Rocker 30 (Overholder de fleste af mine krav, men er lidt pebret i forhold til de andre)

Er der nogen der har erfaringer med disse amps? eller død og pine mener der er noget andet jeg bør høre på? Råd er meget, meget velkomne...

VH

kasperploug
Still Got The Blues
Indlæg: 339
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Valg af amp./Erfaring m. Classic 50/Rocker30/Bogner Alch

Indlæg af kasperploug »

Jeg kender ikke de to andre, men Rocker 30 går du ikke galt med i hvert fald! Den har en perfekt clean tone, og ligeledes en perfekt "Vox'ish" dirty kanal :) Jeg vil anbefale dig at prøve den!
I've got a fever... And the only prescription is MORE COWBELL!

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Valg af amp./Erfaring m. Classic 50/Rocker30/Bogner Alch

Indlæg af Smittefar »

Jeg vil først lige advare mod forestillingen om, at dette er et neutralt forum - Godt nok er folk ikke farvede af økonomiske interesser, men vi har alle mulige meninger, der er mere eller mindre velbegrundede - Hvis nogen skulle være i tvivl, så er mine holdninger naturligvis mest velbegrundede af alle :D

Jeg må blankt erkende, at jeg ikke er ret stor fan af nogen af de amps, du nævner - I den prisklasse og stil ville jeg kigge på Egnater Rebel 20 og Koch Studiotone (evt. XL). Begge er amps, der lyder pissefedt (igen mine velbegrundede og bevingede meninger), og som overholder alle dine krav.
Modded guitars were crap right out of the factory

the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Valg af amp./Erfaring m. Classic 50/Rocker30/Bogner Alch

Indlæg af the-rabbit »

Jeg bruger en Orange Rocker 30 som main-forstærker for tiden, og har aldrig været så tilfreds med min lyd som jeg er nu.

Jeg bruger udelukkende "diryt-kanalen". Master helt op, og så sætter jeg lydiveauet med "gain" knappen. her kan du spille helt clean med volumekontrollen en anelse tilbage. Med en fed drive/booster lyder den så fedt med drive!

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Valg af amp./Erfaring m. Classic 50/Rocker30/Bogner Alch

Indlæg af Jackie van Hippie »

Vil lige slå et slag for Paul Rivera's combo'er, de er måske lidt dyre, men de dukker af og til op brugt lidt billigere. Chubster modellen, på tror det er omkring 50 watt, burde have rigeligt med clean headroom på den ene kanal (Fenderagtig) og den leverer fed crunch på den anden kanal.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Valg af amp./Erfaring m. Classic 50/Rocker30/Bogner Alch

Indlæg af Sasha »

Personligt ville jeg løbe så langt udenom Peavey Classic som muligt - éne og alene p.g.a. kvaliteten af de stumper, de er banket sammen af, samt dén måde hvorpå de er banket sammen. Dernæst deres måde at behandle rørene på osv. osv. - kan egentlig sammenfattes til "billigt lort". Personligt har jeg intet imod billigt. Jeg har dog en hel del imod lort...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Friis90
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Valg af amp./Erfaring m. Classic 50/Rocker30/Bogner Alch

Indlæg af Friis90 »

Jeg har selv en Rocker 30 - som jeg ikke har haft særligt længe ganske vist - men den er jeg mege tilfreds med. Dens force ligger dog helt klart i den beskidte lyd, mens den rene "kun" er god... Vægten skal du også tage højde for; og den er massiv i den her forstærker. Vanvittigt tung er den. :)

nerøs
Johnny B. Goode
Indlæg: 155
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Valg af amp./Erfaring m. Classic 50/Rocker30/Bogner Alch

Indlæg af nerøs »

jeg slutter mig til orange holdet... jeg har også selv rocker 30.... og jeg har haft den i snart 1½ år og jeg er stadig rigtig glad for den jeg synes at den havde den rigtig lyde ( nemlige også noget af det du søger )med en ren kanal der ikke rigtig er andre muglige heder med en ren... og så en dejlig beskidt kanel også

som der er også er skrevet skal det nok sige at den er demlig tung (så vidt jeg husker 24 kg)

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Valg af amp./Erfaring m. Classic 50/Rocker30/Bogner Alch

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg vil så fraråde en Bogner Alchemist. Det er ubetinget en af de kedeligste, tandløse amps jeg længe har prøvet. Den lyder som en dårlig transistorforstærker.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Valg af amp./Erfaring m. Classic 50/Rocker30/Bogner Alch

Indlæg af Sasha »

Jeg ville klart købe brugt.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Simon Helm
Himmelhund
Indlæg: 24
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Valg af amp./Erfaring m. Classic 50/Rocker30/Bogner Alch

Indlæg af Simon Helm »

Hej GF, fedt med de mange hurtige besvarelser. Det lyder til at mange har gode erfaringer med Orange, mens det modsatte gælder de to andre, hvilket jeg jo også frygtede.
Noget sir mig at jeg er enig i idéen om at Orangen er fedest, den er bare også noget dyrere end de andre, selv brugt er det faktisk svært at hente en reel besparelse hjem på dem :(

Mht. Koch og Egnater er jeg lidt i tvivl, eller det vil sige, jeg er helt sikker på at det ikke blir en koch, den lyder i mine øre fesent clean og alt for meget af marshall på knas kanalen. Ved ikke helt om det samme gør sig gældende for Egnateren da jeg ikke er stødt på sådan en endnu. Er der nogen der ved hvor de forhandles?
Flere alternativer er også stadig velkomne hvis i har nogen, men mange tak for hjælpen...

PS. Jeg skal lige høre Alwan, hvad du mener med at peavey'en er sat sammen aff noget lort? er det lyd eller holdbarhed der er problemet? - eller noget helt tredie?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Valg af amp./Erfaring m. Classic 50/Rocker30/Bogner Alch

Indlæg af Sasha »

Sådan lidt af det hele: Den lyder "billigt", og et kig under hjelmen åbenbarer hurtigt adskillige bud på hvorfor.

Hvis du kunne se bort fra dit formkrav, tror jeg, at jeg i dit tilfælde ville kigge lidt på en Vox Nighttrain samt et 1x12 kabinet.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Valg af amp./Erfaring m. Classic 50/Rocker30/Bogner Alch

Indlæg af Smittefar »

Egnateren er nærmest en amerikansk pendant til den britisk voicede Koch - Egnateren har primært en Fender'ish clean og en mere Mesaagtig dist, hvor jeg klart synes Koch er Vox clean og Marshall drive. Alternativt kunne du også tænke i Rivera, der har Fender'ish clean og Marshall drive, men det var vist ikke lige Marshall, du var efter.

MegaSteen forhandler Egnater - Rivera har været til at få i 4sound, men jeg ved ikke, hvor man køber det nu.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Valg af amp./Erfaring m. Classic 50/Rocker30/Bogner Alch

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Smittefar"]
MegaSteen forhandler Egnater [/quote]

<a href="http://www.mega-music.dk/" rel="nofollow">http://www.mega-music.dk/</a>
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

holbech
Himmelhund
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Valg af amp./Erfaring m. Classic 50/Rocker30/Bogner Alch

Indlæg af holbech »

Jeg ved godt Peavy Classic 50 er en forstærker som får en masse slag - men jeg syntes nu du skulle holde dit sind åbent og prøve en!

Har selv spille på en Peavy Classic siden ca. 93. Har prøvet andre amps men er altid vend tilbage til den. Så kan det godt være den er lavet af dårlige komponenter og skruet skidt sammen, det ved jeg alligevel ikke noget om! Jeg har fokuseret på den lyder pisse godt og dækker mine behov.

Hvis du bor i nærheden af Århus og vil have "øre for sagen" kan vi godt arrangerer en demo. NB det er en 4x10"

/Christian

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen