Floyd Rose ...... guitaren stemmer

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Floyd Rose ...... guitaren stemmer

Indlæg af munch_30 »

GodSpeedDK skrev:
Ja, hvis disse systemer i løbet af aftenen løbende kan korrigere og kompensere for temperaturudsving, og deslige, så er de mere avancerede, end jeg havde regnet med

Som skrevet står - det står jeg ved (de sidste 5 julefrokostjobs i denne måned har det f.eks. forholdt sig sådan). Klart at guitaren, strengene med mere er samme temperatur som omgivelserne inden der stemmes - alt andet er jo useriøst . Ud af kassen med guitaren, som det første når man ankommer, mens det forstørrede sanganlæg opstilles - det virker super for mig. Oftest spiller jeg tre sæt uden at stemme overhovedet. Det vil sige tuneren sættes til inden start af hvert sæt - for at konstatere at alt er 100 % "in tune", hvis ikke (få gange om året) taler vi om endog meget små justeringer. At man kan anfægte andre apsekter vedr.- Flyd Rosesystemer i relation til tone, strengeskift med mere er en helt anden snak/diskussion.

GodSpeed: fortæl da om dine erfaringer, siden du tilsyneladende har andre erfaringer/opfattelser. Spiller du også med Floyd Rose og lignende eller ? Jeg laver en ny tråd så kan du/vi fyre den af der.

De fleste af mine guitarer har blokkede Ibanez Edge Lo Pro (Floyd Rose kopi). Et lækkert ergonomisk design - ikke mindst stabilt (min pointe).
Kim

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer

Indlæg af GodSpeedDK »

Smider det lige herover ...

[quote="munch_30"]

Fortæl da om dine erfaringer, siden du tilsyneladende har andre erfaringer. Spiller du også med Floyd Rose og lignende eller ? [/quote]

Jeg spiller ikke med FR, og har aldrig gjort det. Jeg spiller i det hele taget ikke med noget som helst, som kan vibrere på nogen måde :) Jeg har selvfølgelig prøvet guitarer, hvor et sådan system var installeret, men jeg skal virkelig ikke bruge vibrato-effekten til noget, så det vil bare være i vejen.

Min undren gik på, at systemet skulle være hævet over fysikkens love, og det kan jeg så forstå, at det er ...

Jeg spiller i øvrigt heller ikke røvballe, så jeg kender ikke rigtig til at spille 3 set på en aften, men selv på de typisk 30-40 min. vi får stillet til rådighed, skal jeg lige finjustere lidt løbende - og det er ikke fordi min guitar/bro/stemmeskruer er noget pis, men fordi scenelyset og mine kraftanstrengelser varmer strengene op, som tiden skrider frem.

Det var såmænd bare det :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer

Indlæg af munch_30 »

[quote="GodSpeedDK"]Smider det lige herover ...

[quote="munch_30"]

Fortæl da om dine erfaringer, siden du tilsyneladende har andre erfaringer. Spiller du også med Floyd Rose og lignende eller ? [/quote]

Jeg spiller ikke med FR, og har aldrig gjort det. Jeg spiller i det hele taget ikke med noget som helst, som kan vibrere på nogen måde :) Jeg har selvfølgelig prøvet guitarer, hvor et sådan system var installeret, men jeg skal virkelig ikke bruge vibrato-effekten til noget, så det vil bare være i vejen.

Min undren gik på, at systemet skulle være hævet over fysikkens love, og det kan jeg så forstå, at det er ...

Jeg spiller i øvrigt heller ikke røvballe, så jeg kender ikke rigtig til at spille 3 set på en aften, men selv på de typisk 30-40 min. vi får stillet til rådighed, skal jeg lige finjustere lidt løbende - og det er ikke fordi min guitar/bro/stemmeskruer er noget pis, men fordi scenelyset og mine kraftanstrengelser varmer strengene op, som tiden skrider frem.

Det var såmænd bare det :) [/quote]

Ok. Kan sagtens følge rationalet omkring at have en fast bro/stol i mange henseender - bare ikke lige mht. at holde stemningen (i følge mine erfaringer). Floyd Rosesystemerne på mine spader er jo egentlig også "fast bro" i den forstand at de er blokkede (en klods og 5 fjedre). Det gør at når/hvis man springer en streng, så holdes stemningen og toplås således, at der ikke er nogle "friktionsproblemer" omkring saddel. Jeg har et par guitarer med tune o matic bro, Sperzel stemmeskruer. De kan slet ikke holde stemningen til sammenligning. ikke for mig ihvertfald. Hugger man til strengene i 5 min. så stemmer guitarerne ikke 100% mere.

Og så lige det med fysiskens love siden du nu selv er inde på det. At du med dine fingres kraftanstrengelser varmer strengene op i en sådan grad at guitaren går ud af stemning ? :D Så skal der godt nok noget friktion til for at overgå de typisk omkring 25-30 graders rumtemperatur.

Du skal stemme i løbet af de 40 min. I spiller som jeg forstår det. Det gør jeg aldrig i løbet af 40 min. Jeg kan ikke memorere, hvornår jeg sidst har gjort det. Vi har også kun 4 stk. 300 watt par 56 lamper i hver side - ikke tæt på (heldigvis) :) Det er bare den spæde pointe jeg fremfører.

Hvad gør I andre Strat-, Les Paul- med flere guitarister ?
Kim

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="munch_30"]
Hvad gør I andre Strat-, Les Paul- med flere guitarister ?[/quote]
Stemmer hvis det er nødvendigt... Det er det typisk ikke - men det er da meget rart at kunne gøre hvis nu det skulle være...
Ligesom jeg helst ikke bruger tiden på at spille Creedence, AC/DC m.m., men det er da meget rart at kunne hvis det nu skulle være... :)
RoadHigh.dk

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer

Indlæg af munch_30 »

[quote="Michael Vajhøj"][quote="munch_30"]
Hvad gør I andre Strat-, Les Paul- med flere guitarister ?[/quote]
Stemmer hvis det er nødvendigt... Det er det typisk ikke - men det er da meget rart at kunne gøre hvis nu det skulle være...
Ligesom jeg helst ikke bruger tiden på at spille Creedence, AC/DC m.m., men det er da meget rart at kunne hvis det nu skulle være... :) [/quote]

Hej Michael.

Det har nok noget med din Mørch at gøre at der ikke skal stemmes .......jeg har faktisk også en Mørch....guess what den er monteret med Edge Lo Pro system :) . I øvrigt længe siden jeg har været hos Johnny i Voer .... håber han er på toppen.

Det med at spille AC/DC, Himmelhunden osv. er nogle gange nemmere, hvis bare man bliver rigtigt godt betalt for det :) og dog ????????
Kim

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer

Indlæg af Michael Vajhøj »

Var nede hos Johnny for en 1½ måned siden - der havde han det ihvertfald ganske fint... :)

Spiller generelt bare hvad folk gerne vil høre (plus/minus) - booker ikke jobs for at tænke "okay, det her er dælme røvsygt, men pengene er gode" - så vil jeg hellere lade være med at spille jobbet til at starte med... :)

EDIT: Jeg hører jo faktisk til den slags mennesker der synes at det tit er sjovere at spille til en 60 års fødselsdag end til et stort hal-/teltbal... :) Bryder mig generelt ikke om at spille for fulde mennesker (og andre persontyper der pludselig tror at de ejer verden og undertegnede)... :)
RoadHigh.dk

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="munch_30"]

Og så lige det med fysiskens love siden du nu selv er inde på det. At du med dine fingres kraftanstrengelser varmer strengene op i en sådan grad at guitaren går ud af stemning ? :D Så skal der godt nok noget friktion til for at overgå de typisk omkring 25-30 graders rumtemperatur. [/quote]

Njaeh ... strengene har jo rumtemperatur når jeg starter. Men okay, jeg har ikke lige haft et termometer på før og efter, så jeg skal ikke kunne sige præcis, hvad det har at sige i det store billed. Men min logik siger mig, at når mine fingre er betydeligt varmere efter, end før, skulle det være mærkeligt, hvis ikke strengene også er.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer

Indlæg af thomasrytter »

[quote="GodSpeedDK"]
Min undren gik på, at systemet skulle være hævet over fysikkens love[/quote]

Du skal nok heller ikke underkende din tekniks betydning for om guitaren holder stemningen. Med risiko for at lyde selvfed, så spiller jeg som regel 3 set uden problemer på min US standard tele, uden at den går ud af stemning. Og det, selv om der bliver taget godt ved. Det er en god guitar, men jeg bilder mig ind, at min (gode) teknik også er en del af forklaringen... :angel:

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="thomasrytter"][quote="GodSpeedDK"]
Min undren gik på, at systemet skulle være hævet over fysikkens love[/quote]

Du skal nok heller ikke underkende din tekniks betydning for om guitaren holder stemningen. Med risiko for at lyde selvfed, så spiller jeg som regel 3 set uden problemer på min US standard tele, uden at den går ud af stemning. Og det, selv om der bliver taget godt ved. Det er en god guitar, men jeg bilder mig ind, at min (gode) teknik også er en del af forklaringen... :angel: [/quote]
Hey - den der vil jeg også til at bruge... :) "Stemmer aldrig, fordi jeg spiller pissefedt..." :D
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer

Indlæg af Sasha »

Nej, det passer ikke. Jeg spiller simpelthen så stinkende fedt. Og min guitar går altså ud af stemning somme tider.

Påstand modbevist!

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer

Indlæg af thomasrytter »

Måske spiller jeg bare ekstremt, stinkende fedt... ;)

Nej, men alvorligt talt, så har det da også noget at skulle have sagt, at man har en fornuftig teknik (ikke ment som et diss af folk der oplever stemmeproblemer generelt, blot en opfordring til at overveje om man udelukkende skal skyde skylden på grejet, eller om håndteringen af dette også har noget at skulle have sagt)

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="thomasrytter"]Måske spiller jeg bare ekstremt, stinkende fedt... ;)

Nej, men alvorligt talt, så har det da også noget at skulle have sagt, at man har en fornuftig teknik (ikke ment som et diss af folk der oplever stemmeproblemer generelt)[/quote]
Tror det handler ligeså meget om ens evner til at montere strenge på sin guitar... (Ikke ment negativt mod nogen...) Altså, jeg bruger f.eks. altid grafit fra en blyant i sadlen (eller hvad pokker den nu end hedder den der hvide tingest oppe ved hovedet) hver gang jeg skifter strenge - og sørger generelt for at der ikke er ting der ikke er som det skal være... Det er jo trods alt mit værktøj - mureren gider heller ikke stå med en murerske der er defekt...
RoadHigh.dk

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="thomasrytter"][quote="GodSpeedDK"]
Min undren gik på, at systemet skulle være hævet over fysikkens love[/quote]

Du skal nok heller ikke underkende din tekniks betydning for om guitaren holder stemningen. Med risiko for at lyde selvfed, så spiller jeg som regel 3 set uden problemer på min US standard tele, uden at den går ud af stemning. Og det, selv om der bliver taget godt ved. Det er en god guitar, men jeg bilder mig ind, at min (gode) teknik også er en del af forklaringen... :angel: [/quote]

Der er flere aspekter i det, men det er rigtigt at god teknik også har noget at sige. Man kan sige at det også er en fordel at en tele er noget af det mest stemningsstabile man kan få fingrene i, fordi den både har fast bro, og strengene i en lige linie over sadlen. På en Gibson, der også har fast bro, laver strengene et "knæk", når de går over sadlen, hvilket er et oplagt problemområde, da strengen nemt sidder fast her.

Jeg har også gode erfaringer med floyd rose ifht. at være stemningsstabil - man kan misbruge tremoloen lige så tosset man vil, uden at behøve at stemme på en 3 sætters koncert. Efter min mening er det stort set altid sadlen der er synderen, når der er stemningsproblemer - så meget giver strengene sig ikke pga. varme.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer

Indlæg af Rasser »

Jeg oplever næsten aldrig stemningsproblemer med min strat medmindre jeg virkelig misbruger vibratosystemet. Til gengæld kræver min Gibson 335 ofte at bliver stemt 1-2 gange i løbet af et sæt. Jeg tror måske det kan have noget at gøre med dét, Rasmus er inde på mht. at strengene på en Gibson får et knæk fra sadlen til stemmeskruen.

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer

Indlæg af thomasrytter »

Jeg tror man må konkludere, at der (som sædvanligt) er flere ting der, på en gang, spiller ind i forhold til om en guitar holder stemningen eller ej.

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer

Indlæg af munch_30 »

[quote="thomasrytter"]Jeg tror man må konkludere, at der (som sædvanligt) er flere ting der, på en gang, spiller ind i forhold til om en guitar holder stemningen eller ej.[/quote]

Ikke mindst det tekniske spillemæssige niveau :) hehe.
Kim


Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer

Indlæg af munch_30 »

[quote="GuitaRasmus"][quote="thomasrytter"][quote="GodSpeedDK"]
Min undren gik på, at systemet skulle være hævet over fysikkens love[/quote]

Du skal nok heller ikke underkende din tekniks betydning for om guitaren holder stemningen. Med risiko for at lyde selvfed, så spiller jeg som regel 3 set uden problemer på min US standard tele, uden at den går ud af stemning. Og det, selv om der bliver taget godt ved. Det er en god guitar, men jeg bilder mig ind, at min (gode) teknik også er en del af forklaringen... :angel: [/quote]

Der er flere aspekter i det, men det er rigtigt at god teknik også har noget at sige. Man kan sige at det også er en fordel at en tele er noget af det mest stemningsstabile man kan få fingrene i, fordi den både har fast bro, og strengene i en lige linie over sadlen. På en Gibson, der også har fast bro, laver strengene et "knæk", når de går over sadlen, hvilket er et oplagt problemområde, da strengen nemt sidder fast her.

Jeg har også gode erfaringer med floyd rose ifht. at være stemningsstabil - man kan misbruge tremoloen lige så tosset man vil, uden at behøve at stemme på en 3 sætters koncert. Efter min mening er det stort set altid sadlen der er synderen, når der er stemningsproblemer - så meget giver strengene sig ikke pga. varme.[/quote]

Rart at høre at jeg ikke er den eneste, der trodser fysikkens love :)

Mht. at få fjernet/begrænset sadlens negative indvirkning på stemmestabilitet - hvad gør du så Rasmus ? tilpasning af saddel, smøremiddel, etc. ? jeg har opfattelsen af at du har stor erfaring her.
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer

Indlæg af Sasha »

Jo, der er absolut mange aspekter i det. Jeg har f.eks. for nyligt hævet stemnings-stabiliteten på én af mine Strat´er et par hundrede procent ved at sætte et afstandsstykke, som var måske en millimeter eller halvanden længere end det originale, under "strengetræet" ude på hovedet. Så i kombination med min blændende teknik stemmer den nu ret så fint.

(og ellers får den syndige streng mit skulende voodoo-blik, som øjeblikkeligt regulerer dens temperatur, så den atter stemmer)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="munch_30"][quote="thomasrytter"]Jeg tror man må konkludere, at der (som sædvanligt) er flere ting der, på en gang, spiller ind i forhold til om en guitar holder stemningen eller ej.[/quote]

Ikke mindst det tekniske spillemæssige niveau :) hehe.[/quote]

Øhhhhmmm ... hvor ligger jeg henne på den skala? Jeg spiller også røvfedt, men jeg kører den hjem på attitude, og ikke teknik :)

Anyway, at "knækket" mellem hals og hoved på en LP skulle have noget at sige, giver da ingen mening???

Og selvom det sikkert er umuligt at forklare, så kunne jeg mægtig godt tænke mig at vide, hvad det er for en slags teknik, der skulle gøre nogen forskel her?! Jo jo, hvis vi snakker Keld Heick's kontra Johnny Ramone's spillestil, bevares, men så har det da mere med ... ja, spillestil at gøre, og ikke rigtig teknik. Det er sgu svært at få Johnnys feel frem, ved at spille som Keld.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen