Ny hals og halsbytteudskiftning (Flash)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Ny hals og halsbytteudskiftning (Flash)

Indlæg af Anonym »

Jeg måtte jo konstatere at min hvide HH-strat blev en kende for diskantet for min smag. Heldigvis kan sådan noget jo ændres, så jeg blev inspireret til at "tune" den med en anden hals. Den første var en Pau Ferro hals med ibenholt gribebræt. Pau Ferro er super smukt træ og lydmæssigt er det som ahorn. Og samtidigt var jeg også blevet forelsket i følelsen af en ubehandlet hals, så jeg ville gerne finde noget tilsvarende, men en der kunne give en mere fyldig lyd.

En sen nattetime for nylig faldt jeg over denne skønhed hos Warmoth:

Billede

Den er af Goncalo Alves med Pau Ferro gribebræt. Goncalo Alves skulle have en markant mørkere "krop" rent lydmæssigt, så der var ikke andet at gøre end at købe den.

Den kom med UPS i går og normalt plejer jeg lige at lade kroppe og halse ligge et par dage så de akklimatiserer. Men ingen regel uden undtagelse.

På med den:

Billede

Billede

Billede

Læg mærke til den gennemførte match mellem åretegningen på gribebræt og hals.

Billede

Billede

Billede

Billede

Den gamle hals kunne så passende komme over på min Candy Tangerine stratocaster, hvor der tidligere sad en MityMite ahornhals. Og vejret var jo lige til at tage en masse billeder.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny hals og halsbytteudskiftning (Flash)

Indlæg af Sasha »

Det ser absolut fint ud. Men jeg synes nu trods alt, at det fine træ - rent visuelt - kommer mere til sin ret på den hvide guitar - det passer ligesom bedre ind på én eller anden måde...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny hals og halsbytteudskiftning (Flash)

Indlæg af Dannyboy »

Lidt for lidt guitar og lidt for meget møbel synes jeg. Men fedt at du laver så mange hegn

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny hals og halsbytteudskiftning (Flash)

Indlæg af GuitaRasmus »

Det ser dælme godt ud på den hvide - men jeg er ikke helt overbevist mht. den røde. Det passer ikke rigtigt sammen, synes jeg.

Hvordan lyder det så nu, på den hvide? Jeg kunne jo virkeligt godt lide lyden af den, da jeg prøvede den forleden. Du kunne også overveje at skifte den FRED der sidder i bropositionen - det er en MEGET diskant pickup.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny hals og halsbytteudskiftning (Flash)

Indlæg af Anonym »

Den nye hals arbejder stadigvæk. Så der skal først justeres trussrod og sadlen skal tilfiles, intoneres osv. før jeg har en mening. PT. lyder den mere fyldig akustisk.

Den røde er orange (ret svær at få den eller rettere de korrekte farver frem, da den changerer, som det var en lyst) og den skal også lige justeres. Men den ser overdrevet flot ud IRL. Men den skal også justeres og høres på på.

Jeg når nok ikke videre med det i dag.

christian
Himmelhund
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny hals og halsbytteudskiftning (Flash)

Indlæg af christian »

Jeg tænkte på om du gad linke til diverse hjemmesider hvor du har fået bl.a. guld-hardware og sort hardware (: ?

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny hals og halsbytteudskiftning (Flash)

Indlæg af Anonym »

[quote="christian"]Jeg tænkte på om du gad linke til diverse hjemmesider hvor du har fået bl.a. guld-hardware og sort hardware (: ?[/quote]

Jeg køber generelt hardware fra:

<a href="http://www.warmoth.com/" rel="nofollow">http://www.warmoth.com/</a> (US)

<a href="http://www.stewmac.com/" rel="nofollow">http://www.stewmac.com/</a> (US)

<a href="http://www.thomann.de/dk/index.html" rel="nofollow">http://www.thomann.de/dk/index.html</a> (EU-D)

<a href="http://gmf.jetshop.se/" rel="nofollow">http://gmf.jetshop.se/</a> (EU-SE)

<a href="http://www.axesrus.com/axecart.htm" rel="nofollow">http://www.axesrus.com/axecart.htm</a> (EU-UK)


Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny hals og halsbytteudskiftning (Flash)

Indlæg af Anonym »

Hmm - har lidt problemer med at få justeret trussroden på den nye hals. Mine to andre Warmoth Pro halse har en normal Fender-style fladkærvet "nut" som sådan en her:

Billede

Men den nye har en unbrako-type som den her:

Billede

Og en 5 mm unbrako er lige for lidt og 6 mm for stort. Det må være et eller andet sygt tommemål, jeg desværre ikke har på lager pt. :cry:

Så det hele staller lidt nu ... :evil:

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny hals og halsbytteudskiftning (Flash)

Indlæg af Odgaard »

Det kender jeg godt fra amerikanskbyggede forstærkere. Jeg har haft samme mm/tomme problem, når jeg har skulle skifte højtaler. Møg irriterende.

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny hals og halsbytteudskiftning (Flash)

Indlæg af IkkeMig »

Har du et sæt Torx-skruetrækkere? De kan tit tage de skæve unbrako-skruer...

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny hals og halsbytteudskiftning (Flash)

Indlæg af AnotherDan »

Den gamle hals kunne så passende komme over på min Candy Tangerine stratocaster, hvor der tidligere sad en MityMite ahornhals
Hans skal du så ikke bruge den ahorn hals længere?
Bah

Urup
Johnny B. Goode
Indlæg: 187
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny hals og halsbytteudskiftning (Flash)

Indlæg af Urup »

Hold da op en flot hals. Den passer rigtig godt med sort hardware på hvid guitar, synes jeg.

Det er tomme-mål - og jeg vil tro, at den størrelse, du skal bruge er en 7/32" unbrako.
Det er nemlig skide træls, når man roder med cykler, maskiner osv. fra USA eller England, og man kun har sit mm-unbrako sæt med :p

Det er forresten også et skævt mål, jeg mener ikke den er ikke i et standard sæt.

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny hals og halsbytteudskiftning (Flash)

Indlæg af Anonym »

Turtle skrev:Har du et sæt Torx-skruetrækkere? De kan tit tage de skæve unbrako-skruer...
Genialt :clap: En torx 30 kan bruges.

AnotherDan skrev:
Den gamle hals kunne så passende komme over på min Candy Tangerine stratocaster, hvor der tidligere sad en MityMite ahornhals
Hans skal du så ikke bruge den ahorn hals længere?
Det vil jeg liiiige tænke over. Jeg vender tilbage hvis det er.
Urup skrev:
Det er tomme-mål - og jeg vil tro, at den størrelse, du skal bruge er en 7/32" unbrako.

Det er forresten også et skævt mål, jeg mener ikke den er ikke i et standard sæt.
Det kunne godt være noget i den dur. Undre mig bare at Warmoth leverer den - uden at sende en nøgle med. Der følger jo pænt en nøgle med til side-adjusteren. Det er for øvrigt en 3 mm, så blandingen af mm/tommer giver ikke umiddelbar mening.

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny hals og halsbytteudskiftning (Flash)

Indlæg af Morten_Lyse »

[quote="Turtle"]Har du et sæt Torx-skruetrækkere? De kan tit tage de skæve unbrako-skruer...[/quote]

Det lyder da ellers som en fremragende facon at ødelægge en unbacho-kærv på..? Køb et tomme-sæt, de kan erhverves for noget der ligner en halvtreller i byggemarkedet..

Mvh;

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny hals og halsbytteudskiftning (Flash)

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Morten_Lyse"][quote="Turtle"]Har du et sæt Torx-skruetrækkere? De kan tit tage de skæve unbrako-skruer...[/quote]

Det lyder da ellers som en fremragende facon at ødelægge en unbacho-kærv på..? Køb et tomme-sæt, de kan erhverves for noget der ligner en halvtreller i byggemarkedet..

Mvh;[/quote]

Ja, det er da ikke den bedste løsning, men i en nødsituation virker det...

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny hals og halsbytteudskiftning (Flash)

Indlæg af Anonym »

[quote="Turtle"][quote="Morten_Lyse"][quote="Turtle"]Har du et sæt Torx-skruetrækkere? De kan tit tage de skæve unbrako-skruer...[/quote]

Det lyder da ellers som en fremragende facon at ødelægge en unbacho-kærv på..? Køb et tomme-sæt, de kan erhverves for noget der ligner en halvtreller i byggemarkedet..

Mvh;[/quote]

Ja, det er da ikke den bedste løsning, men i en nødsituation virker det...[/quote]

Yeps. Jeg skal være den første til at bifalde brugen af korrekt værktøj. Men torx-hovedet griber faktisk fornuftigt godt fat pga af det "tilspidsende" design, og da der ikke er den store modstand, så lever unbrako-møtrikken fint videre efter et par små drej. Som Urup skriver er denne størrelse ikke at finde i et "standard"-tommesæt.

FrederikØ
Himmelhund
Indlæg: 37
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny hals og halsbytteudskiftning (Flash)

Indlæg af FrederikØ »

Uhh, den hvide ser fandeme flot ud sammen med den hals!
Marshall stack! Dressed in black!

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny hals og halsbytteudskiftning (Flash)

Indlæg af Anonym »

Fik svar fra Gregg på Warmoths forum vedr. "unbrako-problematikken":

"The hex nut for the primary/main truss rod adjust requires a 7/32" Allen wrench. We switched over for a couple of reasons. During production the constant adjusting the truss rod gives occasion for screwdrivers to slip out of slotted nuts and damage fingerboards and heels. The other reason was because an Allen wrench provides a more accurate feel for the one adjusting. We're going to continue with using the 7/32" hex nut for the time being and see how it works out, but so far so good. Thanks."

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny hals og halsbytteudskiftning (Flash)

Indlæg af GodSpeedDK »

Jeg kan udmærket følge argumentet, men bed dem da lige sende dig en nøgle der passer, så. Det bør da være standard, at der følger en sådan med, til alle ikke-nordamerikanske kunder.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen