Den fedeste pickupmodifikation jeg har prøvet.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Den fedeste pickupmodifikation jeg har prøvet.

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg stødte for et par dage siden på en beskrivelse af en pickupmodifikation online, som lød så interessant, at jeg var nødt til at prøve den.

Dimarzios air serie, går ud på at man laver afstand mellem polstykkerne (skruer og slugs) og magneten i pickuppen - dette giver en mere luftig mindre hot lyd. Dette mod var en "half air mod" - hvilket skulle bevare punch'en fra en hot pickup, kombineret med klarheden fra en air pickup.

Det gøres ved at pille tapen af pickuppen, skrue de 4 små skruer i bunden ud, og løfte spolerne fra baseplaten. Her fjernes den lille metalspacer der sidder under skrue-coilsene, der normalt gør at magneten har fysisk kontakt med både slugs og skruer. Når den er fjernet, skubber man magneten lidt til den ene side, så den ikke rører ved slugs'ene, men rører ved skruerne. Herefter samles pickuppen igen.

Det er supernemt, og tog mig under 5 minutter at gøre, og man kan nærmest ikke gøre noget galt.

Hvordan lyder det så? Fantastisk. Intet mindre. Bedste mod jeg har prøvet. Jeg gjorde det på en ToneZone jeg havde liggende, og den har taget alt det jeg elsker fra en Tonezone (hot output, masser af punch, masser af overtoner) og givet det hele mere klarhed, og mindre voldsom bas (der kan have en tendens til at mudre). Den er helt usandsynligt tæt på min favorit pickup, den custombyggede Musicman Axis Dimarzio bridgepickup - hvis endda ikke den er federe. Jeg er ihvertfald 100% overbevist om at det er værd at prøve på nogle flere pickups, og alle mine ToneZones skal bygges om til dette.

Giv det et skud - det er nemt, gratis, og kan sættes tilbage til stock på under 5 min. Wow, det er fedt! :D
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den fedeste pickupmodifikation jeg har prøvet.

Indlæg af Kaptajn Kropp »

Det lyder fedt, men kan det også gøres på single-coils? :)
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den fedeste pickupmodifikation jeg har prøvet.

Indlæg af GuitaRasmus »

Nej, desværre - på singlecoils (med mindre det er de meget billige keramiske), er magneten selv slug-coilen - det er metalstængerne selv der er magnetiske.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den fedeste pickupmodifikation jeg har prøvet.

Indlæg af Starcaster »

Lyder jo rigtig interessant! Tak for tippet Rasmus, jeg må da prøve det på den '59 som sidder i min Mike Stern. Den har jeg i forvejen skruet ret langt ned, hvilket Ted Greene osse anbefaler, for at den ikke skal mudre for meget. Men denne mod kunne måske få den "luft" den lige mangler.... ;)

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den fedeste pickupmodifikation jeg har prøvet.

Indlæg af Jake »

Haha Rasmus for helvede - jagten stopper aldrig!

Fedt tip, det må prøves på en dårlig dag, hvor en reserver-humbucker giver mig et forkert blik ;)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den fedeste pickupmodifikation jeg har prøvet.

Indlæg af Kimling »

Kan det gøres med en pickup med cover på?
Har en SD '59 i halspositionen på min Tokai, som ville blive glad for sådan et mod, tror jeg
Create a sense of purpose around which you base your faith

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen