musik på computeren - hva er godt?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

musik på computeren - hva er godt?

Indlæg af Lund »

Hvad vil i anbefale mig at købe, hvis jeg skal i gang med at lave lidt musik på computeren?

Jeg har en fin pcer, og et godt sæt monitors... men der stopper det så også. JEG HAR KUN USB-INDGANGE, samt alm. line in.

Det jeg vil er at kunne sætte guitaren til computeren, og optage nogle relativt simple demoer.

Jeg forestiller mig, at jeg primært vil bruge indbyggede/medfølgende forstærkersimulationer og effekter som så skal være overbevisende lavet.... det vigtigste er at der er en god indgang til guitar "direkte", og der må også gerne være en mikrofon indgang til sang/optagelse af "live" guitar (på lavt hjemmeøveniveau). Alt med hensyn til keyboard og den slags (hedder det Midi?) er ligemeget... jeg er først og fremmest guitarist, sekundært en smule sang.

Med hensyn til trommer er jeg lidt på bar bund.... jeg ville allerhelst have at der bare lå nogle standard trommespor man kunne smide ind... og så lige ændre tempoet lidt.

Optagesoftware... jeg har ingen præferencer... jeg bruger pt Reaper og har brugt Crystal/kristal... eller hvad det var det hed.

Brugervenlighed skal være i top.... og meget nem at gå til.... jeg vil helst ikke bruge tid på 100 mærkelige finesser.... jeg skal bare have en 4 spors båndoptager på computeren.... so to speak, men med direkte guitar indgang med forstærker/effektsimulationer, mic indgang og et simpelt program at optage i.

Hvad er godt og rimeligt billigt (igen så snakker vi bare amatørbrug... ikke et prof setup). Hedder det M-audio, Line 6 eller noget helt andet?

Mvh MIchael

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: musik på computeren - hva er godt?

Indlæg af Lund »

har netop læst på aage´s side at maudio kun virker med engelske versioner at windows xp og vista... jeg kører med engelsk vindows 7.... betyder det så at der ingen understøttelse er af win 7 (uanset at det er engelsk version).

arghh.... det her er præcis hvad jeg ikke gider med sådan noget.... alle de undtagelser og problemer man løber ind i... lortet skal bare virke :D

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: musik på computeren - hva er godt?

Indlæg af Smittefar »

M-audio virker fint på Win7 - Det er ikke alle deres drivere, der findes i officiel relealse endnu, men der er betaer for det hele. Mit profire2626 kører 100% fejlfrit på engelsk win7.

Til dit formål ville jeg gå efter noget Line 6 UX2 tror jeg. De produkter er henvendt til guitarister men har også andre features, og de har lavet guitarsimuleringer i evigheder. Så vidt jeg ved, kører de fleste af deres produkter simpelt og stabilt.

Mht. trommer, så er det nemmeste vist at købe en ordentlig røvfuld trommeloops - Alternativt findes der programmer som f.eks. Groove-agent, hvor du kan vælge og tune dine grooves, og hvis du får lyst til lige at lave et fill, kan du gå ind og programmere det direkte. Der findes sikkert andre programmer, der kan det samme - det er flere år siden, jeg har brugt det.

Mht. indspilningsprogram, så følger der noget med til næsten alle lydkort. Selv er jeg 100% hooked på Reaper. Jeg anerkender brugergrænsefladen kan være lidt uinspirerende og måske endda lidt svær at finde rundt i, men det kan alt, og de indbyggede effekter/plugins/vst lyder rigtig godt.
Modded guitars were crap right out of the factory

stl
Smoke On The Water
Indlæg: 54
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: musik på computeren - hva er godt?

Indlæg af stl »

+ 1 til Reaper. Det fungerer rigtigt godt, kommer med en række udmærkede plugins, og programmet er ikke mere kompleks end du selv gør det til og har behov for.

Mht. trommer er jeg selv hooked på EZ Drummer fra Toontrack. Med "drag & drop" kan du lave meget autentiske trommespor supernemt. Og det er integreret direkte i din DAW (f.eks. Reaper).

Ampsimuleringer i software er udmærket, men den bedste lyd kommer (IMO) hvis du lige kører guitaren forbi en rørbestykket pedal eller for-forstærker og så ind i dit lydkort og pc og evt. effekt og højtalersimuleringer dernæst i din DAW.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: musik på computeren - hva er godt?

Indlæg af Odgaard »

Jeg er også ganske tilfreds med Reaper.

Brugeravatar
Ingstrup
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: musik på computeren - hva er godt?

Indlæg af Ingstrup »

Jeg har lidt forskelligt liggende. Både Metallica, Slayer og de er såmænd fede nok, men på hver deres måde.

Spøg til side. Jeg aner det ikke.
Men der er vidst mange "amatørererererer", der bruger Logic.

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: musik på computeren - hva er godt?

Indlæg af Lund »

[quote="stl"]
Ampsimuleringer i software er udmærket, men den bedste lyd kommer (IMO) hvis du lige kører guitaren forbi en rørbestykket pedal eller for-forstærker og så ind i dit lydkort og pc og evt. effekt og højtalersimuleringer dernæst i din DAW.[/quote]

altså pedal/forfordstærker ind i line 6 eller m audio guitar indgangen, og dernæst ind i usb stikket? og hvad betyder DAW?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: musik på computeren - hva er godt?

Indlæg af Smittefar »

Jep - det er det han mener - jeg synes nu ikke, det gør den helt store forskel, hvis man har fået fat i et lydkort med en god Hi-Z indgang - det synes jeg både Line6 og M-Audio plejer at have.

DAW= Digital Audio Workstation (Reaper/Cubase/etc.)
Modded guitars were crap right out of the factory

Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: musik på computeren - hva er godt?

Indlæg af Kaptajn Kropp »

Ableton er for mig rigtig sjov at lege i, og der er rigtig mange muligheder! Man kan downloade en demo på deres hjemmeside!

Ellers har jeg brugt Cubase i nogle år, og synes også dette program er helt fint.

Jeg tror ikke man definitivt kan sætte et program over et andet, det handler om hvad man vender sig til, og hvilken arbejdsmetode der tiltaler een. Du kan garanteret finde demoer af de fleste sequencer's, så kan du jo lige prøve hvordan det føles at arbejde i.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: musik på computeren - hva er godt?

Indlæg af andkrup »

jeg har det fint med selv at plotte trommer ind i et piano-roll vindue, da det imho gør det lettere at konkretisere rytmikken i mine idéer. Mange gange fungerer ens idéer kun med nogle specielle rytmiske markeringer - breaks er osse lettere at konkretisere på den måde (og selvfølgeligt osse lettere at fortænke).

Jeg indspiller de umiddelbare idéer med click allerførst og genindspiller alligevel idéerne efter jeg har plottet cue-trommer ind - somregel bare stortromme, lilletromme og hihat, som de fleste gange er rigeligt. En evt. trommeslager vil alligevel brokke sig hvis du blir' for anal med at breaks skal være præcist som du (der er ikke-trommeslager) har lavet dem.

Husk at trommeslagere har 3 ben og 4 arme ;-)
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

stl
Smoke On The Water
Indlæg: 54
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: musik på computeren - hva er godt?

Indlæg af stl »

[quote="Smittefar"]Jep - det er det han mener - jeg synes nu ikke, det gør den helt store forskel, hvis man har fået fat i et lydkort med en god Hi-Z indgang - det synes jeg både Line6 og M-Audio plejer at have.

DAW= Digital Audio Workstation (Reaper/Cubase/etc.)[/quote]

Det jeg (vistnok) mener er, at ved forvrængede lyde, er der stor forskel på den lyd en softwareemulering kan lave, og så en ekstern rørbaseret pedal eller for-forstærker. Jeg foretrækker det sidste - selvom der er mange fine lyde i Amplitube, GTR osv.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: musik på computeren - hva er godt?

Indlæg af Smittefar »

OK - Jeg troede, du anbefalede den rørbaserede pedal pga. dens buffer. Personligt synes jeg, at emuleringer efterhånden er kommet så langt, at jeg får bedre lyd med emuleringer end med en eller anden preamp, der så skal køre videre ind i noget andet etc. Jeg må indrømme, at jeg til hjemmestudiebrug bare kører guitaren ind i min POD, og så optager jeg signalet ud af den. Det er rigeligt godt til mine hjemmeindspilningsformål. Når jeg har chancen for at mice hele setuppet op, så gør jeg naturligvis det, men det har jeg ikke derhjemme.
Modded guitars were crap right out of the factory

ChristianB
Johnny B. Goode
Indlæg: 135
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: musik på computeren - hva er godt?

Indlæg af ChristianB »

Mht. DAW, så synes jeg du skal tjekke Propellerhead Record ud. Man kan downloade en demo fra deres hjemmeside. Det er virkelig let at gå til. <a href="http://www.propellerheads.se/" rel="nofollow">http://www.propellerheads.se/</a>
"What you need is a guitar that is timeless, and classic, and looks like Keith Richards threw up all over it in the 70s" - Hank Moody

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen