Dogme-koncept til indspilninger?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brun Sæbe
Johnny B. Goode
Indlæg: 198
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Dogme-koncept til indspilninger?

Indlæg af Brun Sæbe »

Jeg bakser - tvunget af omstændighederne, eftersom jeg er inbetween et sted at bo og mit gear er i opbevaring - med et koncept til guitar-indspilning. At gøre en dyd af nødvendigheden, så at sige.

- alt skal spilles på en akustisk guitar, hvad enten det er percussion, rytme, melodi, lead.
- alt skal indspilles direkte gennem den elendige indbyggede mikrofon i min Macbook (neder'n!).

Såvidt nødvendigheden. Desuden:

- alle soloer skal være ren impro.
- der må ikke bruges rumklang (øv!).
- der må i det hele taget ikke bruges effekter (dobbelt øv!).
- der må ikke redigeres i takes (argh!).
- genren skal være udgakket knoldesparker-country-metal (yes! For det er stort set det eneste jeg kan spille).

Kan I finde på mere?

Her er et lille stykke af hvad jeg har indtil videre: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.fileden.com/files/2007/3/13/ ... 2007/3/13/ ... /dogme.mp3</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://soundcloud.com/provinsdrengen">h ... drengen</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Dogme-koncept til indspilninger?

Indlæg af Sasha »

Man fristes til at sige: Lade være med at indspille noget? Hvis det alligevel SKAL lyde så dårligt som overhovedet muligt...

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brun Sæbe
Johnny B. Goode
Indlæg: 198
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Dogme-koncept til indspilninger?

Indlæg af Brun Sæbe »

[quote="Sasha"]Man fristes til at sige: Lade være med at indspille noget? Hvis det alligevel SKAL lyde så dårligt som overhovedet muligt...

:-)[/quote]

:(
<!-- m --><a class="postlink" href="http://soundcloud.com/provinsdrengen">h ... drengen</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Dogme-koncept til indspilninger?

Indlæg af Sasha »

Men ellers er en sikker vinder jo da dét dogme, at guitaren under ingen omstædigheder MÅ stemme...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Dogme-koncept til indspilninger?

Indlæg af VilhelmNielsen »

Er jeg den eneste der synes det er vildt fedt?

Thumbs up, vil gerne høre et helt nummer.

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Dogme-koncept til indspilninger?

Indlæg af K-P »

Jeg synes også, at det lyder ganske fint.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Dogme-koncept til indspilninger?

Indlæg af Sasha »

Jo-jo!

Men det er vel som om, at det skinner lidt igennem de nedfældede dogmer, at det gerne måtte bringes til at lyde mere - ja, om ikke direkte ad helvede til, så ihvertfald "dogmeagtigt"..?

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Dogme-koncept til indspilninger?

Indlæg af Swampthing »

Jeg er enig med Søren her....
Og her kommer min mening :
Hvis musikken skal være til at holde ud at lytte til, skal det fra starten lyde godt og der skal være de bedste forudsætninger for at den gode lyd kommer med i optagelsen.
Ellers må du finde dig i det lyder af rew....

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Dogme-koncept til indspilninger?

Indlæg af kraen »

Spil i en tuning, du overhovedet ikke kender i forvejen. F.eks. åben C eller G

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Dogme-koncept til indspilninger?

Indlæg af Anonym »

Regel #1: Der er ingen regler.

Regel #2 ...

Brun Sæbe
Johnny B. Goode
Indlæg: 198
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Dogme-koncept til indspilninger?

Indlæg af Brun Sæbe »

[quote="Swampthing"]Jeg er enig med Søren her....
Og her kommer min mening :
Hvis musikken skal være til at holde ud at lytte til, skal det fra starten lyde godt og der skal være de bedste forudsætninger for at den gode lyd kommer med i optagelsen.
Ellers må du finde dig i det lyder af rew....[/quote]

Nu er det jo blot et eksperiment...

Du kan ikke lide det? :(
<!-- m --><a class="postlink" href="http://soundcloud.com/provinsdrengen">h ... drengen</a><!-- m -->

Brugeravatar
Ingstrup
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Dogme-koncept til indspilninger?

Indlæg af Ingstrup »

Det er sjældent jeg er enig med Søren Alwan, men whatdoyaknow - det kan lade sig gøre.

Idéen med dogmer er dog(me) skæg nok, men nogle andre ville være mere interessante.

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Dogme-koncept til indspilninger?

Indlæg af Rasmus »

Det lyder ganske fedt på min macbooks højtalere, men jeg synes da du skal slette reglerne omkring brug af effekter. Hvorfor ikke gøre det til en udfordring at få det til at lyde så fedt som muligt, men stadig med dogmen om at det skal være med akustisk guitar, og med den indbyggede mikrofon?

Det synes jeg. Godt projekt med dogmerne! Jeg gør det tit når jeg indspiller... eller d.v.s jeg har haft nogle trips med KUN at bruge forskellige fuzz pedaler og ingen andre pedaler.. Et nummer med fuzz face, et med big muff o.s.v... og så må man bare få det ud af det man kan!

Brun Sæbe
Johnny B. Goode
Indlæg: 198
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Dogme-koncept til indspilninger?

Indlæg af Brun Sæbe »

Mange tak til jer der kan lide det.

[quote="Ingstrup"]Det er sjældent jeg er enig med Søren Alwan, men whatdoyaknow - det kan lade sig gøre.

Idéen med dogmer er dog(me) skæg nok, men nogle andre ville være mere interessante.[/quote]

Så som? Det er jo derfor jeg spørger.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://soundcloud.com/provinsdrengen">h ... drengen</a><!-- m -->

Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Dogme-koncept til indspilninger?

Indlæg af Starcaster »

Super fedt! Ville gerne høre nogle hele numre. En af mine kammerater fra Odense lavede et projekt hvor han skulle indspille en sang om ugen og han måtte ikke have noget som helst forberedt i forvejen. Der kom nogle rigtig fedt ud af det, bl.a. Kongecitatet: "Alle dem som elsker Pepsi, de har noget kørende med sport". :)

Brugeravatar
cotrfan
Himmelhund
Indlæg: 11
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Dogme-koncept til indspilninger?

Indlæg af cotrfan »

Det må da være dogme nok at du skal lave alle lydene på guitaren. Jeg synes ikke det giver så meget mening at du ikke må lave et nyt take, hvis det nu bliver federe, det gør jo ikke nogen forskel for lytteren. Jeg synes det er en kæmpe begrænsning at pålægge dig selv en bestemt genre, jeg synes bare du skal lade det flyde og så må plademanden da bestemme om det skal stå under "alternativ country" eller "indie".
Prøv evt. at stemme e-strengen ned i h eller a. Jeg kan godt lide lydbilledet, det minder mig lidt om en akustisk version a Fuel med Metallica, ikke forstået sådan at de skal tage patent e til g.
It goes to show you never can tell

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Dogme-koncept til indspilninger?

Indlæg af Sasha »

[quote="Ingstrup"]Det er sjældent jeg er enig med Søren Alwan, men whatdoyaknow - det kan lade sig gøre.

Idéen med dogmer er dog(me) skæg nok, men nogle andre ville være mere interessante.[/quote]

Det virker nærmest som om, at du har det som dogme, at du af princip helst vil være uenig med mig? Jeg synes da, at det ville være langt mere frugtbart at tage stilling til spørgmålet enig/uenig fra sag til sag... Men OK: Dét i sig selv kan selvfølgelig også kaldes et dogme, hvis man partout vil sætte tingene på spidsen.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brun Sæbe
Johnny B. Goode
Indlæg: 198
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Dogme-koncept til indspilninger?

Indlæg af Brun Sæbe »

Tak for responsen til alle.

[quote="cotrfan"]Det må da være dogme nok at du skal lave alle lydene på guitaren. Jeg synes ikke det giver så meget mening at du ikke må lave et nyt take, hvis det nu bliver federe, det gør jo ikke nogen forskel for lytteren. Jeg synes det er en kæmpe begrænsning at pålægge dig selv en bestemt genre, jeg synes bare du skal lade det flyde og så må plademanden da bestemme om det skal stå under "alternativ country" eller "indie".
Prøv evt. at stemme e-strengen ned i h eller a. Jeg kan godt lide lydbilledet, det minder mig lidt om en akustisk version a Fuel med Metallica, ikke forstået sådan at de skal tage patent e til g.[/quote]

Jeg må godt lave nye takes, men ikke redigere indenfor det enkelte take, undtagen naturligvis start og slut.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://soundcloud.com/provinsdrengen">h ... drengen</a><!-- m -->

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen