Standby knap på røramps..

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af Runem »

[quote="kraen"][quote="Runem"]Er sorte standbyknapper bedre end andre?[/quote]

Nej, jeg tror faktisk at de er medvirkende til at smadre rørene. Jeg har selv en krom-standbyknap og det er bare the shit.[/quote]

:o

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af Sasha »

Jeg har faktisk helt specifikt skiftet de originale, sorte standby- (og Power-)kontakter på begge mine gamle Marshalls ud med krom-farvede (og det er ikke engang løgn!)...

Og det er bare the shit, shit, SHIT!!!

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af reindane »

[quote="Pluto"]Nu har jeg jo 2 ac 30er en engelsk reisue og en kineser.Da jeg ikke er blevet helt vild klogere af diskutionen har jeg bestemt mig for at bruge standby stadigvæk.
Er det klogt.? :) [/quote]

Læs Søren Alwans indlæg. Det forklarer det.
Vh
Lars Reinau
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

ChristianB
Johnny B. Goode
Indlæg: 135
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af ChristianB »

Nu har jeg haft en Fender Blues Junior i 3,5 år, som ikke har en stand-by switch, og den har jeg altså aldrig haft nogen problemer med. De originale rør sidder stadig i den.

Men hvis ens amp ikke har en stand by knap, skal man så ikke bare lige vente lidt med at fyre igennem til den lige har varmet op?

Jeg plejer altid at tænde den ca. et minut før jeg skal bruge den.
"What you need is a guitar that is timeless, and classic, and looks like Keith Richards threw up all over it in the 70s" - Hank Moody

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af reindane »

[quote="ChristianB"]Nu har jeg haft en Fender Blues Junior i 3,5 år, som ikke har en stand-by switch, og den har jeg altså aldrig haft nogen problemer med. De originale rør sidder stadig i den.

Men hvis ens amp ikke har en stand by knap, skal man så ikke bare lige vente lidt med at fyre igennem til den lige har varmet op?

Jeg plejer altid at tænde den ca. et minut før jeg skal bruge den.[/quote]

Det er altid en rigtig god idé at lade forstærkeren varme op til stuetemperatur før man tænder den, især hvis man transporterer den udedørs her om vinteren.
Derefter er det godt at lade forstærkeren være tændt et par minutter, før man spiller på den, som du også gør.
EL84 udgangsrør som din Blues Junior bruger findes i forskellige kvaliteter. Nogle af dem, f.eks. russiske Sovtek EL84 er meget robuste og kan tåle den hårde belastning rørene udsættes for i en Blues Jr., mens andre nyproducerede EL84 rør ofte bliver slidt med rekordfart i samme amp. Hvis man har ofret New Old Stock udgangsrør i sin forstærker, vil jeg ubetinget anbefale at bruge, eller få installeret, en stand-by switch, både for at skåne rørene under opstart, men også til brug i pauser, for ikke at slide rørene unødigt.

Vh
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af Anonym »

Jeg er nu glad for at jeg postede denne tråd, for jeg må sige at jeg trængte til at høre Hr Alwans mening og erfaringer om dette issue..
Jeg vil forsat trygt bruge min standby "pind" på min Matchless og Orange..

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af itsaysvuff »

Lars Reinau: Jeg har jo en af dine "modern" Tweed.. Der er den switch med "ground" skrevet nedenfor - det er standby switchen, ikke?

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af Pluto »

Nu fortolker i kære rør guruer jo lidt forskelligt ,men at smide en standby fidus på en amp, gør den vel næppe billigere at producere.De smider den vel næppe på for at gøre forstærkeren mindre stabil(vil jeg tro)
Endnu en god grund for mig til at fortsætte med at bruge funktionen.
Det er jo unægtelig også lidt svær for sådan en teknik ukyndig at gøre sig til dommer over hvem der har ret.
Men dejligt med en indtil videre sober diskution. ;)
Sorte strater lyder bare bedst..

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af reindane »

[quote="itsaysvuff"]Lars Reinau: Jeg har jo en af dine "modern" Tweed.. Der er den switch med "ground" skrevet nedenfor - det er standby switchen, ikke?[/quote]

Hej,

Switchen mærket "Ground" på din Modern Tweed er netop en stand-by omskifter. Brug den endelig hvis du vil forlænge dine rørs levetid. ;)

Vh
Lars Reinau
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af Morten_Lyse »

I en ganske sober og ordentlig tone vil jeg så spørge, hvad det er ved AC-30'erens stand-by funktion, der skulle knalde ensrettere..?

- Netop fordi jeg for nyligt på en MEGET AC-30 inspireret forstærker knaldede 2 Harma GZ34 STR (JJ) med bulder, brag, lyb og torden. - Samt hvad man evt. kan gøre for at forbedre det..

(Jeg aner, at det har noget at gøre med en masse kondensatorer i strømforsyningen, der når man slår forstærkeren ud af standby, mere eller mindre fungerer som en kortslutning da de jo, kva rørenes rette driftstemperatur, er HELT afladede.)

Mvh;
Morten Lyse

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af reindane »

[quote="Pluto"]Nu fortolker i kære rør guruer jo lidt forskelligt ,men at smide en standby fidus på en amp, gør den vel næppe billigere at producere.De smider den vel næppe på for at gøre forstærkeren mindre stabil(vil jeg tro)
Endnu en god grund for mig til at fortsætte med at bruge funktionen.
Det er jo unægtelig også lidt svær for sådan en teknik ukyndig at gøre sig til dommer over hvem der har ret.
Men dejligt med en indtil videre sober diskution. ;) [/quote]

Hej Pluto,

Som Søren Alwan og andre på internettet skriver, så er der tilsyneladende en konstruktionsfejl på netop stand-by switchen på visse VOX forstærkere, der gør at GZ34 ensretterrøret i forstærkeren risikerer at blive overbelastet, når man går fra stand-by til operate. Men dét der er dårligt for dit ensretterrør er godt for de øvrige rør i forstærkeren, nemlig at de når at varme gradvist op, før de påføres fuld spænding.

Det skal så igen lige understreges, at ensretterrør er delt i 2 kategorier: De DIREKTE opvarmede og de INDIREKTE opvarmede. Et GZ34 rør er indirekte opvarmet, hvilket i praksis betyder, at spændingen til forstærkerens øvrige komponenter langsomt stiger fra 0 volt til de 100 - 500 volt, forstærkerens forskellige kredsløb bruger. Dette tager mellem 10 og 20 sekunder og giver rør og øvrige komponenter tid til at "varme op". Et DIREKTE opvarmet ensretterrør derimod, påfører samtlige komponenter i kredsløbet fuld spænding i løbet af 1 sekund, og det kan stresse et rør til at fejle, især når det er koldt.

Du kan derfor overveje 3 ting for at løse dit problem:
1) Få en tekniker til at ændre ledningsføringen omkring stand-by switchen i dine VOX amps, som Søren A. også foreslår, så GZ34 røret ikke overbelastes, når det skal levere fuld spænding.
2) Tænd forstærkeren med stand-by omskifteren i "operate" stilling, og brug kun omskifteren til at sænke spændingen over udgangsrørene i pauser mellem sæt mv. Stand-by omskifteren bør under alle omstændigheder bruges i længere pauser, for at mindske slitage på udgangsrørene.
3) Udskift dine GZ34 rør med en diodeensretter, f.eks. en Weber Copper Cap WZ34, der har samme karakteristik som GZ34, men som holder nærmest uendeligt, fordi diodeensrettere ikke kan overbelastes på samme måde som et rør. Med denne løsning kan du bruge VOX forstærkernes stand-by, ligesom du gør nu.

Venlig hilsen
Lars Reinau
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af Pluto »

Hej Lars reinau. Tak for tipsne.
Det som bekymrer mest med at skifte Ensretter røret ud med en diode dims er at Voxen ikke opfører sig på samme måde når den spiller.For en Ac 30 er uden tvivl
den forstærker som helt 100% rammer mit lydideal.Og jeg har haft utallige mærker igennem snart 30 år.Men især min kineser Vox er bare helt perfekt som den lyder lige nu.
ja den har jo brændt/smadret et enretter rør fornyligt ,men spørgsmålet er om det ikke bare noget man skal leve med som Ac 30 freak.
Ja det kunne måske være en løsning at få en til at gøre noget med standby funktionen , så længe det ingen indflydelse har på feelingen og lyden.
Sorte strater lyder bare bedst..

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af Izzy »

I har allesammen helt forkert på den! Standby knappen er til når man skal skifte guitar når man ikke har en mute pedal.... ej, jeg er glad for der er folk på GF som ved meget om grej, så kan jeg lære noget af det. :)
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af reindane »

[quote="Pluto"]Hej Lars reinau. Tak for tipsne.
Det som bekymrer mest med at skifte Ensretter røret ud med en diode dims er at Voxen ikke opfører sig på samme måde når den spiller.For en Ac 30 er uden tvivl
den forstærker som helt 100% rammer mit lydideal.Og jeg har haft utallige mærker igennem snart 30 år.Men især min kineser Vox er bare helt perfekt som den lyder lige nu.
ja den har jo brændt/smadret et enretter rør fornyligt ,men spørgsmålet er om det ikke bare noget man skal leve med som Ac 30 freak.
Ja det kunne måske være en løsning at få en til at gøre noget med standby funktionen , så længe det ingen indflydelse har på feelingen og lyden.[/quote]

Har du prøvet den Weber WZ34 Copper Cap jeg nævner? Den er designet, så den emulerer den samme kompression og feeling som et GZ34 rør.

Vh
Lars
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af JSThomsen »

[quote="Pluto"]Hej Lars reinau. Tak for tipsne.
Det som bekymrer mest med at skifte Ensretter røret ud med en diode dims er at Voxen ikke opfører sig på samme måde når den spiller.For en Ac 30 er uden tvivl
den forstærker som helt 100% rammer mit lydideal.Og jeg har haft utallige mærker igennem snart 30 år.Men især min kineser Vox er bare helt perfekt som den lyder lige nu.
ja den har jo brændt/smadret et enretter rør fornyligt ,men spørgsmålet er om det ikke bare noget man skal leve med som Ac 30 freak.
Ja det kunne måske være en løsning at få en til at gøre noget med standby funktionen , så længe det ingen indflydelse har på feelingen og lyden.[/quote]

Hej Pluto

Jeg ved ikke helt om det her svar hjælper dig, men min far har også en "kineser" AC-30'er, som ødelagde ensretter røret. Der blev købt nyt ensretterrør og nye udgangsrør som blev skiftet og bias blev selvfølgelig checket i samme ombæring (jeg kan desværre ikke lige huske hvilket fabrikat rørene har, men det kan findes ud af) men den har så fungeret upåklageligt siden. Den har så iøvrigt efterfølgende fået NOS preamp rør og skiftet de originale højttaler enheder ud med en Eminence Governor og en Eminence Red Fang. Dette har gjort at jeg også synes den lyder fedt og jeg har ellers altid ment at Vox AC-30 var det samme som Hank Marvin lyd ;)
Og som en side bemærkning, så er det to af brugerne på dette forum der har været behjælpelige med henholdsvis rørudskiftning og fremskaffelse af NOS rør samt gode råd. De ved selv hvem de er, men herfra skal lyde et mange tak :D ;)

Mvh Jan

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af Pluto »

Der er skiftet rør og højtaler kabler i min kineser Vox ,og der sidder blue alnico i den så den er fit for fight.Og nu har jeg kun smadret et ensretter rør i den tid jeg har haft den
og den har spillet rigtig mange timer.
Nej jeg har ikke prøvet sådan en ensretter ting Lars.Kun 2 forskellige ensretter rør .
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af Pluto »

Nu er Hank Marvin jo en fremragende guitarist ,men det er overhovedet ikke hans lyd jeg har.Mere Rory Gallagher når det er beskidt.
Så den er faktisk meget alsidig sådan en Vox.
Sorte strater lyder bare bedst..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen