Standby knap på røramps..

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Standby knap på røramps..

Indlæg af Anonym »

Ja nu har jeg læst lidt i en aagetråd og guruerne der, er lidt uenige om standbyknappens berettigelse..

Jeg har altid selv brugt dens funktion på Marshall's, Orange mm. Og vil mene at der må være en grund til at den er en del af designet.

Hvad siger i, er det unødvendigt med en standbyknap eller har den sin berettigelse?

:)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af Smittefar »

Nu har jeg også læst Aagetråden, og jeg har absolut ikke lyst til en gentagelse her, men lad os da se, hvad der sker :)

I virkeligheden kunne man jo lige starte med at linke til Aagetråden, så alle starter fra samme sted.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.aage.dk/forum/forum_posts.as ... m_posts.as ... PN=2&TPN=1</a><!-- m -->
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af CobraPizza »

Ja, standby knappen har sin berettigelse. Det slider mindre på rørene, og selvom jeg ikke bruger NOS rør eller andet, så er det rart at de holder det længere..

EDIT: I min verden holder de længere ;)
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af MacG »

[quote="Hapsall"]Ja nu har jeg læst lidt i en aagetråd og guruerne der, er lidt uenige om standbyknappens berettigelse..

Jeg har altid selv brugt dens funktion på Marshall's, Orange mm. Og vil mene at der må være en grund til at den er en del af designet.

Hvad siger i, er det unødvendigt med en standbyknap eller har den sin berettigelse?

:) [/quote]

Er der nogen rør-guruer på Aage ? Jeg troede de havde smidt ham ud.

Standby er der for at rørene kan komme op på arbejdsspænding og temperatur inden du smækker dem med fuld driftsspænding. Brug den.
Manden i trådens problem er et dødt ensretterrør, der har knaldet en sikring. Nyt rør, ny sikring, go.

Funkis
Still Got The Blues
Indlæg: 356
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af Funkis »

Mine Ac50ére har aldrig brokket sig over den manglende Standby switch. :-)
Nu studerende uden tilknytning musikbranchen.
Stadig den samme idiot!

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af AnotherDan »

Jeg har hverken kompetencerne til at sige det ene eller det andet, men har forståelsen af at det er en meget teoretisk diskussion, som i bund og grund har meget lidt med praktisk brug at gøre.

(Jeg har ikek lgie læst den tråd der henvises til men mindes dette har været diskuteret op til flere gange)
Bah

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af reindane »

Tråden på aage er endt i en gang mudderkastning, hvor jeg må tage en del af ansvaret. Men aages tekniker Trolle er i dag kommet med et fint indlæg sidst i tråden, der både forholder sig til den teoritiske og den praktiske vinkel på brug af stand-by knappen og dens berettigelse i det hele taget.

Med hensyn til de forskellige ensretterrør, skal man være opmærksom på, at ensretterrør som det omtalte GZ34 (5AR4) har indirekte opvarmning af udgangsrørene, hvilket indebærer at ensretterrøret først leverer fuld spænding til udgangsrørene i løbet af ca. 20 sekunder. Dette giver udgangsrørenes kathoder mulighed for at varme langsomt op. Et andet ensretterrør med den samme langsomme opvarmning, er det rør der hedder GZ32 (5V4).

Hvis man derimod har en forstærker, der bruger ensretterrør som f.eks. 5Y3, 5R4G eller 5U4G, skal man værer opmærksom på at disse rør IKKE har den indirekte opvarmning af udgangsrørenes kathoder. Her er der fuld spænding på udgangsrørene i løbet af 1 sekund.

Vh
Lars Reinau
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af Sasha »

Nu er jeg hverken "tekniker", "Cand. Tone" eller noget i dén stil. Men jeg vidste det ihvertfald ikke! Sagt med andre ord: Det er altid dette argument, modstanderne at standby-knappen hænger deres hat på. Og jeg har stadig til gode at se blot skyggen af bevis for dén påstand! Tværtimod har jeg - i lighed med Lars - praktiske erfaringer, der peger i den modsatte retning. At standby-funktionen i en AC-30 så har det med at knalde ensretterrør, siger vist mest om konstruktionen af standby-funktionen og de involverede ensretterrørs kvalitet eller mangel på samme. Jeg synes, at det er tankevækkende, så mange gamle f.eks. Fender- og Marshall-forstærkere, hvori det originale ensretterrør fra engang i 60´erne stadig kører fint...

Og endelig så lader det til, at ingen i den pågældende tråd har indset, at der jo altså kan være fordele og ulemper ved alle løsninger. Så jeg skal ikke benægte, at der rent teoretisk kan forekomme dén størrelse, som hr. Van Halen tilsyneladende er meget bekymret for, nemlig intet mindre end forgiftning af katoden! Jeg kan dog kun sige, at jeg aldrig er stødt på begrebet. Jeg vil gerne udfordre Jake til at vise mig blot ÉT konkret eksempel, hvor det kan fastslås, at katodeforgiftning er årsag til, at et rør er død før tid. Det kan jo ikke være noget stort problem at diske op med et konkret eksempel, som én gang for alle beviser hans påstand, når nu han efter eget udsagn har lavet utroligt mange eksperimenter på området...

Til gengæld ved enhver tekniker jo da, at de fleste rør dør under opstartsfasen. Så hvorfor ikke prøve at gøre rørenes liv så skånsomt som muligt lige her?

Jeg har tænkt mig at blive ved med at bruge min standbyknap, som jeg altid har gjort. Og jeg vil gøre det med ophøjet ro!

// DETTE INDLÆG HAR VÆRET REDIGERET AF ADMIN
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af Sasha »

[quote="Funkis"]Mine Ac50ére har aldrig brokket sig over den manglende Standby switch. :-)[/quote]

Har den rørensretning eller indbygget Thermistor?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af kraen »

Inden det løber helt løbsk her, så vil jeg lige bede alle om at holde en sober tone. Det er meget sobert, sagligt og godt argumenteret, som det er nu, men jeg ved af erfaring, at det kan løbe løbsk.

Funkis
Still Got The Blues
Indlæg: 356
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af Funkis »

Den har ikke rørensretning. Men den har en eller anden anordning. Om den hedder Thermistor kan sagtens ske. :-)
Nu studerende uden tilknytning musikbranchen.
Stadig den samme idiot!

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af CobraPizza »

Hvad er en Thermistor helt præcist? Et apparat der langsomt forøger spændingen over rørene?
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af Sasha »

[quote="CobraPizza"]Hvad er en Thermistor helt præcist? Et apparat der langsomt forøger spændingen over rørene?[/quote]

Ja, det er en temperaturfølsom modstand. Som langsomt regulerer sig selv ned i modstand, når rørene begynder at trække strøm, så den bliver varm. Giver cirka samme effekt i opstartsfasen som et indirekte opvarmet ensretterrør.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af Sasha »

[quote="kraen"]Inden det løber helt løbsk her, så vil jeg lige bede alle om at holde en sober tone. Det er meget sobert, sagligt og godt argumenteret, som det er nu, men jeg ved af erfaring, at det kan løbe løbsk.[/quote]

Helt enig! Endnu en grund til ikke at slæbe diskussioner fra det elskede nabo-forum herover...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Sasha"][quote="kraen"]Inden det løber helt løbsk her, så vil jeg lige bede alle om at holde en sober tone. Det er meget sobert, sagligt og godt argumenteret, som det er nu, men jeg ved af erfaring, at det kan løbe løbsk.[/quote]

Helt enig! Endnu en grund til ikke at slæbe diskussioner fra det elskede nabo-forum herover...[/quote]

Jah, men vi kan vel godt holde den sober, eller hva?

Men hvorfor er der ikke en thermistor i der fleste rørforstærkere?
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af Sasha »

Fordi de fleste rørforstærkere har en standbyknap til at varetage samme funktion. Og fordi det er noget frygteligt upålideligt skrammel, som går i stykker for et godt ord. Og hvis den futter af, er din forstærker altså på "permanent standby".
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Sasha"]Fordi de fleste rørforstærkere har en standbyknap til at varetage samme funktion. Og fordi det er noget frygteligt upålideligt skrammel, som går i stykker for et godt ord. Og hvis den futter af, er din forstærker altså på "permanent standby".[/quote]

Ja okay, I see your point :)
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af Pluto »

Nu har jeg jo 2 ac 30er en engelsk reisue og en kineser.Da jeg ikke er blevet helt vild klogere af diskutionen har jeg bestemt mig for at bruge standby stadigvæk.
Er det klogt.? :)
Sorte strater lyder bare bedst..

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af Runem »

Er sorte standbyknapper bedre end andre?

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Standby knap på røramps..

Indlæg af kraen »

[quote="Runem"]Er sorte standbyknapper bedre end andre?[/quote]

Nej, jeg tror faktisk at de er medvirkende til at smadre rørene. Jeg har selv en krom-standbyknap og det er bare the shit.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen