Palisander/ibenholt vs. ahorn/ahorn (nørdet indhold)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Palisander/ibenholt vs. ahorn/ahorn (nørdet indhold)

Indlæg af Anonym »

GuitaRasmus var forbi den anden dag - og han medbragte en Warmoth hals i palisander med ibenholt gribebræt, han syntes, jeg lige skulle låne. Det skyldtes nok en umiddelbar begejstring fra min side i den gamle Warmoth GAS-tråd over en lignende hals.

Nu havde jeg jeg jo i mellemtiden bestilt Goncalo Alves-halsen - men prøves af - det skal det sgu.

Det blev så på min Warmoth Bright Red stratocaster, der normalt er bestykket med en MityMite ahorn/ahorn compound hals:

Billede

Så den blev skifte ud med Rasmus' Warmoth Angled-hals:

Billede

Og nu er det på ingen måde udseendet, der er interessant. Men lyden. Rasmus har fortalt om den spøjse attack denne træsort giver lyden og efter en hurtig opstemning/justering med dertilhørende klimpreri, kan jeg godt genkende hans karateristik. Jeg skal dog lege/lytte mere en anden dag, da jeg efterhånden er busted beyond recognition.

Men er du åndsvag, hvor er der meget fylde, output og sustain i sådan en hals. :s hock:

Der er nogle gutter på Warmoths forum, der plæderer for, at den vigtigste lydpåvirkning på en guitar - ud over pickupperne - kommer fra halsens grundmateriale (og masse) og i langt mindre grad kropppen. Og jeg er efterhånden også kommet til den konklusion. Den her hals er i hvert fald med til at sætte tyk streg under det.

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Palisander/ibenholt vs. ahorn/ahorn (nørdet indhold)

Indlæg af Morten M »

Har 2 mahogny /ibenholt + 1 ahorn / ibenholt halse. Ift. de andre mahogny/palisander lyder de anderledes. Du er inde på noget rigtigt der.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Palisander/ibenholt vs. ahorn/ahorn (nørdet indhold)

Indlæg af GuitaRasmus »

Ja, det er helt vildt hvor stor forskel der er. Har du også lagt mærke til det der lille smule langsommere attack der er? Nærmest samme reaktion som i en rørforstærker. Udover det, så er der ganske rigtigt enormt meget sustain og fylde i - enkelttoner hænger bare LÆNGE. Det er næsten som om tonen blomstrer op efter anslaget. Det er superfedt til leadguitar, synes jeg.

Jeg er spændt på hvad du synes om den, når du har lyttet lidt nærmere. :)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Palisander/ibenholt vs. ahorn/ahorn (nørdet indhold)

Indlæg af Morten_Lyse »

... nogen gange bliver man helt modløs over, hvor mange ting i éns lyd, man endnu ikke har taget højde for.. pyyha..

Mvh;
Morten

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Palisander/ibenholt vs. ahorn/ahorn (nørdet indhold)

Indlæg af andkrup »

palisander er den bløde træsort af de to, ikk?
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Palisander/ibenholt vs. ahorn/ahorn (nørdet indhold)

Indlæg af Morten M »

Ja, palisander (rosewood) er den bløde.
Har lige taget en Explorer frem. Mmmmm, ibenholt gribebrædt.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Palisander/ibenholt vs. ahorn/ahorn (nørdet indhold)

Indlæg af Pluto »

Jeg har en strat ultra som er med ibentholt gribebræt og det var min foretrukne spade i omkring 10 år og tror jeg tager den med i aften når vi skal øve.Men idag er det min sorte strat med brazilian rosewood som er min foretrukne.Jeg er nok kommet i rosewood perioden.
3 af mine les pauls er også med ibentholt fordi det var bare det jeg ville have dengang.

Jeg har også haft en strat inde med maple neck og den manglede lidt varme i lyden .

Så min konklusion er at de lyder forskelligt. :o
Sorte strater lyder bare bedst..

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Palisander/ibenholt vs. ahorn/ahorn (nørdet indhold)

Indlæg af Anonym »

Ja - der vil jeg så komme med den påstand, at gribebrætsmaterialet har en meget lille indflydelse på lyden. Om det er en ahornhals med ahorngribebræt eller en ahornhals med palisandergribebræt giver maksimalt en forskel at sammenligne med at dreje en EQ-knap på en forstærker fra 10 til 9,6.

Ibenholt og ahorn er også meget tæt på hinanden lydmæssigt.

Næ - der hvor der kan hentes forskel er halsens materiale.

Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Palisander/ibenholt vs. ahorn/ahorn (nørdet indhold)

Indlæg af Starcaster »

Ja det er sku sært, at der generelt bliver talt så lidt om halsmaterialer, når man tænker på hvor stort et areal af strengenes svingningsareal de dækker... Jeg er helt sikker på det har større indflydelse end kroppens materiale :s hock:

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Palisander/ibenholt vs. ahorn/ahorn (nørdet indhold)

Indlæg af Morten M »

Har haft ahorn/palisander hals strats. Kan bedre li den anelse mere 'hegn' lyd af ahorn/ahorn halse.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Palisander/ibenholt vs. ahorn/ahorn (nørdet indhold)

Indlæg af Anonym »

Det var faktisk ret interessant at prøve den her hals. Mine indtryk blev:

Absolut en meget mørkere lyd end jeg har hørt fra andre halse. Nok godt der er et ibenholt-gribebræt til lige at give den lidt kant. Jeg kunne forestille mig, at en ren palisanderhals bliver for meget af det gode. Den rå følelse fra det ubehandlede træ er ok - palisander er jo "open-grain", men jeg synes faktisk at både Goncalo Alves og specielt Pau Ferro er mere lækkert ... Goncalo Alves er så tættere på i lyden - dog uden den komplette fylde fra den her hals.

Halskonstruktionen - selvom det også er Warmoth Pro* - forekommer mig en anelse mindre rigid end mine strat-halse. Men det kan selvfølgelig være træet, der lige er det blødere.

Båndene på den her hals er rustfrit stål. Og de her er lige en takt højere end jeg bryder mig om. Og jeg må indrømme, at jeg også kan høre noget overtone i båndklirret jeg ikke bryder mig om. Min generelle strengehøjde indebærer en smule klir - men på de her bånd kommer der altså lidt diskant snalder med ud igennem en forstærker, der ikke kommer på de normale bånd. Om det er mere udtalt pga. af den trods alt minimale højdeforskel, skal jeg ikke kunne sige.

EDIT:*- det er så heller ikke en Warmoth Pro

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen