Portet kabinet?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Portet kabinet?

Indlæg af FunkyValle »

Efter vores "lille" mikrofon shootout i går (lørdag) testede vi lige Smittefars portede 1x12 kabinet, som han havde stående i øvelokalet.
Og det var absolut en god oplevelse og noget jeg skal udforske noget mere.

Nu har jeg så googlet lidt og fandt et billede af indmaden af et af Lars Vads kabinetter (Smittefars er også bygget af Lars Vad):
Billede

Her kan man jo se, at løsningen er ret simpelt udført, nemlig 2 runde huller i frontpladen og et lille plastrør-stykke i hvert hul.

Så tænkte jeg om ikke det var ret nemt at modificere et alm. kabinet ved at lave samme huller og sætte et lille rør-stykke i.

Er der nogen, der har erfaringer eller ellers kloge om at lave det selv på et alm kabinet?
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Portet kabinet?

Indlæg af Sasha »

Som du kan læse her:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.soundcheck.dk/forum/thread.p ... m/thread.p ... adId=65429</a><!-- m -->

er der såmænd ikke meget lirum-larum i sådan et kabinet. Jeg skal dog ikke prale af at have prøvet at krølle et eksisterende kabinet om til "ét med port" (eller "Pååårrrt", som det hedder på århusiansk)...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Portet kabinet?

Indlæg af CobraPizza »

Hvad skulle det her gøre for lyden? og er plasticrør og huller eneste indgreb man laver?
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Portet kabinet?

Indlæg af Sasha »

Tjah, man laver jo faktisk en form for "orgelpibe", som - sagt meget forenklet - forstærker de dybe frekvenser. I et selvoplevet eksempel fra virkeligheden var jeg en dag oppe hos Morten Lyse for at lytte på en forstærker, han havde bygget. Nu kender jeg modellen, så jeg ville mene, at jeg på forhånd havde en vis idé om, hvordan sådan en forstærker skulle lyde. Morten sætter den til sit ligeledes nybyggede 1x12 kabinet med "pååårrrt". Og jeg må tilstå, at hvis det ikke havde været fordi, at jeg med mine egne øjne kunne se, at der vitterligt kun VAR et 1x12 kabinet i nærheden, så ville jeg sagtens have kunnet lokkes til at tro, at det var et 4x12, jeg lyttede til.

Forstå mig ret: Hvis man satte et godt 4x12 op ved siden af, kunne man sikkert sagtens høre forskel. Men sådan en 1x12 med en heldig (og her skal man glemme alt om "fin teori" - Thiele/Small-parametre o.l. og istedet holde sig til de praktiske eksperimenter, der har ledt frem til det omtalte kabinet, som er "helt forkert" ifølge den gyldne teori) "udluftning" lyder altså STORT af et 1x12 kabinet at være!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Portet kabinet?

Indlæg af CobraPizza »

Så forsimplet set, for det, et kabinet til at lyde større og dybere.. Ville det virke med 4x12''?
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Portet kabinet?

Indlæg af Sasha »

Det kommer jo nok an på, hvad man mener med "virke"...

Jeg skal ikke prale af hverken første-, anden- eller tredjehåndserfaring med dette.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Portet kabinet?

Indlæg af Vinta »

Nogen der har nogle flere erfaringer med ported kabs eller kan anbefale steder at købe et, hvor de "lyder rigtigt". I et2x12

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Portet kabinet?

Indlæg af kraen »

[quote="Vinta"]Nogen der har nogle flere erfaringer med ported kabs eller kan anbefale steder at købe et, hvor de "lyder rigtigt". I et2x12[/quote]

Jeg har et Port City OS 1x12" med Celestion G12H30, som lyder megafedt. De laver også en 1x12" (ikke OS (oversized)) og en 2x12", 2x12" OS, 4x12" og 4x12" OS. Kan varmt anbefales at prøve.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen