Kæresten er begyndt at spille guitar

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Kæresten er begyndt at spille guitar

Indlæg af CobraPizza »

Hun er taget til idrætshøjskolen Gerlev, og hun er åbenbart begyndt at få undervisning i guitar.. hun spiller rimelig habilt klaver i forvejen, og hun virker rigtig interesseret i at også lære guitar.. lige nu låner hun sin mors gamle spansk akustiske (sjovt som alle mødre, der var unge i 70'erne har en akustisk), men selvom der er mange der starter der, tror jeg at det ville gavne hende og hendes akkordspil, hvis hun fik noget med rundere gribebræt og en tyndere hals.. Jeg har overvejet at købe hende en western, som velkommen hjem gave, men jeg tror det ville gavne mine ører, hvis det også var noget man kunne skrue ned for (akustiske kan larme!) og give hende en elektrisk og der tror jeg at med tummy og forearme cut at en strat ville være bedst.

Er der nogen af jer mere erfarne undervisere, der kan give fifs til valg af guitar, evt kommentar til noget andet?

Ps: nej, hun får sku ikke lov til at låne en af mine :D
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kæresten er begyndt at spille guitar

Indlæg af AnotherDan »

Køb 42's hello kitty western til hende - den falder sikkert i god jord :D
Bah

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kæresten er begyndt at spille guitar

Indlæg af CobraPizza »

Har han stadig den til salg?
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kæresten er begyndt at spille guitar

Indlæg af AnotherDan »

Det skriver han ihvertfald i en anden tråd:

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://gear-freak.dk/forum/post20865.ht ... #p20865</a><!-- l -->
Jeg har en meget fin Hello Kitty Squire, som jeg ikke bruger.. Så hvis du kan overskue, at spille på en lyserød guitar, så er den et forsøg værd..
Bah

Brugeravatar
Ingstrup
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Kæresten er begyndt at spille guitar

Indlæg af Ingstrup »

Nu ved jeg ikke, hvor mange guitarer du selv ligger inde med, eller om I bor sammen, men har du ikke en hun kan låne?
Men jeg vil da mene, at en spansk er nemmest at starte på mht fx barréakkorder. Jeg tror også man får mest begynderguitar for pengene ved at smide fx 1000 kroner efter en spansk.
For det beløb, får man ikke meget western eller elhegn.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kæresten er begyndt at spille guitar

Indlæg af Smittefar »

Jeg ville aldrig købe en spansk guitar til en begynder, med mindre personen gerne ville spille klassisk guitar. En western er et fint bud.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kæresten er begyndt at spille guitar

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Ingstrup"]Nu ved jeg ikke, hvor mange guitarer du selv ligger inde med, eller om I bor sammen, men har du ikke en hun kan låne?
Men jeg vil da mene, at en spansk er nemmest at starte på mht fx barréakkorder. Jeg tror også man får mest begynderguitar for pengene ved at smide fx 1000 kroner efter en spansk.
For det beløb, får man ikke meget western eller elhegn.[/quote]

Jeg startede på spansk, og må sige, at det er noget jeg ville gøre om, hvis jeg kunne, selv barré akkorder synes jeg er nemmere på noget, hvor der bare er en smule radius. Jeg tror jeg vil kigge brugt, og mon ikke der er noget begynder guitar til fornuftige penge.
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kæresten er begyndt at spille guitar

Indlæg af Rasmus »

Der er bare mange ting der er nemmere med en Western.

Det tror jeg hun vil blive glad for i længden... jeg købte en Fender DG-15 eller 16, til ca. 2500 da jeg var 12 år, og den havde jeg da stor glæde af i næsten 10 år.

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Kæresten er begyndt at spille guitar

Indlæg af JGreen »

Jeg vil også mene en spansk guitar er det bedste at starte på.

I starten gælder det om at lære at sætte fingrene rigtigt på de åbne akkorder - og der er en elektrisk væsentligt mere besværlig at have med at gøre, og man vil meget nemmere komme til at mute strengene med fumlefingrene.

Når man har styr på de grundlæggende ting, så kan man skifte til western eller elektrisk, men specielt elektriske er noget gøgl at starte på efter min mening. Du får opøvet fingermusklerne meget hurtigere på en akustisk.

Jeg havde spillet spansk et år før jeg kom over på elektrisk, og ville gøre det samme hvis jeg skulle starte forfra. ;)

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kæresten er begyndt at spille guitar

Indlæg af Barf »

Eller du går i en helt anden retning og giver hende en bas, viser hende et billede af Poul Halberg og Jette Schandorf og siger: "Skat, det her er os om 30 år - gå ind og øv dig!"

Nej, spøg til side. Jeg startede også med at spille på en spansk guitar (i 4 år faktisk), men om det er den bedste start, ved jeg dog ikke. Jeg har selvfølgelig fået en masse ud af det, men omvendt vænnede jeg mig også til at spille på en måde, som faktisk var en ulempe i skiftet til elektrisk. Det handler muligvis også om, at jeg spillede i så lang tid som jeg gjorde, inden jeg skiftede til elguitar.

Men western synes jeg er en "hård" start for hænder og fingre. Der kan jeg kun forestille mig, at det ville gå lettere med en spansk.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kæresten er begyndt at spille guitar

Indlæg af GodSpeedDK »

Som ungdomsskolelærer har jeg altid rådet mine elever til at vælge den slags guitar, som de allerhelst vil spille på. Hvis Kaare Norge er det store forbilled, så vælg en klassisk guitar; hvis Hendrix gi'r dig våde trusser, så køb en el-guitar.

Én ting er det tekniske (og her kan man sikkert finde mange gode argumenter for den klassiske/spanske guitar), men når alt kommer til alt, så handler de første år om motivation, lyst og vilje til at øve sig, og her er det en kæmpe faktor, at man også ser sej ud, når man står foran spejlet, og at det man spiller lyder bare en lillebitte smule, som dét det skal.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

strattitude
Johnny B. Goode
Indlæg: 127
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kæresten er begyndt at spille guitar

Indlæg af strattitude »

Jeg er enig at man skal starte med den guitar man gerne vil spille på.
Jeg har haft mange elever som spillede på spansk guitar, men hvis man spurgte hvad for noget musik de hørte, var det AC/DC. Jeg mener det er musiklærere fra den gamle skole der mener man SKAL starte på spansk guitar.
For en 3. kl elev kan det måske være godt nok med en spansk (gerne i lille str) pga de lidt blødere strenge, selvom jeg dog også har erfaring med at det går fint på el-guitar.

Og jeg mener også det er vigtigt at holde eleven motiveret, og det sker bare ikke med en spansk guitar til en der hører AC/DC.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen