Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærkere

Gathering, Mini-gathering, Flæsk-off, Vintage Show. Her snakkes der om Gearfreak-arrangementer - store som små.
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærkere

Indlæg af Smittefar »

Bliver afholdt den 22/1 - 2011 lidt syd for Roskilde. Den nøjagtige beliggenhed gives til deltagerne, og der vil blive arrangeret samkørsel fra i hvert fald København.

Vi starter klokken 11 og satser på at slutte ca. klokken 16.

Ideen er at prøve nogle forskellige mikrofoner, som man normalt smider foran guitarkabinetter, så man kan høre forskellene. Vi vil prøve at variere både mikrofon, mikrofonens placering, højttaler i forstærkeren, samt forstærkerens lyd. Helt konkret vil vi som minimum kunne prøve clean, drive, drive+ og drive med Fuzz på min Koch StudioTone, hvor jeg har både en AlNiCo Blue i åbent kabinet og en G12H30 Anniversary i lukket, portet kabinet. Dette kunne prøves med alle mikrofonerne. Hvis nogen af deltagerne medbringer egen forstærker, guitar og/eller board, vil der kunne komme endnu flere lyde - Vi skal dog nok prøve at begrænse os, så det ikke bliver for overskueligt.

Vi vil prøve de forskellige mikrofoner ud over PA, men vi vil også prøve at indspille nogle lydbidder med dem, så andre gearfreaks måske kan få glæde af øvelsen. Jeg forestiller mig, at hver lydbid bliver indspillet både med den tiltænkte live mikrofon, men også med den samme kondensatormikrofon, der står i rummet, så man har en referencelyd, hver gang der skiftes noget gear.

Der bydes ind med følgende mikrofoner som udgangspunkt
Smittefar: Shure SM58, Sennheiser MD421N fra 60erne, B&O BM3 båndmikrofon fra tredserne, GA project TC1 rørkondensatormikrofon til reference.

Søren Dyhr: Heil PR30, Beyer 201, sm57 samt Audiotechnica 2020 og ... direct boxene Redbox og Palmer PDI-09

Udgangspunktet var jo en tråd, der sammenlignede Sennheiser 406, 606 og 906, så det kunne jo være sjovt, hvis der kom nogen af dem.

Deltagerne opfordres til at tage flere mikrofoner med, der kan prøves.

Vi er nødt til at have en deltagerbegrænsning på 5, da det ellers vil blive et alt for rodet arrangement. De to første pladser er allerede taget :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af FunkyValle »

Jeg vil gerne deltage og kan komme med en Sennheiser e606 til testen.
Min VOX AC15 har AlNiCo Blue i åbent kabintet, så den er dækket ind af Smittefar.
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Smittefar »

Super - så er vi tre :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Sasha »

Jeg skal forsøge at få det til at passe ind i arbejde mm. Men ellers stiller jeg gerne med en nyindkøbt aldrende Shure Unidyne, som kunne være sjov at teste op imod en moderne SM57.

Ingen, der kan mønstre en Royer? Hvad med Beyer M-160 (Eddie Kramer´s foretrukne i studiet) ?

Jeg skal såmænd også gerne slæbe noget guitargrej med, hvis det skal være...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Smittefar »

Uhh - Det kunne da være hyggeligt.

EDIT: Royer R-121'eren er da vist en kopi/videreudvikling af en B&O BM3, så de er jo ikke helt forskellige - det er dog muligt, at min er lidt defekt.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Sasha »

[quote="Smittefar"]

EDIT: Royer R-121'eren er da vist en kopi/videreudvikling af en B&O BM3[/quote]

Det kan sagtens tænkes, at du har ret i dette. Det skal jeg ikke kunne udtale mig om...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af MacG »

Var det en ide med nogen gamle 4 X 12" Marshall som lydgivere ?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Smittefar »

Mjaa - I virkeligheden er formålet jo at sammenligne mikrofoner, så måske skal vi forsøge at begrænse antallet af lydgivere - Dog kunne man sige, at det kunne give mening at have et 4x12, og se hvordan det faktisk går med at mic'e det op i forhold til mit 1x12

Du er naturligvis meget velkommen til at deltage, men jeg ser ikke nogen grund til at læsse mere end et 4x12 i bilen :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg kom til at tænke i retning af re-amping, så man kunne skifte mikrofon-positioner med exact den samme frasering ... jeg har ikke det helt rigtige her, men kan selvfølgelig medbringe et par passive linedrivere og et venderør???

--sd

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Sasha »

Jah, joh...

Nu kan man måske også gøre tingene mere indviklede og teknisk-spidsfindige, end de behøver at være? Jeg er sikker på, at hvis det ikke ligefrem behøver at være én eller anden særligt udvalgt Frank Zappa 7 mod 13-strofe, man lytter på, så burde flere af de interesserede deltagere være i stand til at spille den samme frase rimeligt repræsentativt mange gange i træk - ihvertfald rigeligt ens til, at man kan bedømme forskellige mikrofoner, placering mm.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Anonym »

Hvis I vil, må I gerne låne Eleven racket, så der kan reampes "lettere". Men det kræver selvfølgelig, at I har Pro Tools og lidt rutine i dét program.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Smittefar »

Det var netop min tanke med at have en referencemikrofon på alle optagelser - Så kan man høre de små forskelle fra gang til gang. På min top kan man også køre et 'recording' signal ud, som man kunne optage hver gang som reference.

Jeg tror lige, jeg springer Eleven over til denne lejlighed - der er vist rigeligt at have med at gøre her.
Modded guitars were crap right out of the factory

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Søren Dyhr »

Tja det lyder egentlig meget fornuftig, man kunne også sige udfra en sm57 midtvejs på membranden 90 grader kyssende frontstoffet, som reference.

--sd

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Smittefar »

Den præcise reference kan vi evt. lige finde ud af, når vi står der om, hvad der er mest praktisk.

Ind til nu, kan jeg forstå vi er

Smittefar
Søren Dyhr
FunkyValle
Sasha (måske?)
Modded guitars were crap right out of the factory

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Anonym »

[quote="Smittefar"]

Jeg tror lige, jeg springer Eleven over til denne lejlighed - der er vist rigeligt at have med at gøre her.[/quote]

Ok. Det var heller ikke for at I skulle gå amok i amp-emulering. Men for at have et lydkort, der nemt klarer re-amping.


Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Smittefar »

jeg føler med dig :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="Smittefar"]jeg føler med dig :) [/quote]

Jeg var for nylig ude i en opgave hvor man ikke praktisk kunne proppe flere stativer på scenen, det er jo der 906'eren fra en roadie vinkel har sin styrke - bare i snørren og indover. Jeg har faktisk også overvejet Audix' Cabgrapper til et sådant behov.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.audixusa.com/docs/products/C ... r.shtml</a><!-- m -->

Helt specifik volder Vox AC30'ere problemer!

--sd

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Sasha »

[quote="Søren Dyhr"]

Helt specifik volder Vox AC30'ere problemer!

--sd[/quote]

Jah, de er vel nærmest altid ved at gå i stykker. Men det har vel ikke noget med mikrofonen at gøre? :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Smittefar »

Jeg har en CabGrabber, jeg bruger på mit eksterne kabinet, det fungerer rigtig fint - du er velkommen til at lege med den, når vi alligevel er derude.
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen