Mikrofoner på guitarkabinetter - Shootout - resultattråd

Mere monitor, tak!
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Mikrofoner på guitarkabinetter - Shootout - resultattråd

Indlæg af Smittefar »

I forbindelse med en længere diskussion om mikrofoner på guitarkabinetter og deres placering, var vi et par stykker - Søren Dyhr, Sasha, FunkyValle og Smittefar, der blev enige om at mødes og teste mikrofoner.

Testfeltet. Fra venstre: Sennheiser MD421N, Audio Technica AT2020, Heil PR30, Shure SM57, B&O BM3, Beyerdynamic M 201, Beyerdynamic M 88, Shure Unidyne III (545S), Sennheiser e 609, Sennheiser e 906, Hughes & Kettner Red Box, Palmer The Junction. Dertil kommer, at vi også prøvede Recoring Out på Studiotonen.
Alle mikrofoner blev prøvet ved kanten af højttaleren, ca. midt mellem kant og center og ud for centeret af højttaleren. Sennheiser E906 har tre indstillinger - alle tre indstillinger blev testet.
Billede



Der rigges til...
Billede

Shure Unidyne III (denne med modelbetegnelsen 545S) i aktion på kanten af højttaleren (Celestion Alnico Blue) i dén Koch Studiotone, der blev brugt med samme indstilling (well, én ren indstilling og én overdrive-indstilling) i alle tests. Forstærkeren spillede kun gennem den interne højttaler.
Billede

Close mic´ing på højttalerens kant med den gamle B&O BM3-båndmikrofon.
Billede

- OK. Det ER sgu´ heller ikke et nemt motiv (Søren Alwan) at få noget fornuftigt ud af! Men det er da i det mindste en sort Strat
Vi er nået til Shure SM57...
Billede


Hr. Dyhr holder styr på teknikken, mens Kristian og Jakob mentalt lader op til en lytter.
Billede

Der lyttes kritisk.
Billede

Arh, kan det passe, at det skal lyde sådan her?
Billede

Her kan man se det generelle setup. Mikrofoner hører selvfølgelig til på gulvet, hvor chancen for at træde på dem er størst! Bemærk, at vi også havde en kondensatormikrofon på, som vi kunne bruge som reference. Søren præsterede at spille så ensartet gennem hele seancen, at vi ikke så nogen grund til at tage referencetracksne med til download.
Billede

Hvordan pokker er det nu, dén knap skal stå?
Billede

B&O-båndmikrofonen havde som den eneste testkandidat lidt svært ved at håndtere lydtrykket helt inde ved højttaleren. Den blev derfor som den eneste også prøvet i en placering med lidt afstand (ca. 30-40 cm) til højttaleren, hvor den var langt mere i sit rette element.
Billede

Ikke en del af testen som sådan. Men afslutningsvis skulle Kristian da lige have "en tur i Parken"...
Billede

Søren Dyhr har været så flink at uploade alle lydfilerne som OMF

<!-- m --><a class="postlink" href="http://dl.dropbox.com/u/2805213/Shootou ... gic.OMF</a><!-- m -->

...det forudsætter at jeres DAW læser og forstår OMF formatet!

Og desuden også en Reaper version <!-- m --><a class="postlink" href="http://dl.dropbox.com/u/2805213/Shootou ... per.zip</a><!-- m -->

Reaper versionen indeholder også alle de enkelte lydfiler, så hvis man downloader den, kan der lyttes uden, man behøver at have en DAW (Digital Audio Workstation)

Desuden var der vist et problem med recordingoutput filen, så man skal bruge denne i stedet. <!-- m --><a class="postlink" href="http://dl.dropbox.com/u/2805213/F40reco ... put.wav</a><!-- m -->

Personligt synes jeg, der er utroligt stor forskel mellem de enkelte mikrofoner, og der er bestemt grund til at kigge i andre retninger end den klassiske SM57. De helt store oplevelser (for mig) var Alwans Unidyne og min egen B&O BM3, som jeg må indrømme at jeg aldrig rigtig har testet - den har bare ligget. Jeg er stensikker på, at man kunne lave kongeguitarlyd på indspilninger med de to. BM3'eren duer ikke til live, men der ville Unidynen også fungerer rigtig godt.

Lad os høre, hvad I siger. Jeg skal i hvert fald lige have lyttet lidt mere på de hele.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofoner på guitarkabinetter - Shootout - resultattråd

Indlæg af AnotherDan »

Har hentet OMF filen, vil sætte mig og lytte imorgen aften.
Glæder mig til at høre resultatet. Troede i havde en shure sm7b med også.
Bah

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofoner på guitarkabinetter - Shootout - resultattråd

Indlæg af Smittefar »

Nej - det kunne ellers have været meget interessant - SM57 var vist den eneste Shure mikrofon.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofoner på guitarkabinetter - Shootout - resultattråd

Indlæg af Sasha »

[quote="Smittefar"]Nej - det kunne ellers have været meget interessant - SM57 var vist den eneste Shure mikrofon.[/quote]

Hvis ret skal være ret - og det skal det vel på et sted som dette? - så er Unidyne III´eren (som også lystrer modelbetegnelsen "545S", idet betegnelsen "Unidyne III" svarer lidt til f.eks. at kalde en Marshall 2203 for en JCM800, da der findes - oh well, fandtes - mange forskellige Unidyne-modeller i sortimentet) også lavet af Shure. Faktisk er det en forløber for SM56´eren, som igen er en forløber for SM57´eren...

FWIW var mine personlige favoritter Sennheiser MD421, den ovennævnte gamle Shure og ikke mindst B&O BM-3, som måske stod lidt ud fra resten med sin enormt udprægede "vintage-rundede" tone. Dog vil jeg sige - efter at have lyttet lidt på resultaterne - at jeg faktisk også godt kan lide Sennheiser 906´eren på "flat" indstillingen.

Edit: Eller var det klippet med "Hi Cut"..? Jeg kan sgu´tte huske det lige på stående fod. Men der var ét af klippene med 906´eren, som jeg syntes, lød bedre end jeg ville have forventet. Nå, jeg må op på loftet og lede efter dén gamle Sennheiser MD-421, som jeg VED, ligger og roder ét eller andet sted... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofoner på guitarkabinetter - Shootout - resultattråd

Indlæg af Kaptajn Kropp »

Jeg synes godt nok unidyne'n bliver lidt spinkel i mellemtonen, men en rar guitar-lyd især til rytme og måske en jazz/humbucker guitar. Ellers er jeg nok mest til MD421, den får alle frekvenser godt med uden at det bliver unaturligt. SM57'eren er som altid helt fin, og klart den jeg ville bruge mine penge på, da både pris og lyd er mere end accepteret :)

EDIT: Men fedt at I laver et shootout! Mere af det!
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

Brugeravatar
Dathudo
Himmelhund
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofoner på guitarkabinetter - Shootout - resultattråd

Indlæg af Dathudo »

Kender i et gratis stykke DAW software, der kan åbne jeres OMF fil?
-Fede photos, i ser ud til at have hygget jer :)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofoner på guitarkabinetter - Shootout - resultattråd

Indlæg af Smittefar »

Reaper er jo gratis at hente som prøve.

Personligt synes jeg faktisk, det er nemmere bare at smide alle wav filerne over i en media player playlist, så kan man sidde og skifte lidt frem og tilbage mellem de enkelte optagelser.
Modded guitars were crap right out of the factory

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofoner på guitarkabinetter - Shootout - resultattråd

Indlæg af Jackie van Hippie »

[quote="Kaptajn Kropp"] SM57'eren er som altid helt fin, og klart den jeg ville bruge mine penge på, da både pris og lyd er mere end accepteret :) [/quote]

Sennheiser e 906 er også til at betale sig fra og lyder rigtigt godt (har ikke hørt jeres lydklip endnu, men glæder mig til at høre hvad de mindre gængse mikrofoner kan præstere).
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofoner på guitarkabinetter - Shootout - resultattråd

Indlæg af Odgaard »

Interessant lytning. Efter første omgang er jeg vist mest glad for Unidyne III, B&O, og SM57.

Virkelig fedt at vi andre har mulighed for at lytte med.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofoner på guitarkabinetter - Shootout - resultattråd

Indlæg af Smittefar »

Ja, det var jo blandt andet det, der var tanken :)

Jeg skylder stadig selv at få lyttet liiidt mere :)
Modded guitars were crap right out of the factory

thomasn4
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofoner på guitarkabinetter - Shootout - resultattråd

Indlæg af thomasn4 »

Jeg har lyttet rimeligt intenst på alle mikrofoner og synes at 906´eren og md421´eren er fede.

Pris mæssigt kan man få 2 x 906´er for en MD421´ers pris, hvis jeg har fundet den rigtige på ex. Thomann.de
denne: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thomann.de/dk/sennheiser_md4 ... 1u4.htm</a><!-- m -->

Jeg ved så ikke, om den var en "gammel" Md421 som i gutter havde gang i, men jeg synes umiddelbart, at jeg vil give stort set alle som har valgt 421´eren som den fedeste ret i, at den får "det hele med"

906´eren er fed, men dog efter min mening kun i "flat" indstillingen.

Man får måske nok, hvad man betaler for ;0)

Det var lige mit input og herfra skal lyde et hip hip hurraaaa for de gutter som skred til handling og fik gjort det som mange har snakket om længe ;0)
venlig hilsen
Thomas "jeg smider min 609 i kompostkværnen" Christensen
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.smukkermoller.dk">http://www.smukkermoller.dk</a><!-- m -->

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofoner på guitarkabinetter - Shootout - resultattråd

Indlæg af Smittefar »

Det var en md421 fra tresserne

Sent from my Desire HD using Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofoner på guitarkabinetter - Shootout - resultattråd

Indlæg af Sasha »

[quote="thomasn4"]

Det var lige mit input og herfra skal lyde et hip hip hurraaaa for de gutter som skred til handling og fik gjort det som mange har snakket om længe ;0)
[/quote]

Jamen "selv-hip hip hurraaa". Jeg vil dog mene, at der mageligt er plads til en opfølgning, idet der er mange andre bud på relevante mikrofoner, som JEG ihvertfald godt kunne tænke mig at høre i sammenligning...

Det kunne måske også være interessant med en lille "forstærkerupmic´nings-workshop" ? - evt. med undertitlen "Hvordan man gør det, så både guitarist og lydmand bliver glade"..? (måske der skulle indkaldes en trommeslager til lejligheden til at levere bækkener, der kan "snige sig ind overalt" )
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
k_50
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 428
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofoner på guitarkabinetter - Shootout - resultattråd

Indlæg af k_50 »

[quote="Sasha"][quote="thomasn4"]

Det var lige mit input og herfra skal lyde et hip hip hurraaaa for de gutter som skred til handling og fik gjort det som mange har snakket om længe ;0)
[/quote]

Jamen "selv-hip hip hurraaa". Jeg vil dog mene, at der mageligt er plads til en opfølgning, idet der er mange andre bud på relevante mikrofoner, som JEG ihvertfald godt kunne tænke mig at høre i sammenligning...

Det kunne måske også være interessant med en lille "forstærkerupmic´nings-workshop" ? - evt. med undertitlen "Hvordan man gør det, så både guitarist og lydmand bliver glade"..? (måske der skulle indkaldes en trommeslager til lejligheden til at levere bækkener, der kan "snige sig ind overalt" )[/quote]
Det kunne faktisk være spændende. Hvis det blev til og skete i nærheden af København, meldte jeg mig i hvert fald gerne som "lydmandens mareridt" (aka. trommeslager med store og højlydte ting og sager).

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofoner på guitarkabinetter - Shootout - resultattråd

Indlæg af Smittefar »

Man kunne sådan set sagtens bruge vores øvelokale igen til sådan en seance. Der kan nemt laves forskellige full-band sceneopstillinger, så trommer og forstærkere også står realistisk tæt på hinanden.
Modded guitars were crap right out of the factory

thomasn4
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofoner på guitarkabinetter - Shootout - resultattråd

Indlæg af thomasn4 »

ÅÅÅÅÅRH !! HOLD SÅ K.... DET KUNNE VÆRE FEDT AT LAVE ET DECIDERET BAND "CLINIC" med lydmand og hele pivtøjet - jeg ville tro mange havde tendens til at blive overrasket over hvordan ens baggear lyder over et PA ;0) eller bare forskellen på et hvilket som helst baggear ;0)

Thomas

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofoner på guitarkabinetter - Shootout - resultattråd

Indlæg af Sasha »

Nu blev der vist snakket om en lille workshop i upmic´ning af guitarforstærkere, gjorde der ikke? Jeg ved ikke lige, hvordan det pludselig blev til "decideret band clinic med lydmand og hele pivtøjet"..?

- den berygtede fjer og ditto fem høns?

For det ville være mere end almindeligt naivt at tro, at man på en eftermiddag kunne nå ret meget i dybden omkring, hvordan man laver god lyd på et helt band.

Og så må jeg tilstå, at jeg personligt hellere vil gå i dybden i "nålestiksoperationer" på relevante punkter (f.eks. upmic´ning af forstærkere - burde vel være relevant for guitarister?) end jeg vil skøjte hurtigt og jævnt hen over "hele pensum" - typisk vel ved at se på, hvordan en lydmand laver lyd på et band - uden at komme ret meget i dybden med, hvorfor der undervejs træffes de valg, som måtte være tilfældet.

Men det er kun min mening...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

thomasn4
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofoner på guitarkabinetter - Shootout - resultattråd

Indlæg af thomasn4 »

jo så er det jo så lige hvordan man forstår de berygtede fjer ;0) jeg mente: hvis man mickede guitar op så kunne man jo holde det op mod at et helt band som spillede samtidigt, hvilket jo i sagens natur vel er det de fleste har med at gøre i bandsammenhæng. Men bare roligt jeg mente nu ikke noget overskruet i BANDCLINIC. Men det kunne da i en sådan grad være fedt, at man kunne høre forskellige guitar setups i bandsammenhæng ;0)

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofoner på guitarkabinetter - Shootout - resultattråd

Indlæg af andkrup »

Jeg kan lige prøve at tage fat i Mac for at se om det kan lade sig gøre at bruge det nye stengade som omgivelser - det er vel det tætteste man kan komme på at eksperimentere i virkelighedstro omgivelser.

måske endda lave det til en slags åben workshop?
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofoner på guitarkabinetter - Shootout - resultattråd

Indlæg af Smittefar »

Det kunne sguda være topfedt :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen