Hvilken Mac og lydkort?

Mere monitor, tak!
Besvar
Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Hvilken Mac og lydkort?

Indlæg af Starcaster »

Så er der ved at være grønt lys fra konen og jeg skal ud at købe en Mac med Logic Express og et Firewire lydkort. Jeg var først sikker på at gå efter en mini mac, men nu kan jeg se, at der ikke er så langt op til den mindste imac. Og den kører jo noget stærkere. Min anden mulighed er at købe en Macbook Pro 13 og så bruge min eksterne skærm sammen med den. Hvad siger I? Mht lydkort er jeg ret hooked på RME FF 800, da jeg mest vil optage analoge kilder og kun bruge få software instrumenter. Alternativet kunne være TC Konnekt 48, men jeg ved ikke hvor stabile deres drivere er? Har læst de havde problemer i starten...? Jeg har kigget lidt rundt på lydmaskinen, men har ikke turde spørge dumt derinde endnu, det skulle jeg måske prøve... ;)
Tak for evt. input!
Claus

FrederikØ
Himmelhund
Indlæg: 37
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken Mac og lydkort?

Indlæg af FrederikØ »

Synes også du skal kigge på et Edirol lydkort som fx http://www.rolandus.com/products/produc ... rentId=114
Jeg bruger USB-udgaven og kunne ikke være mere tilfreds.

Jeg ville uden tøven vælge en iMac. Den har flere kræfter og så har den så vidt jeg husker den nyeste apple-processor
Marshall stack! Dressed in black!

Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken Mac og lydkort?

Indlæg af Starcaster »

Jeg skal gerne bruge 4 eller 8 Mic pres. Men tak for input. Og ja imac'en er nok det fornuftigste valg...

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken Mac og lydkort?

Indlæg af kraen »

Hvis det er ligegyldigt, om det er en stationær eller en bærbar, så ville jeg nok gå efter en iMac 21,5" (MB950) til 8299 kr. Den kan udvides til 16GB RAM, hvis det skulle være nødvendigt en dag. Den har dog stadig kun en Core 2 Duo processor og ikke en i5 som f.eks. iMac 27".

Ang. lydkort, så ville jeg nok kigge efter Apogee. Når du nu har Firewire ville det være fuldstændig tåbeligt at køre med USB, da det er ret ustabilt.
Hvis penge ikke er et problem: Apogee Ensemble - <a href="http://www.apogeedigital.com/products/ensemble.php" rel="nofollow">http://www.apogeedigital.com/products/ensemble.php</a>
RME laver også ganske fornuftige og stabile lydkort, og det gør TC også. Jeg har et Konnekt 8, som jeg er ganske tilfreds med. Der har været småproblemer, men det var hardwaren, der var problemer med og det er blevet repareret.

Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken Mac og lydkort?

Indlæg af Starcaster »

Tak for input Kræn. Jeg tror helt sikker det bliver Imac MB950, men Apogee er nok lidt overkill til mit formål. Jeg er egentlig mest hooked på TC, da den har nogle "gode" DSP effekter, som er ret brugbare i min sangskrivningsproces. Jeg sidder typisk og skriver mens jeg optager og vælger derefter de bedste ting ud, som jeg så arbejder videre på i et nyt projekt. Og her ville det jo være rart at kunne smide lidt reverb på uden at få latency problemer.

Jeg er desuden blevet anbefalet at købe en ekstern firewire hard disk. Har du nogen erfaring i den retning?
Takker igen,
Claus

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken Mac og lydkort?

Indlæg af kraen »

Ja, Apogee er nok lige en tand for meget for de fleste. Det gode ved TC er også, at så snart der er de mindste problemer, hjælper de hellere end gerne. Deres support er MEGA god og hurtig.

Ang. Firewire-diske, så skal du nok først og fremmest tænke på, at der kun er én Firewire-bus. Og jeg har hørt, at lydkort helst vil have deres egen bus at sidde på. Jeg har ikke nogen direkte erfaring med dette, men det er ren og skær noget, jeg har hørt ude i byen.
Lacie laver nogle ret gode og solide diske i en aluminiumskasse på 1TB og 2TB - dem hører jeg meget godt om. Jeg har selv en WD MyBook, og den er også fin nok - bare ikke til audio, da den har en indbygget dvalefunktion - og den tager ca. 2-3 sek. om at sætte i gang.

Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken Mac og lydkort?

Indlæg af Starcaster »

Der er bare et par fora, hvor folk klager over TCs drivere. Om det så er et "gammelt" problem, som er løst, ved jeg ikke. Også mht. ekstern firewire disk, læste jeg at RME ikke har problemer med at køre over en enkelt bus. Min store fordel er under alle omstændigheder, at jeg køber det hele samlet, fra en butik, som sælger udstyr til alle de store studier og tv/radio stationer i Irland. De vil derfor være der til at løse evt. problemer og tester også hele setup'et inden jeg får det ind ad døren. Jeg tror at jeg går efter RME og iMac. Skal jeg opgradere til 8GB RAM eller er de 4 nok til at begynde med?

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken Mac og lydkort?

Indlæg af kraen »

Ja der har været nogle småproblemer undervejs, men jeg tror de har været meget specifikt til Konnekt 6 og 24D - jeg har i hvert fald ikke umiddelbart hørt noget om problemer med Konnekt 48.

Prøv med 4GB RAM. Du kan altid få sat flere i, hvis det ikke er nok. Jeg har nogle rimelig heftige trommesamplere, der kører fint selv med 2GB RAM.

Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken Mac og lydkort?

Indlæg af Starcaster »

Ok jeg nøjes med de 4 til at starte med. Det bliver rigtig fedt, at få det hele op at køre igen, uden en masse tricks og smutveje. Men et system, jeg bare kan trykke "optag", og så kører det.... Men læser man lidt på RMEs Forum, finder man hurtigt en masse problemer med Mac FW chips og RME FF800... sååå (Krydser fingrer) ;)
Tak for din hjælp.

Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken Mac og lydkort?

Indlæg af Starcaster »

Min Dell XPS M1330 bærbare er bare SÅ træls at arbejde med. Den lader stadig kun batteriet op nogle gange på trods af endnu et motherboard er skiftet ud. Den er vildt sløv (den kan ikke engang spille en DVD uden at hakke). Skal jeg ikke bare købe en MacBook Pro 13" og så bruge min fine skærm, som står og venter? Hvor mange spor ca. skal jeg op på før sådan en MacBook begynder at brokke sig? Jeg skal jo ikke ligefrem lave 24 spor med flere effekter på hver osv. Hmm, jeg ved sku ikke....
MVH
Claus

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken Mac og lydkort?

Indlæg af Anonym »

[quote="Starcaster"] Hvor mange spor ca. skal jeg op på før sådan en MacBook begynder at brokke sig? [/quote]

Hej Claus. Mange! Check denne tråd på Lydmaskinen

Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken Mac og lydkort?

Indlæg af Starcaster »

Ha haaaa! Hold kæft den havde jeg ikke lige set! Nå ok, så er det eneste minus ved at bruge en Macbook, at den ikke er dedikeret til studiefomålet, hvilket nok ville være det bedste. Men omvendt.... Hvad er det lige jeg sidder og downloader til dagligt? (No! Don't ask!) ;) Jeg laver min ordrer om til en Macbook Pro 13! Tak Hans!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen