PA til band - vejledning søges

Mere monitor, tak!
Besvar
Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

PA til band - vejledning søges

Indlæg af Barf »

Hej kloge mennesker

Situationen er den, at vi er flyttet ind i et øvelokale, hvor vi ikke må låne eller leje os ind i de andre bands PA-anlæg. Vi ejer ikke selv noget, men det er sgu nok en god idé at have et ved hånden.
Så nu går vi på jagt efter et. Vi skal både have mixer og højtalere + stativer (og kabler, men det tror jeg liiiige jeg kan overskue)

Vi spiller rockmusik, og gør det gerne ret højt. Anlægget SKAL bruges til vokal (lad os afsætte 2 kanaler her) og akustisk guitar (1 kanal). Derudover så jeg helst, at man kunne smide noget storetromme (1 kanal) og keys (2 kanaler) igennem. Jeg har læst Rassers tråd her på forummet, og storetrommen er bestemt ikke noget der skal prioriteres. Det skal bare være en mulighed. Så altså 6 kanaler og med tilpas meget power til at kunne spille guitar, guitar, bas og trommer op.

Det skal primært bruges i øvelokalet, men hvis man kan tage det med ud og spille jobs, ville det også være rigtig fint.

Budget er der, hvor det virkelig kommer til kort. Vi er fattige mennesker (i hvert fald tre ud af fem), og vil gerne have det så billigt som muligt. Vi vil meget gerne kigge brugt, men hvad i alverden skal man kigge efter?

Vi er ikke vant til nogen fantastisk lyd gennem PA, så vi har ikke voldsomme krav til kvaliteten, prisen er næsten vigtigere. Bare det er klart og tydeligt.

Håber det var til at forstå, og at der er nogle af jer, der kan hjælpe.

Mvh Jonas

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PA til band - vejledning søges

Indlæg af AnotherDan »

Men har i ikke et eller andet minimums budget i gerne vil ramme?
Og skal det kun bruges i øvelokalet, eller skal det også kunne bruges ude til mindre steder?
Bah

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PA til band - vejledning søges

Indlæg af Barf »

Minimumsbudget? Tja tjo, et forsigtigt bud ville nok være max 1000 kroner pr. mand (og vi er 5), men hvor langt kommer man med det?

Det skal hovedsageligt bruges i lokalet. Hvis man kan tage det med ud, er det bare en bonus.

Lige nu afventer jeg mail fra min far. Hans gamle orkester har et anlæg med en Mackie mixer samt en forstærker (og CD-afspiller) samlet i et rack med nogle Electro-Voice højtalere, som vi nok kan overtage for små penge. Det står alligevel og samler støv, og vil aldrig blive brugt igen. Det er nogle gange smart med sådan en musiker-far.

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PA til band - vejledning søges

Indlæg af Morten M »

[quote="Barf"]Minimumsbudget? Tja tjo, et forsigtigt bud ville nok være max 1000 kroner pr. mand (og vi er 5), men hvor langt kommer man med det?

Det skal hovedsageligt bruges i lokalet. Hvis man kan tage det med ud, er det bare en bonus.

Lige nu afventer jeg mail fra min far. Hans gamle orkester har et anlæg med en Mackie mixer samt en forstærker (og CD-afspiller) samlet i et rack med nogle Electro-Voice højtalere, som vi nok kan overtage for små penge. Det står alligevel og samler støv, og vil aldrig blive brugt igen. Det er nogle gange smart med sådan en musiker-far.[/quote]
Det lyder som, du kan få en rigtigt god deal der :thumbup:
Ellers kan jeg anbefale Reef Audio højttalere. Der får man rigtigt meget for pengene.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PA til band - vejledning søges

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="Morten M"]
Ellers kan jeg anbefale Reef Audio højttalere. Der får man rigtigt meget for pengene.[/quote]

Man får noget for ganske få penge - jahhh, men Reef og Behringer er det samme det ene er bare et OEM mærke ... og der findes, ganske enkelt ikke andet i den ende af markedet, så det er det dårligste ... der findes. Og grunden til at det sælger er at der findes et meget stort markedssegment der ikke overfor kone, kæreste og børn, kan forsvare at bruge mere på det. Uanset hvor kinesisk produktionen bliver kan man ikke lave noget ordentligt før man rammer 5K kr. for en højttaler!

Hvis man går under det beløb, skal man arbejde sig uden om forvrængning, ved at zone hver lydkilde ud i egen boks - og så slå korset for sig og håbe at farvningen mestendels er harmonisk forvrænging. Men desværre er det alt for ofte uharmoniske og diffraktions betoninger!!! Langt de fleste systemer designes ikke med mikrofon og akustisk tilbagekoblinger som hoved prioritet, men i stedet med en wow-faktor med et eller andet finkneppet overmastereret signal, den kloge diskenspringer sætter AC/DC på og fyrer den af ... men det er en forkert måde at blive overbevist på.

--sd

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PA til band - vejledning søges

Indlæg af Morten_Lyse »

Det bliver svært med det budget du ridser op. Vokaler, guitar og keys burde kunne klares med ca 2x500W samt et par 15" toppe. Skal stortrommen med, ville jeg kigge på en aktiv bund 15" eller 18" som også kunne fungere som delefilter.

En powermixer (dynacord powermate, måskre..? Yamaha EMX..?) samt passive toppe. Husk at tjecke om mixeren har et "master insert." Det kunne være et oplagt sted at skyde en aktiv bund m. delefilter ind, således at i stadigt kan bruge mixerens interne forstærker til toppene.

En mixer og aktive højttalere kunne være en anden løsning. (Eller løs forstærker og passive toppe.)

Der findes jo et utal af mærker og modeller. Som Søren antyder: Jo billigere, jo ringere, ain't no to ways 'round that.
Mvh;
Morten Lyse

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen