Gratis mastering

Mere monitor, tak!
Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Gratis mastering

Indlæg af sørendybdal »

Kender nogen et godt, brugervenligt og gratis masteringprogram, der kan hentes fra nettet, evt. som trial, da det kun skal bruges i en uges tid?
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gratis mastering

Indlæg af Anonym »

Folk roser Studio One til skyerne - specielt masteringdelen.

Har ikke prøvet den selv.

Men man kan hente en fuld funktionel 30-dages demo her:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.presonus.com/demo-studioone/ ... dioone/</a><!-- m -->

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gratis mastering

Indlæg af Søren Dyhr »

Det er måske helt malplaceret at foreslå noget så kettersk i et Gearfreak forum, men det er altså ikke udstyret/softwareet der gør det i så avanceret en problemstilling som mastering, men i stedet de 10000 timers håndværks messig erfaring. Alle kan finde værktøjer der kan mase tingene sammen så det kvalificerer sig til kandidatur i "Loudness War" ... brug i stedet parallel komprimering i din daw kombineret med bus kompression og saturation plugins, og tag aldrig mere end 2-3 dB ud af noget somhelst ... og send det så til en kvalificeret mastering engineer!

--sd

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gratis mastering

Indlæg af Smittefar »

Jeg er helt enig med Søren, Mastering er ikke noget, man bare lige laver selv - Hvis man har mod på det og gerne vil forsøge sig, så har Reaper alle de nødvendige værktøjer indbygget (men ikke nødvendigvis de fedeste)

EDIT: Reaper kan kun lave pre-mastering - alt det der med redbook codes og så videre - det skal vist foregå et andet sted - det kan Studio One vist nok.
Modded guitars were crap right out of the factory

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gratis mastering

Indlæg af Anonym »

Hmm ... omvendt skal "10000 timers håndværksmæssig erfaring" jo trods alt indøves på en aller anden måde.

Jeg beklager - men argumentet med: "Hvis du ikke har prøvet det før, skal du overlade det til en, der har!" er ikke validt - med mindre vi taler om deciderede livsfarlige ting.

Og jeg har endnu til gode at høre om nogen, der er kommet til skade pga. dårlig mastering.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gratis mastering

Indlæg af Smittefar »

Jeg kom da næsten til skade, første gang jeg hørte Metallicas Death Magnetic :D
Modded guitars were crap right out of the factory

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gratis mastering

Indlæg af Anonym »

[quote="Smittefar"]Jeg kom da næsten til skade, første gang jeg hørte Metallicas Death Magnetic :D [/quote]

I stand corrected :D

Men der skal nu også mere end en god mastering til, før jeg ville lægge øre til det. Billede

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gratis mastering

Indlæg af sørendybdal »

[quote="Søren Dyhr"]Det er måske helt malplaceret at foreslå noget så kettersk i et Gearfreak forum, men det er altså ikke udstyret/softwareet der gør det i så avanceret en problemstilling som mastering, men i stedet de 10000 timers håndværks messig erfaring. Alle kan finde værktøjer der kan mase tingene sammen så det kvalificerer sig til kandidatur i "Loudness War" ... brug i stedet parallel komprimering i din daw kombineret med bus kompression og saturation plugins, og tag aldrig mere end 2-3 dB ud af noget somhelst ... og send det så til en kvalificeret mastering engineer!

--sd[/quote]

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at du har ret, men efterskolens års-cd kom nu til at lyde meget fint med et par brugbare EQ- og dynamics presets og en limiter til at hive det op i niveau. Og det var egentlig det, jeg ledte efter, fordi jeg frygtede at ende som sidste år, hvor jeg brugte mange forgæves timer på at skrue på knapper i Cubase og alligevel kun fik det til at lyde hæderligt til sidst. Og eleverne kommer nok ikke og spørger hvor mange db jeg har hævet hvilket frekvensbånd ...
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gratis mastering

Indlæg af Anonym »

[quote="sørendybdal"]Og eleverne kommer nok ikke og spørger hvor mange db jeg har hævet hvilket frekvensbånd ...[/quote]

Og i så fald ... så send dem videre til Rick Rubin ...

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gratis mastering

Indlæg af sørendybdal »

[quote="SustainerPlayer"][quote="sørendybdal"]Og eleverne kommer nok ikke og spørger hvor mange db jeg har hævet hvilket frekvensbånd ...[/quote]

Og i så fald ... så send dem videre til Rick Rubin ...[/quote]

Hvis nu man udtaler hans navn på jysk (Rik Rubin), så kunne han faktisk godt være én af de lokale hesteprangere el. lign., som bare har taget sig et lidt fancy-pancy (og dog jydeplat) kunstnernavn, fordi han kan ... så måske han er i området, uden at man ved det.
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gratis mastering

Indlæg af Anonym »

Billede

Taking mastering to a new level.

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gratis mastering

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="SustainerPlayer"]

Og jeg har endnu til gode at høre om nogen, der er kommet til skade pga. dårlig mastering.[/quote]

Ok så hør her ... hvis du mastere're uden kvalifikationer vil du på sigt få lavet høreskader på iPod folket, så de uforvarent en dag træder ud foran en dyttende bil, som de ikke kan høre for deres tinnitus. De normale mekanismer i ansigts muskulaturen, som styrer stivheden i hele hørefunktionen ... hvor volumenknappen og komprimeringen tidligere i vores evolution var vores egen, når vi hørte et tuttibrag fra orkestergraven. Får vi det nu smidt lige i hovedet, med en tæthed hvor man kun bliver træt ... fordi den verden som vi er skruet sammen til, ikke passer med det vi hører i vågen tilstand. Vi er basalt set skruet sammen til at høre om der skulle komme et stort dyr for at æde os. Hvor det vi ligenu hører svarer til at vi allerede er inden bag fortænderne og er ved at blive ædt.

Det du siger kunne også metaforisk opstilles som, at der er ikke noget i veje for at skubbe folk ud på 5 meter vippen, bare vi ikke giver dem det sidste nøk ud over kanten?

Jeg vil også vove den påstand, at arrangement i partitur er 80% af en sang, 15% er mix og de sidste 5% er mastering ... jo bedre en sang er skrevet og mixet, jo mindre skal der master'eres på den. Man taler meget om at mediet er blevet demokratiseret fra Portastudiet fra Tascam kom frem, men der blev også skruet gevaldigt op for BS-knappen. Tidligere var der en meget mere selektiv filtrering indover - forlags aspekter udgjorde ikke så lidt af en udgivelse, og det var indlysende at det var en kompleks proces hvor en hulens masse beslutningstagere var indover.

Man skal passe på med at forgøgle sig at bare fordi man kan sidde og lave sit "hit" i underbukser i sit soveværelse ... så er det ikke ensbetydende med at man får alle porte inklusiv den til himmerig til at åbne sig. Der er en kæmpe fare i selvgjort ... man snyder sig selv for en hel masse yderst relevant kritik. Mastering skal læres i samarbejde/interaction med andre det er der de 10000 timers skal hentes, ikke ved at nørde hjemme. Det er f.eks yderst givende for ens musikalitet at høre musik leveret som koncert, og det er det man skal bruge som udgangspunkt ... og ikke egositisk trykke på mere-mig knappen.

--sd

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gratis mastering

Indlæg af Sasha »

[quote="sørendybdal"]

Hvis nu man udtaler hans navn på jysk (Rik Rubin), så kunne han faktisk godt være én af de lokale hesteprangere el. lign., som bare har taget sig et lidt fancy-pancy (og dog jydeplat) kunstnernavn, fordi han kan ... så måske han er i området, uden at man ved det.[/quote]



Det var dog en skræmmende mangel på (lokal- )kendskab til og situationsfornemmelse omkring de ting, man udtaler sig om! Enhver jyde vil vide, at hvis en hestepranger får (herovre er dét med navne noget, man FÅR - ikke noget, man tager! ), så handler det ikke om bling-bling, fancy-pancy eller hvad kjøwenhawnerne nu kalder det for tiden. Det ville i givet fald være en indikation af, at den pågældende hestekræmmer enten havde scoret KASSEN i en grad, så de andre sagtmodige jyder var blevet så tilpas misundelige, at man havde svunget sig op til at bruge dén slags superlativer. Men taget i betragtning hvor stor en anerkendelse, der samtidig ville ligge i det, er det næppe sandsynligt, at det ville ske i praksis.

Langt mere sandsynligt ville det være, at dét med rubinen ville hentyde til de priser, som hesteprangeren mente, at han skulle have for sine gamle øg. Med andre ord: Det ville typisk være et navn, som ville blive hægtet på en småfusker, der forsøgte at tage for meget for sine varer. Og deri liggerselvfølgelig implicit, at vi taler om for meget for meget. Det er jysk bondelogik for enhver, at man som sælger af ét eller andet selvfølgelig indleder enhver handel med at forlange for meget for sine ting. Men enhver ved også, hvor grænsen går. Overskrider man denne evigt u-udtalte, men af alle kendte grænse... Ja, så er det, at vi er ude i for meget for meget. Og så kunne et øgenavn á la "Rick Rubin" godt komme på banen.

Lidt interessant er det jo så, at dén slags øgenavne godt kan variere med konjukturerne. F.eks. var der i Fjerritslev en smed, som gik under navnet "Guldsmeden" - selvfølgelig fordi de lokale landmænd og fiskere mente, at han tog sig rigeligt godt betalt for sit arbejde. Men han var den eneste smed i området. Så han nød godt af sit monopol. Men så kom der en tid med færre ordrer i bogen, hvilket medførte, at det gik lidt skidt for vores ven guldsmeden. Han blev sgu´ nødt til at sænke priserne lidt, hvis han ville have mad på bordet. Og derefter hed han aldrig andet end "tinsmeden"...

Men fancy-pancy..? Det bruger vi ikke herovre!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gratis mastering

Indlæg af sørendybdal »

Så er det egentlig heldigt, at jeg er jyde og af 100% jysk herkomst gennem i hvert fald 3 generationer (den 4. generation er sågar også næsten helt jysk (og havde nok været det uden nederlaget i 1864)) og tilmed bor i en del af landet (tjek 'geografisk sted'), hvor man bliver betragtet som lidt speciel og anderledes, bare fordi man er tilflyttet fra den anden side af fastlandet. Og jeg må sige, at den efterhånden sagnomspunde Rick Rubin sagtens kunne findes i Ulfborg og omegn, hvor jeg arbejder, og at han sagtens selv kunne have fundet på sit kunstnernavn for at stikke lidt ud fra mængden og føle sig lidt sejere end Flise-John, Ole Maler og resten af de lokale spidser ...

Men der er ingen tvivl om, at han i så fald ville besidde alle de egenskaber, du beskriver.
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gratis mastering

Indlæg af Sasha »

Joh, det er alt sammen vældigt fint. Men skal man ikke op på syv generationer eller noget i dén stil, før det rigtigt tæller?

(sagt af en bastard-jyde)

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gratis mastering

Indlæg af Anonym »

[quote="Søren Dyhr"]

... en masse ...

--sd[/quote]

Uanset hvor meget du farer i blækhuset, og hvor mange dybt irrelevante ting du vil inddrage for at intellektualiserer din studentikose ordmasturbation, så ændre det ikke stort på, at al den mastering fra helvede, som er blevet inddraget i begrebet "loudness war", jo netop er udført af folk med viden og erfaring.

Der findes nuancer mellem sort og hvidt ... også i behovet for mastering og dennes kvalitet.

Trådstarter eftersøger en ret simpel oplysning. Det overser du vist på grund af din trang til at skulle lommefilosoferer over verdens tilstand og generelle deroute.

Så for at blive i din egen begrebsverden så ... hvis du ikke har prøvet at give gode råd før på et forum, så lad hellere være, og overlad det til fok med mere viden og erfaring. ;)

Omvendt kunne man jo også frygte, at dine lixtalsudfordrende indlæg netop vil gå helt hen over hovedet på den pøbel, du prøver at redde. Internetgenerationen bruger jo gerne forkortelsen "tl,dr" om netop sådanne indlæg.

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gratis mastering

Indlæg af sørendybdal »

Tillad mig at indkaste ordet 'sprogshredding', som jeg fandt på i en anden tråd i OT. Her dækker det vist over evnen til at kaste om sig med heltesoli, hvor der egentlig ikke er brug for det ...
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gratis mastering

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="SustainerPlayer"]Omvendt kunne man jo også frygte, at dine lixtalsudfordrende indlæg netop vil gå helt hen over hovedet på den pøbel, du prøver at redde. Internetgenerationen bruger jo gerne forkortelsen "tl,dr" om netop sådanne indlæg.[/quote]

Jeg er ikke ude på at redde nogen pøbel, men sikre mig at dem som har klasse og resourcer til at være firstmovers ...og ikke i deres iver for at gøre lige netop det, glemmer at man måske kunne overveje reflektionen - hvem laver når det kommer til stykket de største ulykker, pøblen eller eliten? Hvem kunne have et forkvaklet forhold til risiko. Sagt på en anden måde, ingen nation går til grunde på grund af banalt lommetyveri - det er altid elitens hybris...

--sd

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gratis mastering

Indlæg af Telemaster »

Wow.

De færreste er vel ret meget i tvivl om, at man oftest får det bedste produkt hos professionelle. Jeg troede også, at de fleste forstod den kendsgerning, at små budgetter meget ofte betyder, at dette ikke kan lade sig gøre, men her er Søren Dyhr åbenbart en undtagelse ;-)

Jeg har haft fornøjelsen af at opleve to af landets IMO mest anerkendte mastering-teknikere i aktion, og der er da ingen tvivl om, at de - med deres erfaring og maskinpark - kan noget helt andet, end hvad lægmænd kan opnå med et gratis plugin. Ikke desto mindre er det nok at skyde over målet, hvis man til en cd produceret og indspillet af glade amatører forventer, at en professionel mastering-tekniker kan udrette mirakler med et produkt, der næppe er state of the art fra begyndelsen.

Hvis man med lidt masterkomprimering og eq kan få et stereospor til at lyde bedre og komme bedre ud af højttalerne, har man vel lavet en fin mastering, som jeg opfatter det. Den ville antageligt blive endnu bedre i hænderne på Bob Clearmountain, men han har vist nok at lave.
So many assholes, so few bullets

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Gratis mastering

Indlæg af kraen »

[quote="Sasha"]Joh, det er alt sammen vældigt fint. Men skal man ikke op på syv generationer eller noget i dén stil, før det rigtigt tæller?

(sagt af en bastard-jyde)

:-)[/quote]

Fedt - sidst jeg tjekkede efter var jeg oppe på 12-13 generationer ren jyde.
Det skal så lige siges, at denne påstand jo også gælder på lokalniveau, så selvom mine forældre har boet i det samme hus siden 1978, så regnes de stadig for tilflyttere.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen