In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Mere monitor, tak!
Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af Odgaard »

[quote="AnotherDan"]Jeg følger lidt med på sidelinien her...
Er ved at undersøge sagerne lignende situation når vi starter med at øve i næste måned.

Er det meningen kun jeres trommeslager skal bruge in-ears ved øver Odgaard?[/quote]

Ja, det er kun trommeslageren, der spiller med in ears. Der ud over har vi to "almindelige" monitors. De får signal fra mixerens sub-output og bliver kun brugt til vokalerne.

Det kunne sikkert være fedt med in ears som sanger, men det er der ikke lige penge til.

...hvis man skulle gå helt over til in ears. Hvad vil sådan noget så koste/kræve? Jeg mener, hvordan fordeles og indstilles de forskellige in ear monitors?

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af AnotherDan »

@Smittefar: også min umiddelbare tanke - hvor mange sends har jeres digimixer? En anden tanke kunne være de havde en anden pult dedikeret til monitor lyden.

@Odgaard: jeg har lige regnet ud det vil koste mig ca. 2000 til 3 personer. Det er med 3x shure in-ears magen til jeres, kabler, hovedtelefon amp etc. Og så selvfølgelig bare bruge min nuværende mixer.
Bah

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af Smittefar »

jeg ville have meget svært ved at leve med mit in-ear ikke var trådløst - og så bliver det hurtigt dyrt
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af Odgaard »

Hvad hvis jeg nu ikke er interesseret i samme mix af lyd som trommeslageren? Finder man en tålelig mellemting og sender ud til alle?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af Smittefar »

Nej - normalt bruger man aux sends til netop dette - Så får hvert bandmedlem sit eget private mix. Hvis man skal have hvert sit stereomix kræver det blot rigtig mange sends.
Modded guitars were crap right out of the factory

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="Smittefar"]Hvordan hulen får i sends nok til at alle kan få et stereosignal?[/quote]

Minsanten om ikke lige netop Shure har brugt det indvendige af deres hoveder her:

<a href="http://www.commsandsound.com/shure-auxp ... 252-0.html" rel="nofollow">http://www.commsandsound.com/shure-auxp ... -0.html</a>

...den er rimeligt fleksibel, nogle ting kan komme fra insert punkter på kanalerne, og andre kan være de dedikerede monitor sends.

--sd

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af Smittefar »

Den ser faktisk ret smart ud - og billig - I like :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Lause
Johnny B. Goode
Indlæg: 111
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af Lause »

Det er kun mig og keybordspilleren der har in-ears. De andre bruger gulvmonitors..

Desuden har vi 8 sends. Og vi er 6 i bandet. Jeg er den eneste som får stereo-send..

Vi arbejder på at linke en mixer til vores FOH, og derved styre monitor'en individuelt så alle kan få in-ears..

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af AnotherDan »

Ja så er min lille beskedne yamaha promix med 2 aux sends ikke meget værd...
Bah

kanten
Himmelhund
Indlæg: 37
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af kanten »

[quote="Smittefar"]Hvordan hulen får i sends nok til at alle kan få et stereosignal?[/quote]

Vores digitale Yamaha-mixer havde oprindeligt 4 sends. Så tilsluttede vi en adat-bridge, som gav os yderligere 2 sends, så vi fik 6 sends ialt (=3 stereo-sends). Vi splitter vores signal 1 gang, så vores trommeslager får alle kanaler over i sin seperate mixer, hvor han også sidder og styrer sequencer, klik og sit eget IEM. Vi andre (bas, guit, voc) har trådløst IEM, mens trommeslageren ikke har trådløst.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af Smittefar »

Cool - vi tænker lige nu på at investere i den der Shure 8x8, Søren linkede til - det ville give os 12 sends i alt = seks stereosends = et stereosend til hvert bandmedlem - så ville vi sgu nok ryge over på in-ear allesammen, og det ville bare være meget nemmere :)
Modded guitars were crap right out of the factory

kanten
Himmelhund
Indlæg: 37
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af kanten »

[quote="Smittefar"]Cool - vi tænker lige nu på at investere i den der Shure 8x8, Søren linkede til - det ville give os 12 sends i alt = seks stereosends = et stereosend til hvert bandmedlem - så ville vi sgu nok ryge over på in-ear allesammen, og det ville bare være meget nemmere :) [/quote]

Hvor mange kanaler plejer I at bruge? Her kan du jo "kun" lave 4 stereo-monitor-sends ud fra et 8-kanals mix, hvilket f.eks. er det, vores trommeslager beslaglægger i vores mixer (BD, SN, T1, T2, T3, HH, OH1 OH2). Derudover kan du ikke lave Eq på dit send.

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af Søren Dyhr »

I gamle dage kunne en trommeslager nemt leve med BD, SN, HH (og Hertil kunne man føje ene af OH'erne) ... der skal kun equalizeres på BD og HH! Men for det var altså også 27 år siden :D

--sd

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af Smittefar »

[quote="kanten"][quote="Smittefar"]Cool - vi tænker lige nu på at investere i den der Shure 8x8, Søren linkede til - det ville give os 12 sends i alt = seks stereosends = et stereosend til hvert bandmedlem - så ville vi sgu nok ryge over på in-ear allesammen, og det ville bare være meget nemmere :) [/quote]

Hvor mange kanaler plejer I at bruge? Her kan du jo "kun" lave 4 stereo-monitor-sends ud fra et 8-kanals mix, hvilket f.eks. er det, vores trommeslager beslaglægger i vores mixer (BD, SN, T1, T2, T3, HH, OH1 OH2). Derudover kan du ikke lave Eq på dit send.[/quote]

Ja, det var lidt kort beskrevet

Vi har seksten kanaler ind, og vi bruger dem alle. Mixeren har selv fire sends, de bruges til at lave to stereomixes til sangerne. Desuden har mixeren otte busser (kan frit konfigureres som enkelte monobusser eller parrede stereobusser), som hver især kan trækkes ud digitalt. Dem trækker vi så over i en ottekanals D/A konverter (Behringer ADA8000 f.eks. eller mit lydkort M-Audio Profire 2626, der kan køre som standalone D/A) og videre ned i 8x8 mixeren. De otte busser ville vi så sætte op således:
1-2 trommer (stereomix)
3-4 keys (stereo)
5 forsangere (mono - vi musikere behøver kun at høre et fælles mix af de to forsangere)
6 korsanger (mig, så jeg får mulighed for at skrue op og ned for mig selv i mit mix)
7 guitar (elektrisk guitar (2 mics) + akustisk)
8 bas

EDIT: og med de otte indgange må de fire musikere kunne finde ud af at lave hver sit stereomix.

Måske kunne vi finde på at sløjfe den ene stereokanal til keys for at give plads til en ambience mikrofon, så bandet rent faktisk kan høre publikum - der er faktisk en enkelt ledig indgang på mixeren, der kunne bruges til dette.

Det var de lidt mere udpenslede tanker :)
Modded guitars were crap right out of the factory

kanten
Himmelhund
Indlæg: 37
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af kanten »

[quote="Smittefar"][quote="kanten"][quote="Smittefar"]Cool - vi tænker lige nu på at investere i den der Shure 8x8, Søren linkede til - det ville give os 12 sends i alt = seks stereosends = et stereosend til hvert bandmedlem - så ville vi sgu nok ryge over på in-ear allesammen, og det ville bare være meget nemmere :) [/quote]

Hvor mange kanaler plejer I at bruge? Her kan du jo "kun" lave 4 stereo-monitor-sends ud fra et 8-kanals mix, hvilket f.eks. er det, vores trommeslager beslaglægger i vores mixer (BD, SN, T1, T2, T3, HH, OH1 OH2). Derudover kan du ikke lave Eq på dit send.[/quote]

Ja, det var lidt kort beskrevet

Vi har seksten kanaler ind, og vi bruger dem alle. Mixeren har selv fire sends, de bruges til at lave to stereomixes til sangerne. Desuden har mixeren otte busser (kan frit konfigureres som enkelte monobusser eller parrede stereobusser), som hver især kan trækkes ud digitalt. Dem trækker vi så over i en ottekanals D/A konverter (Behringer ADA8000 f.eks. eller mit lydkort M-Audio Profire 2626, der kan køre som standalone D/A) og videre ned i 8x8 mixeren. De otte busser ville vi så sætte op således:
1-2 trommer (stereomix)
3-4 keys (stereo)
5 forsangere (mono - vi musikere behøver kun at høre et fælles mix af de to forsangere)
6 korsanger (mig, så jeg får mulighed for at skrue op og ned for mig selv i mit mix)
7 guitar (elektrisk guitar (2 mics) + akustisk)
8 bas

EDIT: og med de otte indgange må de fire musikere kunne finde ud af at lave hver sit stereomix.

Måske kunne vi finde på at sløjfe den ene stereokanal til keys for at give plads til en ambience mikrofon, så bandet rent faktisk kan høre publikum - der er faktisk en enkelt ledig indgang på mixeren, der kunne bruges til dette.

Det var de lidt mere udpenslede tanker :) [/quote]

Fedt. Vi blev virkelig glade, da vi fik en ambience på publikum, men endnu gladere, da vi fik ambience i stereo ;) Det kan dog også give en god rumfornemmelse, hvis man lige bruger lidt tid på at placere trommernes OH, så de også får noget af scenelyden med.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af Odgaard »

Nå, så fik vi spillet fire koncerter. Tre hvor trommeslageren brugte in ears, og en enkelt hvor han brugte sine gamle ørepropper.

Uden at binde ham helt op på ordlyden, så er erfaringen, at han nu kan spille mere præcist. Han har fået en meget højere klarhed over bandets lydbillede og sine egne anslag. På den negative side er, at han har fået sværere ved at høre ændringer i bandets dynamik - men vi har også kun haft følgende mikrofoner:
  • Vokal
    Vokal
    guitar
    guitar
    stortromme[/list:u]
    (og bas via record output)

    Næste skridt vil nok være at eksperimentere lidt med rummikrofoner.

    Nu da trommeslageren bruger in ears, har vi nu kunnet rokere rundt på opstillingerne, så mange af de tidligere lydproblemer er væk. Desuden har vi i den sammenhæng sparet en monitor væk.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen