In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Mere monitor, tak!
Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af Odgaard »

Trommeslageren i mit band overvejer at købe sådan et sæt her, for bedre at kunne høre vokalen og de andre instrumenter (og bestemme hvad kan vil høre). Vi tænker umiddelbart på at bruge mixerens monitorudgang, mens de to (aktive) monitors, vi andre i bandet bruger, får signal fra en af mixerens almindelige udgange (den slags som også bruges til at sende videre til power amp).
Er der nogen, der har prøvet sådan et sæt? Og har jeg/vi/han overset noget?
Billede

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af Smittefar »

Jeg har et par Shure IEMs - kan ikke huske hvilke, men det var vist nærmest bare de billigste shure - Jeg synes, de lyder rigtig godt, og det virker bestemt som om, de er rigeligt holdbare.

Det vil være bedst, hvis I sender fra en hovedtelefonudgang, hvis I kan komme til det - Et line signal er lidt noget andet end et hovedtelefonsignal - hvis nu i tager et af main-out signalerne - kommer I så ikke til at mangle det ?
Modded guitars were crap right out of the factory

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af Rasser »

Jeg bruger selv de nævnte propper og er fint tilfreds. De lyder udmærket og dæmper lidt for scenelyden. Jeg synes også de sidder ganske fint i ørerne, dog kan de godt begynde at genere en lille smule når de sidder i i længere tid. Men man er vel nærmest nødt til at have formstøbte propper, hvis man skal ud over det problem.

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af Odgaard »

[quote="Smittefar"]Jeg har et par Shure IEMs - kan ikke huske hvilke, men det var vist nærmest bare de billigste shure - Jeg synes, de lyder rigtig godt, og det virker bestemt som om, de er rigeligt holdbare.

Det vil være bedst, hvis I sender fra en hovedtelefonudgang, hvis I kan komme til det - Et line signal er lidt noget andet end et hovedtelefonsignal - hvis nu i tager et af main-out signalerne - kommer I så ikke til at mangle det ?[/quote]
Noteret. Tanken bag at bruge monitorudgangen var, at han så kunne dosere, hvor meget han vil høre af hvert instrument.

Mht. main udgange, så har mixeren fire, så vidt jeg husker. Det ene sæt går til PA'et. Jeg skrev også lidt forkert mht. vores monitors. Der er tale om en enkelt aktiv, der så sender signalet videre til en passiv. Det eneste der kører i de to er vokal.

kanten
Himmelhund
Indlæg: 37
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af kanten »

Vi bruger alle in-ear i vores band og jeg ved fra trommeslagerne, at det er ekstremt vigtigt for ham, at hans IEM kan gengive bassen og stortrommen ordentligt, så han kan spille "efter det". Jeg mener at han har et sæt shure E4 (som vidst nok nu hedder SCL4).

Lause
Johnny B. Goode
Indlæg: 111
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af Lause »

Har selv overvejet in-ears - mest fordi mine hørbøffer ikke er de pæneste at kigge på. Men som medlem Kanten er inde på, så er det virkelig vigtigt at de gengiver bassen og ISÆR stortrommen meget markant! Jeg vil næsten skide på hvor god lyden er, bare de ikke er for diskante..

Man er lukket inde i en osteklokke med in-ears på hovedet - og det gør det bestemt ikke nemmere at være tight..

kanten
Himmelhund
Indlæg: 37
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af kanten »

[quote="Lause"]

Man er lukket inde i en osteklokke med in-ears på hovedet - og det gør det bestemt ikke nemmere at være tight..[/quote]

Jeg må sige, at vi spiller MEGET mere tight efter, at vi alle spiller med IEM, Deudover pitcher vores sanger meget bedre. Man skal selvfølgelig vænne sig til det. -Holde en produktionsøver og få eq'et alle sends, så man har så god en lyd som muligt. Mht osteklokke, så har vi hver især vores eget stereo-monitor-send og to ambiens-mikrofoner ud mod publikum, samt to ambience-mikrofoner på scenen, så vi får noget rumfornemmelse, da vi heller ikke bryder os om "osteklokken". Vi har altid vores egen digitale mixer med, så vi (næsten) altid har den samme inn-ear lyd. Jeg spillede lige et festival-job for nyligt med almindelige monitors og da gik det virkelig op for mig, hvor mange små detaljer fra de andre bandmedlemmer, jeg kun kan høre, når vi spiller med inn-ear.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af Smittefar »

Det lyder sgu som en rimelig vild produktion, I har gang i der Kant.

Jeg må indrømme, at jeg aldrig blev gode venner med mine IEMs. Jeg synes, der var for meget osteklokke over det - men jeg kan godt se, at sådan 4 ambience mikrofoner kunne hjælpe meget - Det har vi bare ikke rigtig plads til i vores mixer (ikke uden at vi køber ekstra indgange til den, men det kunne man jo selvfølgelig også.)

Jeg er i øvrigt enig i, at det er klart bedst med digimixer, når man vil bruge IEM, for der er monitormixet bare ekstra meget vigtigt, og så er det sgu rart, at man ved, det er præcis det samme hver gang.
Modded guitars were crap right out of the factory

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af Rasser »

In ear handler i høj grad om tilvænning, men i mine øjne i lige så høj grad også om at få lavet et godt mix, hvor man kan høre alle, dog sig selv mest, i monitoren. Det dur ikke kun at have sig selv i ørerne, især ikke hvis man har monitors, der dæmper for udefrakommende lyd. På den måde er man sikker på at opleve "osteklokken".

Som Kanten skriver længere oppe, er det en god idé, hvis man kan teste det til en øver og på den måde vænne sig til lyden.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af Smittefar »

I virkeligheden bør man altid forsøge at øve med sin scenemonitorlyd frem for bare at smække PA anlægget op og så vende det mod sig selv.
Modded guitars were crap right out of the factory

kanten
Himmelhund
Indlæg: 37
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af kanten »

[quote="Smittefar"]Det lyder sgu som en rimelig vild produktion, I har gang i der Kant.

Jeg må indrømme, at jeg aldrig blev gode venner med mine IEMs. Jeg synes, der var for meget osteklokke over det - men jeg kan godt se, at sådan 4 ambience mikrofoner kunne hjælpe meget - Det har vi bare ikke rigtig plads til i vores mixer (ikke uden at vi køber ekstra indgange til den, men det kunne man jo selvfølgelig også.)

Jeg er i øvrigt enig i, at det er klart bedst med digimixer, når man vil bruge IEM, for der er monitormixet bare ekstra meget vigtigt, og så er det sgu rart, at man ved, det er præcis det samme hver gang.[/quote]

Jeg synes det var fedt at skifte til IEM, selvom det dog krævede lidt tilvending, men det blev seriæst rigtig fedt, da vi fik det hele i stereo samt stereo-ambience fra publikum. Da vi kun havde mono, kunne vores forsanger (og selvfølgelig også os andre) ikke rigtig orientere sig/lokalisere, hvor tilråb osv kom fra hos publikum. Lidt pinligt, hvis en fra publikum i venstre side kom med et eller andet tilråb og man så vendte sig mod højre og svarede. Ligeledes kunne vi uden publikum-ambience heller ikke høre om/når folk sang med.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af Odgaard »

Dejligt med andres erfaringer! Og det lyder da til at være noget af et setup I har, Kanten. Vores trommeslager har nu afhentet sine In Ears på posthuset og testet dem på vej hjem i bussen. De blokerede fuldstændigt for resten af verden. Så må vi se, hvordan det bliver, når musikken spiller, og osteklokken banker på døren (som jeg kan forstå, den vil gøre).

Lause
Johnny B. Goode
Indlæg: 111
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af Lause »

Lyder som et rimelig lækkert setup i har Kant...

Men derfor er de SCL-2'ere altså ikke særlig rare som trommeslager - jeg mangler hvertfald bund i dem.

Måske jeres trommeslager kan bruge det til noget? Man kunne også investere i en buttkicker, det gør hvertfald en del af arbejdet...

Lause
Johnny B. Goode
Indlæg: 111
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af Lause »

Jeg fandt lige ud af, at de in-ears jeg har baseret mine erfaringer på, IKKE er SCL-2'erne, men den gamle EC-2 model. Så derfor har de måske opgraderet SCL'erne..

Kom gerne med en bedømmelse når han har afprøvet propperne...

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af Odgaard »

Så har vi prøvet at øve med både fuld besætning (altså alle bandmedlemmer :) ) og in ear i brug.

Det fungerede umiddelbart rigtig godt, og trommeslageren virkede ligefrem lidt mere tight end normal. Normalt er vores lille, lavloftede øvelokale et lydmudder at stå i - og trommeslageren oplever nu, at han for første gang kan høre hvert instrument og vokalerne klart.

Nu skal vi spille torsdag, fredag og lørdag i denne weekend, og så kommer der nok en uddybende vurdering.

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af andkrup »

mine var osse de gamle EC2 - jeg brugte dem primært til mp3afspiller, hvilket var fantastisk i toge og metro på vej til arbejde om morgenen. Tilgengæld var de i mine ører meget mellemtonedominerende (har meget små øregange, så jeg brugte altid de mindste skumpropper. Så ved du det, hvis der er lydmæssig forskel på skumpropper og juletræspropper).

Jeg kan forestille mig at den karakteristik er perfekt til in-ear monitor brug hvor man alligevel ikke har brug for de dybeste toner (i øret), og høj/kraftig diskant er noget man er bange for.

Mine har nu desværre en løs forbindelse et sted inde i højre prop
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af AnotherDan »

Jeg følger lidt med på sidelinien her...
Er ved at undersøge sagerne lignende situation når vi starter med at øve i næste måned.

Er det meningen kun jeres trommeslager skal bruge in-ears ved øver Odgaard?

Kanten eller andre: Sender I stereo eller mono mixes til jeres in-ears ?
Bah

Lause
Johnny B. Goode
Indlæg: 111
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af Lause »

[quote="AnotherDan"]Jeg følger lidt med på sidelinien her...
Er ved at undersøge sagerne lignende situation når vi starter med at øve i næste måned.

Er det meningen kun jeres trommeslager skal bruge in-ears ved øver Odgaard?

Kanten eller andre: Sender I stereo eller mono mixes til jeres in-ears ?[/quote]


Sender altid stereo.. Det er virkelig virkelig frustrerende som trommeslager at slå på bækkenerne i højre side, og man kan høre dem i venstre side..
Hvis jeg skal spille til klik eller noget, er det dog i mono som - klik i højre øre og resten i venstre øre..

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af AnotherDan »

Tak for svaret, det giver god mening, hvad med de andre musikere lause - får de også stereo mixes?
Og hvor mange forskellige mixes laver I ?

(Håber det er ok jeg spørger lidt ind i samme tråd Odgaard)
Bah

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: In-Ear: Shure SCL2 erfaringer?

Indlæg af Smittefar »

Hvordan hulen får i sends nok til at alle kan få et stereosignal?
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen