Jeres bedste fifs til god livelyd.

Mere monitor, tak!
Besvar
Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Jeres bedste fifs til god livelyd.

Indlæg af Rasser »

Hejsa.

Jeg er rookie indenfor at lave lyd live, men det er begyndt at interessere mig. Derfor kunne jeg godt tænke mig nogle gode tips til, hvordan man laver god lyd live. Jeg er som sagt rookie, så alt har interesse - bare skyd løs.

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jeres bedste fifs til god livelyd.

Indlæg af GodSpeedDK »

Jeg ved med garanti endnu mindre om det, end du gør. Til gengæld ved jeg, at jeg ville starte her, hvis jeg skulle til at rode med dén slags :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jeres bedste fifs til god livelyd.

Indlæg af Søren Dyhr »

Altså det som han siger i disse 6 youtube-videoer, er sgu ikke helt tosset!

[youtube]nrDnigseLHY[/youtube]

[youtube]dbZFTzFs9Jo[/youtube]

[youtube]HyYpHhCatMA[/youtube]

[youtube]DrasLwhBkh4[/youtube]

[youtube]GXR0PWEQ3HQ[/youtube]

[youtube]KRNyWGBoR8s[/youtube]

--sd

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jeres bedste fifs til god livelyd.

Indlæg af Rasser »

Det er nogle fine videoer. Tak for dem.

Hvis der sidder nogle med andre råd og fifs, skal de stadig være velkomne til at skrive dem her.

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jeres bedste fifs til god livelyd.

Indlæg af Søren Dyhr »

Nu taler du om god lyd, og her er der noget som typisk giver dårlig lyd hvis teknikeren mangler forståelse for det:

<a href="http://www.performing-musician.com/pm/a ... hnotes.htm" rel="nofollow">http://www.performing-musician.com/pm/a ... tes.htm</a>

Så hvis du forstår det, ved du også hvad du typisk har taget lidt let på hvis dit mix ikke helt sidder der, hvor det skulle! Hvad du især skal lægge mærke til er at jo billigere udstyret er jo mere er det kristisk du forstår disse ting, men jeg har altså også set en tekniker på Roskilde der fik en Midas Xl250 til at gå i bro ... fordi han ikke havde nogen somhelst ide om hvad det var han lavede, Midas'en har faktisk tonsvis af headroom ... det er blandt andet hvad man betaler de mange gysser for.

--sd

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jeres bedste fifs til god livelyd.

Indlæg af Rasser »

God artikel, spændende læsning. Tak for det.

I må også gerne komme med knap så teoretiske råd, der altid virker godt for jer i praksis når I er på job. Eks.: "Jeg plejer at booste 2-3 kHz lidt og cutte 200-300 Hz lidt på den elektriske guitar. Dette giver guitaren bid og mindsker "kasse"-lyd". (Fiktivt eksempel).

Keep 'em comin'.

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jeres bedste fifs til god livelyd.

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja her er sgu en... lad vær med at lave en smilende kurve på master EQ'en ... den slags virker måske til plysterningerne i bilradioen, men et hvert spillested har sine egne problemer ... brug øret og erkend at det tager noget tid at tune fronten ind.

Mange gange er det desværre sådan at der foregår noget i lokalet så man får onde blikke når man prøver at ringe kasser ud. Hvis man sådan på MTV vis skal komme flyvende ind som indslag ... det tror alt for mange arrangører desværre er muligt!! Så skal du have en pult med flydende lowcut, og så må du starte oppe ved en 300 hz på alle ting og så kun sænke dem lige akkurat som der er brug for dem, ellers så sejler du i uddefinerbar bund på et øjeblik.

Det som er problemet er at ligegyldigt hvad man gør for at equalizere bunden så vil det kun virke nogen steder i lokalet ... fordi i modsætning til topkasserne kan alle høre bidrag fra alle bundkasser samtidigt, så man skal være yderst forsigtig med at sende noget somhelst til dem, fordi de udfaser med hinanden, gulvet, loftet og væggene vi snakker om bølgelængder på op til 7 meter ... og der er typisk mindst en af afstandende til bundkasserne der er mindre... og hvis du står midt for scenen med præcis samme afstand til begge bundkasse sider, så bliver den bund du laver helt forkert. Noget andet der også sker når du laver bunden forkert er at der bliver bedt om mere vokal i monitorene, fordi fronten virker forstyrende oppe på scenen.

--sd

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jeres bedste fifs til god livelyd.

Indlæg af Søren Dyhr »

Når vi nu er der hvad der typisk bliver lavet galt, så er det stereo ... og rumklange i stereo - der er megen visdom at hente i de få kommentarer her:

[youtube]AP5exS6lzFk[/youtube]

Læg også mærke til rollerne de enkelte ting tildeles og hvor kraftige de måske faktisk skal være i mixet. Prøv bare at lytte til Led Zeppelin's II ..han kan altså et eller andet med sine mix af gryderne ... om det så gælder for gospel eller jazz er så et andet spørgsmål. Mit udgangspunkt er rock og country.

--sd

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Jeres bedste fifs til god livelyd.

Indlæg af kraen »

Jeg ville stille guitarforstærkerne så de spiller ind i scenen. Det gør det en anelse lettere at styre, når de bliver mic'et op.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen