Interface til guitarindspilning

Mere monitor, tak!
Besvar
Brugeravatar
Pickles
Johnny B. Goode
Indlæg: 189
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Interface til guitarindspilning

Indlæg af Pickles »

Hey,
Jeg skal måske tracke noget guitar hjemme til bandets plade, der så skal re-ampes i studiet. Jeg har dette lydkort i computeren: M-Audio Audiophile 2496. Tidligere har jeg kørt guitaren igennem en billig lille Behringer-mixer via kortet og så ind i GuitarRig/Amplitube til leg, men det lyder ikke godt. Jeg ved godt, at jeg skal køre direkte ind i lydkortet og kun optage det rene signal, når der skal reampes, men så mangler jeg vel et rigtigt interface til guitaren? Impedans-blahblah skal vel passe.

Hvad er smartest at gøre? Bare en simpel DI-boks og så via phono line in i kortet? Gode råd modtages med glæde - også omkring indspilning til reamp generelt! :)

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Interface til guitarindspilning

Indlæg af Anonym »

Hvor meget vil du smide efter det?

Ellers er et Eleven Rack jo en cool en-boks-løsning til netop det brug.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Interface til guitarindspilning

Indlæg af Smittefar »

Ja, du skal bruge en DI-box - måske kunne du i virkeligheden også vinde meget ved at sætte en slukket boss (eller hvilken som helst anden buffered) pedal ind mellem guitaren og mixeren. Hvis det skal være rigtig lækkert, så kan du investere i en rigtig lækker DI box.

Her er et par bud fra 4sound - men mindre kan også gøre det
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/preamps/focus ... amps/focus ... a-one.html</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/preamps/manle ... amps/manle ... rface.html</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/preamps/unive ... amps/unive ... og-di.html</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/preamps/unive ... amps/unive ... o-610.html</a><!-- m -->
Modded guitars were crap right out of the factory

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Interface til guitarindspilning

Indlæg af Anonym »

Ja - men hvis der skal reampes - skal den jo retur igennem en re-ampboks igen!

Jeg mener, der er en tråd om det på lydmaskinen - jeg checker lige senere, hvis andre ikke har fundet den inden.

Brugeravatar
Pickles
Johnny B. Goode
Indlæg: 189
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Interface til guitarindspilning

Indlæg af Pickles »

Tak for buddene indtil videre. Som jeg har forstået proceduren, behøves vel ikke en lækker preamp og alt muligt, når signalet skal ud igennem en rørforstærker senere i studiet?
Som udgangspunkt vil jeg helst ikke bruge nogle penge overhovedet, men bare låne mig frem til en helt almindelig DI-børge, for at gøre signalet brugbart til at lydkortet kan optage det. Hvis altså jeg har forstået det rigtigt. :)

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Interface til guitarindspilning

Indlæg af Swampthing »

Jeg har, når det skulle være helt simpelt, kørt signalet direkte fra pedalerne ind i line in, i mit alm lydkort.
For tiden bruger jeg line out fra den forstærker jeg købte af Claus Turtle, også ind i line in, i mit lydkort.

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Interface til guitarindspilning

Indlæg af Anonym »

Jeg har sådan en Waves/PRS-DI-boks, som gør arbejdet ret godt.

Den er du velkommen til låne.

Brugeravatar
Pickles
Johnny B. Goode
Indlæg: 189
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Interface til guitarindspilning

Indlæg af Pickles »

Det er lige præcis sådan en dims, jeg tænker på. Det er rigtig pænt af dig, det er meget muligt, at jeg gerne vil låne den. Hvor bor du?

Jeg er også blevet tilbudt at låne en Behringer DI - er det noget skrald? Det ligner det. :D

Mit lydkort har så vidt jeg kan se kun stereo-phono indgange til analogt signal. Bliver det et problem? De fleste DI-bokse har jo XLR ud...

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Interface til guitarindspilning

Indlæg af Anonym »

[quote="Pickles"]Det er lige præcis sådan en dims, jeg tænker på. Det er rigtig pænt af dig, det er meget muligt, at jeg gerne vil låne den. Hvor bor du?[/quote]

Jeg bor i Brøndby og arbejder på Vesterbro.

[quote="Pickles"]Jeg er også blevet tilbudt at låne en Behringer DI - er det noget skrald? Det ligner det. :D [/quote]

Nu gengiver jeg så "info", som jeg kun har læst mig til - så ta' det med et gran salt eller mere. Et problem ved optagelser, der senere skal reampes er, at "småstøj" i den oprindelige optagelse bliver "boosted" ved re-amp. Behringer-boksen har jeg ikke prøvet - men jeg Behringer-udstyr har tit et ret højt støjniveau.

Men ellers bliver Palmer og specielt Radials DI jo typisk omtalt til dette brug. Men man behøver vist ikke gå ultra-luxus for et godt resultat.

Læs evt. Hansens svar her:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... wtopic.php ... 61#p395161</a><!-- m -->

Du har jo nok selv checket markedet ud - men ellers er der et quick-link til DI's hos Thomann her

Her er der en ret god FAQ om reamp.

[quote="Pickles"]Mit lydkort har så vidt jeg kan se kun stereo-phono indgange til analogt signal. Bliver det et problem? De fleste DI-bokse har jo XLR ud...[/quote]

PRS-boksen har både balanceret (+4 dBv) XLR-udgang og en ubalanceret (-10dBv) jackudgang - og jeg har sikkert et jack-phonokabel liggende et sted også.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Interface til guitarindspilning

Indlæg af Smittefar »

Baggrunden for at bruge en toplækker preamp/di til at indspille med, når der efterfølgende skal re-ampes er ikke, at man vil have den superfede guitar (preamp) lyd ind i lydkortet, for sådan virker en high-end DI slet ikke. Den sørger bare for at lave det lækrest mulige rene signal til din indspilning, så du efterfølgende har det bedst mulige signal til rådighed, når du skal til at re-ampe.

Jeg må indrømme, at det virker lidt spøjst for mig, at du skal bruge en løsning til jeres plade, men den må helst ikke koste nogen penge. Efterfølgende vil I vel bruge studietid (=penge) på at få lavet lækker re-amping? Hvis det er tilfældet ville jeg også gøre mit yderste for at få et superlækkert signal at arbejde med, når der skal re-ampes.

Når alt dette er sagt, så er både Radials, Palmers og PRS/Waves DI-boxe sikkert aldeles glimrende (de er i hvert fald ret rost rundt omkring).

Igen så vil følgende kæde gøre nogenlunde det samme: Guitar->slukket bosspedal (evt. tændt noise gate)->jack-phono kabel->lydkort.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Pickles
Johnny B. Goode
Indlæg: 189
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Interface til guitarindspilning

Indlæg af Pickles »

[quote="Smittefar"]Jeg må indrømme, at det virker lidt spøjst for mig, at du skal bruge en løsning til jeres plade, men den må helst ikke koste nogen penge. Efterfølgende vil I vel bruge studietid (=penge) på at få lavet lækker re-amping? Hvis det er tilfældet ville jeg også gøre mit yderste for at få et superlækkert signal at arbejde med, når der skal re-ampes.[/quote]

Jeg forstår, hvad du mener. Det skal naturligvis blive bedst muligt, vi indspiller kun guitar på forhånd for at spare tid i studiet. Jeg håber på at kunne klare det uden nyindkøb, da jeg ikke indspiller hjemme til daglig, og derfor var det lækkert, hvis jeg kunne låne mig frem til en brugbar løsning. Skal der købes ind, for at det bliver godt nok, gør jeg naturligvis det. :) Jeg skal også bare lige forstå, hvordan det virker. Nu snakker jeg lige med Sustainer-helten om hans interface, det lyder som en god mulighed.

[quote="Smittefar"]Igen så vil følgende kæde gøre nogenlunde det samme: Guitar->slukket bosspedal (evt. tændt noise gate)->jack-phono kabel->lydkort.[/quote]

Dvs. at jeg kunne køre igennem min ISP Decimator noise gate og få, om ikke andet, et okay resultat, fordi den i teorien ikke gør andet end at gøre signalet højimpedant (og støjfrit)? Det er jo rart at vide til en anden gang, hvis jeg skal køre noget demoværk ind herhjemme til Amplitube eller lign.

Det er fedt, at I gider hjælpe!

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Interface til guitarindspilning

Indlæg af Smittefar »

Bortset fra, at det er lavimpedant og støjfrit, så er det sidste rigtig nok.

Held og lykke
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Interface til guitarindspilning

Indlæg af Morten M »

Kunne det måske være en ide at splitte signalet op i to? Den ene direkte i skabet og den anden i forstærker. Det vil give mere fornemmelse af signalets 'fysik'.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Interface til guitarindspilning

Indlæg af Anonym »

[quote="Morten M"]Kunne det måske være en ide at splitte signalet op i to? Den ene direkte i skabet og den anden i forstærker. Det vil give mere fornemmelse af signalets 'fysik'.[/quote]

Det er næsten en forudsætning at gøre det på den måde, hvis man spiller med snavs på.

Brugeravatar
Pickles
Johnny B. Goode
Indlæg: 189
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Interface til guitarindspilning

Indlæg af Pickles »

Jeg havde egentlig tænkt, at det var ok med Guitarrig på monitorsignalet, men det kan da være, jeg skal prøve det igennem hjemmeforstærkeren. Tak for tippet!
Vores producer sagde egentlig også, at det kunne være svært at høre, om man havde spillet ordentligt, når man bare kørte igennem et plugin.

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Interface til guitarindspilning

Indlæg af Anonym »

[quote="Pickles"]Vores producer sagde egentlig også, at det kunne være svært at høre, om man havde spillet ordentligt, når man bare kørte igennem et plugin.[/quote]

Det er pga. problemerne med latency. Det virker kun med plugins, hvis der er direct monitoring på lydkortet.

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Interface til guitarindspilning

Indlæg af AnotherDan »

Ahh Hans det er ikke rigtigt det der...

Direct monitoring giver intet - hvis du skal have plugin på monitor signalet, medmindre du har en DSP i lydkortet til at eksevere plugin'et.

"løsningen" på problemmet er at splitte i to og kører signalet til monitorering via noget andet, og mute det rene signal. Det har gjort med "stor" success ved bare at anvende en pod som monitor signal.
Bah

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Interface til guitarindspilning

Indlæg af Anonym »

[quote="AnotherDan"]Ahh Hans det er ikke rigtigt det der...

Direct monitoring giver intet - hvis du skal have plugin på monitor signalet, medmindre du har en DSP i lydkortet til at eksevere plugin'et.

"løsningen" på problemmet er at splitte i to og kører signalet til monitorering via noget andet, og mute det rene signal. Det har gjort med "stor" success ved bare at anvende en pod som monitor signal.[/quote]

Ja ok - tænkte også på line 6 osv i den boldgade.

Løsningen var jo også den Morten og jeg har nævnt ;)

Pod's dræber kreativiteten ... eller i hvert fald lyden :P

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen