Handclaps

Mere monitor, tak!
Besvar
Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Handclaps

Indlæg af GodSpeedDK »

Nogen der har erfaring med at optage "handclaps"?

Vi prøvede i går, i trommeslagerens hjemmestudie, men uden det store held. Det kom til at lyde nærmest som om lyden blev gated helt vildt. Så det mere lød så en pind, der blev knækket hurtigt. Hvis det giver mening?

Vi prøvede både langt fra mikrofonen, tæt på, alle tre samtidig og én ad gangen, tre forskellige mikrofoner (kondensator-stormembransatan, SM57, og en eller anden stortrommemikrofon, der efter sigende skulle kunne klare et større lydtryk). Vi prøvede også forskellige "klappe-teknikker" (fra højfrekvent "klik" til hult "klop") ... men intet hjalp. Noget var bedre end andet, men stadig slet ikke noget nær lyden af et rigtigt klap.

Hvad gør man?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Handclaps

Indlæg af IkkeMig »

Det er faktisk ikke så længe siden, at vi rodede med det, og det er svært at få det til at lyde helt som man synes, det lyder i virkeligheden. Mine erfaringer:

- Brug en mikrofon, der tager masser af diskant med, vi endte med en kondensatormikrofon, som jeg normalt bruger til nogle målinger...
- Der skal mere end ét sæt hænder til. Vi endte med tre mand, der klappede samtidig og overdubbede så 2 eller 3 gange.
- Der skal masser af rumklang på, for at det lyder af klap. Jeg kunne ikke få det til at virke med nogle plug-ins, vi havde, så det endte med, at vi stod tre mand på mit badeværelse og lavede optagelsen. Vel ca. en meter eller halvanden fra mikrofonen. (Og nej, det har jeg ikke billeder af :lol :) .

Jeg synes resultatet blev OK, det lyder i hvert fald af folk, der står og klapper. Men helt tilfreds er jeg nok ikke...

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Handclaps

Indlæg af Anonym »

1. Skal det være "live" - kan I ikke bruge et sample?

2. Ellers er lydmaskinen.dk nok det rigtige sted at stille netop dét "how-to-indspilnings"-spørgsmål.

3. Det ville være klasse/vintage/OMGBBQ, at anskaffe en BOSS HC-2 Hand Clapper til livebrug. Seriøst.

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Handclaps

Indlæg af Barf »

Vi har været glade for klap i vores tidligere indspilninger, og selvom jeg ikke kan bidrage voldsomt til den tekniske del af optagelsen, så ved jeg da, at der var tale om en eller anden form for kondensatormikrofon, som vi alle stod ca. 1 meter fra. Det blev dubbet i hvert fald 2 gange, og den med rumklangen kan jeg også nikke genkendende til.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Handclaps

Indlæg af GodSpeedDK »

Jeg skylder en update: Overdub var løsningen! 3 x 3 mand, der klapper, giver ét perfekt klap på optagelsen. Go figure.

Og det med at holde 1 meters afstand til mikrofonen duede slet ikke. Den smule rum det gav, fik det til at lyde som om nogen stod og klappede i baggrunden. Det er sikkert fint til noget, men i vores tilfælde var det et 'helt-fremme-i-pappet'-klap, der skulle til.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Handclaps

Indlæg af Anonym »

[youtube]GIbYRfe7m0k[/youtube]

[youtube]a5_QV97eYqM[/youtube]

[youtube]Y73PB0Hn3GI[/youtube]

Brugeravatar
magicpants
Himmelhund
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Handclaps

Indlæg af magicpants »

[quote="GodSpeedDK"]Jeg skylder en update: Overdub var løsningen! 3 x 3 mand, der klapper, giver ét perfekt klap på optagelsen. Go figure.

Og det med at holde 1 meters afstand til mikrofonen duede slet ikke. Den smule rum det gav, fik det til at lyde som om nogen stod og klappede i baggrunden. Det er sikkert fint til noget, men i vores tilfælde var det et 'helt-fremme-i-pappet'-klap, der skulle til.[/quote]

Hvis I skal bruge in-your-face claps, så er der et par mulige løsninger;
Som altid, så vil kvaliteten af jeres indspilninger være begrænset af jeres vilje til at dreje på knapper og flytte på mikrofoner osv.
Med det in mente, så ville jeg låne en god håndholdt recorder, F.eks. Zoom H2/4 eller Edirol. Alternativt en laptop med et ekstern firewire/usb lydkort, som kan få strøm via laptoppen.

Dernæst så ville jeg prøve:
1. samtlige rum i min lejlighed/hus
2. samtlige rum i min trommeslagers hus
3. samtlige rum i min guitarists hus... osv osv. you get the point.

Hvis lyden skal være smask-lige-i-dit-fucking-fjæs, så kommer i heller ikke uden om en grundig granskning af jeres evne til at lægge tight sammen flere på et clap, på et dub.
Du får aldrig smæk for skillingen, hvis selve lyden I optager ikke er "smækket" ind på optagemediet. Man kan altid mærke, hvis afsenderen mener det, uanset om man snakker om en vokalperformance, guitarsolo eller lignende.
I kan evt. finde en stereo sample af et clap I godt kan lide. Det kan i skubbe op under jeres mere organiske selv-optagne samples.
Som altid masser af komp og eq, og gerne en ultrakort convolution klang. Gerne evt. kun early reflections. Halen fra en reverb (fx plate/hall) har det med at vaske transienten lidt ud, hvis I ikke samtidigt giver jeres klange lidt pre-delay
Mht. eq, så vil I sikkert opleve, at rum, der ikke er behandlede akustisk, har brug for noget scoop i området mellem 400-1000hz.

Komp'en indstiller i på følgende måde;
start med høj ratio (fx 10:1)
hurtigste attack (fx 0ms)
hurtigt release (fx 10ms)
Threshold, så hver clap æder 10-15 db gain reduction

Det lyder sikkert helt crazy, men det du nu har gjort er, at få kompressoren til at overreagere, så du meget tydeligt kan høre hvad den laver, og indstille dit attack/release
Du åbner nu langsomt for dit attack, til du kan høre smækket komme igennem.
Releasen skal gribe fat i halen, og gain reduction skal have nået 0db før næste slag kommer.
indstil ratio til noget "fornuftigt" 2:1 til 5:1, så kommer du ikke galt afsted..

Det ville jeg gøre, i meget sporadiske sen-aftens-på-vej-i-seng-tanker

Held og lykke med det!

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Handclaps

Indlæg af GodSpeedDK »

Det er noteret, og bliver straks videregivet til vores trommeslager, der er bandets optage-tech, og som (forhåbentlig) forstår de tekniske termer, jeg selv skal stave mig igennem :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen