Gode scene monitore?

Mere monitor, tak!
Besvar
Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Gode scene monitore?

Indlæg af Izzy »

Hej?!
Jeg vil bare høre om nogen af jeg som kender gode scene monitorer fordi næsten alle de monitorer jeg har prøvet har farvet lyden af de andre instrumenter og sange.
Hvis der ikke er rigtig nogle gode vil jeg simpelthen ikke live med det. Så vil jeg bygge mine egne monitorer..
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gode scene monitore?

Indlæg af Sasha »

Har du - i modsætning til stort set alle andre - luret hemmeligheden bag, hvordan man bygger en monitor, som ikke farver lyden?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gode scene monitore?

Indlæg af Izzy »

.. nej. Men vi er jo i 2010 og e det ikke på tide nogen opfandt den, hvis den altså ikke er opandt?
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gode scene monitore?

Indlæg af Smittefar »

Jeg tror altså ikke, det er monitors, der er det store problem i den sammenhæng - jeg tror snarere, det er jeres opmicningsteknik (og de begrænsninger, der er ved det), der gør, at det ikke lyder rigtigt i monitors.

Der findes masser af monitors, der kan spytte et signal ud, der lyder stort set ligesom det, I får ud af jeres fronthøjttalere (med forbehold for, at det formentlig er nogle andre højttalere og forstærkere).
Modded guitars were crap right out of the factory

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gode scene monitore?

Indlæg af Søren Dyhr »

fordi næsten alle de monitorer jeg har prøvet har farvet lyden af de andre instrumenter og sange.
Du mener intermodulations forvrængning ... prøv og se hvad Dave Rat har at sige om det:

[youtube]f-XPawd5unk[/youtube]

Som han siger kan man løse noget af det ved at lave systemet flervejs 4 og derover men det løser ikke problemet helt....

[youtube]HO3XZnDkYfE[/youtube]

Så selvom tager A-linie produkter som D & B, Eaw eller L'acoustic gør de det, SÅ KAN MAN IKKE BYGGE SIG UD AF DET, man er nødt til zone sine lyde ud i dedikerede skråkasser ... der hvor det giver bedst mening er selvfølgelig at Bas og Vokal ikke kører i samme kasse, og helst som han siger køre vokaler helt alene!

Kristian har fat i et andet aspekt, jeres måde at lave vokal lyden på ... på små pulte har man af filtre typisk kun lav og høj shelving filtre og så et enkelt sweep i midten. Hvis der er bare lidt gang i baggearet og man syntes at en Neumann KSM105 er det eneste rigtige ... så kommer der tons af baggears lyd i gennem vokal mikrofonen, det sender man så også ned i skråkassen uden at tænke over hvad det egentlig gør for headroom'et der så bliver medhøret til dels. Der er typisk ingen equalizering af sendet til monitore og hvis man ikke passer på ... og får sat en grafisk Equalizer ind og kørt alle bånd væk op til en 150 hz for mænd og endnu højere for skrigeskinker, så kommer baggearslyden diffust i skråkasserne uden det gør andet end skade. Det som er det rigtige er at lowcutte lige efter preamp trinnet inden insert punktet ...det vil sige inden nogen af sends'ne og den egentlige equalizering, og her går de billige digital pulte altså også i skoven. En del kan løses ved at skifte vokal mikrofonen til en Audix OM7 ... og sætte optogates på de mikrofoner der ikke bliver sunget i hele tiden, der er ingen grund til at bruge dem til at lave ambience med.

En tredie ting som ødelægger monitor lyden, er rumklang ... hvis det skal i skråkassen overhovedet skal det lowcuttes helt oppe ved 500 hz...

--sd

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gode scene monitore?

Indlæg af Sasha »

[quote="Izzy"].. nej. Men vi er jo i 2010 og e det ikke på tide nogen opfandt den, hvis den altså ikke er opandt?[/quote]

Det kan man sige. Nu er jeg nok - med min meget begrænsede viden om disse sager - lidt på linje med de andre i denne tråd omkring, at selve kasserne næppe er det primære problem. Men jeg glæder mig da til se og høre, hvad du kommer frem til.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gode scene monitore?

Indlæg af Izzy »

Nu kører vi således: Sang(flere end tre tit) som kører på mix og ud i front og lidt i monitorer efter behov.
Bassen kører på baggear og er koblet på mixeren med en stagebox, er ikke i monitorer fordi vi hører ham fra bundkasserne(Celestion-bundkasser) og hans baggear.
Elguitar er på baggear ret lav på ampen men micet og har sin egen monitor til at hører sig selv og evt sang og key.
Key kører på mixeren direkte har egen monitor og hører sang og lidt guitar.
Aku-guitar kører direkte på mix og høres i alles monitorer da han leder.
Trommer er altid i bur (vi kalder trommeslageren "Animal") er mic og har sin monitor til at høre alle men hører bassen fra bassistens kabinet.

Der er ellers gode forslag ovenpå. Det kunne være at prøve køre sang i en anden monitor alene--..
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gode scene monitore?

Indlæg af Smittefar »

Jeg bliver stadig nødt til at høre:"Lyder det rigtigt, det der kommer ud af jeres PA?" Det lyder stadig for mig som om, at tingene kan blive 'farvet' mange andre steder end lige i monitorkasserne.
Modded guitars were crap right out of the factory

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gode scene monitore?

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg tror (uden selvfølgelig at kunne vide det!) det primære problem her er at der ikke filtreres overhovedet inden det ryger i sumskinnerne for de 3-4 monitor signaler, der sendes gennemgående for meget bund i samtlige sends og måske også for meget top fra ting som ikke har brug for det ... det som monitor manden typisk gør ved signalet når han laver mixene. Lowcut on/off knappen sidder typisk en hel til halvanden oktav for lavt til for alvor at tage fat i overhørs problemer. Det irrelevante overhør er f.eks bækner og guitar signaler over 5 kHz, samt bund rumlen både fra baggear og fronten der fordi i kører med en basrefleks kasse stråler 360 grader.

Hvilken pult kører i med? Nogle pulte kan faktisk sættes til at opføre sig ordentligt ...det kræver blot at sends'ne kører POST fader og den del af pulten der laves monitor på ikke rutes til front mixet. Effekter sættes så evt. i y-splittede kanaler hvis man har flere end 2. En pult som kan sådan her er:

Billede

....Hvor man så kører monitor på de 8 kanaler på højre side af master delen - fordi der ikke helt er i gagen til at have to lydmænd med på jobbet. Man fisker subgruppe signaler for instrument delen og XLR-split på vokaler. Dog kan der stadig ikke undværes en 33 bånds equalizer på hvert monitor send ...

--sd

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gode scene monitore?

Indlæg af Izzy »

Jeg vil synes at det lder rigtig ude.. nu kan jeg ikke huske hvilken pult vi kører med. Den har masse af kanaler og er ikke digital.
Vi plejer at lave lyd sådan: Først får lydmanden til at tjekke vores instrumenter/sange "ude" så de lyder godt så instiller vi monitorer egentlig til de volume vi kan lide.. men generelt synes jeg ikke at det lyder specielt godt..
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gode scene monitore?

Indlæg af Søren Dyhr »

Da jeg var med i Gear Guys for en snart 12-13 år siden, fik Lars og Bo den ide at den gamle Soundcraft 200B skulle pensioneres, og vi fik så en GL3 (Allen & Heath)... der gik to-tre jobs før det gik op for mig at jumperne var sat modsat af hvad jeg havde været vant til med Soundcraft'en alt hvad der på den gik til monitorsendsne var efter equalizeringen, det havde jeg lært at leve med velvidende hvis jeg fortrød et eller andet ville det også ændre tingene på scenen. Men jeg kunne lukke for ting som jeg havde for meget af ude i front ... hvilket nok også var tilfældet på scenen. Med GL3'eren var det lige modsat jeg kunne dreje lige så tosset jeg ville og hvis der var et feed kunne jeg ikke gøre meget ved det andet end på monitor send equalizerne. Men prøv at forestille jer at brandslukke og at det som man tror sker ikke sker, min frontlyd blev mere og mere skæv uden jeg slap af med feedsne. Nu om dage er langt de fleste som default lavet som GL3'eren ... og jeg syntes at man kommer meget længre ved at splitte pulten som jeg foreslog i mit forrige indlæg. Der er alt for meget der ikke skal være i medhøret der ryger med hvis man ikke equalizere på alle de ting som der sendes til hvert monitor-sends sumskinne, inden det går ind i 33 bånds tingen.

Min pointe er at man jo heller ikke holder sig tilbage og lader styrken være det eneste der gør sig gældende i et Logic eller Pro Tools projekt, man former tonaliteten med equalizeren så den giver musikalsk mening ... ellers skal man godtnok være sej i mikrofon placering og valg - bare den ting at trommesættet traditionelt står lige bag ved forsangeren gør jo at separationen bliver mindre heldig ... der er en hulens masse bækkenlyd og lilletromme i lyden fra leadvokalens mikrofon, det er jo alt andet end lige en rigtig dårlig placering, der er utallige af sådanne kompromiser live, hvoraf nogen lader sig rette på via equalizer. Man skal også tænke på at den nødvendige information for bandets sammenspil ikke nødvendigvis er helt det samme som frontens mix, intonering og tidsmessig precision er hovedfokus, det ene ligger ved 300-400 hz og det andet ligger oppe ved 2k5 til 3k5 ... f.eks kørte Scorpions med et 3 vejs delefilter på drumfillet men der var et hul i midten fordi det ikke indeholdt information af betydning, så der var kun forbundet noget fra bund og top til delefilteret.

--sd

hrlarsen
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Gode scene monitore?

Indlæg af hrlarsen »

Det er svært at råde dig når man ikke kender gearets sammensætning.
Og en mixers kvalitet er jo ikke afgjort af antallet af kanaler. Der kommer sgu sjældent noget godt ud af en behringer eller Yamaha pult til 3-5000- Og jo flere kanaler der er i brug, jo værre synes jeg det plejer at gå.
Det er en god ide at kende lidt basale regler omkring lyd, og som Dyhr siger, så lad være med at lave alting stort og tykt i mixet hvis ikke det er nødvendigt.
Mht om monitors farver lyden eller ej vil jeg sige at der indimellem er behov for at de farver. Mange sangere er stadig glade for gamle Martin LE monitors, som dybest set lyder grimt alene, men skærer effektivt igennem det mest støjende rockband

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gode scene monitore?

Indlæg af Izzy »

.. nu har jeg kigget lidt i vores mixer. Den er en Allen & Heath, men jeg kan lige ikke overskue at se hvilken model den er.. vi plejer at bruge tre lydmænd som faktisk har noget erfaring...
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gode scene monitore?

Indlæg af Søren Dyhr »

Den opsætning jeg foreslår er at blande monitor mode for pulten med FOH, det er ikke standard, for det kræver ca. 8 stk xlr y-split kabler ... men den rigtige måde at gøre det på er at have en monitor lydmand der sidder på siden af scenen med en monitor pult og lytter på det mix han sender til jer via sin egen lyttekasse. Der er faktisk i det jeg siger mere end bare at skrue op og ned for de rigtige ting ... nogle lydfolk er rigtigt skrappe til at varetage begge funktioner, men der er også mange hvor de i stedet har talegaverne i orden og med succes kan skylde skylden på udstyret eller spillestedets akkustik - når i ikke har fået lige det monitorlyd som i havde brug for. Det kræver ikke så lidt gætteri at forstå hvad der egentlig skal i kasserne ... når man står 30 væk nede i salen, og typisk er det kun håndtegn fra scenen man kan navigere ud fra, man har så inden bandet kom på ringet kasserne ud og lavet lyd efter sin egen stemme, men om det så lige virker for andre stemmer der måske ikke taler/synger lige så højt som lydmandens 2.3.Fiiire.

NU kunne virke som idel lykke at få fordelt opgaverne ud på to personer, der er bare det at monitor manden skal kende sit ansvar, og ikke komme til at lukke så meget op at det forstyrrer frontlyden.

--sd

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen