dynacord cms1000 og subwoofer

Mere monitor, tak!
Besvar
Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

dynacord cms1000 og subwoofer

Indlæg af Vinta »

Det er ikke et direkte guitar spørgsmål, men der er mange herinde, der har en bred viden om musikgrej. Jeg ville derfor høre jer, om man umiddelbart kan koble en aktiv subwoofer til en dynacord cms 1000 eller der skal et delefilter til.

Vil godt have mere bund i den guitar og bas og storetromme lyd, der bliver kørt ud igennem PA
Jeg overvejer købet af mixer, da jeg pt. bruger en lånt mackie cfx 20 til mine aktive højtalere, alternativet til en cms1000 er en mackie cfx12 mixer, der har en subwoofer udgang men knap så gode effekter indbygget. :?

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: dynacord cms1000 og subwoofer

Indlæg af Pluto »

[quote="Vinta"]Det er ikke et direkte guitar spørgsmål, men der er mange herinde, der har en bred viden om musikgrej. Jeg ville derfor høre jer, om man umiddelbart kan koble en aktiv subwoofer til en dynacord cms 1000 eller der skal et delefilter til.

Vil godt have mere bund i den guitar og bas og storetromme lyd, der bliver kørt ud igennem PA
Jeg overvejer købet af mixer, da jeg pt. bruger en lånt mackie cfx 20 til mine aktive højtalere, alternativet til en cms1000 er en mackie cfx12 mixer, der har en subwoofer udgang men knap så gode effekter indbygget. :?[/quote]


I mit anlæg med Aktive sub kasser med aktive toppe sidder delefilteret i bundkasserne.Hvad der ellers sker ved jeg ikke
Sorte strater lyder bare bedst..

Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: dynacord cms1000 og subwoofer

Indlæg af Vinta »

[quote="Pluto"][quote="Vinta"]Det er ikke et direkte guitar spørgsmål, men der er mange herinde, der har en bred viden om musikgrej. Jeg ville derfor høre jer, om man umiddelbart kan koble en aktiv subwoofer til en dynacord cms 1000 eller der skal et delefilter til.

Vil godt have mere bund i den guitar og bas og storetromme lyd, der bliver kørt ud igennem PA
Jeg overvejer købet af mixer, da jeg pt. bruger en lånt mackie cfx 20 til mine aktive højtalere, alternativet til en cms1000 er en mackie cfx12 mixer, der har en subwoofer udgang men knap så gode effekter indbygget. :?[/quote]


I mit anlæg med Aktive sub kasser med aktive toppe sidder delefilteret i bundkasserne.Hvad der ellers sker ved jeg ikke[/quote]

så man kører udgang fra mixer ind i sub og derfra videre til top. har planlagt kun at have en sub til to toppe, det vil da give problemer så ikke.

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: dynacord cms1000 og subwoofer

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg ved godt, at man for det meste kører sådan der med fra mix ind i subwoofer og så videre op i topkasse system, men det er faktisk lidt dumt ... fordi der egentlig kun er to signaler i der faktisk skal i subwooferen, nemlig bas og stortromme (tro mig der kommer først noget for bundkasserne at abejde med hvis du kører en oktav boks på guitar) ... der er bestemt ikke brug for scene overhør i mikrofoner og ikke mindst mikrofonstativers overførsel af scene støj støvetramp (...alt efter stil militær eller cowboy...) i subben. Ingen subber er noget værd over 120 hz og ingen kan rigtigt høre retning før der er nogle overtoner i 1K til 5k området der kan guide alligevel, fordi bølgelængderne fra en sub vil være for lange til at der kan være ensartet spredning i et lokale. Der vil altid være udfasninger med fladerne gulv/vægge og tag ... og det forhold gøres kun meget værre ved at sætte to subber op sådan en 6-8 meter fra hinanden.

Derfor skal man hvis man har to-tre subbe stable dem i et punkt, og drive dem fra stortrommens insert punkt hvor man sætter en linedriver i som sender til en Channel Strip (...Joe Meek eller lignende) ... med en kompressor i ... og det samme gør man eventuelt med bassen, hvis den ligger dybere end stortrommen i den valgte musik genre man bruger bare den anden stereo indgang på den aktive sub. Jeg ville dog nok i stedet y-splitte DI signalet fra bassen og så inserte en Tech21 eller en line6 bassPod på den ene side af y-splittet - fordi overtonerne i bassens lyd næsten altid vil være vigtigere end grundtonen og så køre den kun i topkasserne nu via 2 fadere (den kanal med tech21 skal equalize'es lys, og den anden skal gøres mørk) sammen med resten af mixet inklusiv overtonerne fra stortrommen. Man vil med det system få ryddet gevaldigt op i bund mudderet, og så bruge bundkassen kun på det - som absolut skal bruge den til noget. Hvis man er i situationen at spillestilen dikterer bassen skal ligge dybere end stortromme ... så kan man også køre stortromme i den ene sub og bas i den anden - placeringen er derfor mindre kritisk fordi udfasninger udgør et egentligt problem når det er det samme signal der kommer flere steder fra, og den egentlige retningsbestemmelse kommer fra topkasserne som forresten kører full range.

--sd

Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: dynacord cms1000 og subwoofer

Indlæg af Vinta »

det var det jeg sagde, der var viden at hente om pa herinde i guitar forummet. Tak til både pluto og søren dyhr :)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: dynacord cms1000 og subwoofer

Indlæg af Smittefar »

Fedt, at det lykkedes at få hjælp - men jeg flytter alligevel lige tråden til PA forummet - Det er alligevel de samme mennesker, der kigger med der :P
Modded guitars were crap right out of the factory

hrlarsen
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: dynacord cms1000 og subwoofer

Indlæg af hrlarsen »

Hej Smittefar

Det behøver nu ikke være helt så kompliceret.
CMS1000 har en monoudgang med egen volumekontrol som kan bruges. Du skriver ikke hviken subkasse, men de fleste har et aktivt filter, og nogle endda i stereo.
Jeg bruger Dynacords Powersub315, som har 4 amps bygget ind og delefilter, men mindre kan også gøre det.
Mht hvorvidt man skal bruge inserts fra bas/BD kanalerne er det ikke en fremgangsmåde jeg har set lydfolk bruge nogensinde, men alle finder jo deres egen måde.
Normalt vil man Locutte vokaler, guitarer etc. i pulten, hvilket tager hånd om problemet, men at skære al bund fra et piano vil få det til at lyde lidt unaturligt. Hvis du bruger et aktivt delefilter vil du også skære bunden fra dine topkasser, som giver disse meget ekstra energi.
Din delefrekvens mellem top/bund er også afhængig af om du bruger 10, 12 eller 15" i toppen - men i sidste instans dine ører, som fortæller dig hvad er bedst for dig.
Det ville være fint med en beskrivelse af hele dit system!

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: dynacord cms1000 og subwoofer

Indlæg af Søren Dyhr »

Mht hvorvidt man skal bruge inserts fra bas/BD kanalerne er det ikke en fremgangsmåde jeg har set lydfolk bruge nogensinde, men alle finder jo deres egen måde.
Nej og grunden til det er jo fordi der ofte der skal være noget DJ eller lignenden indover i pausen!
Normalt vil man Locutte vokaler, guitarer etc. i pulten, hvilket tager hånd om problemet, men at skære al bund fra et piano vil få det til at lyde lidt unaturligt.


Helt rigtigt ... hvis det så ellers forefantes i fornødent omfang på en CMS1000 eller på en hel masse andre MI markedsmixere for den sags skyld, der forefindes ganske enkelt ikke mulighed for at sætte et flydende lowcut oppe hvor det gør gavn, der er blot en 80 hz knap at gøre godt med. Så kunne man forledes til at tro at man kunne bruge low shelvingen til det ... men fanden galeme om der så ikke blot kun er en enkelt sweep bar 2 oktavs klokke at gøre godt med, som jo ikke både kan stå nede i bunden og i mellemtonen samtidigt.

Mit indlæg skal ses som forslag til hvordan uden nykker tilgår det man nu en gang har til sin rådighed ... med lidt teknisk snilde - får det bedste ud af det. Vi kan alle kræve Midas XL4 på vore ridere men det er dermed ikke ensbetydende at der så står sådan hvor vi kommer frem.

For mig er der ingen ide i at tage mere udstyr med en højest nødvendigt, hvis den egentlige grund til blot er et konservativt syn på hvad en PA front skal kunne give, tit bliver der nemligt spillet lidt for højt fordi den rumlende bund ellers maskerer taleforståeligheden ... så jo mere effektive kure vi kan sende efter den diffuse bund, jo bedre kan opgaven blive løst. Alt andet end lige er separationen i mixet det som oftest kræver indsatsen.

--sd

hrlarsen
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: dynacord cms1000 og subwoofer

Indlæg af hrlarsen »

Søren - vi må være enige om at de færreste vokaler ligger og roder under 80 Hz, og et Lo Cut filter er altså ret effektivt.
Og man laver vel ikke lyd efter om en DJ skal spille i pausen (?) Det har jeg sgu godt nok aldrig været udsat for.
Hvis anlægget er velkomponeret og det man smider ind i mixeren er i orden, er der ingen grund til at gøre processen mere besværlig. I Smittefars tilfælde vil jeg nok foreslå at gå efter en ordentlig mixer. De billige Yamaha, Behringer, Mackie, etc. er sgu noget blodfattige, og i bedste fald gør de signalet en smule fladt rent lydmæssigt.
Jeg ville nok se mig om efter en Midas Venice på brugtmarkedet, som kan fås for fornuftige penge. Det giver jo ikke rigtig mening at investere tusindvis af kroner på amps og gear, hvis man så sender det igennem et Lo Cost Consumer kredsløb bagefter. Du skal ihvertfald gøre dig den umage at prøve forskellen. Sjovt nok er behovet for at skrue, dreje og equalizere noget mindre, når komponenterne er i orden, og gearet fornuftigt sammensat. Det kommer man langt med !

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: dynacord cms1000 og subwoofer

Indlæg af Smittefar »

Nu er det vist faktisk ikke mig, der skal have hjælp, men derimod Vinta :)

Jeg synes faktisk, det er en meget interessant tanke at smide bas og stortromme (evt. keys) i subs - vi har vist en aux og en send til overs, der kunne bruges til formålet. Det er da i hvert fald værd at prøve, hvis vi har lidt tid til overs i øveren en dag.

I øvrigt har vi i dag en digi-mixer med fuld parametrisk EQ (samt dynamik-processorer) på alle ind OG udgange - NICE :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: dynacord cms1000 og subwoofer

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="hrlarsen"]Søren - vi må være enige om at de færreste vokaler ligger og roder under 80 Hz, og et Lo Cut filter er altså ret effektivt.[/quote]

Nu må man jo tænke på at det typisk er et 3. ordens filter altså 18 dB pr. oktav - og enhver vokal mikrofon med retnings karakteristik vil også have en proximity effekt - her nytter det ikke stort at vi så er 18 dB nede ved 40 hz. Bevares det fjerner da noget af det meget volumiøse - men hvis man lowcutter ordentlig for at give sig selv noget headroom (hvilket selvfølgelig er mere udtalt i digital sammenhæng) ... vil man jo gerne lægge den op på 800 hz eller højere på bækkener og 160 hz på guitarere, selv stortrommen kan have godt af at få et cut ind omkring 40-50 hz - kvinde vokaler kan uden mange bi effekter lægges oppe omkring 200 hz.

Hvis man giver sig til at kigge på fasen, så vil et hvert filter have drejet der hvor det tager fat, og det betyder hvis man ikke vil skabe flere problemer for sig selv end højest nødvendigt ... så udvælger man sig et fokus område for det valgte instrument - og så fjerner man det som er for meget, altså det som maskerer for andre elementer i mixet. Hvis man gør det modsatte altså hæver hvor man mangler noget vil man også løfte en fase drejning ind i sit mix, og her skal man være opmærksom på at det driller hjernen hvis det forekommer hvor den luftbårne lydbølge ca. er på samme længde som vores kranium er bredt, fordi det er det som vi primært bruger til at retnings bestemme lydkilder - det diffuse indtryk bliver fortolket som skingert. Så hvis noget mangler et peak i presence området - så lad vær' og tænk modsat. Der skal en lav shelving køres ind op til 2K og så skal der hives 3-6 dB af og ligeledes skal der dykkes godt på high shelvingen.

Nu er det det færreste analog pulte der kan lave sådan nogle kurver sådan uden videre, og man satser her i stedet på at få løftet 2. og 3. harmoniske ved pludselig udstyring ... det giver illusionen af momentum, selvom det rent faktisk er noget andet, og her er der så et mindre udtalt behov for at få ryddet op i bunden, fordi det bliver omsat til noget der ligger lidt højere oppe ... noget som marketing folk ville kalde "varm"

Alle analog pulte laver lyden fladere, men nogen gange har designerne været omhyggelige med at designe, så forvrængningen bliver direkte brugbar ... og det er så ganske rigtigt at behovet for at skrue, dreje og equalizere er noget mindre på sådan noget udstyr - fordi det virker musikalsk. Men dette fravær 2. 3. harmonisk løft ovre i den digitale lejr gør det også en del mere svært at få sine mix til at virke ... med mindre man virkelig går til den med lowcut på alting, ligesom man også er mere tilbøjelig til at komprimere for at få egenlyden af kompressoren.

Så skulle vi måske lige komme ind på hvad alle systemer slås med, intermodulations forvrænging ... jo flere ting vi prøver at proppe igennem samme system af gammel HIFI vane, jo mere trigger deres opløsning i mekanikken som en højttaler immervæk stadig er - en intermodulations forvrænging. Tillad dig selv at se denne video til ende:

[youtube]f-XPawd5unk[/youtube]

...og jeg er helt enig med konklusionen - man kan kun delvis løse problemet med mange delefrekvenser. Den effektive kur er at separere signalerne:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://totalproaudio.stevebunting.com/2 ... ting.com/2 ... -fed-subs/</a><!-- m -->

--sd

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen