Mikrofon på stortromme uden hul i frontskindet

Mere monitor, tak!
Besvar
Brugeravatar
k_50
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 428
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Mikrofon på stortromme uden hul i frontskindet

Indlæg af k_50 »

Hep hey

Jeg skal snart ud at spille det første job med rockbandet (hvilket er fedt). Det er udendørs, og sandsynligheden taler for, at der kommer ok mange mennesker (også fedt), så derfor skal der mikrofoner på trommerne.
Det, der muligvis kan være mindre fedt, er, at nogle lydmænd efter sigende ikke har det helt godt med stortrommer uden hul i frontskindet, og at jeg, da jeg har cirka verdens bedste stortrommelyd for tiden, og skind jo koster penge, ville være mindre glad ved at skulle skære hul i mit frontskind.
Derfor tænker jeg, at hvis jeg selv er bare en smule forberedt, har jeg nok bedre chancer for at få god lyd ud af anlægget og holde mig gode venner med lydmanden.

Så kom frisk med tips og tricks til mikrofonplacering, eq og hvad der ellers kan være. Så bliver jeg glad!
(trommen er en 24x14 Tama Superstar af de gamle med coatede enkeltlagsskind på begge sider. Den er stemt ret højt, frontskindet er dæmpet med en filtstrimmel og slagskindet med et lille, sammenrullet håndklæde)

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofon på stortromme uden hul i frontskindet

Indlæg af fortytwo »

Men stikker bare en mikrofon hen foran frontskindet, om vupti, så er der storetrommelyd..

Men hvor gammel er din storetromme så egentlig?
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofon på stortromme uden hul i frontskindet

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg hører til dem som er knapt så begejstrede, men en Beyer M88 på kølle siden, hvor man giver sig lidt tid til at få gate'et korrekt, så kan man få tålelige resultater ud af det. Et af problemerne er at resten af sættet og højtråbende baggear også kommer i ... men fordi man kan få noget nær perfekt balance med en Neumann u47 på rør foran sættet ved optagelser, så er det noget hø der ikke rigtigt virker, når der skal monitor på i live sammenhæng.

Jeg vil sådan set håbe at der ikke skal spilles så højt, for så kan man lægge et voldsomt invers rum på den ... og skide den engentlige forstærkning en lang march. Men det er ikke noget der rigtigt kører med heavy rock, men sumpet blues rock eller jazz måtte være mere oplagt.

--sd

Lause
Johnny B. Goode
Indlæg: 111
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofon på stortromme uden hul i frontskindet

Indlæg af Lause »

Som jeg tidligere har ytret: mikrofon inde i en lukket tromme er super super fedt!!

Men hvis lydmanden har styr på det, så skal det nu nok komme til at lyde fornuftigt. Søren er inde på noget, med at mikrofonen fanger mere end hvad godt er (især fra bassen!!!), og det er et helvede at styre. Tror dog ikke det bliver noget problem. Man kan selvfølgelig gate en del væk, men det er knap så fed en løsning. En god Eq kan altså gøre ufattelig meget ved det..


Fortytwo: k_50 spiller på de gamle, fede, Tama Superstar trommer fra 80'erne af ren birk..

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofon på stortromme uden hul i frontskindet

Indlæg af Søren Dyhr »

Lauses indlæg minder mig om at jeg et eller andet sted læste om nogen der sænkede en:

<a href="http://www.countryman.com/store/product ... =4&catid=4" rel="nofollow">http://www.countryman.com/store/product ... catid=4</a>

...ned/ind i kedlen via et lufthul på siden af kedlen, han lyttede så til hvor det lød bedst og satte så et stykke gaffa tape på kablet for at holde positionen. Om det så er godt ...det ved jeg ikke. Men der er i hvert fald ikke proximity effekt i en omni! Nu kan jeg jo ikke huske om der er sådanne luft huller i Tama kedler, men det var måske noget der skulle prøves af?

--sd

Lause
Johnny B. Goode
Indlæg: 111
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofon på stortromme uden hul i frontskindet

Indlæg af Lause »

Der er vidst et enkelt lufthul i de gamle superstars storetrommer, og det er vidst ikke stort nok.. Men jeg har personligt boret hul og sat et stik i siden af min stortromme.. Det virker altså ret fedt - og det er psyko nemt at sætte op når vi er på job..

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofon på stortromme uden hul i frontskindet

Indlæg af Søren Dyhr »

Så er det godtnok bette, 0,2 tomme er altså her 5,08 mm??

--sd

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofon på stortromme uden hul i frontskindet

Indlæg af fortytwo »

Man kan også monterer en 91'er indeni, og trække kablet ud af hullet.. det kræver lidt lodning, men mon ikke det går..

Man kan også gå efter et May system, og montere en 52'er, eller et Shu system og montere hvad man har lyst til..

Man kan også bare sætte mikrofonen foran skindet.. Jeg har set det blive gjort rigtig mange gange på Jesper Lind, så hvorfor skulle det ikke virke på andre..

Hvis man spiller metal, ville man aligevel ikke spille med et lukket frontskind, da slagskindet sparker for meget igen..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofon på stortromme uden hul i frontskindet

Indlæg af Søren Dyhr »

Det skulle måske lige siges at det kræver at du ejer mikrofonen der sidder i kedlen!

<a href="http://www.kellyshu.com/" rel="nofollow">http://www.kellyshu.com/</a>

--sd

Brugeravatar
k_50
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 428
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofon på stortromme uden hul i frontskindet

Indlæg af k_50 »

Jeg tror ikke, det er en mulighed med mikrofon inde i trommen, da jeg hverken er indehaver af mikrofon, May eller Kelly Shu. Og hvis man endelig skulle få fingre i en af de der flade mikrofoner, der kan ligge i bunden af kedlen, bliver det stadig noget bøvl med at skulle til at lodde stikket af/på for at få kablet ind og ud ad lufthullet - det er nemlig omkring 5mm., så der kan ikke komme et xlr igennem.

Så det må blive noget med at finde den rigtige mikrofonplacering og eq'e sig ud af eventuelle problemer med for meget boom. Umiddelbart tænker jeg, at et godt udgangspunkt for placering vil være en 3-4 tommer off center på frontskindet med mikrofonen pegende mod det punkt, hvor køllen rammer, men kom endelig med andre forslag, hvis i har dem.

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mikrofon på stortromme uden hul i frontskindet

Indlæg af Søren Dyhr »

Nej du hører stortrommen fra den anden side, og justerer dit klik derfra via hvad du hører. Hvis du sætter mikrofonen på det andet skind vil det være noget som du kun indirekte hører ... opmic'ningen må være næsten som en gulvtam!

Jeg bruger næsten altid:

<a href="http://www.thomann.de/dk/earthworks_aud ... ickpad.htm" rel="nofollow">http://www.thomann.de/dk/earthworks_aud ... pad.htm</a>

...selv en sm57 går hen og bliver en ganske anvendelig...

--sd

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen