PA - back to basics? Eller hvad..?

Mere monitor, tak!
Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PA - back to basics? Eller hvad..?

Indlæg af Morten_Lyse »

Søren, hvad mener du om Mackies aktive løsninger. Thomann har en ret skarp pris på 2 SRM450v2 samt en 18" aktiv sub. Når jeg ser kurverne for deres gengivelse har de, i forhold til de nævnte Yamaha MSR400, en temmeligt "takket" kurve. Jeg mener dog også st have læst, at de kurver producenterne opgiver kan være stort set hvad som helst og at lyttetests er den eneste reelle bedømmelse at lave..

Mvh,
Morten Lyse

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PA - back to basics? Eller hvad..?

Indlæg af Søren Dyhr »

Mackie har et meget godt price/spec forhold, men det er der andre ting der også har ... RCF, LD og Thomanns egen T Box ... men budgeter dog med mindst 10-12.000 kr. for at gå fri af det værste skrammel. Jeg ville satse på at få f.eks nogle RCF 322i'er fordi der er en 2" i toppen ...

Men jeg hørte forresten igen i dag Bose L1 for pokker hvor er det dog godt!!!!

--sd

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PA - back to basics? Eller hvad..?

Indlæg af Søren Dyhr »

Nu er dette ganskevist en betalings side ... men jeg er fuldt enig i betragtningerne:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.soundonsound.com/sos/jun12/a ... os/jun12/a ... ystems.htm</a><!-- m -->

--sd

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PA - back to basics? Eller hvad..?

Indlæg af Morten_Lyse »

Succes..! Vi er ikke i mål, men vi er godt nok på vej den rigtige vej.

Det står mig klart at PA, og indstilling af det, drejer sig næsten udelukkende om at man får gjort det rigtige. Fremfor bare at "skyde over målet for at være sikker."

Jeg kommer lige nede fra opstilling/lydprøve i et mellemstort forsamlingshus. Stadig vores Mackie VLZ3 1604 mixer, men nu med 2 stk Yamaha MSR 400 som fronthøjttalere, forbundet til main out. Altså, de kører fullrange. Monitorer er Yamaha MSR250 og MSR100, som skråkasser på gulvet. - Det fungerer bedst for os, da vores Beta87, Sennheiser E-et-eller-andet og 2 stk. Beta58 er umedgørlige i forhold til feed, når vi bruger side-fills eller har højttalerne bag os.

Jeg low-cutter vores inputs og piller endnu mere bund ud af mandevokalerne. De eneste kanaler, jeg ikke lowcutter er stortromme og bas, de kører bare lige igennem. Og her laver jeg så et Søren Dyhr inspireret cowboy-trick. Jeg bruger de to kanalers (bas' og stortrommes) direct outs ned i Dbx Driverack PA+'ens inputs. Den sætter jeg op til at køre dual-mono med kun én subwoofer.(mono-sum) Dette giver mig jo reelt en 31 bånds EQ på bass og stortromme-kanalerne, som gør flere rigtigt fede ting:

1. Subwooferen fungerer reelt som en aux-fed sub, dvs. der er ingen scenerummel osv, der forstyrrer bunden fra stortrommen(90%) og bas(10%)
2. Vi kan skræddersy lyden fra stortromme (og bas, men det er ikke nødvendigt i aften) med EQ'ene til præcis det vi har brug for at høre.
3. Sikkert mere, når vi kommer lidt længere ind under huden på det her projekt. Compressor mv.

Sub'en er en gammel 15" yamaha SW500, hvor forstærkeren brændte af, så den er bygget om til passiv drift. Den er så i øvrigt placeret mellem stortrommen og bas-baggearet, så vi minimerer udfasninger mm. Driverackets high-outs kører vi så tilbage til 2 af mixerens stereo-returns, der kan modtage et monosignal og sender det ud i begge højttalere. (Nu jeg tænker over det, kunne vi jo bare bruge Y-kabler og så sætte driveracket i kanalernes insert-jacks..!!) Resultatet er slående. Ultraklar lyd selv ved relativt lav volume. Fedt. Men det mest lærerige er at finde ud af, hvordan anlægget skal indstilles for lige nøjagtigt at fremhæve det ved instrumenterne, som vi har brug for at høre, og smide det væk vi ikke har brug for. Vi spiller ikke ret højt så alle dogmer om store bas-højttalere og overdrevne fronte har vi vist, til vores behov, fået manet endegyldigt i jorden.. Et lille anlæg, der opstilles og indstilles til at gøre netop det der er brug for, er vejen frem for os.

Til sportshaller osv, lejer vi en front der passer til dét. Men det er 2 gange om året vi har brug for det..

Mvh, og foreløbigt tak for hjælpen.

Morten Lyse

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen