hvilke toppe til powermate 600

Mere monitor, tak!
Besvar
Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

hvilke toppe til powermate 600

Indlæg af Vinta »

Nu har jeg saa købt mig en powermate 600 til mit one man band projekt (altså tyros3 under dinner med styles og guitar vokal og midi backing under dansen).. Det hele ud igennem pa.
Jeg har indtil nu kørt med mackie mixer og db415 lyric toppe, men det lyder ikke så fedt, og har derfor upgradere til powermate 600 mk I, mangler bare de rigtige toppe. Har kig på dynacords delight d15-3 og deres d15-2. Vil gerne have 15" for at få lidt mere bund. Men disse to toppe har jo en rms watt 8 ohm på 500 watt hvor powermate 600 mk I kun har rms 8 ohm på 180 watt.

Er det et problem at der er så stor forskel, vil powermate ikke kunne spille d15 ordentlig op, hvis i forstår hvad jeg mener. Har fået 2 forskellige meninger fra thomann og fra dynacord selv. Har lidt brug for uvildig rådgivning fra jer. :)

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hvilke toppe til powermate 600

Indlæg af Søren Dyhr »

Altså ... sådan noget kan jo regnes ud - de 180 w er det samme som +22,5 dB oven på driftseffekten for d15-3 som er 100 dB/w ... hvilket ikke er svimlende højt. Men heller ikke helt så højt som db415 som er sat til 126 dB max for den aktive model - så vi er ude i 3,5 dB tab ved den nye kombination.

--sd

Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hvilke toppe til powermate 600

Indlæg af Vinta »

tak. nu er jeg lœgmand hvad angår din udregning. Men det vil sige at en 180 watt powermate mixer, godt vil kunne drive de 2 stk 500 watt højttalere.
Er der af ren nysgerrighed nogen grœnser for hvor "lille" en powermixer må vœre i forhold til hvor mange watt en højtaler er på. Eks. kan man bruge ovennœvnte powermate 600 på 180 watt - 8 ohm til eks. 2 stk 1000 watts højtalere. Og hvilken rolle spiller forholdet mellem antal watt på powermixer og højtaler ud over at højtalerne slevfølgelig min. skal kunne have ligeså mange watt som powermixeren.

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hvilke toppe til powermate 600

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja -Der er ingen minimumsgrænser for hvor lille en forstærker kan være, omvendt kan man sige at man med stor forstærker kan tvinge membraner ud i deres max og lidt til, hvorved enheden rent mekanisk slås i stykker.

Men der dog et problem med en for lille forstærker, her er chancerne for at man overstyrer forstærkeren meget tidligere til stede, og det som sker ved overstyring er at energifordelingen forskydes opad til enheder der måske kun kan tage 50 w, hvilket er en meget almindelig diskant drivers max effekt.

Normale ikke klippede altså overstyrede signaler har langt mest energi i og omkring grundtonen ... når man presser en lille forstærker så giver den sig til at sende energi op i diskanten på grund af tilføjelser til overtonerne, som den ikke kan tåle og derved brænder af. En afbrænding af en enhed har også en del med tiden den er udsat for belastningen. En for stor forstærker kan godt slippe afsted med at sende en enkelt kort spids igennem uden en afbrænding nødvendigvis vil ske. Men i PA sammenhæng gør det bestemt ikke noget at man matcher udgangseffekten fra forstærkeren og så højttalerens belastbarhed.

Noget som er rigtigt hårdt for en PA højttaler, det er feeds ... de opstår af to ting i setuppet, ujævn højttalerspredning på grund af delefrekvensernes faseforhold og komprimering i enten membranophæng eller forstærkers strømforsyning. Når et feed opstår ved 1k2 så vil der altid være tilløb til at der dannes overtoner via forstærker klipning og ulinære membran udsving i yderpunkterne for hvad der er muligt rent mekanisk. Rigtigt meget energi samler sig lige under 4K og lakken på diskantens svingspole krakkelerer på grund af opvarmningen fra den afsatte energi, og en afbrænding er i gang.

Men det som er vigtigt at holde sig for øje er at der både er en belastnings effektmax og en driftseffekt. Det som gør at en højttaler spiller højt er at forholdstallet imellem disse to er stort, hver fordobling af lydtrykket svarer til 3 dB ... og det er faktisk muligt at få en enkelt 15" membran til at spytte 136 dB/m peak værdi, med en 600 w forstærker:

Log(600)/Log(2) = 9 ganges fordobling af lydtrykket, det vil så sige at vi kan trække 27-(30) dB af peakværdien, for at finde enhedens drifts effekt. Det vi her havde fat i var basenheden i Meyer Sounds CQ-1, hvor der er en processor indbygget til at lave ændinger på det modtagne signal via målinger af afsat energi over tid. Mere MI markeds produkter er så ikke helt nær så effektive, typisk er deres maximale lydtryk kun lige akkurat oppe at røre ved 127 dB/m. Det skal så siges at det er meget svært kølingsmæssigt at lave en bas membran der tåler ret meget mere end 500 w, så kommer den ihvert fald til at koste.

Hvor meget er så nok? Tja hvis man aldrig kommer ud for at spille andet end klubjobs med sit anlæg, så kan man snilt slippe afsted med Det påtænkte Dynacord anlæg, bare man sørger for at det kun er vokaler og måske lidt keyboard. Men det er omsonst at mic'e stortromme eller bruge det til supplement til basanlægget. Fordi de vil lægge for stort beslag på forstærker effekten fordi de udover grundtonen i instrumentet også har en flok overtoner hver.

--sd

Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hvilke toppe til powermate 600

Indlæg af Vinta »

[quote="Søren Dyhr"]

Hvor meget er så nok? Tja hvis man aldrig kommer ud for at spille andet end klubjobs med sit anlæg, så kan man snilt slippe afsted med Det påtænkte Dynacord anlæg, bare man sørger for at det kun er vokaler og måske lidt keyboard. Men det er omsonst at mic'e stortromme eller bruge det til supplement til basanlægget. Fordi de vil lægge for stort beslag på forstærker effekten fordi de udover grundtonen i instrumentet også har en flok overtoner hver.

--sd[/quote]

Nu er jeg blevet en del klogere tak igen for svar. Nu siger du man ikke skal mic stortromme eller bas op. I mit tilfœlde ligger resten af bandlyden incl. trommer og bas på lydfil wave altså backtrack som bliver spillet ud gennem pa, som jeg så spiller guitar og synger til. Plejer at smide lidt af guitar micet op ud gennem pa også. Er det så et problem i det nye powermate d15-3 setup. med backtrack med bas og trommer på :?

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hvilke toppe til powermate 600

Indlæg af Søren Dyhr »

Så stller det sig lidt anderledes!

Midt i 80'erne kom Simmons trommerne frem under meget hype, men vi opdagede dengang at det kræver saft og kraft at få sådan en elektronisk dims til at lave lige så meget bund som en Ludvig 24" stortromme. Hvordan kan man så sørge for at man ikke bruger for meget af forstærker effekt på noget der virkelig er krævende? Du er nok enten - tvunget til at re-master/re-mix'e din optagelse så du effektivt ikke har noget som helst under 80 hz ... og her hjælper det ikke stort bare at lowcutte højt så lyder det bare af mobilos optagelse. Der skal arbejdes med overtone indholdet i det som skal udgøre det som er den dybe bund, og et indlysende værktøj er her:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.waves.com/Content.aspx?id=19 ... ?id=194</a><!-- m -->

...eller også kan man jo også køre med begge de to d15-3'ere på den ene forstærkerside (så bliver det mono!!) og så se at få bygget sig en båndpass højttalere til den dybe bund:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.speakerplans.com/index.php?i ... id=csub</a><!-- m -->

Hvor man putter en: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thomann.de/dk/eminence_omega ... 18c.htm</a><!-- m --> i fordi den er 4 ohm ... det betyder at begge mixerens forstærkere kommer til at køre i 4 ohm og kan sende sin fulde kapacitet af 300 w til hver del, bund kassen er 3 dB mere følsom end topkasserne og man drejer op for dybbassen med "PAN" knappen på pulten kun på det som har brug for det, hvilket i dit tilfælde vil være backtrack'et.

Grunden til at det skal være en båndpass kasse er at alle andre bundkasser ville kræve et filter indbygget for at forhindre tids og fase fejl opadtil i spektret ... en båndpass kasse highcutter selv via portenes ind-tuning.

--sd

Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hvilke toppe til powermate 600

Indlæg af Vinta »

det er meget lœrerigt det her, selv om det er meget svœrt område når man ikke er vant til det tekniske aspekt af pa anlœgget. tak for din tid Søren. Ville det ikke vœre det mest optimale så hvor trœlst det end er at skulle købe igen, at køb e en powermate 1000 med lidt flere watt mener det er 380 watt rms 8 ohm og så d15-3. Så burde der måske vœre nok watt. Og så køre videre med mine db415 opera lyric og en mackie mixer cfx12. selv om de lyric ikke lyder så godt - lidt for mellemtonet. indtil jeg har råd til powermate 1000.

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hvilke toppe til powermate 600

Indlæg af Søren Dyhr »

Jo man får selvfølgelig 3-4 dB mere ... men jeg tror ikke man skal ignorere at få sendt dit backing track til en mastering engineer, hvis du ikke selv har adgang til RBass plugin'en, så du kan bruge energien bedre i dit system.

Jeg har på et projekt gjort brug af Thomas fra: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.lundgaard-studios.dk/persona ... sonalet</a><!-- m --> ...med fint resultat.

--sd

Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hvilke toppe til powermate 600

Indlæg af Vinta »

[quote="Søren Dyhr"]Jo man får selvfølgelig 3-4 dB mere ... men jeg tror ikke man skal ignorere at få sendt dit backing track til en mastering engineer, hvis du ikke selv har adgang til RBass plugin'en, så du kan bruge energien bedre i dit system.

Jeg har på et projekt gjort brug af Thomas fra: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.lundgaard-studios.dk/persona ... sonalet</a><!-- m --> ...med fint resultat.

--sd[/quote]

Alle tracks er faktisk masteret af en der styr paa det og jeg er super tilfreds med som de lyder nu. så ville vaere noget ked af at der blev œndret på dem. Kan man sige at powermate 600 og d15-3 alligevel ville kunne goere jobbet, naar man tager i betragtning at det jo ikke er vildt højt det skal spille, og derfor mht bas og storetromme ikke saa ressourcekrœvende. Det er jo bryllup i forsamlingshuse og mindre det skal bruges til. Og dinnermusikken under maden er jo ret lavt.

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hvilke toppe til powermate 600

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja man kan jo også snørre en:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.waves.com/Content.aspx?id=17 ... ?id=172</a><!-- m -->

I sine insertpunkter på mixeren, det eneste problem er at den koster sine små 20K kr.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thomann.de/dk/waves_maxx_bcl ... bcl.htm</a><!-- m -->

--sd

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hvilke toppe til powermate 600

Indlæg af Sasha »

Jah, med al tænkelig respekt for Sørens store (!!!) viden samt ikke mindst forbehold for, at jeg her forsøger at gå på noget vand, hvor jeg ikke er helt hjemme, så ville jeg måske også komme med dét lille pip, at vi måske her er på vej til at skyde gråspurve med kanoner? I don´t know. Og jeg skal så absolut være den sidste til at plædere for ikke bare laveste fællesnævner, men næsten værre endnu: Den store, allestedsnærværende grå mellemvare :-) Men jeg synes nu da nok, at jeg har hørt sådan en Powermate samt et par højttalere (noget ikke nærmere specificeret JBL-værk) spille sådan rimelig hæderligt, så fru Jensens sovs ikke stod og trak skind unødigt... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hvilke toppe til powermate 600

Indlæg af Søren Dyhr »

Der var jo en tid i for ca. 30 år siden, hvor det var umådelig svært at lave store forstærkere ... det gjorde at man enten måtte hornlade sine højttaler enheder og/eller have meget effektive enheder i stedet for. Kernen i PA anlæg var den gang stort set udelukkende opbygget omkring JBL's E serie eller Electrovoice's EVM serie ... det var enheder der bestod af 4" svingspoler og man udnyttede den ulinaritet der ligger oppe omkring 2K progressivt - man kunne se at enhederne brød op i det område og man lagde så en metal kalotte (onde tunger kaldte det rasleblik) i svingspolens bredde indover. Det gjorde at man kunne få en rigtig pæn effektivitet ... men med en ret så markant farvning, som nok klædte vokaler men resten af spektret blev lidt mere stedmoderligt varetaget - ja det nærmest skreg på at man designede horn omkring det.

Nu til dags vil man for alt i verden undgå at slæbe rundt på for meget, og specielt i suppe-steg-og-is segmentet ... man ville måske på Ebay kunne opstøve nogle kasser fra JBL's cabaret serie, som var designet med den gamle diskurs med små forstærkere for øje. Men nu til dags vil man finde systemer der snilt kan håndtere sine små 1000 w pr. side - designet rundt om enheder der opfører sig langt mere fornuftigt forvrængnings mæssigt. I dette segment ville jeg nok selvfølgelig se på gysserne, men så alligevel sige. Det skal være nemt at slæbe ind og skal kunne klare selv store forsamlingshuse og sale uden at kny og her ligger først og fremmest Fohhn som et rigtigt trygt men også dyrt bud.

Egentlig så er det faktisk en lidt for dyr løsning at købe en powermixer, fordi 600 eller 1000 watt smidt ud på to kanaler i 4 ohm rækker som en skrædder i helvede - fordi nutidens højttalere ikke designes til knaphed på udgangs effekt mere. I dag vil men i stedet finde forstærkerne ude i højttalerne og ofte i en aktiv deling hvorved man får op til 4 dB forærende, ved at have specifikke forstærkere til hvert enheds område, en ting som man kun ved kraftigt hexeri kan få en powermixer til at gøre efter, for blot at opdage at man så står med en for svag forstærker til bund og en for kraftig til diskant hornet.

I stedet for ville jeg med det her budget-niveau nok gå i det her bundle fra Thomann: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thomann.de/dk/prod_cbundle_3 ... _cbundle_3 ... &art=95596</a><!-- m --> ... men så med det udtalte behov for bund, gå i 315A'eren fra RCF - læg også mærke til at man faktisk ikke kan få Powermate 600 mere, 1000'eren er den mindste og går for en 14k kr. som den måske isoleret set nok også kunne være værd. Men bundlet er her incl. højttalerer billigere og mere effektivt end Dynacord løsningen, jeg ville så nok hvis der var lidt ekstra gysser gå til: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thomann.de/dk/rcf_art_722a.h ... 22a.htm</a><!-- m --> som ifølge min opfattelse er noget nær det bedste til prisen, men selvfølgelig hvis pengene rigtigt skal rulle: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/pa-hoejttaler ... hoejttaler ... x-top.html</a><!-- m -->

--sd

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen