PA-vejledning

Mere monitor, tak!
Besvar
Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

PA-vejledning

Indlæg af Rasser »

Hejsa.

Ansporet af den seneste tids diskussioner om PA her på siden, er vi i bandet begyndt at overveje nogle nye ting i forhold til PA.

Vi er en trio bestående af trommer, guitar, klaver/hammond/håndbas og tre vokaler. Vi spiller primært til bryllupper og fødselsdage i forsamlingshuse med op til 100 gæster, og vi spiller også på værtshuse. Vi kører for tiden med en powermate 1000 og to Yamaha tophøjttalere. Det er så primært sang og klaver/hammond, der kommer gennem anlægget. Guitar, bas og trommer er rent baggear. Vi har tit talt om, at vi godt kunne tænke os at mic'e guitar, bas og stortromme op for at opnå et mere samlet og ensartet lydbillede og få lidt umpff fra stortrommen. Men der er ikke rigtig nok overskud i powermaten og tophøjttalerne til at det rigtig kan blive fedt.

Dernæst oplever vi på stort set hvert job, at vi ikke rigtig kan høre vores vokaler, da vi altid er placeret bagved fronthøjttalerne for at undgå feedback. Dette er især et problem for mig, da jeg er forsanger. Vi har derfor ofte diskuteret, om vi ikke skulle købe os et sæt aktive monitors, som vi kan koble til powermatens aux sends. Dette vil løse problemerne med at høre sig selv, men ikke overskudsproblemerne i pulten/højttalerne.

Jeg er derfor begyndt at spekulere over en anden løsning, hvor vi i stedet for at investere i to aktive monitors, køber nogle aktive topkasser og en aktiv sub som kobles til pultens mains out og bruges som front. Vi kunne så bruge vores passive Yamaha kasser til monitors ved at slutte aux send 2 og 3 til pultens EQ inputs og bruge powermatens forstærker til at trække monitors.

Første spørgsmål er så: Vil det kunne lade sig gøre at bruge powermaten på denne måde med aktiv front og pultens forstærker til monitor? Idéen er, at køre fra pultens uforstærkede udtag over i sub'en, og videre fra sub'ens udgang til de aktive topkasser.

Næste spørgsmål: Hvis ovenstående er muligt, så skal vi have fat i to aktive topkasser og en aktiv sub. Her kigger jeg lidt i retning af nogle topkasser Søren Dyhr linker til i en anden tråd: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thomann.de/dk/rcf_art_310_a. ... 0_a.htm</a><!-- m -->

De ligger prismæssigt ret fornuftigt i forhold til vores budget, men vil 2x350 watt i 10" enheder med horn være stort nok til at trække vokal, klaver, hammond og guitar? Eller skal man op i noget 12" eller 15". Fordelen ved 10" er, at de ikke vejer så meget som de større, og at de spreder lyden bedre.

Med hensyn til en aktiv sub, har jeg kigget lidt på denne: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thomann.de/dk/the_box_ta18.h ... a18.htm</a><!-- m -->
Her er spørgsmålet så, om 500 watt er nok til at trække stortromme og bas? Jeg er med på, at det er en ret billig sub, men vores budget er ikke så stort, og i min optik er det bedre at ofre lidt penge på topkasser og spare lidt på sub'en end den anden vej rundt. Måske er jeg galt afmarcheret her?

Mvh.
Rasmus.

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PA-vejledning

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg har svaret på denne tråd ovre i Lydmaskinen, men som du også ser i den anden tråd så ville jeg kun køre 310'erne som absolut minimum - ville i bundlet fra Thomann skifte ud til 315A'eren, men men se at få fundet gysserne til 722 kasserne i stedet for ... der hvor du ellers vil komme til at mangle energi med en subwoferløsning er ikke 60 hz som subben kan men i stedet halvanden oktav højere oppe. 310'erene kan kun håndtere vokaler og måske lidt key ...

--sd

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PA-vejledning

Indlæg af Rasser »

[quote="Søren Dyhr"]Jeg har svaret på denne tråd ovre i Lydmaskinen, men som du også ser i den anden tråd så ville jeg kun køre 310'erne som absolut minimum - ville i bundlet fra Thomann skifte ud til 315A'eren, men men se at få fundet gysserne til 722 kasserne i stedet for ... der hvor du ellers vil komme til at mangle energi med en subwoferløsning er ikke 60 hz som subben kan men i stedet halvanden oktav højere oppe. 310'erene kan kun håndtere vokaler og måske lidt key ...

--sd[/quote]

Hej Søren.

Tak for dit svar. Det kan være vi bare skal fortsætte diskussionen på lydmaskinen. Det er lidt nemmere kun at diskutere ét sted.

Mvh.
Rasmus.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen