HotRod'ing af monitor.

Mere monitor, tak!
Besvar
Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

HotRod'ing af monitor.

Indlæg af Morten_Lyse »

Hej forum.

Jeg har bygget et par guitarkabinetter i tidens løb og det er ikke så svært. I høj grad fordi man jo ikke som ved HiFi højttalere behøver at "tune" kabinetterne særlig nøjagtigt. Man kan godt, men de ting man ønsker at opnå ved at gøre det, er bare ikke så væsentlige til guitarbrug.

Vi har jo i bandet et par af de der Thomann "the box" Ma120 mK II monitorer. Ca 100W, en 12" enhed og en mindre (ca. 3") diskant. Da hele denne ski'kas' koster ca. 950,- Er der jo selvsagt ikke mange bananer at købe stumper ind for hos producenten. Vi har siden opgraderet til bedre monitors, men jeg har fået en ide om, om man mon kunne hot rod'de the box's så de blev brugbare..? I originalt trim lyder de såmen nogenlunde, men mod vores 3x så dyre Yamaha får de ikke et ben til jorden. En af box'ene er syg i den ene af højttalerne, så jeg overvejer at lave et forsøg og udskifte til nogle hæderlige enheder. Målet er som sagt, at gøre dem brugbare, da vi har lidt planer der kunne gøre, at vi kunne få brug for et par monitors mere.

Det er jo en lille spånpladekasse, og selve forstærkeren i den er sådan en chip med 12-16 ben, hvorfor delefilteret er passivt (monteret mellem forstærkerdelen og højttalerne.) Spørgsmålet er hvor meget raketvidenskab der er lagt i at tune spånpladekasse og delefiltre til de (formodentlig) sløje højttalere og om man derfor kun vil ende med noget gevaldigt rod ved bare på "jeg-ved-ikke-hvem-Thiele&small-er-så-jeg-lader-som-om-det-er-lige-meget" manér, at pløje andre højttalere i..?

Når jeg så kigger rundt på Monacor's hjemmeside, hvor der er et ret bredt udvalg af højttalerenheder til priser der er aktuelle sammenhængen taget i betragtning, kan jeg se, at følsomheden fra en 12" enhed til ca 3-400,- til dem der koster 8-900,- stiger fra 90-92dB til ca.98dB. Og hvis man lige igen tænker over, at kassen fra ny koster knapt en tusse, så er der nok ikke brugt højttalere af bedre kvalitet end absolut højst nødvendigt. Med følgende ikke imponerende følsomhed på måske endnu mindre end 90dB. Jeg antager, at man kunne hente måske 6-9dB i kassen alene ved at bruge nogen bedre enheder. Fra guitarbrug har jeg også den erfaring at følsomheden er meget afgørende for ens fornemmelse af "nærvær" fra højttaleren. But I'm only guessing here..

De enheder jeg tænker på at prøve er:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.monacor.dk/produkter/hoejtta ... er/hoejtta ... nr/104040/</a><!-- m -->
samt
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.monacor.dk/produkter/hoejtta ... er/hoejtta ... nr/100190/</a><!-- m -->

Jeg skal lige have monitoren hjem på adressen og se, hvordan delefilteret er lavet, men ellers påregner jeg at ændre det, eller lavet et nyt med en delefrekvens på 3kHz med 12dB /oktav.

Kan det gå andet end galt, og er det egentlig ikke bare en nærig mands begær til, at få meget mere end han betaler for, der er i spil her..? :)

Mvh;
Morten Lyse

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HotRod'ing af monitor.

Indlæg af IkkeMig »

Mit bedste bud er, at det bliver noget rod at genbruge det gamle delefilter - sammenfasningen af to andre enheder vil aldrig blive det samme. Men man kan jo starte med at montere enhederne på det gamle delefilter og måle på, hvordan det passer sammen, så har man da et udgangspunkt for, hvordan det skal laves om. Omvendt kan jeg se, at Monacor har fulde datablade på de enheder, så man kunne jo også regne på det fra starten (inklusive kassen) og se, hvad der skal til. Komponenter til et nyt delefilter er jo ikke det, der slår budgettet ihjel...

Men du er jo ude i, at det eneste, du overhovedet ender med at genbruge er en kinesisk produceret spånpladekasse :lol:

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HotRod'ing af monitor.

Indlæg af Morten_Lyse »

Hej Turtle..!

Tak for dit svar.

Nej, det er en aktiv monitor, så forstærker-delen med EQ, indgange osv bliver genbrugt også. Jeg ved, at det er noget tvilvsomt, men man kunne bestille enhederne, lave en prøveopstilling og se, om det har nogen gang på jord.

Nu er jeg ikke stærk i det her; de beregninger du nævner, vil du løfte sløret for, hvordan man gør den slags..?

Mvh;
Morten Lyse

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HotRod'ing af monitor.

Indlæg af IkkeMig »

Nu skal jeg jo indrømme, at jeg efterhånden mest arbejder med digitale delefiltre, så er verden så dejlig nem, når man kan tweake tingene ved at ændre på et tal i stedet for at skulle skifte komponenter :lol: Og da der jo heller ikke er mulighed for at ændre kabinettet, så er der jo heller ingen grund til at gøre det sværere end det er ;)

For at lave et passivt delefilter har du stort set dataene i de to frekvenskurver. Umiddelbart burde man jo så kunne lægge et delefilter ind ved fx 3000 eller 3500 Hz og så spiller det sammen - især da de to enheder har samme impedans og følsomhed. Og impedanskurven for bassen er heller ikke steget for meget her, så det skulle være det.

Der, hvor kabinettet spiller ind er ved sammenfasningen af de to enheder: Den rent fysiske afstand mellem enhederne kan gøre, at der sker en udfasning ved visse frekvenser, og det skal jo så helst ikke ligge lige ved delefrekvensen, for så skal man tage højde for det. Men når vi snakker om så fysisk store enheder, der skal deles ved fx 3500 Hz, så bliver det nok heller ikke et problem i praksis.

Så er der kun bassen tilbage, og det er jo her, hvor den fysiske størrelse af kabinettet og afstemning af en eventuel basrefleksport skal passe sammen med, hvordan basenheden falder af. Og her skal jeg jo så indrømme, at jeg er for doven til rent faktisk at huske, hvad jeg har lært om at regne på det - det findes der fortrinlige værktøjer til på computere :lol: Der findes nogle online-værktøjer på websider, hvor man fx kan regne på basrefleksporte og den slags. Der kan man jo prøve at regne på dimensionerne af kabinettet og se, hvordan det opfører sig. Men når det er sagt: Den her enhed falder helt jævnt af og har en ganske typisk resonansfrekvens. Så det går nok ikke helt galt - og hvis du ovenikøbet har en EQ på forstærkeren, så kan du jo bruge den til at pille lidt af bunden, hvis den får et sted, hvor den runger lidt.

Så det korte af det lange: Hvis det var mig, der skulle lege med det ville jeg nok bare købe enhederne og måle, hvordan det ser ud, så kan man jo altid se, hvad der kan tweakes bagefter, fx i EQ-kredsløbet kan du jo lave lidt, hvis det er. Så check delefilteret - hvis det ligger mellem 3 og 3.5 kHz, så prøv at genbrug det. Ellers ville jeg nok lave et nyt til de her enheder...

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HotRod'ing af monitor.

Indlæg af Morten_Lyse »

Tak..!

Jamen de to komponenter er valgt, da impedans og følsomhed er den samme, samt at man ved en deling på 3kHz ville have en temmeligt jævn gengivelse.
Jeg prøver at kigge på det. I det nuværende arrangement er der ikke porte, men da jeg nok skal have lavet en ny baffle, var det jo nemt at regne lidt på..

Mvh;
Morten Lyse

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HotRod'ing af monitor.

Indlæg af IkkeMig »

Hvis det er uden porte, så ville jeg holde fast i det. Hvor stort er volumen på kabinettet?

Edit: Mere præcist: Hvad er højde, bredde og dybde (indvendigt)...

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HotRod'ing af monitor.

Indlæg af IkkeMig »

Her er faktisk en god samling af ressourcer til at regne på højttalere i det hele taget:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.mh-audio.nl/spk_calc.asp">ht ... alc.asp</a><!-- m -->

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen