Erfaringer med den nye generation af digimixere?

Mere monitor, tak!
Besvar
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Erfaringer med den nye generation af digimixere?

Indlæg af Smittefar »

Jeg har for nogle måneder siden investeret i en Phonic Summit digitalmixer <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/digitalmixere ... italmixere ... ummit.html</a><!-- m -->

Det er edderbankeme en dejlig mixer - Lyden er OK, og brugerinterfacet er præcist, som det altid har ønsket mig OG, den fungerer som et 16x16 lydkort, så vi kan indspille helt bandet og afspille det igen. (Det er afsindig fedt til at lave lydprøve, at man lige kan spille et nummer og så lytte til det hele efterfølgende.)

Desværre er den allerede ved at falde fra hinanden, og den starter kun op hver anden gang, så den ryger snart tilbage på garantien.

Her på stuegulvet har jeg også min gamle Soundcraft Spirit Digital 32-8 mixer stående. En superlækker mixer, der udmærker sig ved at være robust og have virkelig god lyd. Desværre kan jeg ikke rigtig med bruger interfacet. (den er i øvrigt til salg)

Et oplagt valg som erstatning for Phonic'en er Presonus Studio Live 16-4-2http://www.4sound.dk/shop/digitalmixere/preson ... -1642.html - Den har bare det samme bruger interface som Soundcraften, der er bygget op omkring en Fat Channel / E-channel, og det virker sgutte for mig.

Her på det seneste er der kommet nogle rigtig fede alternativer. Her tænker jeg specielt på Line 6 Stage Scape <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/digitalmixere ... italmixere ... -m20d.html</a><!-- m --> - Det brugerinterface er simpelthen for vildt til at man næsten tør tro på det. Desværre har den kun 4 aux'er, og jeg er heller ikke ubetinget vild med Line 6's mic preamps.

Nu ser jeg så Mackie DL1608, hvor bruger interfacet er en iPad <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/digitalmixere ... italmixere ... l1608.html</a><!-- m -->. Det virker fandeme også vildt, og man kan slutte op til 10 iPads til trådløst, så hvert bandmedlem kan styre sit eget monitormix via hver sin iPad (jeg er vist den eneste i bandet, der ikke har en i forvejen), og så kan man jo evt. køre lidt noder på iPad'en samtidig. Det er fandeme smart. Jeg har rimelig god tiltro til Mackies Onyx preamps og den har seks Aux'er, så umiddelbart virker det som en rigtig god mulighed for vores band. Det ærgrer mig dog, at der ikke er mulighed for at optage og afspille de samme 16 spor, men det er måske en mindre ting. Det vil også betyde, at bandet ikke længere har mulighed for at optage demo i øvelokalet, men vi vil skulle leje os ind i et rigtigt studie :(

Men hvad siger I? Er der nogen, der har prøvet den her nye generation af mixere med ny generation af brugerinterface, der ikke er bygget op som en gammeldags pult, men snarere som en interaktiv DAW? Er der nogen, der har hands-on erfaringer med nogen af de nævnte produkter?

Sig frem sig frem!!
Modded guitars were crap right out of the factory

Lause
Johnny B. Goode
Indlæg: 111
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaringer med den nye generation af digimixere?

Indlæg af Lause »

Har kun rosende ord tilovers for StudioLive'en. Phonics mixer nærmer sig ikke SL i kvalitet og lyd. Har selv 16.4.2 og det er den perfekte ballemaskine...

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaringer med den nye generation af digimixere?

Indlæg af Smittefar »

Tjaa - men jeg synes bare brugerinterfacet er megaærgerligt - Det er så gammeldags, at man tror det er løgn. Hvis potentiel lydkvalitet var det eneste der talte, så brugte jeg stadig min SoundCraft - Jeg er rimelig overbevist om, den er Presonusen overlegen, når det kommer til preamps og den slags.
Modded guitars were crap right out of the factory

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaringer med den nye generation af digimixere?

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev:Den har bare det samme bruger interface som Soundcraften, der er bygget op omkring en Fat Channel / E-channel, og det virker sgutte for mig.
Du er jo ikke tvunget til at bruge fat-channelen, du kan også trække alting fra en labtop ... så er det du får en meget Steinberg'sk interface - inclusiv op til en 8-10 iPads der gør noget lignene. I Virtual Studio Live sætter kompression og EQ sættes med mus eller finger - det eneste man skal huske på er at der ikke er motore i faderne ... og man på Padsne kna køre sur i kanalerne, hvis man glemmer at få sat virtuelle labels på kanalerne.

Så er der det med Preamps'ne så skriver de jo:
High Voltage. The XMAX preamplifier runs on power rails of 30V. Most off-the-shelf, op-amp-based designs run on power rails of 10V to 18V. Higher-voltage power rails deliver more headroom, deeper lows, smoother highs, and a richer overall sound.
Discrete components—not op-amps. We only use genuine transistors, resistors, and capacitors. Op-amps add noise, coloration, and harshness to a signal. Our discrete design delivers ultra-low noise and transparency.
Class A. Class A circuits have no crossover distortion and deliver purer, clearer, and more musical results than the Class AB designs that are found in many preamps.
...der vil jeg næsten vædde på at kredsløbet er dårligere teknisk set i din Soundcraft, selvom den har en ganske anvendelig egenlyd specielt når den får klø?

Så er vi et andet sted henne, man skal ganske enkelt gaine anderledes på en digital pult, før det virker fornuftigt det man får ud af det.

Min egentlige anke ved pulten er at man desværre skal bruge hovedet når man equalizerer udgange, gamle vaner med at gribe en håndfuld fadere ved siden af hinanden og hive dem i en eller anden retning samtidigt, lyder af lort ... hvorfor så det? Jo der er fasedrej i hver eneste fader ... så tricket er i stedet at bruge den fatchannel der er på udgangen og så "voic'e" med den, og så finde den ene fader der behøves for at lave den kurve man er ude efter. Det som man så opnår er at man har et langt fasedrej fra fatchannelen og så lægger man blot et enkelt hurtigt ovenpå via den grafiske i stedet for de 5 man egentlig syntes at kunne se for sig. (Se det her gælder for al equalizering af højttalerkasser, faktisk uanset hvilken pult man har for sig - det er bare meget udtalt her)

--sd

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaringer med den nye generation af digimixere?

Indlæg af Smittefar »

Min gamle soundcraft er også digital.

Er det virkelig rigtigt, at faders på studiolive ikke er motoriserede?? Så er den jo 100% ubrugelig!
Modded guitars were crap right out of the factory

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Erfaringer med den nye generation af digimixere?

Indlæg af kraen »

[quote="Smittefar"]Min gamle soundcraft er også digital.

Er det virkelig rigtigt, at faders på studiolive ikke er motoriserede?? Så er den jo 100% ubrugelig![/quote]

Der er ikke motoriserede faders, men det er jo også ligemeget, når det hele foregår via iPad, som det gør i vores band.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaringer med den nye generation af digimixere?

Indlæg af Smittefar »

Men hvis man kører det hele over iPad, så er Mackien jo bedre - Den er både mindre og billigere.

Men synes I så, det kører godt, når I kører det hele over iPaden
Modded guitars were crap right out of the factory

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaringer med den nye generation af digimixere?

Indlæg af Søren Dyhr »

Små slag - den er ikke ubrugelig, typisk får hver bruger sine egne virtuelle fadere på sin iPad - det jeg siger er at man skal lave noget husholdning med at få lagt labels på så alle kan finde rundt. Og Jo jeg ved da godt at din Soundcraft er digital, men preamp er selv på de tunge Digico eller Soundcraft V-series stadig analog, da der endnu ikke er mange mikrofoner med digitalt output.

Jeg vil sige at Presonus mere eller mindre har prisklassen for sig selv, og det er ikke preamps'ne den går ned på sådan rent teknisk ... hvis du ikke vil sende ret meget mere efter en pult er der nok kun, Allen & Heath GLD der hvor hvor MI slipper og det bliver seriøst pro-marked ... men du kan jo også gå den modsatte vej i analog med Firewire output/inserts og det er Midas nye Venice-F serie.

Jeg tror nok jeg jeres tilfælde ville se efter en brugt/aflagt Yamaha LS9'er ... til pengene er det svært at slå sådan noget!

--sd

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaringer med den nye generation af digimixere?

Indlæg af Smittefar »

En brugt/aflagt LS9 ville vi frygteligt gerne have, men de koster bare 30k, og det er vi ikke rigtig interesserede i at give.

Jeg må indrømme, at hvis en digital pult ikke har motoriserede faders, så kan man reelt ikke bruge brugergrænsefladen til noget som helst, og så synes jeg netop Mackie vinder ved at fjerne den fuldt ud.

Jeg forstår bare ikke din kommentar om, at en analog pult skal gaines helt anderledes - Det har du jo fuldstændig ret i, men her snakker vi jo kun om digitale pulte med analog preamp før A/D.

Jeg har stadig svært ved at se noget som helst argument for at købe presonussen frem for Mackie <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/digitalmixere ... italmixere ... l1608.html</a><!-- m --> - Bortset fra at presonussen virker som 16x16 lydkort.

Er der nogen, der har nogen kommentarer til det generelle workflow eller kvalitet af de her pulte med moderne brugerinterface?
Modded guitars were crap right out of the factory

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaringer med den nye generation af digimixere?

Indlæg af Søren Dyhr »

"Varme" analoge pulte har en hel del ulinarieteter når man gainer til maximalt afstand til egenstøjen, hvorfor man på tammer og bas godt kan lade være med at gaine konservativt, hvorimod en digital pult ikke kan lave de der staknings fordele der opstår i randen af udstyringen. Det betyder så at man skal anlægge et meget kritisk lyt til forvrængingsprodukter i en digital pult og derfor gør klogt i at have -18 dB blinkende når man gainer ... hvor en analog ligger noget højere mange gange 0 dB ... hvad man så ikke får forærende er placering af bassen i stortrommen ... men må lytte sig frem med to parametriske filter på hver ting.

--sd

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaringer med den nye generation af digimixere?

Indlæg af Søren Dyhr »

Hov jeg genså lige sidste del af dit indlæg ... og ja jeg ville nok også nok i stedet gå i deres lydkort 1818VSL fordi det har det samme ipad/labtop interface og de samme pre-amps, og så udbygge med Art's <!-- m --><a class="postlink" href="http://artproaudio.com/art_products/sig ... oducts/sig ... ubeopto_8/</a><!-- m --> ...så kan man så gar leve med Behringers midi-motorfader dims... til stort set de samme penge - men det vil en lidt tungere løsning at få til at spille når man skal jobbe uden lydprøve ... det er jo vitterligt der énpakke løsningerne gør en forskel, man skal ikke til at patche og diagnosticere noget som helst.

--sd

Lause
Johnny B. Goode
Indlæg: 111
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaringer med den nye generation af digimixere?

Indlæg af Lause »

[quote="Smittefar"]Men hvis man kører det hele over iPad, så er Mackien jo bedre - Den er både mindre og billigere.

Men synes I så, det kører godt, når I kører det hele over iPaden[/quote]


Undskyld mig - har du hørt, set, følt på Mackie'en? Det er et elendigt produkt. Jeg ved at flere danske forhandler ikke vil røre den med en ildtang!

Og hvorfor vil du have motoriserede faders? Blær? Jeg forstår ikke den generelle holdning til motoriserede faders, når du ikke arbejder i lag. Man skal opfatte StudioLive'en som en analog mixer med digitale effekter. Den lyder virkelig fedt! Jeg vil faktisk næsten hellere smide den foran et PA end en LS-9'er (nu får jeg røven på komedie). De indbyggede effekter er altså også noget værd! Og det er faktisk det første produkt med brugbare fabrikspresets!


Den er virkelig lækker at arbejde med, når alt foregår via iPad. Det er nemt at sætte op, og det kører faktisk på skinner - hver gang!

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaringer med den nye generation af digimixere?

Indlæg af Smittefar »

Jeg forstår slet ikke, at man overhovedet overvejer en pult uden motoriserede faders. Det fratager dig muligheden fra at loade et setup fra mixerens hukommelse, og så se på sin mixer og vide hvordan mixeren står - så kan man selvfølgelig vælge at sætte alle niveauerne forfra, så ved man at fader positionerne passer. På samme måde, kan man ikke få sub-mixes ud på faderne. Der er eddermame mange ting, der bare virker, når de motoriserede fadere virker.

Jeg vil slet ikke afvise muligheden for, at Presonussen lyder meget bedre end Mackien. Jeg har ikke hørt nogen af dem. Så vidt jeg kan se, så er Mackiens betjening til gengæld noget af det hurtigste og mest intuitive, jeg har set. Presonussen - not so much, hvis du spørger mig.
Modded guitars were crap right out of the factory

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaringer med den nye generation af digimixere?

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg forstår slet ikke, at man overhovedet overvejer en pult uden motoriserede faders. Det fratager dig muligheden fra at loade et setup fra mixerens hukommelse, og så se på sin mixer og vide hvordan mixeren står
Nej men så ser man bare på VSL via den computer der sidder i alligevel firewire porten til optagelsen, men som Lause siger så er det ikke så meget anderledes end en analog pult, men alle aux sends'ne ligger resten jo ligefor med røde lysdioder omkring knapperne ovenover ... jeg vil så sige at på LS9'eren kan du heller ikke lave flydende subgrupper, kun snøre x antal fadere sammen så de kører synkront.

Man må sige at dit krav om bevægelige fadere jo lige netop er den fordyrende egenskab der - hvis der gås på kompromis vil resultere i dårlig mekanisk kvalitet, ligegyldigt om man hedder Behringer og har en kæmpe fabrik i Kina eller hvemsomhelst så koster motoriserede fadere kassen.

--sd

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaringer med den nye generation af digimixere?

Indlæg af Smittefar »

Jeg har jo egentlig slet ikke noget krav om motoriserede fadere - Jeg synes bare, at hvis man ikke har de motoriserede fadere, så kan man lige så godt fjerne brugerinterfacet helt - præcis som Mackie har gjort.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaringer med den nye generation af digimixere?

Indlæg af Sasha »

Slightly OT (må gerne flyttes til selvstændig tråd, hvis det skønnes mere rigtigt) :


[Smittefar MOD] Done - Her <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://gear-freak.dk/forum/scene-lyd-te ... 56.html</a><!-- l --> - Jeg tror, det fører for vidt her og kaster mig straks over at svare i den anden tråd.[/Smittefar MOD]
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaringer med den nye generation af digimixere?

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="Smittefar"]Jeg har jo egentlig slet ikke noget krav om motoriserede fadere - Jeg synes bare, at hvis man ikke har de motoriserede fadere, så kan man lige så godt fjerne brugerinterfacet helt - præcis som Mackie har gjort.[/quote]

JO men når noget går galt er det noget nemmere at lægge armen hen over en håndfuld fadere og hive dem nedad, fremfor at route dem til forskellige VCA fadere og så hive den rigtige. Svage akustiske instrumenter på kondensator mikrofoner er selvfølgelig oplagte skurke i den sammenhæng ... men en flok rappere der alle cupper deres trådløse mikrofoner fri for oprindelig retningskarakteristik er et andet, for hvem er det lige man skal gætte på der laver front-feed'et, når de i lutter sejhed hopper rundt blandt hinanden på scenen?

Men mix mæssigt er vi vist meget forskellige steder, fadere er for mig der hvor det sker i mixet ... man kan da prøve at equalize tingene ind i hinanden så det giver mening, men der er klart en lektie i Bob Clearmountain, at det faktisk er noget der skal findes den rigtige fader position i det man lytter til før man griber til nogen equalizering udover lowcuttet ... og det er endnu mere påkrævet når man ikke nødvendigvis kan panne tingene fra hinanden. Når jeg siger man ikke kan panne tingene fra hinanden så er det at kun ca. 10% i lokalet kan høre stereo på den rigtige måde alle andre vil primært høre en PA side og kun den.

Det jeg siger er at man skal bruge flere fingre samtidigt og det skifter fra vers til omkvæd til bridge etc. noget af det kan selvfølgelig klares med kompressorer men de lyder ikke som et fade, og bruges i stedet som en betoning af instrumentets klang....!

--sd

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen