Lille PA til trio

Mere monitor, tak!
Besvar
Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Lille PA til trio

Indlæg af Rasser »

Hejsa.

Jeg og to kammerater har lige startet en trio bestående af guitar/sang, tangenter og trommer. Vi mangler et PA anlæg der skal fungere som øve PA, men det skal også kunne trække mindre jobs.

Det, der skal gennem anlægget er: akkustisk guitar, sang, piano/hammond og måske storetromme på jobs. Mixeren skal altså have minimum 5-6 kanaler, og der skal være indbygget rumklang.

Vores budget er ret begrænset, men vi er ikke bange for at handle brugt.

Hvad vil i foreslå?

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lille PA til trio

Indlæg af Smittefar »

Skal I også have højttalere og forstærkere?

Jeg vil anbefale 2 stk. Mackie SRM450 - de er ret billige (også brugt), og de lyder sgu godt og spiller højt. Der er vist en Allen&Heath Wizard mixer på DBA, der ville opfylde jeres behov og mere til. Men ellers kan man sgu købe rigtig gode mixere i Aage til ingen penge, og de ville også helt klart opfylde jeres behov - bare lyt lidt på dem.
Modded guitars were crap right out of the factory

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lille PA til trio

Indlæg af Rasser »

Ja det fremgik måske ikke helt af det første indlæg, men vi skal både have mixer/powermixer og højtalere.

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lille PA til trio

Indlæg af Morten M »

Fandt på et tidspunkt et sæt Reef Audio 2-vejs med 15" til 2000.- hos Godtfredsen. Der får man meget højttaler for pengene ved valg af Reef. Så skulle der gerne være lidt extra på budgettet til elektronikken foran.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lille PA til trio

Indlæg af Odgaard »

Jeg har hørt godt om Yamahas EMX powermixere. Sådan en brugt koster ikke en bondegård og burde have watt nok til jeres behov. Men: jeg har altså ikke selv arbejdet med sådan en, det er kun "hvad jeg har hørt".

Lause
Johnny B. Goode
Indlæg: 111
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lille PA til trio

Indlæg af Lause »

Hm...


Overvej liige helt præcist hvad i vil have mikrofoner på.. For skal i f.eks have en mikrofon på stortrommen, skal i da have en ordentlig bundkasse - som i princippet kun skulle trække stortrommen..

Hvilken genre arbejder i i ?

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lille PA til trio

Indlæg af Rasser »

[quote="Lause"]Hm...


Overvej liige helt præcist hvad i vil have mikrofoner på.. For skal i f.eks have en mikrofon på stortrommen, skal i da have en ordentlig bundkasse - som i princippet kun skulle trække stortrommen..

Hvilken genre arbejder i i ?[/quote]

OK. Jamen i udgangspunktet er det ikke meningen at trommerne skal mic'es op. Det er meningen at anlægget skal bruges til at spille noget blandet rock/pop - altså er vi nok ude i balle-genren. De jobs vi regner med at skulle kunne spille op med det, er små værtshusjobs og bryllups/fødselsdagsjobs med 40-60 mennesker. Generelt satser vi på jobs, hvor vi kan spille på baggear og kun skal have keybord og vokal gennem anlægget.
Da vores trio består af guitar, trommer og keys, er det nødvendigt at keybordspilleren spiller "bas" på keyboardet. Altså at han lægger en god bund, for at lyden ikke bliver tynd. Derudover skal der vokal igennem og måske noget akustisk guitar til nogle enkelte numre.

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lille PA til trio

Indlæg af thomasrytter »

[quote="Odgaard"]Jeg har hørt godt om Yamahas EMX powermixere. Sådan en brugt koster ikke en bondegård og burde have watt nok til jeres behov. Men: jeg har altså ikke selv arbejdet med sådan en, det er kun "hvad jeg har hørt".[/quote]

Vi købte i sin tid en af slagsen til ballebandet, samt et par brugte EV højtalere. Vi købte hele lortet brugt, og det var ikke noget der væltede budgettet. Det kører sgu fint, det anlæg, så den model vil jeg da kun anbefale :thumbup:

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lille PA til trio

Indlæg af Rasser »

Fedt. Det lader til, vi skal lede efter en Yamaha eller en Allen&Heath mixer. Hvad skal vi gå efter af højttalere?

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lille PA til trio

Indlæg af thomasrytter »

Der er efter min mening ikke så meget, der slår gode gamle EV...

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lille PA til trio

Indlæg af Smittefar »

Jeg ville nok altid vælge aktive højttalere, men det er bare fordi, jeg synes, de er så praktiske - Og jeg kan i virkeligheden ret godt lide Mackies SRM450 - Evt. et par 15" toppe fra PP serien fra HK Audio
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lille PA til trio

Indlæg af Morten_Lyse »

Hvis stortrommen skal med ud over, og resultatet skal være brugbart, er det svært at holde anlægget "lille." Men ellers vil jeg også anbefale store dele af Yamahas program. De aktive kasser MSR, er fede, i særdeleshed MSR250. MSR400 bliver lidt rigeligt disko-dasko-agtig i mine ører, men har godt med punch og masser af power. Især sammen med MSR800W som bund.. Men ellers bruger jeg/vi Club-serien af højtalere samt P-serien af forstærkere og er rigtig godt tilfredse. EV har stort set hver gang jeg har brugt det skuffet mig, da jeg synes deres toppe er alt, alt for skarpe og spidse i diskanten..

Mvh;
Morten Lyse

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lille PA til trio

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg syntes lige jeg vil gøre opmærksom på en ny ting, som trækker gode anmeldelser ...

<a href="http://www.cerwinvega.com/pro-audio/pow ... va-28.html" rel="nofollow">http://www.cerwinvega.com/pro-audio/pow ... 28.html</a>

De er både aktive, meget effektive og så kan man bære dem under armen fordi de ikke er større!

<a href="http://www.proaudioreview.com/article/16756" rel="nofollow">http://www.proaudioreview.com/article/16756</a>

--sd

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Lille PA til trio

Indlæg af kraen »

Jeg vil næsten sige, at det vigtigst at mic'e op, udover vokaler, er stortrommen. Det bliver altså bare federe, når man kan høre stortrommen pumpe lidt, og man kan jo i princippet også bare nøjes med en enkelt lille bundkasse.

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lille PA til trio

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja kraen der er faktisk en kæmpe misforståelse at man partout skal have to bundkasser, og hvis man skal køre to skal de faktisk stables i en enkelt stak ... der er typisk rigeligt med udfasninger med gulv- og væg-reflektioner. At køre med to bundkasser med lidt afstand, vil skabe rigtig mange huller i dækningen fordi vi taler bølgelængder der er større en den ene af lokalets dimensioner, typisk er loftet det første der skaber de stående bølger.

Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har set at man tror at når bare man har bundkasser så skal det nok komme til at lyde, ja det kan givetvis blive højt - men der kommer en ret så stor del tilbage på scenen igen, så sangere så ikke rigtig kan høre sig selv.

Nu er det måske ikke så meget styrken i stortrommen det handler om som at have et click at styre efter det handler om, og her kan forstærkning via højttalere godt gøre sig. Men man skulle nok helre se på om det er fordi stortrommen lyder for tamt at man vil have den forstærket ... at man savner noget "umf" - og her er noget som jeg kun lige har fået forståelsen for virker, sæt noget kort rumklang på med lidt pre-delay så det ikke tværer attack'et ... bund og click skal nok komme frem igennem luften, men "umf"-et kan godt køre igennem et sang anlæg uden de helt store forsyninger af rigtig bund.

--sd

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen