Upmicing

Mere monitor, tak!
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Upmicing

Indlæg af Lasse H »

Tophatten er efter min mening blevet fed, var det ikke helt som stock. En lille ændring i dens "bas-cut" (spørg Søren A. :-), nye rør og en anden højtaler, så var den der (for nu og for en tele-mand).

Mht. marshall så tror jeg mere, at det handler om, at jeg har fundet en teknik til up-micning af marshallen, der fungerer bedre, end hvad jeg har fundet ud af at gøre med tophatten.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Upmicing

Indlæg af Smittefar »

[quote="Lasse H"]Jeg mener endda, at det er en fordel på de mindre jobs. Det bliver lettere mere dynamisk, smagfuldt og lavere, når man ikke står inde i sin egen in-ear bobbel.[/quote]

Det er jeg til gengæld helt uenig i - Jeg mener netop in-ear har sin berettigelse på små jobs. Hvis man er seks mand med hver sin skråkasse, der skriger lige op i hovedet på en (det skal sgu være lidt højt for at overdøve trommerne lige bagved en), så behøver man stort set ikke et PA - til gengæld lyder det dårligt på dansegulvet.

Vi spiller rigtig mange små rum, og der er ingen tvivl om, at vi har fået meget federe lyd på dansegulvet og vi har stort set elimineret risiko for feed, efter vi alle er skiftet til in-ear.

Det er rigtigt, at med in-ear står man i en bobbel, og man tænker hele tiden: "Gad vide, hvordan det lyder for publikum?" Men hvis man står foran sin guitarforstærker med en skråkasse foran sig, så har den lyd man hører absolut heller intet med, den lyd publikum hører, at gøre. Men man har en tendens til at tro, at man hører 'lyden i rummet'.
Modded guitars were crap right out of the factory

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Upmicing

Indlæg af Lasse H »

Men det er nok fordi, vi er uenige om, hvordan man skal gribe de små jobs an. Nok kan du have en pointe, men du overser det 3. scenarie, som jeg hentydede til.

Når man spille i små rum, så skal alle ikke have hver deres monitor, og det skal ikke være nødvendigt at skrue højt op for at overdøve trommerne, fordi ens trommeslager formår at spille lavt og godt på samme tid (værdifuld evne). Medhør er en blanding af baggear og to monitors med sang og keyboard i. Det lyder rigtig godt på dansegulvet, fordi alle forholder sig til, hvordan ens baggear lyder "derude".

Men nu er det jo ikke et enten/eller. Hvis det fungerer for jer, er det fedt. Jeg synes, jeg har en del erfaringer med det modsatte.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Upmicing

Indlæg af Smittefar »

Hvordan forholder du dig til, hvordan noget lyder et sted, hvor du ikke er?

Selvfølgelig skal trommeslagere spille lavt :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Upmicing

Indlæg af Lasse H »

Ah det er vist et spørgsmål for diskussionens skyld. Det er jo ikke anderledes end, når man "selv" laver lyd fra scenen.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Upmicing

Indlæg af Smittefar »

Nej - Og jeg mener ikke, det er anderledes end at spille med in-ear - I begge situationer har du en lyd i ørene, der er anderledes end den lyd, du prøver at optimere. Din eneste chance er at gå ud på dansegulvet og kontrollytte.
Modded guitars were crap right out of the factory

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Upmicing

Indlæg af Lasse H »

Update:

Jeg har fået mig et par gode aktive monitors, to stk fbt maxx 6a. Nu har jeg rodet med en testopstilling, hvor den direkte lyd er dæmpet med nogle tykke puder. Den pt bedste monitorlyd, jeg nogensinde har hørt på guitar, har jeg opnået med to sm57'ere, hvor den ene sidder nær center og den anden tættere på kanten.

Det minder nok om en anden succes, jeg har haft, hvor en sm57'er sættes foran, og en anden fasevendes og sættes bag højtaleren.

Det skal siges, at det er på min pt favorithøjtaler pulsonic G12M, og jeg har mest rodet med min tophat club royale, som selvfølgelig forvrænger. Sm57'eren har et eller andet, når det kommer til en forstærker, der forvrænger.

Jeg mangler at høre, hvordan det så lyder i in-Ear.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen