Upmicing

Mere monitor, tak!
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Upmicing

Indlæg af Lasse H »

Hej freaks

Jeg har i lang tid været meget utilfreds med resultatet af min upmicing af guitarkabinet primært vurderet gennem in-ear. Lyden er altid mere spændende at høre på, når den får lov at brede sig ud i rummet, men jeg synes ofte det er en sørgelig, tam gengivelse, jeg har i ørene. Jeg bruger en af ultimate ears's billigere modeller.

Jeg har to SM57 (som iøvrigt lyder forskelligt) og en MD421. Det bedste resultat, jeg har opnået har været en kombination af to mikrofoner. Enten en SM57 foran og en bagved (i åben combo) fasevendt eller en SM57 og en MD421 begge to på fronten. Det er ikke på alle forstærkere, det giver et lige godt resultat.
Jeg eksperimenterer selvfølgelig med placeringen af mikrofonerne.

Jeg er blevet anbefalet at prøve audix i5 som et billigt alternativ.
Jeg har lyttet på den ofte refererede mikrofontest foretaget i gearfreak-regi.

Forudsætningen er selvfølgelig, at men har en forstærker, der i udgangspunktet lyder godt - og den forudsætning synes jeg opfyldt. Jeg er i tvivl om, om problemet ligger i valg af mikrofon, teknik i upmicing, mine forventninger til resultatet eller måske i mine in-ears. Jeg får generelt god respons og anerkendelse for min lyd, når folk hører mine forstærkere direkte - det gælder endda også i studiesammenhæng, hvor lyden gengives af nogle fine studiemonitors. Til gengæld synes jeg ikke, at begejstringen er vanvittig stor blandt lydmænd eller hos bandets faste medlem og lydmand, som primært også hører mit grej gennem in-ears (men selvfølgelig også gennem fronten).

Det er mit ønske med dette indlæg at få startet en generel "snak" om upmicing - og selvfølgelig en specifik snak i forhold til mit eget grej.

Er gearfreak befolket af veltilfredse "upmic'ere"?

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Upmicing

Indlæg af Swampthing »

Måske er denne tråd nyttig ?
<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://gear-freak.dk/forum/scene-lyd-te ... 56.html</a><!-- l -->

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Upmicing

Indlæg af Lasse H »

Ja bestemt, og det er den jeg omtaler som "den ofte refererede mikrofontest i gearfreak-regi".

Jeg synes dog ikke, at jeg er kommet i mål med omtalte test i baghånden. Jeg købte min MD421 blandt fordi, at det er en sf de mikrofoner, jeg synes lyder bedst i testen.

Der er dog mange faktorer og sikkert også fejltagelser, og det er dem jeg håber, der kan kastes lys over.

Og du eksempelvis selv tilfreds? Hvad benytter du af grej? In-ear? Særlig teknik? Osv...

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Sv: Upmicing

Indlæg af Smittefar »

Jeg bruger en md421 på min celestion blue og en sm58 på min g12h30. In-ear bliver aldrig den samme fede oplevelse som at høre forstærkeren brøle lige i løgene, men jeg må indrømme, at jeg er ret tilfreds med lyden.

Jeg tror aldrig, jeg kommer til at sætte en mic bag kabinettet live.

Min md421 sidder ca halvvejs mellem kant og center, min sm58 sidder ved kanten af højttaleren. 58'eren går lige på, 421'eren går lidt skråt på.

Sendt fra tilfældig opkobling til det der net.
Modded guitars were crap right out of the factory

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Upmicing

Indlæg af Swampthing »

[quote="Lasse H"]Ja bestemt, og det er den jeg omtaler som "den ofte refererede mikrofontest i gearfreak-regi".
[/quote]
Wooops, my bad. :)
[quote="Lasse H"]
Jeg synes dog ikke, at jeg er kommet i mål med omtalte test i baghånden. Jeg købte min MD421 blandt fordi, at det er en sf de mikrofoner, jeg synes lyder bedst i testen.
Der er dog mange faktorer og sikkert også fejltagelser, og det er dem jeg håber, der kan kastes lys over.
Og du eksempelvis selv tilfreds? Hvad benytter du af grej? In-ear? Særlig teknik? Osv...[/quote]
Jeg har en Sm57, nok mest fordi det vel nærmest er standarden.
Jeg har ikke spekuleret så meget over det, det er der andre i bandet der gør.
Som regel ( i øveren ) peger kabinettet hen på mig, men lige for tiden prøver vi med attenuatoren direkte i mixeren, det lyder såmænd udemærket, selvom jeg bliver skruet vældigt ned for.

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Upmicing

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg kunne måske kaste lidt lys på hvorfor lydmænd er lidt ambivalente overfor opmic'ninger af guitarstacke ... som regel er der rigeligt med overhør fra scenen, hvorfor der opstår kamfiltervirkning imellem det direkte og de fra fronten. I studiet er det ganske ligetil at opmic'ke og få noget rimeligt fornuftigt ud af det, fordi isolationen gør at man kan sætte lowcut tilpas højt så man kan fritholde bassens første overtoner, og lave et bedre mix. I PA sammenhæng kan man ikke bare fjerne bunden fordi den kommer fra scenen alligevel gennem luften.

Man kan dog med store scener opnå en vis isolation, men til gengæld vil væggene i en gennemsnitlig sportshal lægge et max niveau før det går i mætning så selvom man har mulighed for at strukturere den øverste bund og den nedre mellemtone - ja så kommer rummets efterklang og driller, hvorfor man må ty til rigtigt meget komprimering på alting, kunsten er her at gætte nogle brugbare attack/release tider der formidler det som "kunne" være den overordnede filosofi.

Man kan med noget held køre med vidt forskellige mikrofoner på stacken og så panorere den stramt til højre eller venstre side af perspektivet ... man kan også lægge et delay på det som skal over i den anden side af hvor guitaristen står på scenen ... så det samme signal ikke kommer alt for mange steder fra samtidigt. Man gør f.eks det at lægge en båndmikrofon på den fjerne side og en 57'er på den attackede side ...

Men det egentlige problem udover overhøret fra scenen, er at stort set alle PA anlæg forvrænger ret så kraftigt i bunden, og at man så for at få ryddet op må fejlagtigt lave sig en "dal" fra 160hz og ca. en oktav opad ... men rigtigt mange ting ligger jo hernede med deres grundtone. Så det er næsten mere nødvendigt at få forenklet det signal bundkasserne skal have, end at sætte flere mikrofoner på en guitar stack bundkasse forvrængingen og overhøret overdøver de gode intentioner.

Det er måske lidt kedeligt at skulle sige det men guitrarister kæmper lidt mod naturlovene, den fede klang kan typisk ikke laves i langt de fleste rum fordi rummet qua sin betoning i 200 hz orådet ikke er lavet til rock'n'roll og det man så arbejder ihærdigt med i stedet er at få stortromme, lilletromme og bas til at virke sammen med vokalen ....

--sd

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Upmicing

Indlæg af Lasse H »

Søren, hvis jeg forstår dig korrekt, så er det du siger, at de fleste rum har et "lavt" mætningspunkt for øvre bas og nedre mellemtone, og at dette i kombination med, at de fleste PA anlæg forvrænger i bunden gør, at man er nødt til at prioritere i det samlede mix og rydde op i signalet til bundene, og at guitaren oftes bliver "slagtet" på den konto?

Så selvom jeg arbejde ihærdigt med mikrofoner og placeringer osv., så vil guitaren typisk blive struktureret (gå ud fra du dermed mener en eller anden form for EQ, der tager hensyn til guitarens placering i det samlede mix) og komprimeret for at guitaren ikke ødelægger muligheden for at få bas, stortromme og vokal til at virke ordentligt sammen? Dertil kommer, at guitaren er svær at tøjle pga. mange rums akustiske egenskaber?

Hvis jeg nu ser bort fra, hvordan det lyder i fronten - så står tilbage, at jeg ikke er tilfreds med mit medhør. Kan du sige noget om, hvordan de ting du her har skrevet forholder sig til mine muligheder for at få et tilfredsstillende medhør - in-ear eller monitor?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Sv: Upmicing

Indlæg af Smittefar »

Lasse - Har I nogensinde fået lavet lyd, hvor der bliver opereret så meget på guitaren? Hvordan lyder dine in-ear hvis du nulstiller kanalerne på jeres mixer og bare hører de to mikrofoner?

Sendt fra tilfældig opkobling til det der net.
Modded guitars were crap right out of the factory

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Upmicing

Indlæg af Lasse H »

Vi kører oftest hele prouktionen selv, hvor vores keyboard mand laver lyd - det sidste lange stykke tid med yamaha 01V som mixer. En sjælden gang i mellem spiller jeg mere baggears - agtige jobs, typisk med en powermate 1000 som mixer. Præcis hvad han gør ved guitaren ved jeg ikke, men jeg gik med en forestilling om, at han kørte den mere eller mindre "lige igennem". Nogle gange lejer vi en hel produktion eller den er lejet ind, der hvor vi spiller. Her bruger vi ofte vores egen mixer som monitormixer.

Men om sådan en 01V så tillader, at jeg får et "rent signal" mens fronten får et andet ved jeg ikke... og derfor spørger jeg også, hvordan det hele forholder sig til mit medhør. Det kan jo også tænkes, at det er i selve monitormix'et problemet ligger... Jeg synes jo ofte, at når jeg hører min guitar alene i in-ear med lidt direkte lyd fra forstærkeren, der blander sig, så lyder det rimelig godt og detaljeret, men når hele bandet spiller, og der er medhør fra fronten også, så er guitaren fesen at høre på.

Smittefar du skriver dog noget andet interessant, fordi mine forventninger til in-ear måske er for høje. Må indrømme, at jeg aldrig har været helt tilfreds.

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Upmicing

Indlæg af Søren Dyhr »

01V'eren har vist 4 omni-sends, og det er her du skal hookes på og ikke på master outputtet!! Noget andet er så at equalizeringen til fronten for hver enkelt kanal ikke helt passer til hvad du skal have i dine ørebøffer. Meget ofte glemmes at nøglen til en digital mixer er at alle lowcuts skal bruges, og nogen af dem skal ligge ret højt ... headroomet er noget mere kritisk end på en analog pult hvor man kan forlade sig på at kanalen forvrænger på en heldig måde. Alt andet end lige er dybe toner meget mere udstyrende end overtonerne, så for at få udstyringen til at ramme inden for noget anvendeligt må alting lowcuttes. Alt hvad kan hidrøre fra flere instanser af samme kilde vil give et diffust og vattet indtryk.

Man kan ikke i master-eq for hvert omni-out redde et diffust signal særligt meget, så derfor skal man være ganske omhyggelig kun lige at få det med i hvert mix hvor det gør nytte. En rytme guitarist skal f.eks have særligt meget lilletromme fordi han jo alligevel laver trommesættets figurer bare med toner på. Men faktisk vil jeg bede om at i lægger øre til mixet her:

<!-- m --><a class="postlink" href=" ... =8-1-fkmr2</a><!-- m -->

...og læg mærke til hvor meget "karakter" der er plads til for guitar stemmerne i det, det handler om at bassens lyd laves på den rigtige måde, og her er en meget vigtig detalie at der er vist et 5-6 db's shelving dyk under 100 hz og så er der er et 2 oktavers svagt løft imellem 100 og 200 hz ...men derefter er der ikke ret meget top i bassens lyd. Det betyder at der i den nederste oktav er lavet plads til tonen i stortrommen ved en 70-80 hz men ikke ret meget dybere end det ...endelig er der næsten ingen klang på vokalen og det er højest lidt ved 1K hz og igen noget ved 6K. Rigtigt mange pulte tager for givet at man bare skifter klang algoritme fra sang til sang uden at gøre noget særligt af det som klangen modtager, det er lidt noget bras til livebrug fordi man den ene dag måske er i Brøndby Hallens inferno på 12 sekunders efterklang og den næste måske er ude på Loppen med rigtigt mange træbjælker i konstruktion og loft.

Lad være med at tro at visse ting ikke skal equalizeres eller lowcuttes ... det skal bruges meget aktivt så alting får deres eget område at virke i - og sidst men ikke mindst - den kurve man påtænker, skal først og fremmest laves ved at "bakke" og ikke hæve! - dyk er altid mere beskedne i klangændringen end løft ... hvis man skal løfte gør man det bedst ved udelukkende at dykke og så til sidst justere op på gain knappen (bare man er opmærksom på korte digitale klip kan opstå)
--------
Her et døgn efter er jeg lige kommet i tanke om en anden ting jeg ofte hører, og det er når der er både guitar og keyboard i orkestreringen - ligger keyboard stemmerne en oktav for dybt og kolliderer med guitaren, simpelt hen fordi sådan står det, i partituret hvis der skal synges efter keyboardet alene.

--sd

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Upmicing

Indlæg af Smittefar »

Hej Lasse,

Er du kommet videre med dit problem
Modded guitars were crap right out of the factory

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Upmicing

Indlæg af Lasse H »

Jeg er netop kommer hjem fra ferie, så nej :-)

Men jeg har startet en dialog med vores keyboardmand for blive klogere på, præcis hvordan vores in-ears er mixet.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Upmicing

Indlæg af Lasse H »

[quote="Smittefar"]Hej Lasse,

Er du kommet videre med dit problem[/quote]

Både ja og nej. Jeg er altid mest glad, når jeg kan få en behagelig lyd uden in-ear. Pt. føler jeg mig ikke som en in-ear mand...

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Upmicing

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg synes vi larmende mangler at høre, hvilken forstærker, højttaler, guitar og genre der er tale om.

Hvis du kunne 'fill in the blanks' her, kunne det være man kunne finde årsagerne til det du oplever, andetsteds.

Mvh;
Morten Lyse

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Upmicing

Indlæg af Lasse H »

Det var nu ikke lige der, jeg ville starte med at lede, men hvis du mener, det er relevant, så er det blandt andet tilfældet med en tele -> tophat club royale med en Weber 1265 i alle genre.

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Upmicing

Indlæg af Morten_Lyse »

A-ha..! Tænkte jeg det ikke nok. En telecaster er jo grundlæggende et lyd-problem, so there we have it. :D

Nej, det lyder som et rigtig hæderligt setup som burde være forholdsvis nemt at få god lyd ud af. FWIW har vi lige optaget noget fra et livejob, hvor mit kabinet er mic'et op med en enkelt SM57, og jeg synes lyden er meget fornuftig. Ikke som baggearet, men det bliver det aldrig, som jeg ser på tingene.

Dit problem lyder mystisk. Jeg kan desværre ikke lige skyde bedre hjælp afsted.

Mvh;
Morten Lyse

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Upmicing

Indlæg af Lasse H »

Jeg hælder til, at det enten skyldes monitormixet, at jeg ofte får for meget ambiens især bas (fra PA osv), måske mine in-ear ikke passer mig ordentligt, eller at det må være min upmicen,

Det har dog altid lyt mere fornuftigt, når jeg har spillet marshall -> weber 1265 -> sm57 og MD 421.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Upmicing

Indlæg af Smittefar »

Det kan meget vel være nogen af de ting, du nævner. Hvis dine in-ears ikke lukker ordentligt af, kan det give en masse uheldigheder. Samtidig kan det også sagtens være overhør fra andre mikrofoner. Vores sangerinde bruger en superlækker kondensatormikrofon, der desværre er så følsom, at man kan høre hele bandet klart igennem. Desværre en meget tyndbenet og basfattig version af bandet. Hvordan lyder det, når det kun er dig og dine in-ears.
Modded guitars were crap right out of the factory

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Upmicing

Indlæg af Lasse H »

Emnet er ikke færdig udforsket, og jeg vender gerne tilbage senere, når jeg er blevet klogere. For tiden fylder det dog ikke så meget, da jeg er stoppet i det band, der ønsker at køre tingene på den måde.

Monitor og ørepropper fungerer lige så godt for mig. Jeg mener endda, at det er en fordel på de mindre jobs. Det bliver lettere mere dynamisk, smagfuldt og lavere, når man ikke står inde i sin egen in-ear bobbel.

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Upmicing

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg kan rigtig godt lide din sidste kommentar om in-ears og bobleverdener. Helt enig.

Mere bekymrende, i hvert fald for din fede TopHat, er det dog hvis du siger at en Marshall forstærker i høj grad løser dit problem..

Mvh,
Morten.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen