Mackie DL1608 (iPad styret digital mixer)

Mere monitor, tak!
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Mackie DL1608 (iPad styret digital mixer)

Indlæg af Smittefar »

Jeg har købt sådan en mixer, og jeg har antydet, at jeg ville lave en anmeldelse i løbet af weekenden. Jeg kørte dog ret fast i, hvad sådan en anmeldelse skulle indeholde.

Jeg kunne godt have lavet en video, hvor jeg sidder og navigerer lidt rundt på mixeren, men de findes allerede på youtube til overflod. Hvis man allerede har en ipad, vil jeg anbefale, man downloader Master fader appen (gratis) og leger med bruger interfacet.

Jeg har besluttet, at det er mest relevant, at jeg deler mine indtryk og oplevelser og opdaterer løbende. Jeg har ikke brugt den nok til, at jeg ville kunne skrive en fuldstændig anmeldelse.


- Vores PA er "Dead Silent" med den mixer - Når der ikke spilles, er der ingen lyd ud!! Det er faktisk en stor ting for os - Vores PA er på 2400W, og vi har været vant til, at der var lidt støj, når vi ikke spillede. Med denne mixer kan vi høre de blæsere, der sidder i de aktive højttalere, og de siger ellers ikke ret meget.

- Mackiens gate fungerer rigtig godt. Den åbner lukker virkelig pænt. På vores tidligere phonic, var gaten lidt for langsom, eller hvis man satte den til at åbne/lukke hurtigt, så kom der knas /digital støj på lyden. Man lægger nærmest ikke mærke til at mackiens gate er der.

- Man kan ikke linke stereokanaler, det er irriterende, men det er til at leve med.

- Det ville være rart, hvis man kunne gemme /'hide' kanaler, der ikke var i brug.

- Den er super nem at navigere rundt på.

- Det er utroligt nemt at optage main out. MEN - Det er nærmest umuligt at få lov til at høre det, man har optaget. Det kræver at man syncer iPad'ens iTunes til en computer (evt. over WiFi), men det er sgu godt nok vanvittigt irriterende, at man ikke kan få lov til at afspille det optagede direkte fra iPadden. Men man har lov at håbe, det kommer i en opdatering.

- Det er Neutrik stik over hele linien, så man har jo lov at håbe, at det holder.

- Den vejer ikke en skid.

- Mixeren har en masse presets, der er nemme at bruge. Jeg synes måske ikke, at det er de mest vellydende presets nogensinde, men man kommer da i hvert fald i gang.

Helt generelt ærgrer det mig, at man ikke kan optage alle seksten spor og køre dem tilbage til mixeren, så man kunne mixe seksten optagne spor. Det er formentlig fordi en iPad ikke kan trække den slags audio in/out, men det ville godt nok være en lækker feature. Ikke bare når man vil optage demoer, men også når et mix skal justeres ind. Det er pissesvært at mixe mens man spiller, så det er rart at kunne lytte på alle sporene i sammenhæng, hvor folk spiller og synger naturligt. Alle har vel prøvet at bede en sanger om at prøve at synge noget kraftigt - kun for at opdage, at det kun var det halve af deres normale sangstyrke, når musikken spiller.

Bortset fra mine issues med at optage, så er jeg meget tilfreds med mixeren. Den lyder godt, den har de nødvendige features for en live mixer, den er nem at finde rundt på, og den vejer vitterlig nærmest ingenting.

Vi har ikke prøve at køre den over trådløst netværk endnu, men det glæder jeg mig meget til.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mackie DL1608 (iPad styret digital mixer)

Indlæg af Barf »

Fedt med nogle erfaringer, og skriv endelig flere på efterhånden som du lærer den bedre at kende.

Jeg har lige et par spørgsmål: Main Out-optagefunktionen - kan den bruges til noget som helst? Bevares, man kan måske ikke lave en fed demo ud af det, men hvis man nu hænger en mikrofon ud blandt publikum, kan det så bruges til at give et lille indblik i, hvordan man lyder live?
Og ellers kan jeg tænke mig, at det er et godt redskab, når man skal finde ud af, hvad der fungerer i praksis, og hvad der ikke gør.

Har I lavet jeres egne presets til alle kanaler, som I finder frem og tweeker lidt, eller starter i fra bunden, hver gang I er ude?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mackie DL1608 (iPad styret digital mixer)

Indlæg af Smittefar »

Nu har vi kun haft den i øvelokalet een gang - men tanken er jo, at vi skal have et færdig mix, der er lige til at trække op af hatten, når vi starter mixeren op. Så skal der højst lidt småjusteringer til.

Jeg synes, Main Out optage funktionen er brugbar - Mest af alt fordi, det gør det nemt at optage øvere. Hvis man een gang er blevet enige om formen, så er det bare at trykke optag og så spille nummeret igennem een gang. Vi mic'er jo alt op, så hele mixet kommer ind på den måde. Hvis ikke man mic'er det hele op, får man en bedre optagelse ved at bruge en håndholdt recorder som f.eks. Zoom H1n - Sådan en har jeg også, men jeg bruger den ikke helt så meget, som jeg tror jeg kommer til at bruge record main out. Jeg tror godt man kunne få noget ud af at mixe main out optagelsen sammen med en optagelse fra en håndholdt recorder placeret ude blandt publikum.
Modded guitars were crap right out of the factory

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mackie DL1608 (iPad styret digital mixer)

Indlæg af Søren Dyhr »

Der er bare et problem med præmissen, det kan godt være at stort set alle lokaler i optræder i er af samme beskaffenhed sådan ca. Men specielt lyden i bunden vil alt andet end lige variere meget fra job til job. Det samme kan siges om den nødvendige kompression i mixets enkelt dele ... det er faktisk derfor man går i byen og køber mastering når man indspiller, for at få det til at passe til et bestemt markedssegments preferencer. Der er selvfølgelig vundet noget ved at det er det samme PA der bruges hver gang, men der skal udvikles en massiv strategi til undgåelse af entonede bundkasser og ligeledes en for at få vokalen til at ligge der oppe i niveau hvor den gør gavn. Jeg mixer da også digitalt, men fingrene er eddermageme på faderne ... ligesom jeg lowcutter alt det jeg kan slippe afsted med - rationalet i en digitalpult er for mig den forholdsvis store mængde reguleringsmuligheder, smidt ned på et meget lille areal, og ikke at der kan gemmes rigtigt meget.

--sd

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mackie DL1608 (iPad styret digital mixer)

Indlæg af Smittefar »

Søren - Den bekymring er fuldstændig irrelevant for 99% af alle ballejobs. Der stilles som regel op mens folk sidder og spiser i samme rum og enhver tanke om at tune PA'et til rummet eller ringe kasser ud er absolut No-Go. Når vi kommer dertil, hvor vi rent faktisk har mulighed for at have en mand til at stå og lytte ude foran, så kunne man også forestille sig, at det var et helt andet anlæg, der skulle spille. Ikke desto mindre er jeg overbevist om, at denne mixer godt ville kunne bruges.
Modded guitars were crap right out of the factory

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mackie DL1608 (iPad styret digital mixer)

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg forstår godt det du siger, men så er en egentlig mixer er måske heller ikke relevant - og hvis man ellers havde gysserne til det ville en håndfuld (5) Bose L1 søjler måske være meget mere relevant, så ankommer man bare som i klassisk musik og spiller efter hvad rummet kan give fra hver sin søjle. Et fuldt opmicket trommesæt - nej! Kun stortromme og en OH, hvor man så forlader sig på at få lært at stemme sine tammer korrekt til begivenheden. Ligesom du nok skulle putte dit Koch setup i en dæmpende flightcase og gemme den væk i med mikrofoner sat på.

Man kan sige at behovet for at mixe og eller masterere jo først og fremmest skyldes, mindre heldige sprednings egenskaber i konventionelle anlæg og at der skal lidt lydniveau til udover det som baggearet laver. Tro mig hvis ikke der er egentlig behov for at equalizere eller komprimerer ja så gør jeg det heller ikke, så er det bare at finde et godt sted at parkere fader/gain-knap ... se det er forholdsvis enkelt selv for en analog pult ... det er bare at trykke "bypass"

--sd

Lause
Johnny B. Goode
Indlæg: 111
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mackie DL1608 (iPad styret digital mixer)

Indlæg af Lause »

Fedt med reviews, Smittefar.

Jeg har selv hørt mixeren, og synes den lyder af lort.. Måske det var anlægget (som 5 minutter før lød skide fedt med en StudioLive foran), men ideen med en iPad-styret pult er fed - og det virker rent faktisk rigtig godt!

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mackie DL1608 (iPad styret digital mixer)

Indlæg af munch_30 »

Fedt med dine erfaringer Smittefar ........ keep`em commin` :)

@ Lause: Hvorledes lyder Mackie DL1608 af lort i forhold til StudioLive, hvis du kan sætte nogle ord på?
Kim

Lause
Johnny B. Goode
Indlæg: 111
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mackie DL1608 (iPad styret digital mixer)

Indlæg af Lause »

Hehe.. Det er en generel Mackie-ting.. Der er noget funky i mellemtone-området, som bare ikke kan rettes op. Men preampsne lyder også generelt bedre i StudioLive'en, og desuden kan man godt mærke at der er mere headroom at hente i StudioLive'en. Det er også en mikser til cirka det dobbelte, så den skal selvfølgelig også være federe.

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mackie DL1608 (iPad styret digital mixer)

Indlæg af munch_30 »

[quote="Lause"]Hehe.. Det er en generel Mackie-ting.. Der er noget funky i mellemtone-området, som bare ikke kan rettes op. Men preampsne lyder også generelt bedre i StudioLive'en, og desuden kan man godt mærke at der er mere headroom at hente i StudioLive'en. Det er også en mikser til cirka det dobbelte, så den skal selvfølgelig også være federe.[/quote]

Ok. troede det var en "sammenlignelig" mixer som f.eks. denne her, der var tale om:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/digitalmixere ... italmixere ... -1602.html</a><!-- m -->

Mackie har jeg et generelt godt indtryk af, men det beror jo selvf. også på/af, hvad man kommer fra af gear :)

Er ret godt tilfreds med Mackie VLZ3 1604. Fedt med mulighed for netop cut/boost af mellemtoneområdet på den mixer.
Kim

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mackie DL1608 (iPad styret digital mixer)

Indlæg af Smittefar »

Jeg må indrømme, at jeg har lidt svært ved at forstå, at man skulle kunne have noget imod 'mackie-lyden' men fair nok - smag og behag er tydeligvis forskellig :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Lause
Johnny B. Goode
Indlæg: 111
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mackie DL1608 (iPad styret digital mixer)

Indlæg af Lause »

[quote="Smittefar"]Jeg må indrømme, at jeg har lidt svært ved at forstå, at man skulle kunne have noget imod 'mackie-lyden' men fair nok - smag og behag er tydeligvis forskellig :) [/quote]

Haha. Ja det er rigtigt. Men til balle er den da helt perfekt - størrelsen og brugervenligheden.. Jeg brugte 5 minutter på mixeren, og var faktisk hurtigt inde i betjeningen.

Derfor vil jeg da også gerne høre om flere af dine oplevelser med pulten..

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mackie DL1608 (iPad styret digital mixer)

Indlæg af Smittefar »

Lige nu er oplevelsen med pulten desværre, at den står i en papkasse på gulvet derhjemme - Der er aaaalt for længe til jeg skal ud og øve igen :'(

Men jeg glæder mig til at lege mere med mixeren og jeg skal nok opdatere løbende.
Modded guitars were crap right out of the factory

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mackie DL1608 (iPad styret digital mixer)

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="Lause"]Hehe.. Det er en generel Mackie-ting.. Der er noget funky i mellemtone-området, som bare ikke kan rettes op. Men preampsne lyder også generelt bedre i StudioLive'en, og desuden kan man godt mærke at der er mere headroom at hente i StudioLive'en. Det er også en mikser til cirka det dobbelte, så den skal selvfølgelig også være federe.[/quote]

Nu kan man ikke uforbeholdent tage en analog opførsels-generalisering med over i en digital pult, der er kun ca. 2 algoritmer at vælge imellem når man udvikler channelstrip software. Men med det være sagt, skulle man måske kigge lidt på hvordan man equalizerer og gainer ... alt andet end lige så giver subtraktiv equalizering langt færre mystiske ting "højere oppe" og fase-skiftet i kurven er nemmere for øret at lægge mærke til når der boostes. Derfor er langt den vigtigste knap på equalizeren Low-shelvingen - den skal køres nedad indtil man får det præsens/top indhold man manglede. Rationalet er at man så ikke kommer til at introducere yderligere forvrængning udover det som kom til i pre-amp'en og komprimeringen hvis man har sådan noget inde.

Hvis man kører er sweep op- og ned-ad i spektrum i boost, kan man også være forvisset om der hvor at de par steder som lyder tilpas underligt, som man i et svagt øjeblik faktisk skulle tro man ville kunne løse ved at equalizere sig ud af det... ja, her lader det sig ikke gøre, uanset hvor dyr eller excellent performende EQ, man så skulle have til sin rådighed. Det er kamfiltervirkning imellem PA og mikrofoner eller flere mikrofoner med forskellig løbetid til kilden.

Du kan derved meget nemt rette smed for bager og sige at det nok er fordi det BARE er en Mackie, hvor du givetvis i virkeligheden er kommet til at lade den samme lyd gå ind på flere kanaler med en lille tidsforskel, det kunne her være tammer uden gates på eller knald hård medhør på leadvokalen som går i korsangernes mikrofoner. Det handler rigtigt meget om hvor man sætter mikrofonerne og hvorfor man gør det. For i virkeligheden giver det som man pfl'er sig til i sine hovedtelefoner, ikke særligt meget styr på hvordan tingene lyder når alle fadere er åbne. Kondensator mikrofoner lyder mere naturligt, men hvis ikke man kan komme meget tæt på sin kilde med dem ... skal man lade være (10 cm)

Tag bare et andet eksempel, hvor en "skovtur" næsten er stensikker man sætter mikrofoner på guitarforstærkere, her er det næsten ikke til at komme uden om at lowcutte disse og oven i købet ret højt oppe, med mindre de skal panoreres helt ud i det ekstreme højre eller venstre, for hvis de bare er en tøddel inde over gulvtam-mikrofon-lydens placering i lydbilledet opstår der noget som man i hvertfald ikke kan equalizere sig ud af og man har massive problemer med at få ånderum til bassens tonalitet. Med lidt held kan man håbe på at Leadvokalens supernyre karakteristik ikke gør at guitarlyden også er med indover her..

--sd

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mackie DL1608 (iPad styret digital mixer)

Indlæg af Smittefar »

Nå - Det må være tid til endnu en opdatering:

Efter lang tids pause, var vi i øvelokalet igen i går, og den lille mixer spiller bare. Jeg bliver igen og igen forbløffet over støjniveauet - Vi kan simpelthen ikke provokere vores PA til at støje - Det kunne vi godt tidligere.

Derudover har jeg måske ikke så meget nyt at sige, end at det bare virker. Den er meget intuitiv, men i går var der en feature, jeg ikke kunne finde - Så er det jo dejligt, at man bare trykker på en knap, så springer manualen frem i PDF. Det er også rigtig rart, at man kan navngive alle kanaler og aux'er direkte på iPAD'en - så slipper man for malertape eller små skilte på mixeren. Når man tæsker rundt i de mange lag, er det sgu rart, at man lige kan holde øje med, at man nu rent faktisk er i Nikis monitormix og ikke i Jespers - uden at man behøver at huske, at Jesper er Aux 2 og Niki er Aux 3.

Så er det jo også fedt, at den hverken vejer eller fylder noget. I går gik jeg til bilen med to guitarer, en kamerataske og en mixer under armene - Det ville have været et problem med alle andre mixere, jeg nogensinde har ejet.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mackie DL1608 (iPad styret digital mixer)

Indlæg af Barf »

Fedt med en opdatering. Tak for det.

Hvor mange iPads bruger I med mixeren? Har I en siddende i mixeren konstant? I har ikke oplevet nogle glitches, eller at det er gået i stå? Har I prøvet at styre mixeren trådløst?

Jeg er stadig ganske lun på netop denne mixer til bandet, men den anden i bandet, som er med inde over beslutningen (resten af bandet fatter hat og overlader det til os), er ikke så meget for at stole på en iPad-styret mixer. Også selvom han er inkarneret Apple-fan.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mackie DL1608 (iPad styret digital mixer)

Indlæg af Smittefar »

Vi har faktisk ikke fået prøvet trådløst endnu, da bandmedlemmet, der har en trådløs router til overs først kommer hjem fra skiferie i weekenden. Så ind til nu sidder iPadden fast i mixeren.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mackie DL1608 (iPad styret digital mixer)

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="Smittefar"]Vi har faktisk ikke fået prøvet trådløst endnu, da bandmedlemmet, der har en trådløs router til overs først kommer hjem fra skiferie i weekenden. Så ind til nu sidder iPadden fast i mixeren.[/quote]
Hvis det er har jeg også en liggende som ikke skal koste andet end fragten. :)


Sent from my iPhone 4s using TapaTalk
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Sv: Mackie DL1608 (iPad styret digital mixer)

Indlæg af Smittefar »

Naa - der skulle gerne komme en apple airport extreme til bandet allerede næste onsdag.

Sendt fra tilfældig opkobling til det der net.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mackie DL1608 (iPad styret digital mixer)

Indlæg af Smittefar »

Der er lige kommet en Update til iPad appen, så man kan vælge mellem moderne og vintage interface til compressor og EQ. Der er vist ikke ændret noget på lyden, men det er måske lidt hurtigere at indstille lyden i vintage interfacet og så evt finindstille i modern. Jeg ved ikke lige, hvordan man laver screenshots fra ipad, så jeg kan desværre ikke lige vise det.
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen