Mere upmicing ... nu i studiet

Mere monitor, tak!
Besvar
Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Mere upmicing ... nu i studiet

Indlæg af sørendybdal »

Hejsa

For ikke at stjæle Lasses tråd, vil jeg her høre, om nogen har erfaringer med en SM57 + en Røde NT2-a på guitarkabinetter - i studiesammenhæng. Vi er i gang med at indspille med mit band og har disse mikrofoner til rådighed. Stilen er rock i den hårde ende og kabinetterne er Orange 4x12. Jeg tænker umiddelbart SM57 på én enhed, 3-4 cm fra stoffet, og NT2-a på en anden enhed, 15-20 cm fra stoffet ... men hvilken karakteristik - nyre, kugle eller 8-tal?

Alle råd modtages :-)
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mere upmicing ... nu i studiet

Indlæg af Smittefar »

Jeg ville vælge nyre for at undgå at få for meget rum med. Jeg havde på et tidspunkt en NT1-A som jeg brugte lidt sammen med en SM57'er lidt som du beskriver, men jeg endte med aldrig at bruge lyden fra NT1-A - Det er dog også en noget billigere mikrofon en NT2-A'eren så den ville jeg have større forhåbninger med.
Modded guitars were crap right out of the factory

Lause
Johnny B. Goode
Indlæg: 111
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mere upmicing ... nu i studiet

Indlæg af Lause »

NT-2 er en rigtig fin mikrofon!

Hvilken stil er i ude efter? Jeg har med stor held optaget et Orange 4x12 kabinet med en TopHat forstærker på, med en stormembransmikrofon cirka 60 cm fra kabinettet, og en dynamisk mikrofon 2-3 cm fra selve kabinettet.. Jeg havde også en SM57 placeret forholdsvis langt væk, men det var kun for at få noget naturligt rum på.

I alle tilfælde vil du nok blive gladest for at optage med nyrefunktionen..

Guitaristen
Himmelhund
Indlæg: 14
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mere upmicing ... nu i studiet

Indlæg af Guitaristen »

Måske kan denne video bruges - dog bliver røde ikke vendt - det er mere generelle betragtninger.

http://www.youtube.com/watch?v=kkfnq7RzOR0

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mere upmicing ... nu i studiet

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="Guitaristen"]Måske kan denne video bruges - dog bliver røde ikke vendt - det er mere generelle betragtninger.

http://www.youtube.com/watch?v=kkfnq7RzOR0[/quote]

Ja det sidste han siger er eddermageme vigtigt. Det kommer helt an på "stemmens" rolle i det samlede lydbillede. Det med at bruge 2 forskellige mikrofoner pannet til hver side er i hvert fald ikke til leadstemmen. Det er faktisk snublende nemt at lave specielt hævy kedeligt at høre for længe på hvis man ikke har gjort sig sine panoreringer og rollefordelinger klart... ligesom man rigtigt ofte ikke gør sig klart at bassen også skal have sin plads i mixet. Det betyder helt konkret at man ikke skal spilde tid på at en mikrofonering kan løse opgaver under 200 hz ... klarheden i attacket fra en stormembran mikrofon er ofte som Kristian er inde på uanvendeligt, hvorimod den måde plekterlyden laves i en ribbon ofte vil give den rigtige bund i guitarene.

Men ingenting kan fastlægges før i har fortalt hvordan i vil lave bassistens lyd, hvor skal den ligge og hvordan skal den komprimeres??? Live som er min gebet kan vi specielt i festivaller ikke helt vide hvad vi kommer ud for og tyr så til sm57 lowcut og komprimering - hvilket langt henad vejen løser de fleste knaster der måtte være. Det er heller ikke uden betydning om i mixer ned på en analog pult eller laver alt ITB...

--sd

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mere upmicing ... nu i studiet

Indlæg af Smittefar »

Rigtig god video
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen