Hjemmestudie start.

Mere monitor, tak!
Besvar
Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Hjemmestudie start.

Indlæg af Rasser »

Hej gear-freaks.

Jeg kunne godt tænke mig at starte et lille "hjemmestudie" op - ikke noget vildt fancy, men bare så jeg kan optage lidt demoer af mine idéer til sange derhjemme. Jeg forestiller mig at indspille guitar, bas, keys og sang selv og programmere trommer.

Jeg forestiller mig, at jeg skal bruge et lydkort og et program til at optage i og måske en enkelt allround mikrofon, men jeg er på helt bar bund i forhold til, hvad der fungerer og lyder godt, og samtidig er brugervenligt til en indspilnings-nybegynder. Det skal måske nævnes at jeg regner med at bruge min MacBook til at optage ind i.

Jeg håber I kan give mig lidt råd og vejledning om, hvad man skal investere i. Jeg håber på, at kunne holde budgettet under 5000,-

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmestudie start.

Indlæg af AnotherDan »

En god start løsning er et af de gamle apogee one der har indbygget mikrofon der faktisk er ganske udemærket. Så kan du købe en bedre/anden mikrofon senere som også kan tilsluttes.

Det kan findes brugt 800-1000 kr.

Softwaren kan du starte med garageband der følger med din mac, og når du er klar til at gå videre opgradere til Logic (som lige er kommet i den nye version 10) for 1300 kr via app storen. Alternativt kan du gå reaper vejen der koster omkring 350 kr, der skal du så selv ud at finde gratis samples og instrumenter, eller købe dem enkeltvis.
Bah

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmestudie start.

Indlæg af Smittefar »

Jeg er virkelig glad for dette lydkort <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thomann.de/dk/m_audio_fast_t ... 600.htm</a><!-- m --> (2000 kroner)

Som all-round mikrofon vil jeg foreslå SM57 inkl. ledning og stativ <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thomann.de/dk/shure_sm57lc_b ... _ii.htm</a><!-- m --> med et popfilter til når du skal indspille vokal <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thomann.de/dk/the_tbone_ms20 ... 200.htm</a><!-- m --> (totalt 1000 kr)

Jeg bruger selv Reaper, men hvis jeg havde en Mac ville jeg næsten helt sikkert køre Logic. 1300 kroner for en fuld professionel indspilningspakke er næsten for godt til at være sandt. (1300 kr)

Total 4300 = inden for budgettet JUHUUU

EDIT: Lad mig lige forklare, hvorfor jeg synes, det er et fedt lydkort: Det er et lydkort, der har indgange nok til, at jeg kan optage en guitar med tre mikrofoner, hvis jeg har lyst. Det har flere separate udgange, så jeg kan slutte flere forskellige højttalere til på samme tid. Jeg synes også dets in-line mixing software er rigtig fedt med mulighed for at lægge lidt hjælpeeffekter på, når man synger. Det kan f.eks. være lidt svært at synge ind uden bare en lille smule rumklangsfornemmelse. Det er til gengæld også designet til at være hjertet i et stationært studie. Hvis du gerne vil have noget, der virker, når du er på farten er et mindre interface som Apogee One formentlig bedre egnet.
Modded guitars were crap right out of the factory

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmestudie start.

Indlæg af Rasser »

Tak for svarene.

Mht. Mikrofon skal det måske nævnes, at jeg har en sm57, sm58, e906, e935 og en MD421, så det jeg er ude efter er en allround kondensator til sang og akustisk guitar.

Så der hvor jeg helst vil lægge pengene, er klart på et ok lydkort og software.

Mvh.
Rasmus.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmestudie start.

Indlæg af Smittefar »

Jeg mener, du kan komme rigtig langt med de mikrofoner, du allerede har. Jeg ville vente med at købe kondensator, til du virkelig synes, du mangler den. Jeg synes, de helt billige kondensatorer er noget skrammel, og jeg vil mene, at man skal op over 2k for at få noget, der batter i forhold til dem, du allerede har.

Netop til akustisk guitar tror jeg, du får mere ud af at kombinere flere mikrofoner (derfor flere inputs på lydkortet) end en enkelt kondensator mic i rummet (det kræver et meget godt rum for at lyde godt).

Jeg skal indrømme, at jeg ikke selv har prøvet det, men det skulle faktisk lyde ret godt at optage vokal med SM57 og popfilter - tricket er bare, at man skal holde 15-20 cm afstand til mikrofonen, når man synger, og der skal så gaines derefter. En MD421 er da heller ikke at kimse af til sang.
Modded guitars were crap right out of the factory

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmestudie start.

Indlæg af kraen »

+1 til Logic, der lige er kommet i en ny udgave, som har en ret interessant trommefunktion.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.apple.com/logic-pro">http:// ... gic-pro</a><!-- m -->

Brugeravatar
efrandsen
Gearfreak lærling
Indlæg: 792
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmestudie start.

Indlæg af efrandsen »

Til de småting jeg fedter rundt med, så bruger jeg bare et Apogee One. Det er sgu en ret fed og kompakt lille sag og nem at bruge, hvis man kan leve med een indgang :)
http://www.high-voltage.dk - DKs bedste ACDC Jam

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmestudie start.

Indlæg af Morten M »

God ide med hjemmestudie. Personligt finder jeg det meget spændende.

Jeg bruger minimum 2 mikrofoner. En til spidsen og en til bunden sådan ca. Det hænder en mikrofon lyder godt i sig selv.
Og så liige et line spor bare i tilfælde af.
Og et liiige spor til den mikrofon, som måske kunne få det hele til at lyde bedre.
Mest for at have muligheder at vælge imellem i mixet senere.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmestudie start.

Indlæg af Rasser »

Tak for svarene gutter.

Jeg kan rigtig godt lide simpliciteten og prisen på apogee one, men jeg kunne også rigtig godt tænke mig at kunne tilslutte 2-3 mikrofoner, hvis jeg skal indspille akustisk guitar. Jeg ved godt, at det slet ikke er nødvendigt til de demo-optagelser, jeg kommer til at lave, men jeg vil gerne betale for at have mulighed for 4 mikrofoner på samme tid. Call me crazy.

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmestudie start.

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes ikke, det er crazy - jeg ville ikke kunne leve med mindre end fire indgange. Det er simpelthen for begrænsende, når man gerne vil eksperimentere lidt med lyd. Og du har jo masser af lækre mikrofoner.
Modded guitars were crap right out of the factory

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmestudie start.

Indlæg af Telemaster »

Jeg er uenig med nogen her - du skal helt bestemt have en kondensatormikrofon, både til guitar og vokal. Jeg har med stor fornøjelse brugt en Røde NT-etellerandet, og de er sgu ikke ret dyre.

Og modsat de andre bruger jeg kun meget sjældent mere end en mikrofon på en lydkilde. For mig er det ikke en fordel at have flere tracks med samme rolle - bare noget rod. Der er masser af tricks i mixfasen, der kan lidt af det samme.

EDIT: Det er selvfølgelig fuldstændig et spørgsmål om temperament og smag, så der kan fint være en pointe i at gøre det på alle mulige andre måder end mig :-) Dog vil jeg understrege, at kondensatormikrofonen er et helvedes smart værktøj, hvis man have det til at lyde bare lidt mere tjekket. Og jeg har svært ved at forestille mig, at ret mange professionelle bruger dynamiske mikes til akustisk guitar. Til vokal er det lidt mere udbredt, men det er langt det mest almindelige at bruge kondensatormikes.
So many assholes, so few bullets

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmestudie start.

Indlæg af kraen »

RØDE NT2-A får som regel fine ord med på vejen: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/studiemikrofo ... diemikrofo ... n-kit.html</a><!-- m -->

Brugeravatar
gajda
Smoke On The Water
Indlæg: 96
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmestudie start.

Indlæg af gajda »

Jeg var med til at lave en mikrofon-shootout på akustisk guitar for et års tid siden. Der var både hundedyre Neumann- og DPA-mikrofoner med i puljen, men også en del fra den mere prisbillige del af spekteret. Vi blev sgu helt høje på, hvor godt AKG Perception 220 til ca. kr. 1400,- gjorde det i denne sammenhæng. Bevares, der er en grund til at Neumann er dyrere, men jeg synes, at man får rigtig meget bang for the buck med AKG'en.
We all came out to montreux, on the lake geneva shoreline

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmestudie start.

Indlæg af AnotherDan »

Vil lige slå endnu et slag for Apogee One's indbyggede mikrofon som man kommer utroligt langt med.

Pete Thorn har en demo sang hvor han har optaget hele sangen med den.
[youtube]anwR2q5Obzs[/youtube]

Bemærk det er den gamle model jeg henviser til, jeg kender ikke den nye :)
Bah

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmestudie start.

Indlæg af kraen »

[quote="gajda"]Jeg var med til at lave en mikrofon-shootout på akustisk guitar for et års tid siden. Der var både hundedyre Neumann- og DPA-mikrofoner med i puljen, men også en del fra den mere prisbillige del af spekteret. Vi blev sgu helt høje på, hvor godt AKG Perception 220 til ca. kr. 1400,- gjorde det i denne sammenhæng. Bevares, der er en grund til at Neumann er dyrere, men jeg synes, at man får rigtig meget bang for the buck med AKG'en.[/quote]

Og generelt handler det vel om, hvilket niveau, man arbejder på. Det er jo ikke Neumann'en, der gør din indspilning fantastisk.

Har du noget lyd på den der AKG?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Brugeravatar
gajda
Smoke On The Water
Indlæg: 96
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmestudie start.

Indlæg af gajda »

[quote="kraen"][quote="gajda"]Jeg var med til at lave en mikrofon-shootout på akustisk guitar for et års tid siden. Der var både hundedyre Neumann- og DPA-mikrofoner med i puljen, men også en del fra den mere prisbillige del af spekteret. Vi blev sgu helt høje på, hvor godt AKG Perception 220 til ca. kr. 1400,- gjorde det i denne sammenhæng. Bevares, der er en grund til at Neumann er dyrere, men jeg synes, at man får rigtig meget bang for the buck med AKG'en.[/quote]

Og generelt handler det vel om, hvilket niveau, man arbejder på. Det er jo ikke Neumann'en, der gør din indspilning fantastisk.

Har du noget lyd på den der AKG?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2[/quote]

Jeg skal i studiet i morgen (onsdag) aften. Jeg skal prøve at se, om jeg kan grave optagelserne frem.
We all came out to montreux, on the lake geneva shoreline

Brugeravatar
gajda
Smoke On The Water
Indlæg: 96
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmestudie start.

Indlæg af gajda »

[quote="gajda"][quote="kraen"][quote="gajda"]Jeg var med til at lave en mikrofon-shootout på akustisk guitar for et års tid siden. Der var både hundedyre Neumann- og DPA-mikrofoner med i puljen, men også en del fra den mere prisbillige del af spekteret. Vi blev sgu helt høje på, hvor godt AKG Perception 220 til ca. kr. 1400,- gjorde det i denne sammenhæng. Bevares, der er en grund til at Neumann er dyrere, men jeg synes, at man får rigtig meget bang for the buck med AKG'en.[/quote]

Og generelt handler det vel om, hvilket niveau, man arbejder på. Det er jo ikke Neumann'en, der gør din indspilning fantastisk.

Har du noget lyd på den der AKG?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2[/quote]

Jeg skal i studiet i morgen (onsdag) aften. Jeg skal prøve at se, om jeg kan grave optagelserne frem.[/quote]

Nå, de optagelser er vist desværre gået tabt :-(
We all came out to montreux, on the lake geneva shoreline

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen