Akustisk regulering af øvelokale

Mere monitor, tak!
Besvar
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Akustisk regulering af øvelokale

Indlæg af Lasse H »

Hej forum

Jeg er i færd med at bygge et øvelokale. Der er lang til nærmeste nabo, så jeg regner ikke med at gøre noget særligt for lydisolering. Til gengæld vil jeg gerne regulere akustikken.
Jeg renger med, at loftet bliver af troldtekt akustik plader direkte på forskalling med dampspærrer bagved og papiruld som isolering bag dampspærrer.
I nogle tilfælde kan man med fordel have mineraluld direkte bag troldtekt for større lydabsorbering, men såvidt jeg kan læse mig frem til, gøres dette oftest ved opsætning på eksisterende loft.


Mit spørgsmål går nu på, om der er nogen der kender dampspærrens akustiske egenskaber. Jeg forestiller mig, at den vil reflektere de højere frekvenser, mens de lavere frekvenser vil passere og blive absorberet i papirulden, mens troldtekten i sig selv mest vil diffundere lyden. Dette vil jeg samlet opfatte som en god situation. Men er det en korrekt forestilling?

Og i tilfælde af "ja", er der så nogen der ved, hvilket frekvens område en dampspærre kunne forestilles at reflektere hhv. lade passere?

Har søgt blandt andet på lydmaskinen.dk, men jeg synes ikke rigtig, jeg kan finde svar.

Venlig hilsen
Lasse

Urup
Johnny B. Goode
Indlæg: 187
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Akustisk regulering af øvelokale

Indlæg af Urup »

Jeg tror ikke, du skal være nervøs for dampspærren. Hvis den har en virkning, vil jeg tro, den er så minimal at du ikke kan mærke noget som helst.
Det bedste du kan gøre for at dæmpe efterklangstiden i et lokale, er at sørge for, at der ingen skarpe hjørner er samt lave porøse indvendige overflader. Lyden fiser frem og tilbage i et rum med samme bevægelse som hvis du tyrer en hoppebold mod et gulv - altså vil den skydes frem og tilbage i alle skarpe hjørner.

Lav nogle basstraps i hjørnerne og hæng nogle vægtæpper op. Troldtekten i loftet er absolut glimrende akustisk.


Hvis det kun er efterklangstiden, man vil have reduceret, er man ret godt kørende med få midler. Det ville være værre, hvis du skulle lydisolere :)

Urup
Johnny B. Goode
Indlæg: 187
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Akustisk regulering af øvelokale

Indlæg af Urup »

Forresten mener jeg at Troldtekt har en akustik beregner på sin hjemmeside. Du kan også bruge den med andre materialer end Troldtekt, hvis du vil kigge på plader af gips, mineraluld etc... Men brug Troldtekt! ;)

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Akustisk regulering af øvelokale

Indlæg af Lasse H »

Troldtekt som loft. Det er afgjort :-)

Jeg vil både regulere efterklangstid og interferens, som selvfølgelig er to sider af samme sag, så rummet bliver "frekvensneutralt" med lav efterklangstid især for lavfrekvent lyd. Jeg vil formodentlig lave basstraps i hjørner og nogle broadband absorbers til at hænge fra væggen. Jeg vil dog arbejde på at kunne bibeholde noget efterklang for diskant og mellemtone, hvis det ønskes fx ved akustisk guitar. Dog tror jeg, at troldtektloftet vil give en god spredning af de højere frekvenser.

Samtidig håber jeg, at ovennævnte også vil betyde lidt for lydisoleringen, selvom jeg ikke har bygget rum i rum.

Mange tak for dine inputs!

Urup
Johnny B. Goode
Indlæg: 187
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Akustisk regulering af øvelokale

Indlæg af Urup »

Det vil i hvert fald føles som en betragtelig lydisolering - og lyden vil nok blive dæmpet lidt, det tror jeg også. Mht. akustik synes jeg at et hårdt gulv, fælder på væggene og Troldtekt plejer at give en rigtig god fornemmelse i rummet.
Det lyder som et fedt projekt! :)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen