Aktiv bund, hicut/lowcut switch

Mere monitor, tak!
Besvar
Brugeravatar
KrænDyt
Johnny B. Goode
Indlæg: 163
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Aktiv bund, hicut/lowcut switch

Indlæg af KrænDyt »

Halløj i stuen.

Har for noget tid siden erhvervet mig et aktivt PA af mærket Voice System Shark. Efter lidt knas med den ene top, som blev afhjulpet af Morten Lyse, lader det nu til at køre som det skal. 

Der er dog en forfærdelig masse knapper på sådan et anlæg, specielt bundkasserne. Og jeg er kommet temmelig meget i tvivl om hvad en helt bestemt knap gør. 

Det drejer sig om en kontakt der enten kan være "flat" eller "160hz". Det har bestemt noget at gøre med opdelingen af frekvensområdet - hvad lukkes igennem denne bund? Men cutter den alt under 160hz, som i der er en ekstra bundkasse med der håndterer de dybeste frekvenser, eller cutter den alt over 160hz, som så bliver håndteret af toppen?

Det skal tilføjes, både toppene og bundkasserne er med 15" enheder. Jeg har forsøgt at finde manualer og info på nettet, men det er ikke nemt at finde info på præcis dette system.

Håber i kan hjælpe.
BilledeBillede
"I've got blisters on my fingers...!"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Aktiv bund, hicut/lowcut switch

Indlæg af Lasse H »

Jeg tror symbolet antyder, at det er et bas-cut, der starter ved 160Hz, men den fjerner ikke alt derunder, det sker gradvist fx 18db pr. oktav. Det er mit gæt i hvert fald.
Last edited by Lasse H 7 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
KrænDyt
Johnny B. Goode
Indlæg: 163
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Aktiv bund, hicut/lowcut switch

Indlæg af KrænDyt »

JLasse H skrev: Jeg tror symbolet antyder, at det er et bas-cut, der starter ved 160Hz, men den fjerner ikke alt derunder, det sker gradvist fx 18db pr. oktav. Det er mit gæt i hvert fald.
Så den fjerner altså bund mener du? Hvad skulle ideen være med at dæmpe det gradvist?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Aktiv bund, hicut/lowcut switch

Indlæg af Smittefar »

Man laver ikke et skarpt cut af alle frekvenser under 160 grader, fordi det ville give noget forfærdeligt faseknald i de dybe frekvenser, og hvis man laver skarpe cuts, er der også en tendens til, at der kommer et lille boost umiddelbart før cuttet. Der for holder man sig som regel til 6, 12 eller 18 dB per oktav. Jeg ville gætte på, den skar med 12 dB/oktav. 18 dB er ret voldsomt.

Men tænk over det 10 dB er en forskel det menneskelige øre opfatter som dobbelt så højt/lavt. Så hvis den skærer med 12 dB/oktav, så er din E-streng (80 Hz) allerede halv lydstyrke af din D-streng.

Det undrer mig, at en bundkasse skulle have et low-cut ved 160 Hz. Vores bundkasser bliver hi-cuttet ved ~100 Hz, alt derover bliver håndteret af toppene.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
KrænDyt
Johnny B. Goode
Indlæg: 163
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Aktiv bund, hicut/lowcut switch

Indlæg af KrænDyt »

Smittefar skrev: Man laver ikke et skarpt cut af alle frekvenser under 160 grader, fordi det ville give noget forfærdeligt faseknald i de dybe frekvenser, og hvis man laver skarpe cuts, er der også en tendens til, at der kommer et lille boost umiddelbart før cuttet. Der for holder man sig som regel til 6, 12 eller 18 dB per oktav. Jeg ville gætte på, den skar med 12 dB/oktav. 18 dB er ret voldsomt.

Men tænk over det 10 dB er en forskel det menneskelige øre opfatter som dobbelt så højt/lavt. Så hvis den skærer med 12 dB/oktav, så er din E-streng (80 Hz) allerede halv lydstyrke af din D-streng.

Det undrer mig, at en bundkasse skulle have et low-cut ved 160 Hz. Vores bundkasser bliver hi-cuttet ved ~100 Hz, alt derover bliver håndteret af toppene.
Tak for forklaringen af den gradvise dæmpning. Jeg er lidt novice, når det kommer til at skulle stå for lyden, men ca 20 års live erfaring hjælper alligevel lidt. Jeg ved da, hvordan jeg gerne vil have det til at lyde  :P .

Ja, at det skulle være et lowcut undrer også mig lidt. Det er vel kun, hvis man har en endnu større bund til at håndtere de dybeste frekvenser, det skulle være nødvendingt, no? Det ville give mere mening, hvis det var en hicut. Så den så at sige kun sender ting over 160hz videre til toppen.. Jeg må sgu hellere lige prøve, at få det stillet op i laden i dag og trykke lidt på knapperne.. 

I mellemtiden er der måske en eller anden, der kan sige et par bevingede ord om den der phase kontakt der sidder ved siden af?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Aktiv bund, hicut/lowcut switch

Indlæg af Smittefar »

Fasekontakten vender jo 'bare' vandringen af højttalermembranen. Hvis du får stillet anlægget op i laden (evt gerne noget med lidt mere massive vægge end træ), så bør det nemt kunne høre forskel, hvis du vender fasen på den ene sub. Til et live setup, hvor toppe er placeret oven på subs, så mener jeg ikke, du har noget at bruge den til.

I mit hjemmestudie har jeg en sub, der står bagved mig. Der har jeg vendt fasen på subben, fordi den jo spiller i den modsatte retning af mine near fields.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
KrænDyt
Johnny B. Goode
Indlæg: 163
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Aktiv bund, hicut/lowcut switch

Indlæg af KrænDyt »

Smittefar skrev: Til et live setup, hvor toppe er placeret oven på subs, så mener jeg ikke, du har noget at bruge den til.
Der skal jeg vel bare sørge for de står ens, eller?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Aktiv bund, hicut/lowcut switch

Indlæg af Sasha »

Er jeg den eneste, som tænker: Prøv da at trykke på knappen og se, hvad der sker...

?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Aktiv bund, hicut/lowcut switch

Indlæg af Smittefar »

KrænDyt skrev:
Smittefar skrev: Til et live setup, hvor toppe er placeret oven på subs, så mener jeg ikke, du har noget at bruge den til.
Der skal jeg vel bare sørge for de står ens, eller?
Ja

Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

RE: Aktiv bund, hicut/lowcut switch

Indlæg af Frost »

Jeg tror vi er ude i den helt klassiske løsning med aktive PA systemer i den håndterbare størrelse, hvilket vil sige, at audiosignalet ud af mixeren tilsluttes bundkassen / (bundkasserne), hvorefter man kører signalet videre op i toppen. Knappen skærer basinformationerne fra 160 Hz og nedefter i den del af signalet, som sendes op i toppen.

En udbredt løsning i de tilfælde hvor producenten har toppe fra 8" og opefter, hvor idéen er at beskytte toppen fra at skulle gengive bastoner.
Last edited by Frost 7 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
KrænDyt
Johnny B. Goode
Indlæg: 163
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Aktiv bund, hicut/lowcut switch

Indlæg af KrænDyt »

Sasha skrev: Er jeg den eneste, som tænker: Prøv da at trykke på knappen og se, hvad der sker...

?
Du har naturligvis helt ret. Af samme grund har jeg da også lige haft sagerne stillet op i laden herhjemme, for at blive lidt klogere på det. Jeg kan sgu bare ikke høre ret meget forskel, uanset hvormeget jeg nørkler rundt med knapperne. Jeg havde musik fra ipad'en, som også er mixer, til at spille.

Så problemet er nok slet ikke så stort igen. Jeg må bare lade ørerne bestemme hvordan knapperne skal stå, næste gang jeg har anlægget med ude at spille.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Aktiv bund, hicut/lowcut switch

Indlæg af Sasha »

Hmm, ja dér ser man...

Jeg tror dog, at Frost har fat i den lange ende. Så det er nok en god idé at slå dette low cut til, for at beskytte bund/mellemtone-enheden i topkassen - ikke mindst ved høje lydtryk.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Aktiv bund, hicut/lowcut switch

Indlæg af Lasse H »

Bemærk hvad Frost skriver. Uden at vide så meget om det heller, stemmer det godt med, at den omtalte knap netop aktiverer et cross-over filter. Effekten du bør lytte efter skulle således ske i toppene, right?

Brugeravatar
KrænDyt
Johnny B. Goode
Indlæg: 163
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Aktiv bund, hicut/lowcut switch

Indlæg af KrænDyt »

Modtaget. Dog finder jeg det stadigvæk en mærkværdig størrelse. Jeg mener, burde sådan en knap ikke faktisk sidde på topkasserne? Jeg mener hvornår har man bundkasser med, hvor man ikke har topkasser? Sagt på en anden måde, hvornår skal delefilteret så være slået fra?
"I've got blisters on my fingers...!"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Aktiv bund, hicut/lowcut switch

Indlæg af Odgaard »

Jeg tror, Frost har ret.

Derudover: nettomusic.dk forhandler Voice System. Måske har de en manual eller brochure liggende?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Aktiv bund, hicut/lowcut switch

Indlæg af Smittefar »

Det er meget almindeligt, at delefilteret sidder i bundkassen. Måske så man nemmere kan daisy chaine flere bundkasser - det er jo ikke ualmindeligt at se een top oven på to bunde.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
KrænDyt
Johnny B. Goode
Indlæg: 163
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Aktiv bund, hicut/lowcut switch

Indlæg af KrænDyt »

Så har jeg haft fat i Leif fra nettomusic. Som Odgaard nævnte, er de ganske rigtigt forhandlere af Voice Systems højttalere. Jeg skrev til ham, og han gav mig et nummer jeg kunne ringe på. Og så fik vi ellers en god sludder om højttalerne. 

Modellen er udgået og han havde ingen manualer på dem, men han kunne fortælle en masse om lowcut switchen. Som Frost ganske rigtigt siger, handler det om at beskytte toppen fra de frekvenser der kommer under 160hz. Det skulle også gerne give et mere rent lydbillede da de respektive frekvenser nu kommer de rigtige steder hen. Måske var det bare forholdene i min lade der gk´jorde at det var svært at skille ad  :P

Og ja Smittefar. Det er jo logik for perlehøns det du siger der. Flere bundkasser som så deles om de dybe frekvenser. 

I hvert fald skal i have mange tak for svar og input. Og tak for tålmodigheden :)
"I've got blisters on my fingers...!"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Aktiv bund, hicut/lowcut switch

Indlæg af Smittefar »

KrænDyt skrev:
Og ja Smittefar. Det er jo logik for perlehøns det du siger der. Flere bundkasser som så deles om de dybe frekvenser. 
Næææ - ved nærmere eftertanke er der masser af huller i min logik, og det ville efter min bedste overbevisning give bedst mening at have den knap på selve topkassen :P

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Aktiv bund, hicut/lowcut switch

Indlæg af Lasse H »

Men er der tale om en aktiv bund, der kan drive to passive toppe? og evt. et aktivt filter? Så giver det vel god mening, at det sidder på bunden. Nu er det jo et dele-filter. Hvis det sad på toppen, skulle der så ikke afsættes noget effekt et helt tredje sted? Ja, igen, ikke fordi jeg er særlig kyndig i dette, men jeg synes næsten kun, det kan sidde på bunden ?
Last edited by Lasse H 7 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
KrænDyt
Johnny B. Goode
Indlæg: 163
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Aktiv bund, hicut/lowcut switch

Indlæg af KrænDyt »

Lasse H skrev: Men er der tale om en aktiv bund, der kan drive to passive toppe? og evt. et aktivt filter? Så giver det vel god mening, at det sidder på bunden. Nu er det jo et dele-filter. Hvis det sad på toppen, skulle der så ikke afsættes noget effekt et helt tredje sted? Ja, igen, ikke fordi jeg er særlig kyndig i dette, men jeg synes næsten kun, det kan sidde på bunden ?
Alle højttalerne er aktive. 

Det giver på sin vis mening at filteret sidder i bunden hvor det så sorterer i det der bliver sendt videre til toppen. Hvis det sad i toppen, ville hele signalet jo stadig ryge derop for så at blive delvist "blokeret", i mangel af bedre udtryk. 

Det er måske er lidt sært er, hvorfor er delefilteret ikke bare "always on"? Hvornår bruger man en bund uden at bruge en top? Det eneste jeg kan finde på er hvis man har to bundkasser til en top. Bundkas' 1 modtager signal fra mixeren og lowcutter signalet til toppen. Bundkas' 2 modtager jo bare signal fra bundkas' 1 og skal derfor bare være "flat" (jf. mine billeder i første post). 

Det må være sådan det er tænkt... Tænker jeg....??

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen