Opsætning af PA anlæg og live-lyd. - Tips og tricks.

Mere monitor, tak!
Besvar
the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Opsætning af PA anlæg og live-lyd. - Tips og tricks.

Indlæg af the-rabbit »

Hej Gear-Freaks. :)

Jeg tænkte vi kunne lave en tråd hvor vi diskutere problemer og gode idéer til opsætning af udstyr, indstilning og andre tips og tricks, når vi tager ud og spiller.

Jeg spiller i et "party-band" hvor vi spiller alt fra Dolly Parton til Foo Fighters. Jeg er selv guitarist, men også den i gruppen der interesserer sig mest for grej. Og dermed også den der "fører an" når der skal sættes op, indstilles lyd osv.
Vi spiller mest på klubber, værtshus, julefrokoster og andre privatfester. Så ikke noget fancy og kæmpestort.
- Og når vi endeligt får et stort job, lejer vi et PA med tilhørende lydmand ;)

Vi har to elguitare, en akkustisk guitar, keys, bas, stortromme mc, en enkelt på kor og lead vokal igennem mixeren når vi er ude at spille. Og vi bruger dette gear.

1 stk. DB Stage Opera 41.15 -15" 800watt aktiv Subwoofer
2 stk. DB Technologies Opera Live 405 Aktiv.
2 stk. Soundking 300w aktive monitors
2. stk FBT JOLLY 5" BA aktive monitors
Shure SM 57 og 58 over hele linjen. + Shure stortromme mic.

Tips og tricks ud fra min spinkle erfaring. - Men ser frem til mange andre gode tips ;)
- Holde lydniveauet nede på scenen.
- Pege guitarforstærkere opad (jeg har lavet stativer til at vinkle forstærkerne) så guitariste(n/erne) kan høre dem selv, og undgår "ice-peak" til publikum.
- "Keep it simple" på mixeren. så lidt effekter som muligt, og ikke mere monitor, end nødvendigt, til nogle :)

Lad de gode råd rulle ;)

Mvh.
Emil

the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Opsætning af PA anlæg og live-lyd. - Tips og tricks.

Indlæg af the-rabbit »

Forresten har jeg også lige et spørgsmål. :)

Vi overvejer at købe en subwoofer mere. Hvis vi finder en magentil den vi har, hvordan skal det så kobles sammen? Lige nu kører både L og R ud fra mixeren, i subbens L og R in, og videre fra subbens L og R out til L og R tophøjtalerne.

Hvis vi får 2 subbe, bruger man så kun en af "kanalerne" på hver sub?

Mvh.
Emil

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opsætning af PA anlæg og live-lyd. - Tips og tricks.

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg tager lige det sidste først, du skal kun bruge sub til stortromme og bas, så derfor skal du sætte den til et aux/send på de to kanaler der er tale om ... at sende f.eks vokalen og andre ting i subben vil kun få tingene til at rode - to subbe skal bare på et y-split. Jeg ville så køre med begge DB OperaLive'ene på det som panoreres til venstre (på pulten) og så SoundKing'erne på det som panorers til højre (på pulten).

Alle 4 stilles på stativer bag ved bandet med én af hver kasse i hver side så vokal kasserne er yderst så de ikke peger lige ind i mikrofonen til sang. Vokaler kører helt alene i DB OperaLive og resten mixes i Sound Kingerne ... det er måden man får ivrigt forvrængende anlæg til at spille rent uden for meget intermodulations forvrængning. Det sidste send bruges så til at sende vokalen over Jolly 5"'erne til trommeslageren der ikke kan leve uden at høre hvor i lyrikken sangen er.

To bundkasser stables bedst imellem bassisten og trommeslageren!

Konceptuelt er det som abboneres på her:

<a href="http://obie1.homesite.net/deadcd/wall_of_sound.htm" rel="nofollow">http://obie1.homesite.net/deadcd/wall_of_sound.htm</a>

--sd

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen