Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Mere monitor, tak!
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Smittefar »

Det giver da fint mening - Guitarister, der synes, en Marshall 100W for fuld skrue i et relativt lille rum er fedt, mangler stadig at forstå publikum og spillestedets behov.
Modded guitars were crap right out of the factory

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af MacG »

[quote="Smittefar"]Det giver da fint mening - Guitarister, der synes, en Marshall 100W for fuld skrue i et relativt lille rum er fedt, mangler stadig at forstå publikum og spillestedets behov.[/quote]

Er der nogen der har skrevet det ?

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg syntes faktisk at Christian ...vanvittigt godt forstår at integrere, mine indlæg og udtrække essensen af mine ord. Men det kan være MacG at du skulle forklare hvordan du synes at dine erfaringer går i stik modsat retning, som du sagde i dit tidligere indlæg i denne tråd??

MIn vinkel er at jo mere smæk der er på baggearet eller monitorene, jo mindre kan nogen høre hvad de egentlig skal høre ... både i skråkasserne og ude i front. Fordi alle mikrofoner begynder at "høre" lidt af det hele ... på store scener benytter man sig af afstandene til at opnå separation, fordi de fleste lydkilder aftager med kvadratet på afstanden.

--sd

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Sasha »

Det er måske heller ikke så befordrende for den gensidige forståelse og respekt, hvis lydmanden (m/k) møder op med en forudindtaget holdning om, at "guitarforstærkere - og i øvrigt elektrisk forstærket musik generelt - er noget, som fanden har skabt, og som de unge derfor kan more sig med hjemme i kælderen istedet for slæbe op på "min scene", hvor det den ondelyneme ikke har noget at gøre"...

Et lidt mere nuanceret syn på sagen, tror jeg, ville komme alle (musikere, lydfolk, publikum, arrangører m.fl.) til gode. Men det kan da godt være, at det blot er en fiks idé i mit hoved?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

made
Smoke On The Water
Indlæg: 72
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af made »

[quote="Søren Dyhr"][quote="made"] Nu handler det heller ikke kun om sustain, men også en del om at få vellyd ud, og det fås oftest ved at få sine rør til at arbejde lidt.[/quote]

Læg nu mærke til premissen, hvis du får din forstærker til at vræle i øveren ... kan du så være i lokalet samtidigt uden risiko for at pådrage dig tinitus etc? Jeg vil gerne forstå det her ... der er typisk mere end en rør-type i sving, hvilke rør taler vi om? ... desuden vil der være en del forvrængning fra udgangs trafoen. Kører du indover en Powerbrake, hot-plate eller Palmer PDI-03 for at kunne være i lokalet, eller pakker du den ned i foret flightcase? Alle disse ting kan snilt hives med på job, for at forhindre at trommeslageren får muskel-svind midt i en volumen krig.

Har du tænkt på at nogle af dine publikummer kan have lyttet til ipod og allerede har trætte ører af fraunhofer algoritmerne eller har stået for længe og ventet på en taxa på Åboulevarden med dækkene susende fordi vejbanen er våd, og som så tager konsekvensen af de trætte ører skrider allerede efter den første fadbamse er tyllet ... det vil få arrangøren til at tænke om det nu var så fed en forretning at have dig og slæng forbi. Det kan måske godt lyde kedeligt men jeg syntes vejen frem at få den hellige grals forvrængning til at ligge i indgangs trinnene ... og så få løgene til at digle når man har sex, i stedet for.

--sd[/quote]

He, he. Touche ;)

Jeg er ikke uenig med dig, jeg skal bare ikke have mit gear fedtet ind i en Mxr dynacomp. Jeg spiller på EL34'ere, og jeg bruger en attenuator til at styre den. Det er både for at jeg kan sætte volumen lavere i øvelokalet, og live.

Efter jeg fik min attenuator har jeg ikke haft sure lydmænd, men jeg bliver småsur hvis jeg ikke må, enten skrue op så jeg kan høre mig selv, eller få guitar i min monitor.

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Søren Dyhr »

Hvilken attentator bruger du? ... jeg var lige inde at lytte på Airplay - og det kan da godt være at mxr'en er for country/americana'et for jeres - hvilken comp bruger (Joakim hed han vist) på jeres guitarer? Har du en compressor i dit board overhovedet?

--sd

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="Sasha"] er noget, som fanden har skabt, og som de unge derfor kan more sig med hjemme i kælderen istedet for slæbe op på "min scene", hvor det den ondelyneme ikke har noget at gøre"...[/quote]

Der er to aspekter i det, et at stille sine amps så det giver mening som punktformige lydkilder, og så at flashe logoerne... Den rigtige placering af f.eks en Marshall stack er i siden af scenen spillende på tværs af scenen oppe på en kasse, med forstærker nederst (altså omvendt) og højttalere pegende lige mod hovedet af guitaristen. Hvis det gøres i begge sider er der ingen der beder om mere guitar i monitorene ... ligesom der heller ikke er nogen der bliver væk fra deres egen lyd. Problemet er blot at dem langt nede i salen ikke kan SE "alibiet" ...

--sd

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Sasha »

Det bliver mere og mere besynderligt det hér...???

Hvem pokker har i denne tråd (ihvertfald indtil sidste indlæg) snakket om at SE guitarforstærkere? Jeg troede, vi snakkede om lyd her. Men der er jeg så åbenbart gået galt i byen, kan jeg forstå..?

I øvrigt KAN det da vel være ligegyldigt (ihvertfald når det kommer til lyd), hvor forstærkeren står i forhold til højttaleren...

Hvad bygger du i øvrigt din påstand, der indtil videre er lige så udokumenteret, som den er kæk, om at dét, du beskriver, er den eneste rigtige placering af en guitarforstærker på en scene, på? Jeg bliver altid sådan lidt underligt til mode, samtidig med at den gamle anarkist i mig begynder at røre på sig, når folk hævder at stå med den endelige og éntydige sandhed - især hvis de ikke argumenterer for, hvorfor lige netop deres verdensbillede grangiveligt skulle være bedre end så mange andre.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Jackie van Hippie »

Tror bare at Hr. Dyhr mener at forstærkeren kun skal være guitaristens medhør og være så lav (i lydstyrke) som muligt for at lydmanden for fuld kontrol over niveauerne.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja det er blot for løfte den op i ret højde ... og jo man skal ikke forvente at abstraktioner lykkes inde i hovedet på publikum - ville du f.eks handle med det her PA firma indover:
Billede

Bevares det er vist en DJ :crazy: og der abbonneres vist på Urban-decay!

--sd

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Sasha »

Nej, det ligner ikke noget, jeg ville sætte min lid til.

Men jeg fatter så heller ikke, hvad det har med det foregående at gøre...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="Sasha"]når folk hævder at stå med den endelige og éntydige sandhed - især hvis de ikke argumenterer for, hvorfor lige netop deres verdensbillede grangiveligt skulle være bedre end så mange andre..[/quote]

OK prøv at lave et grafisk plot i 3D over hvordan en guitarforstærker spreder lyden ... og så tænk på hvem og hvad den skal gavne - det glemmer såvel anarkister som brunskjorter fra tid til anden.

Der er en vis søjlevirkning med det samme flere højttalere er i sving i et kabinet, ligeledes vil bunden være mere rundt fordelt end toppen som sendes ud i klynger oppe omkring der hvor membran opbruddet sker. Hvorfor er det sådan ... jo lyden bevæger sig med én hastighed i luft og en enden i et andet materiale (her er det typisk pap) disse udfaser hinanden i punkter på membranen som giver sig til at bevæge sig i modsat retning af svingspole bevægelsen.

I en typisk 12" sker det fra en 1k5 hz ... hvilket vil sige at det beam'er derover og stort set ikke spreder - tilbage til søjlevirkningen jo længre en søjle er uanset om den spiller lagt horisontalt eller står op, vil sprede mindst udfra i yderpunkterne, kig på linearrays på dit lokale spillested - her bruger man længden af arrayet til at styre hvor bølgen skal gå henad, og man skyder på den måde fri af loftet.

På samme måde vil jeg foretrække at guitar lyden først og fremmest tjener formål på scenen, så jeg bedre kan få niveauerne til at matche nede i salen ... man skal huske her at ret mange sale opfører sig mindre hensigtsmæssigt i forvejen ved at have unikke betoninger. Og at få den samme lyd til at komme fra en myriade af steder giver et rodet indtryk fordi de tidsmæssigt er ude af synk, det er ærlig talt sjovest hvis man bestemmer hvor meget rumklang der er på et givet instrument på et givet tidspunkt, helt som du vælger hvilken pickup sæt du bruger i henholdsvis solo og vers...

Alternativet er at hver musiker har hver sit eget line-array på scenen bagved dem selv ... a la Bose L1 - og jeg er gået i baren, for at fortælle løgn historier - hvis der måtte være villige ører der til sådan noget?

--sd

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Morten M »

[quote="Sasha"]Det er måske heller ikke så befordrende for den gensidige forståelse og respekt, hvis lydmanden (m/k) møder op med en forudindtaget holdning om, at "guitarforstærkere - og i øvrigt elektrisk forstærket musik generelt - er noget, som fanden har skabt, og som de unge derfor kan more sig med hjemme i kælderen istedet for slæbe op på "min scene", hvor det den ondelyneme ikke har noget at gøre"...

Et lidt mere nuanceret syn på sagen, tror jeg, ville komme alle (musikere, lydfolk, publikum, arrangører m.fl.) til gode. Men det kan da godt være, at det blot er en fiks idé i mit hoved?[/quote]
Nej det er bestemt ikke en fiks ide.
Har lige prøvet at 'samarbejde' med en 71-årig klassisk elskende mavesur lydmand omkring en teaterforestilling. Og han var fuckin' territorial tillige. De der jeg-alene-vide typer med bizarre snobbede virkelighedsfjerne holdninger eksisterer i virkeligheden. Sørgeligt men sandt.

Bortset fra det, så handler det vel om, at bandet skal føle sig velkomne, trygge og hjemme på scenen. At være lydmand handler om service.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Sasha »

[quote="Søren Dyhr"][quote="Sasha"]når folk hævder at stå med den endelige og éntydige sandhed - især hvis de ikke argumenterer for, hvorfor lige netop deres verdensbillede grangiveligt skulle være bedre end så mange andre..[/quote]

OK prøv at lave et grafisk plot i 3D over hvordan en guitarforstærker spreder lyden ... og så tænk på hvem og hvad den skal gavne - det glemmer såvel anarkister som brunskjorter fra tid til anden.

Der er en vis søjlevirkning med det samme flere højttalere er i sving i et kabinet, ligeledes vil bunden være mere rundt fordelt end toppen som sendes ud i klynger oppe omkring der hvor membran opbruddet sker. Hvorfor er det sådan ... jo lyden bevæger sig med én hastighed i luft og en enden i et andet materiale (her er det typisk pap) disse udfaser hinanden i punkter på membranen som giver sig til at bevæge sig i modsat retning af svingspole bevægelsen.

I en typisk 12" sker det fra en 1k5 hz ... hvilket vil sige at det beam'er derover og stort set ikke spreder - tilbage til søjlevirkningen jo længre en søjle er uanset om den spiller lagt horisontalt eller står op, vil sprede mindst udfra i yderpunkterne, kig på linearrays på dit lokale spillested - her bruger man længden af arrayet til at styre hvor bølgen skal gå henad, og man skyder på den måde fri af loftet.

På samme måde vil jeg foretrække at guitar lyden først og fremmest tjener formål på scenen, så jeg bedre kan få niveauerne til at matche nede i salen ... man skal huske her at ret mange sale opfører sig mindre hensigtsmæssigt i forvejen ved at have unikke betoninger. Og at få den samme lyd til at komme fra en myriade af steder giver et rodet indtryk fordi de tidsmæssigt er ude af synk, det er ærlig talt sjovest hvis man bestemmer hvor meget rumklang der er på et givet instrument på et givet tidspunkt, helt som du vælger hvilken pickup sæt du bruger i henholdsvis solo og vers...

Alternativet er at hver musiker har hver sit eget line-array på scenen bagved dem selv ... a la Bose L1 - og jeg er gået i baren, for at fortælle løgn historier - hvis der måtte være villige ører der til sådan noget?

--sd[/quote]


Arh, det har du vist underholdt med ved tidligere lejligheder. Så jeg kan såmænd nok for mit vedkommende finde ud af at bladre tilbage i gamle tråde, hvis et akut behov skulle opstå.

Til gengæld plejer jeg så at styre min mængde af rumklang med en MXR-compressor. Og giver én ikke nok, så bruger jeg to!

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="Sasha"]Nej, det ligner ikke noget, jeg ville sætte min lid til.

Men jeg fatter så heller ikke, hvad det har med det foregående at gøre...[/quote]

Ikke destomindre er det topklasse komponenter han har i sine kasser, men det synlige format "sælger" ikke ret langt udover et meget snævert segment ... der for skal måske specielt folk der er langt langt inde i Bakunin og Kropotkins tankegange, også passe på ikke at tage ufrivillige gisler med deres abstraktioner ... man kan så kalde det leflen eller spil for galleriet at: ....

Billede

Ikke desto mindre foregår det dag ud og ind f.eks til Status Quo's koncerter!!!! Bemærk henvisningen til endnu en russer her ... Potomkin-kulisse!

--sd

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Smittefar"]hæhæ - klassisk guitarist vs. lydmand diskussion :)

Man skal nogen gange huske, at der kan være mange versioner af samme historie - Jeg spillede på et tidspunkt en dobbeltkoncert med et andet band. Jeg havde spillet med lydfirmaet et par gange før og kendte derfor manden bag pulten. På forhånd havde jeg givet ham alt, hvad han skulle bruge af kanalplan og ønsker om monitors.

Vi kom i rigtig god tid ud til jobbet, men alligevel var de 100% klar og i løbet af et øjeblik havde vi sat op og lavet en fed lydprøve - Hans indstilling var supercool: "Hvis I er glade (for jeres lyd) oppe på scenen, så skal jeg nok garantere, at det lyder FEDT ude i fronten.

Det andet band ankom så relativt sent, de var småstive (og blev væsentligt stivere inden jobbet) og nåede kun meget begrænset lydprøve. Da de begyndte at spille råbte og skreg de af lydmanden over, at en eller anden akustisk guitar lød dårligt - men den havde så slet ikke været fremme under lydprøven - Det er mit bud, at de havde en ret dårlig oplevelse af lydmanden - jeg havde en enormt god oplevelse.[/quote]

Det skulle vel aldrig have været d'herrer Deccoband? :D

Iøvrigt en fantastisk mærkelig tråd. :D
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Sasha »

[quote="Søren Dyhr"][quote="Sasha"]Nej, det ligner ikke noget, jeg ville sætte min lid til.

Men jeg fatter så heller ikke, hvad det har med det foregående at gøre...[/quote]

Ikke destomindre er det topklasse komponenter han har i sine kasser, men det synlige format "sælger" ikke ret langt udover et meget snævert segment ... der for skal måske specielt folk der er langt langt inde i Bakunin og Kropotkins tankegange, også passe på ikke at tage ufrivillige gisler med deres abstraktioner ... man kan så kalde det leflen eller spil for galleriet at: ....

Billede

Ikke desto mindre foregår det dag ud og ind f.eks til Status Quo's koncerter!!!! Bemærk henvisningen til endnu en russer her ... Potomkin-kulisse!

--sd[/quote]

- Øøøhhh...?

Jeg mener, at jeg skrev "gammel anarkist" - ikke "gammel russer"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af fortytwo »

[quote="Søren Dyhr"]Men der er en væsentlig forskel på øveren og spillestedet, det er opbygning i sustain i guitar/forstærker - Qua lokaliteternes størrelse så er det typisk dybere toner der danner stående bølger. Det uheldige er så at mange prøver at re-etablere det ved at skrue højere op på forstærkeren, hvor sustainet faktisk også kan opbygges via f.eks en MXR Dynacomp pedal i stedet for, og hvis én ikke er nok så kør 2 af dem i serie![/quote]

Jo tak.. Den er jeg skam godt med på..

Men det snakker jeg skam heller ikke en meter om, jeg siger bare, at hvis alle kan høre alle, inden der overhovedet er sat en eneste mikrofon op, så er der en chance for, at folk skal bruge mindre monitor, og derfor ikke roder så meget i lydbilledet på scenen, og at det derfor hjælper både band og lydmand, og hvis lydmanden gad atprøve at forklare dette til bandet, i stedet for at begynde at snakke om hvem der skruer op, og hvem der skal skrue ned, og hvem der skal bruge Dynacomp, så ville de sikkert kommer langt længere, og opdrage bedre på bandet..

Hvis jeg var guitarist, og der kom en lydmand og sagde til mig, at jeg burde smide en Dynacomp i min signal kæde, så skulle han har nogle seriøst stærke argumenter, for at han ikke bare fik at vide, at han kunne Dynacomp'e sig selv..
Som guitarist ville jeg ha' arbejdet længe for, at få lige præcis den lyd jeg ønsker, og det inkluderer den måde min forstærker arbejder på, og hvis jeg ikke syn's at der skal være en compressor i min kæde, så skal der ikke være en compressor i min kæde..

Ja, der er frygtelig mange amatør guitarister derude, som ikke ved hvad de laver, men der er sjovt nok også rigtig mange amatør lydmænd derude.. Okay okay.. Amatør er sådan et stærkt ord, men lad os så kalde dem hobby-guitarister, og hobby-lydmænd, men sjovt nok, så har de der lydmænd altid en mening om, hvordan guitarister skal lyde, og hvor højt de skal spille, og hvad de burde gøre ved deres setup sådan så lydmanden har en nemmere dag på jobbet..
Det er okay, at de har det.. Men de skal bare kunne sige det ordenligt, og det kan de fleste ikke..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af fortytwo »

Og så er en Dynacomp altid nok.. To i en kæde, skal være fordi de har forskellige settings.. Ellers svare det til, at morale er godt, og dobbeltmorale er dobbelt så godt..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

made
Smoke On The Water
Indlæg: 72
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af made »

[quote="Søren Dyhr"]Hvilken attentator bruger du? ... jeg var lige inde at lytte på Airplay - og det kan da godt være at mxr'en er for country/americana'et for jeres - hvilken comp bruger (Joakim hed han vist) på jeres guitarer? Har du en compressor i dit board overhovedet?

--sd[/quote]


Hvis du med Airplay mener Airbreak, som er mit band, så har du nok ret. Ellers må du lige forklare hvad Airplay er.

Jeg bruger en Weber Mass 100 på min Selmer-top. Spiller forresten gennem greenbacks.

Alt (pånær det akustiske) er spillet på tele/jazzmaster > board (Pitchblack, Mudhoney, Brooklyn drive, reeza 2, phase 90, comp nova - dog ikke i nævnte rækkefølge) > Roland re-201 space echo > amp

Så ja, jeg har en compressor, jeg bruger den dog nærmest aldrig, men jeg kan ikke så godt tage den af boardet, da dens buffer eliminerer et enormt diskanttab jeg spaceecho'en forsager. Jeg har faktisk en lille hjemmelavet looppedal til den så jeg kan klikke den ud af kæden, men den er sgu altid sat til, så det har jeg droppet. Jeg vil dog lave en god udgave af den, den dag jeg får flere gamle båndekkomaskiner. Så burde der være udpenslet.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen