Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Mere monitor, tak!
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Smittefar »

[quote="GuitaRasmus"][quote="Smittefar"]hæhæ - klassisk guitarist vs. lydmand diskussion :)

Man skal nogen gange huske, at der kan være mange versioner af samme historie - Jeg spillede på et tidspunkt en dobbeltkoncert med et andet band. Jeg havde spillet med lydfirmaet et par gange før og kendte derfor manden bag pulten. På forhånd havde jeg givet ham alt, hvad han skulle bruge af kanalplan og ønsker om monitors.

Vi kom i rigtig god tid ud til jobbet, men alligevel var de 100% klar og i løbet af et øjeblik havde vi sat op og lavet en fed lydprøve - Hans indstilling var supercool: "Hvis I er glade (for jeres lyd) oppe på scenen, så skal jeg nok garantere, at det lyder FEDT ude i fronten.

Det andet band ankom så relativt sent, de var småstive (og blev væsentligt stivere inden jobbet) og nåede kun meget begrænset lydprøve. Da de begyndte at spille råbte og skreg de af lydmanden over, at en eller anden akustisk guitar lød dårligt - men den havde så slet ikke været fremme under lydprøven - Det er mit bud, at de havde en ret dårlig oplevelse af lydmanden - jeg havde en enormt god oplevelse.[/quote]

Det skulle vel aldrig have været d'herrer Deccoband? :D

Iøvrigt en fantastisk mærkelig tråd. :D [/quote]

Jeg havde egentlig besluttet mig for ikke at nævne navne i denne tråd, så det vil jeg lade være med. Jeg vil nøjes med at konstatere, at du ind i mellem er ualmindeligt skarpsindig ;)

Jeg vil holde fast i, at det her er en klassisk diskussion - Der findes masser af lydmænd, der mener, at de alene vide, og folk, der ikke gør som de siger er dumme - Til gengæld findes der også guitarister, der synes, at det vigtigste under en koncert er, at deres anlæg lyder præcis, som de ønsker sig, det skal gøre, der hvor guitaristen står. Begge dele er forkert, men hvis man kan mødes et sted på midten, så bliver resultatet som regel ikke så ringe endda.
Modded guitars were crap right out of the factory

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="fortytwo"]Og så er en Dynacomp altid nok.. To i en kæde, skal være fordi de har forskellige settings.. Ellers svare det til, at morale er godt, og dobbeltmorale er dobbelt så godt..[/quote]

Ja det var det med de forskellig settings, jeg mente - jeg ved Lowell George gjorde det. Jens Walther sagde i en artikel en gang at han i studie sammenhæng ofte først peak limiterede ...for så efterfølgende have lidt kunstig langt kompressor attack, for at få stemmer "Frem i Pappet" - det er givetvis noget af det som salig Lowell også gjorde?

--sd

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="Sasha"]
- Øøøhhh...?
Jeg mener, at jeg skrev "gammel anarkist" - ikke "gammel russer"...[/quote]

Ja der er selvfølgelig også både syndikalister af spansk snit og så Max Stirner som vist var tysker ... men rigtigt mange var russere. Potemkin var vist ikke anarkist overhovedet, men Katarina Den Stores elsker...

<a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Grigori_Al ... h_Potemkin" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/Grigori_Al ... otemkin</a>

--sd

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Sasha »

Ja, det er alt sammen vældigt fint. Men jeg er sgu´ bange for, at denne tråd har nået et abstraktionsniveau, hvor mit begrænsede intellekt ikke rigtigt formår at hænge på.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"


Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="Smittefar"]Der findes masser af lydmænd, der mener, at de alene vide, og folk, der ikke gør som de siger er dumme - Til gengæld findes der også guitarister, der synes, at det vigtigste under en koncert er, at deres anlæg lyder præcis, som de ønsker sig, det skal gøre, der hvor guitaristen står. Begge dele er forkert, men hvis man kan mødes et sted på midten, så bliver resultatet som regel ikke så ringe endda.[/quote]

I modsætning til "i studiet" er der jo ingen producer ... og fordi tingene leveres her og nu - er det ikke lidt ambitiøst at alle menes at kunne give deres besyv med? Pladeselskaber stoler i hvert fald ikke på at - mange kokke undlader at fordærve god mad. Nu kan det måske være at pladeselskaber er lige lovligt kyniske og beregnende ... men de har unægteligt bedst erfaring med de ambitiøse med det middelmådige talent, fremfor det omvendte!

Lad os vende den om, hvem ville i helst hyre til at stå ved knapperne - den som har format, eller den vage ubeslutsomme ... lad os lige holde selve leverancen for øje her. Det hele sker i nuet, og hvis den som står ved pulten er ubeslutsom og ikke kan "integrere" ... kan man så kompensere for det oppe fra scenen? Ville i hyre jeres bank-rådgiver til at mixe? Jeg tror ikke man kan få gnisterne til at springe og give noget forevigbart uden der er en vis kantethed i personligheden hos den som skal foretage de fornødne valg.

Det kan godt være at i på grøn stue har fået tudet ørene fulde af det modsatte, men hvorfor tro på det ... så længe efter?

Men ellers kan jo ikke opfordre indtrængende nok til at man får læst Søren Reiffs bog ... og her specielt afsnittene om lydprøven:

ISBN 978-87-992253-0-9 (<a href="http://www.bogpriser.dk/work-887992253- ... uld-vaerd/" rel="nofollow">http://www.bogpriser.dk/work-887992253- ... -vaerd/</a>)

--sd

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Sasha »

Nu kunne man jo få følgende tanke om, hvordan verden hænger sammen i en koncert-sammenhæng:

Handler det grundlæggende om, at der står nogle kunstnere på en scene for at levere et kunstnerisk produkt, som de har skabt, i "realtime" til et publikum, som betaler dem for at gøre det. Til dette formål har de så en hjælper bag mixerpulten, som skal sørge for, at dette kunstneriske produkt når bedst muligt ud til publikum.

Eller handler det om, at publikum betaler for at komme ind og opleve én af deres favorit-lydmænd lave god lyd - ja, under visse omstændigheder nærmest kunst bag knapperne - for dét band, som nu lige tilfældigvis måtte kunne komme forbi og musicere en given aften?

Somme tider virker det lidt som om, at lydmænd har dén opfattelse af musikere, at de er en flok - i sjældne tilfælde nyttige - idioter, som grundlæggende kun er til for at besværliggøre lydmandens arbejde. Jeg havde dog håbet, at denne holdning var på retur, og at begge lejre efterhånden var ved at indse, at en fælles, samarbejdende indsats nok i sidste ende var den korteste vej til, at alle (publikum - der jo betaler gildet - inklusive) var glade og tilfredse. Og jeg mener altså ikke, at lydmænds udtalelser om, at musikeres ditto er "et ekko fra grøn stue" er et konstruktivt skridt i den rigtige retning (hvis man altså ikke på forhånd har afskrevet enhver form for samarbejde som noget tåget hippie-vrøvl)...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Søren Dyhr »

Uden samarbejde går den jo ikke, den er jeg med på ... men der er jo oftest en skjult producer, arrangøren - som stedets faste lydmand gør klogt i ikke at ignorere. Der er lige kommet en analyse af penge strømmene i musik miljøet ... og støtte systemerne har jo udvidet interessentmodellen ret så kraftig. Så musikerne er måske ikke nødvendigvis nyttige idioter, men i stedet noget fremdyrket på et lidt kunstigt niveau ... med lidt overfladisk faglighed - men med nogle forældre der ikke et øjeblik er i tvivl om deres poders genialitet.

Den betaling publikummer erlægger på spillesteder, betaler langt fra hvad det koster at køre geshæften!

Der er ikke rigtigt nogle markeds mekanismer der kan disiplinere til en faglighed væk fra de værste drømmerier! Samarbejds evne kan jo også være en forståelse af en reelle plads i processen, og så en ivrighed til at udfylde dét mandat.

Endelig skulle man måske også selektivt se på hvad der er middelklasse forstillelse og hvad der egentlig er kunst ... kan det tænkes at der sjældent fremstilles kunst? Ligesom der er få piger der griber en guitar, er det også yderst sjældent at folk fra de lavere samfundslag bliver musikere...

--sd

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Sasha »

[quote="Søren Dyhr"]Uden samarbejde går den jo ikke, den er jeg med på ... men der er jo oftest en skjult producer, arrangøren - som stedets faste lydmand gør klogt i ikke at ignorere. Der er lige kommet en analyse af penge strømmene i musik miljøet ... og støtte systemerne har jo udvidet interessentmodellen ret så kraftig. Så musikerne er måske ikke nødvendigvis nyttige idioter, men i stedet noget fremdyrket på et lidt kunstigt niveau ... med lidt overfladisk faglighed - men med nogle forældre der ikke et øjeblik er i tvivl om deres poders genialitet.

Den betaling publikummer erlægger på spillesteder, betaler langt fra hvad det koster at køre geshæften!

Der er ikke rigtigt nogle markeds mekanismer der kan disiplinere til en faglighed væk fra de værste drømmerier! Samarbejds evne kan jo også være en forståelse af en reelle plads i processen, og så en ivrighed til at udfylde dét mandat.

Endelig skulle man måske også selektivt se på hvad der er middelklasse forstillelse og hvad der egentlig er kunst ... kan det tænkes at der sjældent fremstilles kunst? Ligesom der er få piger der griber en guitar, er det også yderst sjældent at folk fra de lavere samfundslag bliver musikere...

--sd[/quote]

Arh, skulle vi nu ikke lige holde lomme-sociologen ude af denne diskussion et øjeblik? Jeg er enig med dig i mange af dine betragtninger. Men jeg synes dælme, at det er en lidt trist indstilling at diske op med, at alle over én kam skulle være en flok forkælede middelklasse-poder, som udelukkende står på en given scene, fordi deres stolte forældre har fortalt dem, at de var dygtige. Det er da korrekt, at der er meget lort i dag (som der sikkert har været på ethvert givent tidspunkt). Men hvis man blot lægger armene over kors og affejer alt som passende ind i denne beskrivelse, kan jeg godt forstå, at man kan blive en anelse indebrændt i sit job lydmand.

Personligt er jeg oftere at finde blandt publikum, når der står en gammel neger fra fattige kår på scenen (selv om det sker for sjældent!)...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Søren Dyhr"]Uden samarbejde går den jo ikke, den er jeg med på ... men der er jo oftest en skjult producer, arrangøren - som stedets faste lydmand gør klogt i ikke at ignorere. Der er lige kommet en analyse af penge strømmene i musik miljøet ... og støtte systemerne har jo udvidet interessentmodellen ret så kraftig. Så musikerne er måske ikke nødvendigvis nyttige idioter, men i stedet noget fremdyrket på et lidt kunstigt niveau ... med lidt overfladisk faglighed - men med nogle forældre der ikke et øjeblik er i tvivl om deres poders genialitet.[/quote]

Mener du hermed, at musikken/musikerne på scenen, overordnet set, er et nødvendigt onde, der fejlagtigt er blevet skudt i skoene, at de er vigtige for afholdelse af den givne koncert? Det er sådan jeg læser det?!

Som Alwan skriver, så kommer folk sgu da til koncerten for at høre musikerne/kunstnerne; ikke for at høre lydmanden. Lydmanden skal faktisk være så "usynlig" som overhovedet muligt. Som kameramanden på et TV-show. Eller som flaskedrengen i Føtex.

[quote="Søren Dyhr"]
Endelig skulle man måske også selektivt se på hvad der er middelklasse forstillelse og hvad der egentlig er kunst ... [/quote]

Du har helt ret ... ræk mig lige facitlisten, så vi kan få det afgjort én gang for alle ... :roll:
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af andkrup »

Jeg læser følgende ud af Dyhrs indlæg:


hvis man kan blive enige om at uden penge, så spiller spillestedet ikke, så kan man osse blive enige om at formålet med at holde koncerter dybest set, er at tjene penge ind, så spillestedet så der kan holdes flere koncerter - eller at der gives mulighed for at de afholdte koncerter osse kan være af æstetisk imødekommende værdi (uden at begynde en diskussion om hvad der imødekommer hvilke smagsorienteringer). Spillestedet har således 2 formål: 1) at være solvente og 2) at være så solvent at det er istand til at levere oplevelser indenfor det område af livemusikken det nu har valgt at lave plads til.

de fleste af os bryder os ikke om at det er for tydeligt at der er penge i spil og at det er grundpillen for at der overhovedet kan udføres noget på et spillested. hvis det blir for tydeligt, føler nogle aktører sig kompromitteret, fordi det bryder med forestillingen om at man kun er på scenen for at udføre æstetisk kommunikation på højere niveau. Det er relateret, men dog osse en diskussion der kan begyndes (andetsteds). Det kan osse diskuteres om det stadig er en økonomisk holdbar forretning, hvilket inputtet med pengestrømmene i dansk musik måske var et hint til.

de fleste professionelle aktører er klar over at hele denne 'industri', er bygget op parallelt med eller på baggrund af et dybt menneskeligt behov for adspredelse eller kreativt sammenvær, og har i en eller anden grad accepteret at det på den ene side handler om penge og på den anden side handler om at udføre et kreativt stykke arbejde der giver den største gruppe aktører (publikummet) en fornemmelse af at have overværet en god oplevelse. vi ved alle at det ikke kan lade sig gøre hvis ikke alle får det ud af det som de vil. Frivillige arrangementer er jo bare et eksempel på at alle er afklarede med at de ikke får nogen kage-del. De kører i høj grad på valutaen der kaldes for goodwill.

Det er underforstået at der er tale om følgende aktører: musikere, arrangør, praktiske grise og publikum. Alle er en del af pengemaskinen og den vigtigste pointe som vi vist alle gerne vil frem til, tror jeg er at alle kan mærke det er et fedt arrangement, når alle aktører ved hvad det handler om og agerer ud fra denne viden i de roller som de nu deltager i. Dvs. Musikerne udfører deres show så godt at publikum kan udføre deres rolle; nemlig at gå i baren og lægge penge så den tredje aktør - arrangøren kan betale alle sine praktiske grise. Lydmanden skal selvfølgeligt være sin rolle bevidst; nemlig at hjælpe med at få showet på vej. Sammen med musikerne og lysfolket (hvis de er der)

Det er måske ærgerligt hvis nogle tror det handler om andre ting, men den slags møder man mange af, og de kan være ganske udmærkede mennekser :)
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="GodSpeedDK"]Mener du hermed, at musikken/musikerne på scenen, overordnet set, er et nødvendigt onde, der fejlagtigt er blevet skudt i skoene, at de er vigtige for afholdelse af den givne koncert? Det er sådan jeg læser det?! [/quote]

Ha ha... nej, men nu fungerer jeg mest som systemtekniker og mixer ikke så ofte, så jeg har en meget større kontaktflade med musikerne og arrangører end lydmanden, og kan ikke undgå at støde på diverse idiosynkrasier - og kejtethed. Der er unægteligt meget mere spilfægteri med mindre bands end f.eks Blur eller Barenaked Ladies - jeg har været i begge situationer. Musikken og musikerne er ikke det egentlige problem, men i stedet rutinen i at være og gebærde sig på en scene.

Så snart der er lidt gysser i tingene så hyrer bands heldigvis en baggearsmand der ved hvad der skal i de enkelte skråkasser, og får tunet det hele ind inden bandet står og stemmer og går i vejen for hinanden og scenefolk. Nerver er givetvis en vigtig faktor i til at fjummeren opstår - samarbejde virker bedst hvis man uddelegerer opgaver og stoler på at de bliver gjort. Den reform-pædagogiske model med at alle skal høres uanset hvad, er uproduktivt - indtil alle forstår deres værd og funktions afhængigheder og frihedsgrader, ligesom et fodbold hold ikke blot består af en målmand og resten er center-forwards.

--sd

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="Sasha"]alle over én kam skulle være en flok forkælede middelklasse-poder, som udelukkende står på en given scene, fordi deres stolte forældre har fortalt dem, at de var dygtige. Det er da korrekt, at der er meget lort i dag (som der sikkert har været på ethvert givent tidspunkt).[/quote]

Nej jeg taler kun om dem der er besværlige, når de bestiger scenen ... jeg har aldrig oplevet sådan noget med popmusikere, uden at det helt klart, har været mig der har klokket i det. Det sker altid når kunst-kortet bliver spillet, og dem som spiller det savner scene rutine, jo oftere folk er ude og spille jo mindre krav stiller de til det som er i skråkasserne. Jeg lavede engang James Rasmussen med Delta ... de sagde omgående at medhøret var alt for højt. Der er selvfølgelig også noget med at de i den til alders stegne tilstand de er i, godt ved at pakke den værste egoisme - samt desuden har en rutine med arrangementet så det faktisk hænger sammen.

--sd

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Søren Dyhr"][quote="GodSpeedDK"]Mener du hermed, at musikken/musikerne på scenen, overordnet set, er et nødvendigt onde, der fejlagtigt er blevet skudt i skoene, at de er vigtige for afholdelse af den givne koncert? Det er sådan jeg læser det?! [/quote]

Ha ha... nej, men nu fungerer jeg mest som systemtekniker og mixer ikke så ofte, så jeg har en meget større kontaktflade med musikerne og arrangører end lydmanden, og kan ikke undgå at støde på diverse idiosynkrasier - og kejtethed. Der er unægteligt meget mere spilfægteri med mindre bands end f.eks Blur eller Barenaked Ladies - jeg har været i begge situationer. Musikken og musikerne er ikke det egentlige problem, men i stedet rutinen i at være og gebærde sig på en scene.

Så snart der er lidt gysser i tingene så hyrer bands heldigvis en baggearsmand der ved hvad der skal i de enkelte skråkasser, og får tunet det hele ind inden bandet står og stemmer og går i vejen for hinanden og scenefolk. Nerver er givetvis en vigtig faktor i til at fjummeren opstår - samarbejde virker bedst hvis man uddelegerer opgaver og stoler på at de bliver gjort. Den reform-pædagogiske model med at alle skal høres uanset hvad, er uproduktivt - indtil alle forstår deres værd og funktions afhængigheder og frihedsgrader, ligesom et fodbold hold ikke blot består af en målmand og resten er center-forwards.

--sd[/quote]

Godt ... så er jeg mere rolig :)

Men stadigvæk kan man vel godt argumentere for, at "bandets lyd" er bandets anliggende, og ikke lydmandens? Jeg ville da være mægtig meget ked af, hvis lydmanden trumfede sine præferencer igennem, når jeg nu har brugt oceaner af tid og penge på at lyde som jeg nu gør. Bevares, der er masser af musikere der kunne trænge til en "hjælpende hånd", men langt de fleste musikere har selv ører.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Sasha »

[quote="Søren Dyhr"][quote="Sasha"]alle over én kam skulle være en flok forkælede middelklasse-poder, som udelukkende står på en given scene, fordi deres stolte forældre har fortalt dem, at de var dygtige. Det er da korrekt, at der er meget lort i dag (som der sikkert har været på ethvert givent tidspunkt).[/quote]

Nej jeg taler kun om dem der er besværlige, når de bestiger scenen ... jeg har aldrig oplevet sådan noget med popmusikere, uden at det helt klart, har været mig der har klokket i det. Det sker altid når kunst-kortet bliver spillet, og dem som spiller det savner scene rutine, jo oftere folk er ude og spille jo mindre krav stiller de til det som er i skråkasserne. Jeg lavede engang James Rasmussen med Delta ... de sagde omgående at medhøret var alt for højt. Der er selvfølgelig også noget med at de i den til alders stegne tilstand de er i, godt ved at pakke den værste egoisme - samt desuden har en rutine med arrangementet så det faktisk hænger sammen.

--sd[/quote]

OK.

Nu var det heller ikke den dér "misforstået kunstner med stort K-diskussion", jeg egentlig hentydede til - nærmere til at sætte tingene lidt på spidsen á la: Hvis man nu i samme by arrangerede to begivenheder samtidig - én, hvor et band optrådte uden lydmand, og så én, hvor en lydmand optrådte uden band. Så tror jeg trods alt, at de fleste ville gå ind og høre på bandet...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="GodSpeedDK"]Jeg ville da være mægtig meget ked af, hvis lydmanden trumfede sine præferencer igennem, når jeg nu har brugt oceaner af tid og penge på at lyde som jeg nu gør.[/quote]

Mange gange stå man nede i salen og tænker på om der så også lige er tænkt på plads til de andre instrumenter... man kan godt køre faderen op og ned for at se om man rammer i nærheden, men guitaristen står som oftest ikke engang i hans stacks hotspot ... det kan f.eks være for højt - og skal man rette ind efter hvordan stacken lyder nede i salen, hvor man måske står i en af spredningens uregelmessigheder.

For nylig blev jeg lidt overrasket over hvor meget af pietzo-pickupen der var i det som guitaristen selv hørte ...

Man kan altså ikke undgå at falde i... og prøve at tingene til at passe lidt mere sammen end der egentlig er forlæg for. Husk at idealet for et trommesæts lyd langtfra er tingens egenlyd - man låner lidt fra CD-produktionernes klange. Det er fordi man ikke rigtigt kan lave en Glyn John opsætning live på trommesættet, hvis der bare skal en smule niveau på medhøret eller PA'et for den sags skyld og man vil også undgå alt for meget overhør fra resten af scenens aktøre. Close mic'ning har en meget betonet proximity effekt, som ikke finder sit lige i optagelser med blot en mikrofon.

[youtube]T2_GV1CUm3k[/youtube]

...men så sandelig også fordi, de færreste spillesteder har Abbey Roads akustik!


--sd

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Sasha »

Jamen, jeg tror da, at det er de færreste musikere, som ikke sætter pris på, at lydmanden laver fed lyd. Så kan man selvfølgelig altid diskutere, hvad det så er...

Dét, der falder mig for brystet er mere denne her grundholdning om, at musikere notorisk er nogle ignorante idioter, som intet fatter af, hvad lyd handler om, og som i bund og grund kun er ude på at gøre lydmandens liv så surt som muligt. Bevares, dén slags musikere findes garanteret! Men lur mig, om ikke der også findes mange af den modsatte slags, som egentlig helst vil indgå i et konstruktivt samarbejde med lydmanden om, hvordan man får det bedst mulige resultat frem - både ude foran, men altså også på scenen. Og har man indvilliget i et job, der bl.a. indebærer at videreformidle et musikalskt udtryk, som f.eks. benytter sig af elektrisk forstærkede instrumenter, så er det da i mine øjne et lidt skidt udgangspunkt at have, at forstærkere på scenen som udgangspunkt er noget forskrækkeligt pis, som kun er sat i verden for at ødelægge lydmandens store vision om, hvordan "klaveret" skal spille.

Nu spiller jeg kun på hyggeplan. Men jeg har da tidligere i mit liv (som glad amatørmusiker) oplevet lydmænd af flere forskellige støbninger - lige fra "jeg alene vide-typen" til den imødekommende, som virkede oprigtigt interesseret i at formidle bandet ud til publikum så godt som overhovedet muligt. Og jeg ved godt, hvilken type, jeg personligt foretrækker. Det er da absolut også den sidstnævnte type, som jeg helst ville imødekomme ved f.eks. at gå på kompromis med, hvordan jeg gerne ville have, at tingene skulle være, set fra min lille navle, hvis vedkommende formåede at sprede en fornemmelse af, at hans (eller hendes) arbejde kom hele bandet (og publikum) til gode.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Søren Dyhr"][quote="GodSpeedDK"]Jeg ville da være mægtig meget ked af, hvis lydmanden trumfede sine præferencer igennem, når jeg nu har brugt oceaner af tid og penge på at lyde som jeg nu gør.[/quote]

Mange gange stå man nede i salen og tænker på om der så også lige er tænkt på plads til de andre instrumenter... man kan godt køre faderen op og ned for at se om man rammer i nærheden, men guitaristen står som oftest ikke engang i hans stacks hotspot ... det kan f.eks være for højt - og skal man rette ind efter hvordan stacken lyder nede i salen, hvor man måske står i en af spredningens uregelmessigheder.

For nylig blev jeg lidt overrasket over hvor meget af pietzo-pickupen der var i det som guitaristen selv hørte ...

Man kan altså ikke undgå at falde i... og prøve at tingene til at passe lidt mere sammen end der egentlig er forlæg for. Husk at idealet for et trommesæts lyd langtfra er tingens egenlyd - man låner lidt fra CD-produktionernes klange. Det er fordi man ikke rigtigt kan lave en Glyn John opsætning live på trommesættet, hvis der bare skal en smule niveau på medhøret og man vil undgå alt for meget overhør fra resten af scenens aktøre. Close mic'ning har en meget betonet proximity effekt, som ikke finder sit lige i optagelser med blot en mikrofon.

[youtube]T2_GV1CUm3k[/youtube]

...men så sandelig også fordi, de færreste spillesteder har Abbey Roads akustik!


--sd[/quote]

Jamen det er jo lidt for nemt bare at dreje snakken over på trommer, som jo i sagens natur er en helt anden størrelse at have med at gøre. Trommer er jo (som regel) akustiske, og derfor er det nogle helt andre forhold, der gør sig gældende :)

Dét jeg snakker om, er, for at gøre det helt specifikt, mig og min elguitar + forstærker. Jeg har brugt lang tid på at købe de ting, der tiltaler mig, og lang tid på at tweake dem ind på deres, i mine ører, respektive sweetspots, og så skal en lydmand sgu ikke komme og hive sine personlige lydidealer ned over hovedet på mig. Hvis han var en del af bandet, så jo, måske, men en "hired gun" skal bare udføre sit arbejde. Needless to say, at det overordnede lydbilled naturligvis skal harmonere nogenlunde, men når det så er sagt, så skal han ikke gøre sig til dommer over, hvad folk "nok finder mest behageligt at lægge ører til". Skal vi tilbage til kunst-snakken, så er kunst jo netop kendetegnet ved ikke at please, men ved at udfordre.

Men jeg vil give dig ret så langt, at der selvfølgelig er nogle helt basale ting, som skal være i orden. Bl.a. har vi guitarister en uheldig tendens til at ville overdøve alt og alle, hvis vi kan slippe afsted med det. Netop fordi vi er slemme til at spille for vores knæhaser, i stedet for vores ører.

Nu er jeg ikke selv verdens mest krakilske guitarist, og tager stort set altid imod fornuftige argumenter fra lydmanden. Men det kræver som minimum, at pågældende lydmand inkluderer mig i sine idéer, og ikke bare overtrumfer mig.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Søren Dyhr »

Jammen har du virkelig skruet din lyd sammen med velproducerede eller rettere trommer efter modelunet og bas? Jeg vil mene at dem som virkelig har styr på det, aldrig har så meget bund i deres guitar ... som er helt almindeligt. Country guitarister og Keith Richards fra "...stones" spiller f.eks med det tre øverste strenge tunet en oktav opad. For at give plads til at bassisten kan høre hvad han spiller af toner, og for at der kan bliver plads til tammerne i trommesættet.

Man får først styr på baggearslyden, når man stort set udelukkende spiller ude - tror jeg.

--sd

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af MacG »

[quote="Søren Dyhr"]Jammen har du virkelig skruet din lyd sammen med velproducerede eller rettere trommer efter modelunet og bas? Jeg vil mene at dem som virkelig har styr på det, aldrig har så meget bund i deres guitar ... som er helt almindeligt. Country guitarister og Keith Richards fra "...stones" spiller f.eks med det tre øverste strenge tunet en oktav opad. For at give plads til at bassisten kan høre hvad han spiller af toner, og for at der kan bliver plads til tammerne i trommesættet.

Man får først styr på baggearslyden, når man stort set udelukkende spiller ude - tror jeg.

--sd[/quote]

:crazy:

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen