Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Mere monitor, tak!
Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af AnotherDan »

[quote="Søren Dyhr"]... Keith Richards fra "...stones" spiller f.eks med det tre øverste strenge tunet en oktav opad.[/quote]

Jeg troede "bare" han spillede i Open Tunings. Jeg har dog aldrig rigtig dyrket stones.
Bah

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af MacG »

[quote="AnotherDan"][quote="Søren Dyhr"]... Keith Richards fra "...stones" spiller f.eks med det tre øverste strenge tunet en oktav opad.[/quote]

Jeg troede "bare" han spillede i Open Tunings. Jeg har dog aldrig rigtig dyrket stones.[/quote]

Det er også noget vrøvl.

Keith spiller i open g, og smider den dybe streng væk så det bliver: G D G B D..

Og High Strung guitar/Nashville tuning har intet med det at gøre. Du skifter de tre nederste strenge ud med oktavstrengene fra et 12 strenget sæt for at få en meget fin og lys klang, som man ofte bruger som krydderi i baggrunden.

http://www.youtube.com/watch?v=uOZ3O9CTTnE

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Sasha »

Okay, hvis det var en flink og forstandig lydmand, der fremsatte fornuftige og konstruktive idéer om, hvordan man kunne få tingene til at lyde bedre udadtil, ville jeg faktisk bøje mig langt for at være imødekommende. Men jeg tror sgu´ ærligt talt nok, at jeg først ville se lidt underlig ud i hovedet og derefter høfligt, men ret bestemt fortælle vedkommende, at han/hun nok skulle koncentrere sig om at passe sin mixerpult mm, hvis det fra dén kant blev foreslået, at jeg skulle stemme de tre øverste strenge på min guitar en oktav op for at give plads til tammerne!

Og dén holdning tror jeg, at selv trommeslageren ville være enig i.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="MacG"]Det er også noget vrøvl.

Keith spiller i open g, og smider den dybe streng væk så det bliver: G D G B D..

Og High Strung guitar/Nashville tuning har intet med det at gøre. Du skifter de tre nederste strenge ud med oktavstrengene fra et 12 strenget sæt for at få en meget fin og lys klang, som man ofte bruger som krydderi i baggrunden.

http://www.youtube.com/watch?v=uOZ3O9CTTnE[/quote]

Ja ...jeg satsede også på at nogen kunne forklare langt mere korrekt, men det korte og lange er et band som ikke gør sig lidt umage, helre end gerne vil lægge alle stemmer nede i den laveste guitar oktav, det specielt hårdt for bassisten - at få høre sig selv på den måde fordi selvom han/hun i teorien skulle ligge en oktav dybere, så er det immervæk de første af overtonerne fra bassen man hører. Jeg har forstået at Nashville High Strung fjerner tonerne fra 82 hz til 164 fra de 3 dybeste strenge.

For keyboardspilleren ligger det tilsyneladende også ligefor, at lade venstrehånden danne en solid akkord i samme område. Det er givetvis helt iorden når de respektive har en solo at udføre, men fordelingen er mere smidig og medgørlig hvis guitar og keyboard holder sig lidt væk fra både bassens og vokalens område, mange løser problemet ved at sætte en skrigeskinke til at synge vokalen i stedet fordi en herrestemme vil gå ned og kollidere.

Men at passe knapperne handler tilsyneladende om at man ikke bruger ret mange af knapperne, der immervæk fylder det meste at pulten - EQ delen? Jeg er helt med på at udtalt proximity effekt skulle have lidt filtrering indover ... kunne det være at man kunne se hvordan du mixer de enkelte instrumenter i Logic/Cubase/Reaper o.l. ...mit take her at man selvfølgelig rydder op i spektret og sender enkeltinstrumenter til hvert deres eget område, for at få tingene til at virke ... bare man ikke tager sig den mindste frihed og retter en guitarlyd ind så der er mere plads til de andre instrumenter der fylder anderledes live end i øvelokalet.

Jeg gør det immervæk alligvel, hugger ret meget bund ud af guitarer ... hvis det giver mening, ligesom alt over 7K ikke spiller den allerstørste rolle. Bækkener og highhat her mere at gøre deroppe og et løft omkring 10-14 khz på vokalen, kan få den til at stikke lidt frem i lydbilledet. Det eneste sted jeg løfter guitare lidt er i 400-700 området...

Men jeg lærte også noget for nyligt, Ethan John som har produceret Tom Jones nyeste - møbelerer godt og grundigt om på de gængse klange. Her har man rigtigt rigtigt meget bund i guitaren, bassen kan udmærket undværes i flere numre ... stortrommen siger bare et hult drøn, lilletrommen har fået amputeret sit crack, ved et kraftigt dyk lige dér - som der så kompenseres for 1 1/2 oktav højere oppe. Det eneste der er rumklang på er stortrommen ... guitaren bliver komprimeret meget kraftigt med et hørbart langt kompresser-attack, så plekterlyden næsten føles som en regndråbe der falder enligt fra en tagrende. Jeg var så også i Vega for at sikre mig at det også blev lavet på samme måde live ... det gjorde det - og jo jeg syntes også det virker!

--sd

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Morten M »

[quote="Søren Dyhr"]
Man får først styr på baggearslyden, når man stort set udelukkende spiller ude - tror jeg.

--sd[/quote]
?
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="Morten M"][quote="Søren Dyhr"]
Man får først styr på baggearslyden, når man stort set udelukkende spiller ude - tror jeg.

--sd[/quote]
?[/quote]

Hvilket ingen selvfølgelig gør, alle øver sig en gang i mellem, men forståelsen for hvor meget ens klangflader faktisk kan fylde ... hænger ikke sammen med hvordan et band lyder i et øvelokale - fordi store rum går i mætning på andre steder end små. PA anlæg er ikke helt troværdige nogle har elendige impulsforarbejdnings egenskaber, andre kan smække transienter af sted men ikke sprede særligt meget. Nogle PA anlæg har meget store fase-vred ... noget som alle ikke forbinder med blot forstærkning af lyd, men også noget som man forbinder med at der må vist være et PA anlæg i sving. Alle anlæg komprimerer og det om-møbelerer altid på oventone indholdet. Ingenting lyder ens fra aften til aften ... og at forstå hvordan man skifter sin lyd efter forholdene han ikke trænes andet end ude på job!

--sd

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Sasha »

Ja, der er sgu´ mange problemer, lyder det til? Man kan forundres over, at det rent faktisk i ny og næ lykkes at afholde en koncert, hvor lyden er god - vist nok endda også koncerter, som indbefatter brugen af guitarforstærkere på scenen!

Og ja, selvfølgelig giver en stor erfaring med at spille live en indsigt i de lydmæssige udfordringer, som ligger implicit i dette. Det er ligesom højtlæsning for dværge, ikke? Sådan forholder det sig faktisk også på mange andre felter her i tilværelsen: Jo mere, man gør en bestemt ting, jo bedre bliver man ofte også til det!

Jeg kan dog personligt nok undres en del over, hvor mange af de dygtigste live-musikere (eller jeg skulle måske sige "mange af de live-musiskere, som forvolder mindst panderynker hos lydmanden"..?), der egentlig har beskæftiget sig ret meget med det potentielle fasedrej eller ditto transientproblemer i varierende PA-anlæg på deres vej til at blive dygtige live-musikere..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Morten M »

[quote="Søren Dyhr"][quote="Morten M"][quote="Søren Dyhr"]
Man får først styr på baggearslyden, når man stort set udelukkende spiller ude - tror jeg.

--sd[/quote]
?[/quote]

Hvilket ingen selvfølgelig gør, alle øver sig en gang i mellem, men forståelsen for hvor meget ens klangflader faktisk kan fylde ... hænger ikke sammen med hvordan et band lyder i et øvelokale - fordi store rum går i mætning på andre steder end små. PA anlæg er ikke helt troværdige nogle har elendige impulsforarbejdnings egenskaber, andre kan smække transienter af sted men ikke sprede særligt meget. Nogle PA anlæg har meget store fase-vred ... noget som alle ikke forbinder med blot forstærkning af lyd, men også noget som man forbinder med at der må vist være et PA anlæg i sving. Alle anlæg komprimerer og det om-møbelerer altid på oventone indholdet. Ingenting lyder ens fra aften til aften ... og at forstå hvordan man skifter sin lyd efter forholdene han ikke trænes andet end ude på job!

--sd[/quote]
Søren, - jeg har faktisk kunne forstå dine indlæg fra start. Er imponeret over, som du formår at sætte begreber på - og intellektualisere i allerhøjeste grad.
Min erfaring som lydmand on and off gennem 26 år siger, det vigtigste er at få musikerne til at føle sig trygge ved situationen. Og beder dem kun om at skrue ned, hvis de overdøver sangen i monitorerne :)
Som musiker/menneske ved jeg den korteste vej til en fremmed/lydmand er et smil.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="Sasha"]hvor mange af de dygtigste live-musikere (eller jeg skulle måske sige "mange af de live-musiskere, som forvolder mindst panderynker hos lydmanden"..?), der egentlig har beskæftiget sig ret meget med det potentielle fasedrej eller ditto transientproblemer i varierende PA-anlæg på deres vej til at blive dygtige live-musikere..?[/quote]

I gamle dage når vi rundede Hersegade i Roskilde, kom Bjarne Duncan altid forbi med historier ... han fortalte om at han havde lånt den pult som Johnny Reimers lydmand dengang i først 80'erne brugte. Og han returnerede den ved at "nulle" alle pots, efterfølgende på næste Reimer job, blev Duncan ringet op af en meget ophidset lydmand, der spurgte hvad han dog havde gjort ved pulten...

Det kort og lange er at man ikke kan køre med FASTE INDSTILLINGER - fordi der ikke er to rum der lyder ens. De kan kun bruges som udgangspunkt ... hvis du nu skulle have en USB nøgle med sidste jobs indstillinger. Selv Bob Clearmountain der selvom han sidder i dagvis og skubber fadere med EQ bypassed, skifter over til at equalizere og komprimere... lige der hvor han ikke kan komme videre med niveau forholdene.

Nej ligesom man ikke skal kunne Kalsnikov samle sin mobil telefon, skal man heller ikke vide alt om bundkassers spredningsforhold ... hverken når man mixer eller hvis man skulle stille sig op på scenen og spille et instrument ... man skal bare gøre sig klart at en hjemmefra forudprogrammeret "sound" ikke altid virker, og specielt hvis man ikke tager højde for hvilket "groove" resten af bandet, føler tingene skal køre ligenetop den her aften.

Det har ikke noget med had til guitarister eller deres forstærkere, men mere til få nogle til at indse at kompromiser må man altså ud i ... for ligegylidgt hvor sure de akustiske forhold måtte føles, sker der næsten altid noget med at alle får justeret deres mind-set ind til "Hey det her er en festival" eller "...iaften kommer der kun to ludere og en lommetyv, fordi der er fodbold på flimmeren" ... og det magiske øjeblik opstår hvor tid og sted mister sine vante rammer. Det der afrodysikum som Dan Ackroyd omtaler i Blues Brothers...

--sd

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Sasha »

[quote="Søren Dyhr"][quote="Sasha"]
...men mere til få nogle til at indse at kompromiser må man altså ud i ...[/quote][/quote]

Ja, det er vel sådan set også dét, jeg har sagt helt fra start?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="Søren Dyhr"][quote="Sasha"]
...men mere til få nogle til at indse at kompromiser må man altså ud i ...[/quote][/quote]

Ja, det er vel sådan set også dét, jeg har sagt helt fra start?

Ja men du har også sagt sådan her:

[quote="Sasha"]men ret bestemt fortælle vedkommende, at han/hun nok skulle koncentrere sig om at passe sin mixerpult mm[/quote]

Hvilket kunne tyde på at der er i din hovedregning er klart grænser for hvortil beføjelserne går, noget som stedets arrangør eller hensynet til de andre instrumenters klange ... ikke ville kunne have indflydelse på hvordan guitaren lyder... eller hvad der egentlig spilles.

Jeg kunne aldrig aktivt gå hen og sige til nogen at de skulle stenge om, eller spille anderledes. Fordi jeg tror sådan noget er en erkendelse og ikke noget der kan dikteres ... jeg kan bare konstatere at der er nogen der ikke har rigtigt styr på hvad der sker. Erkendelsen kan komme ved at du selv prøver at mixe i en DAW, med premissen at guitaren definitivt lyder som den skal - og du så kommer til kort med at få de andre instrumenter til også at være der.

Ved at mixe på en DAW i modsætning til live, har den problemstilling at du ikke bare kan lukke op ... uden at ramme ind i hvad headroom'et kan tage. Bevares det sker også i en MI-type mixere, sådan som en Behringer el. lign. Men det er nemmere at mixe din egen lyd ind i alt det andet på en DAW da du tidsmæssigt kan opdele opgaven. Du vil givetvis rende ind i en bunke maskeringsproblemer, hvor du ikke kan forstå teksten vokalen prøver at formidle, eller bassens enkelt toner fortager sig lidt i det uvisse.

Mit gæt er at du bliver nødt til at lave et hul i din guitar klang til vokal, og fjerne noget bund for at få både bas og trommesæt til bare at have andet end anslaget der kommer igennem.

--sd

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Sasha »

Jah, nu er det jo så også lidt letkøbt først at plukke et citat ud af en sammenhæng (dét, jeg oprindeligt skrev, var jo netop, at hvis en lydmand bad mig om at stemme nogle af strengene på min guitar en oktav op, ville jeg høfligt bede vedkommende om at passe sin mixerpult mm) for derpå selvgodt at skrive, at du aldrig ville bede en guitarist om at stemme sin guitar om.

What´s the point? At illustrere, at du godt ved at forslaget om at stemme sin guitar radikalt om, er langt ud over rimeligt normale grænser for, hvad en lydmand kan tillade sig at bede folk om i forhold, som blot perifert skulle kunne kaldes "et kompromis" eller en form for "samarbejde"..?

Og nu udstiller jeg måske min totale uvidenhed. Men hvad er en "DAW" (Det plejer at være noget, jeg siger til folk, når jeg møder dem). Og hvilken relevans har den for trådens øvrige indhold omkring livelyd?

Men jeg er da helt enig med dig i din sidste linjes betragning om, at der er kamp om pladsen i frekvensspektret! Men det er der jo sådan set ikke ret meget nyt i...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Morten M »

DAW er forkortelse for Digital Audio Workstation.
Fx. har Borgerforeningen i Svendborg en Yamaha digitalpult med tilsluttet harddisk recording, hvor selve lydproduktionen foregår i Cubase. Det har den fordel, at det tjekkede band kun behøver at spille et par numre om eftermiddagen, hvorefter lydmanden kan bruge tiden indtil dørene åbnes med at indstille lyden vha harddisk indspilningen. (Ret smart).
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="Sasha"]hvad en lydmand kan tillade sig at bede folk om i forhold, som blot perifert skulle kunne kaldes "et kompromis" eller en form for "samarbejde"..?[/quote]

Nej det er ikke der jeg vil hen med det, jeg og givetvis enhver anden lydmand ikke bare kører faderen op på en guitar eller hvilket somhelst andet instrument for den sag skyld, der bliver oftest lowcuttet og gravet lidt hulninger i karakteristikken på guitaren, ligesom man ruller den øverste top af fordi den kun ellers vil bidrage til forstyrrende overhør. Så alle dine forsøg på at lave "Sound" er måske lidt skønne spildte kræfter - fordi lydmanden laver om på klangforholdene både ved at dit signal bliver komprimeret og der lægges måske et langt rumklang på for at dit spil subjektivt in i perspektivet, han/hum gør det mange gange fordi han/hun også vil høre de andre instrumenter med lidt luft omkring dem. Hvorfor så ikke anlægge en spillestil som passer til mediet?

Det jeg vil have dig til at forstå, er at ligesom man vælger en guitarcombo efter lyden, ja så er et PA anlæg langtfra heller en objektiv lydgiver i sig selv, alle anlæg har nogle både heldige og uheldige betoninger uanset pris - som gør at man ikke bare kan "set and forget" ... well måske i et enkelt nummers forløb, men så snart partituret skifter, så har vi balladen, fordi et højere tempo vil også have indflydelse på anslagenes styrke, samt hvor rent akkorder tages. Predelays og mere takt afhængige klange skal skiftes til det nye tempo.

Tænk på at det er en Fender Precision bas, der er der vist en to-tre døde punkter på gribebrædtet, hvilket ikke nødvendigvis diskvalificerer den som værktøj tværtom - på samme måder skal man arbejde sig uden om punkter på et pa-anlæg, ligesom "fornyende" partiturer, kræver at man tager nogle upopulære valg ... det kunne jo være at det oprindelige spørgsmåls band, var et af den her "fornyende" slags, hvorefter lydmanden måtte gøre det at bunden blev det eneste fremhævede i stortrommens lyd ... og resten af trommelyden måtte så sværtes lidt med noget rumklang. Fordi guitarens tyngde er blevet defineret som liggende langt nede af bandet.

Det samarbejde du vil foreslå er ligesom hønen en dag tager det initiativ at få grisen med på et partnerkab, der leverede æg og bacon på de engelske morgenborde ... grise er snu væsener og det varede jo ikke længe før grisen sagde men det vil jeg jo komme til at dø af, hvortil hønen svarede - der er altid nogen dør under en fusion. På samme måde vil du gerne have kompromiset og samarbejdet, sålænge det ikke er dig der skal give dig.

Det lyder lidt som om du forventer at der ikke bliver gjort noget ved din lyd, der skal bare lukkes op for den ... men der er en mikrofon som farver allerede i første trin. Så snart din lyd kommer ud i flere lydkilder opstår der en ny situation, som stort set ikke kan forudses, men kræver at man får hevet i nogle værktøjer i en fart, til at tage højde for den nye situations "væsen"

Lige som du tidligere var inde på at folk næppe kom til et arrangement udelukkende med lydmanden på slap line, så er det de færreste der kommer bare på grund af guitaristens sound, nej det er sammenspillet og humøret publikum kommer for at få med hjem i hukommelsen. Det er jo strengt taget ikke ret mange der kan høre at men har sat en Neumann KM84 på highatten, eller halsen på en telecaster ikke passer med serienummeret. Nogle bands spiller på en måde at man faktisk kunne have haft sm57'ere på alting, og opnået et resultat der ikke var mere end ca. 5% fra det lavet med den dyre mikrofonpark.

Man skal ikke bluffe ved at skrabe et alibi grej sammen ... hvis man alligevel ikke forstår at udnytte værktøjernes muligheder. Det er blevet sagt om Wandy Tworek at om det så var en madkase med elastikker omkring, så ville hans håndtering af værktøjet give violinlyde fra sig.

--sd

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Stevi »

[quote="Søren Dyhr"]
Tænk på at det er en Fender Precision bas, der er der vist en to-tre døde punkter på gribebrædtet...
--sd[/quote]
Sig hvad?
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Sasha »

[quote="Søren Dyhr"][quote="Sasha"]hvad en lydmand kan tillade sig at bede folk om i forhold, som blot perifert skulle kunne kaldes "et kompromis" eller en form for "samarbejde"..?[/quote]

Nej det er ikke der jeg vil hen med det, jeg og givetvis enhver anden lydmand ikke bare kører faderen op på en guitar eller hvilket somhelst andet instrument for den sag skyld, der bliver oftest lowcuttet og gravet lidt hulninger i karakteristikken på guitaren, ligesom man ruller den øverste top af fordi den kun ellers vil bidrage til forstyrrende overhør. Så alle dine forsøg på at lave "Sound" er måske lidt skønne spildte kræfter - fordi lydmanden laver om på klangforholdene både ved at dit signal bliver komprimeret og der lægges måske et langt rumklang på for at dit spil subjektivt in i perspektivet, han/hum gør det mange gange fordi han/hun også vil høre de andre instrumenter med lidt luft omkring dem. Hvorfor så ikke anlægge en spillestil som passer til mediet?

Det jeg vil have dig til at forstå, er at ligesom man vælger en guitarcombo efter lyden, ja så er et PA anlæg langtfra heller en objektiv lydgiver i sig selv, alle anlæg har nogle både heldige og uheldige betoninger uanset pris - som gør at man ikke bare kan "set and forget" ... well måske i et enkelt nummers forløb, men så snart partituret skifter, så har vi balladen, fordi et højere tempo vil også have indflydelse på anslagenes styrke, samt hvor rent akkorder tages. Predelays og mere takt afhængige klange skal skiftes til det nye tempo.

Tænk på at det er en Fender Precision bas, der er der vist en to-tre døde punkter på gribebrædtet, hvilket ikke nødvendigvis diskvalificerer den som værktøj tværtom - på samme måder skal man arbejde sig uden om punkter på et pa-anlæg, ligesom "fornyende" partiturer, kræver at man tager nogle upopulære valg ... det kunne jo være at det oprindelige spørgsmåls band, var et af den her "fornyende" slags, hvorefter lydmanden måtte gøre det at bunden blev det eneste fremhævede i stortrommens lyd ... og resten af trommelyden måtte så sværtes lidt med noget rumklang. Fordi guitarens tyngde er blevet defineret som liggende langt nede af bandet.

Det samarbejde du vil foreslå er ligesom hønen en dag tager det initiativ at få grisen med på et partnerkab, der leverede æg og bacon på de engelske morgenborde ... grise er snu væsener og det varede jo ikke længe før grisen sagde men det vil jeg jo komme til at dø af, hvortil hønen svarede - der er altid nogen dør under en fusion. På samme måde vil du gerne have kompromiset og samarbejdet, sålænge det ikke er dig der skal give dig.

Det lyder lidt som om du forventer at der ikke bliver gjort noget ved din lyd, der skal bare lukkes op for den ... men der er en mikrofon som farver allerede i første trin. Så snart din lyd kommer ud i flere lydkilder opstår der en ny situation, som stort set ikke kan forudses, men kræver at man får hevet i nogle værktøjer i en fart, til at tage højde for den nye situations "væsen"

Lige som du tidligere var inde på at folk næppe kom til et arrangement udelukkende med lydmanden på slap line, så er det de færreste der kommer bare på grund af guitaristens sound, nej det er sammenspillet og humøret publikum kommer for at få med hjem i hukommelsen. Det er jo strengt taget ikke ret mange der kan høre at men har sat en Neumann KM84 på highatten, eller halsen på en telecaster ikke passer med serienummeret. Nogle bands spiller på en måde at man faktisk kunne have haft sm57'ere på alting, og opnået et resultat der ikke var mere end ca. 5% fra det lavet med den dyre mikrofonpark.

Man skal ikke bluffe ved at skrabe et alibi grej sammen ... hvis man alligevel ikke forstår at udnytte værktøjernes muligheder. Det er blevet sagt om Wandy Tworek at om det så var en madkase med elastikker omkring, så ville hans håndtering af værktøjet give violinlyde fra sig.

--sd[/quote]

Jeg er bange for, at vi kan fortsætte denne diskussion i noget nær det uendelige. Men nu lægger du vist ord i munden på mig, min gode mand.

Jeg vil såmænd gerne indgå kompromisser á la tage bund af min lyd, placere min forstærker anderledes, måske endda skrue ned for den, lige være opmærksom på det éne og andet akustiske fænomen, nøjes med så og så meget monitor, da det ellers skaber problemer osv. osv. (Hell, jeg spillede engang et sted, hvor jeg aftenen igennem skulle flytte mig, hver gang én eller anden skulle på lokum og ud igen. OK - det var ikke nogen lydmand skyld. Men you get the point..?). Men når vi kommer til, at lydmanden skal diktere, hvordan min guitar skal lyde, eller om jeg skal stemme visse strenge en oktav op (hvis det i det hele taget er muligt). så er jeg altså stået af.

Til gengæld er jeg så såmænd næppe den sværeste guitarist at have med at gøre, da jeg generelt benytter mig af en temmelig tør, mellemtonerig lyd, som i sig selv faktisk plejer at fungere meget godt i band-sammenhæng. Men det kan selvfølgelig være, at jeg tager helt fejl her...

Og jeg har aldrig næret nogen illusion om, at et PA eller al det andet isenkram var en lineær størrelse. Men jeg synes nu da heldigvis heller ikke, at det er så helt utroligt problematisk at have med at gøre, som jeg synes, at det bliver skitseret her.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Søren Dyhr »

Der gik beklageligvis lidt ged i sætningsopbygningen... det jeg mener er:

At selvom man skal arbejde sig uden om svage punkter i et instrument/værktøj, er det ikke nødvendigvis et uværdigt instrument - faktisk kunne det være en uundværlig personlighed, man der har fat i. Oftest er den slags knaster faktisk inspirende.. en salgs golfing handicap. Jeg er jo udover at jeg laver lyd også database udvikler og kan mærke at der hvor værktøjet yder modstand, er man faktisk nødt til at tænke kreativt ... hvor hvis man bare kunne løse tingene ad den slagne vej kunne gå hen og kede sig en smule - fordi udfordringen derved er så som så.

Så jeg mener ikke absolut at man skal give sine børn stradivariusser at øve på, der er lige så meget lærdom at hive ud af en lidt mere flikket klods - romerne havde en god talemåde for det "Ad Astra per Aspera"

En anden software udvikler har lavet en blog ... om ca. samme ting:

<a href="http://www.joelonsoftware.com/items/2009/09/23.html" rel="nofollow">http://www.joelonsoftware.com/items/2009/09/23.html</a>

--sd

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="Sasha"][quote="Søren Dyhr"]Til gengæld er jeg så såmænd næppe den sværeste guitarist at have med at gøre, da jeg generelt benytter mig af en temmelig tør, mellemtonerig lyd, som i sig selv faktisk plejer at fungere meget godt i band-sammenhæng. Men det kan selvfølgelig være, at jeg tager helt fejl her...[/quote][/quote]

Nej du har fået budskabet fanget ser det ud til?!? ...og selvfølgelig benytter jeg mig af en dosis Schopenhauer her og der for at se om der skulle være vaklen i gelederne, du gør jo det samme med mine udsagn!

Du har givetvis også været ude for nogen der ikke helt har fanget det endnu? Man kan give sig til at tænke over hvad det er fremkalder en sådan asbergersk diskurs - der er en reflektion her:

<a href="http://www.soundonsound.com/sos/dec10/a ... f-1210.htm" rel="nofollow">http://www.soundonsound.com/sos/dec10/a ... 210.htm</a>

Max Frisch's "Homo Faber" har sin egen "Life is what happen to you, while making other plans" ... hvor den sylespidse og kølige analytiker, pludslig er røget ind i et forhold til sin egen datter...!

Inden vi lægger den her i en dødbold situation, vil du så mene at lydmanden ikke kommunikerer, men blot har noget at forvalte??

--sd

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="Morten M"]DAW er forkortelse for Digital Audio Workstation.
Fx. har Borgerforeningen i Svendborg en Yamaha digitalpult med tilsluttet harddisk recording, hvor selve lydproduktionen foregår i Cubase. Det har den fordel, at det tjekkede band kun behøver at spille et par numre om eftermiddagen, hvorefter lydmanden kan bruge tiden indtil dørene åbnes med at indstille lyden vha harddisk indspilningen. (Ret smart).[/quote]

Der er en uartig ting man kan med det her approach, man kunne jo efter bandet er gået ud for at spise, lige prøve at skifte til "High Strung" via Melodyne, for så at fremvise pointen til bandet, når de kom tilbage :s hh:

[youtube]I4YEebBN2ok[/youtube]

--sd

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Morten M »

[quote="Søren Dyhr"][quote="Morten M"]DAW er forkortelse for Digital Audio Workstation.
Fx. har Borgerforeningen i Svendborg en Yamaha digitalpult med tilsluttet harddisk recording, hvor selve lydproduktionen foregår i Cubase. Det har den fordel, at det tjekkede band kun behøver at spille et par numre om eftermiddagen, hvorefter lydmanden kan bruge tiden indtil dørene åbnes med at indstille lyden vha harddisk indspilningen. (Ret smart).[/quote]

Der er en uartig ting man kan med det her approach, man kunne jo efter bandet er gået ud for at spise, lige prøve at skifte til "High Strung" via Melodyne, for så at fremvise pointen til bandet, når de kom tilbage :s hh:

[youtube]I4YEebBN2ok[/youtube]

--sd[/quote]
:lol:
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen