Sennheiser 906 vs 606

Mere monitor, tak!
Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg ville her mene at man kunne komme et hak vidre, ved at bruge 2 mikrofoner ... den første ville jeg vælge sm57 eller Audix i5 - og så en AKG 451/CK1 som den anden, kondensatoren lige på kalotten, og sm57'eren vinklet 45 grader, men så de to spidser rammer hinanden. Det man får ud af det er mellemtonen med shure'en og bundhug og top skald med kondensatoren.

Noget andet man ikke skal glemme i sit mix er om Palmer PDI-09's 3 switch positioner, ikke skulle have den kvalitet man er efter. Jeg har faktisk skiftet fra Hughes & Ketners Redbox til Palmeren fordi der smuttede for meget top igennem, som guitaristen ikke selv hørte på scenen.

Noget som jeg ikke har afprøvet endnu, men "tror" lidt på er:

<a href="http://www.thomann.de/dk/tube_ampdoctor ... ulator.htm" rel="nofollow">http://www.thomann.de/dk/tube_ampdoctor ... tor.htm</a>

...fordi den ændrer karakteristik alt efter hvor meget høvl den får:

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Rasser »

Dette er måske lidt off-topic, men jeg håber det går alligevel, da det omhandler en anden mikrofon til guitar-brug.

Er der nogen, der har prøvet en Heil PR30?
Den får meget rosende ord med på vejen af guitarfolk rundtomkring på nettet, og så koster den ikke en bondegård på landet. Den kunne måske være værd at kigge nærmere på?

Det klip jeg har fundet, hvor den er brugt til guitar lyder umiddelbart OK (det er jo alligevel ikke helt til at bedømme på youtube):

<a href="" rel="nofollow">

Mvh.
Rasmus.

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg har faktisk en, men jeg bruger den til underhead på ride-bækken ... har også brugt den på en bas forstærker en enkelt gang. Hvad den glimrer med er en klar presense og så afviser den alt som ikke kommer ind på akse, noget som jeg syntes Sennheiser'ene gør lidt dårligt.

--sd

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Rasser »

[quote="Søren Dyhr"]Jeg har faktisk en, men jeg bruger den til underhead på ride-bækken ... har også brugt den på en bas forstærker en enkelt gang.

--sd[/quote]

OK.

Hvad synes du om den? Hvorfor har du ikke brugt den til guitar?

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Sasha »

[quote="Søren Dyhr"]Jeg ville her mene at man kunne komme et hak vidre, ved at bruge 2 mikrofoner ... den første ville jeg vælge sm57 eller Audix i5 - og så en AKG 451/CK1 som den anden, kondensatoren lige på kalotten, og sm57'eren vinklet 45 grader, men så de to spidser rammer hinanden. Det man får ud af det er mellemtonen med shure'en og bundhug og top skald med kondensatoren.

Noget andet man ikke skal glemme i sit mix er om Palmer PDI-09's 3 switch positioner, ikke skulle have den kvalitet man er efter. Jeg har faktisk skiftet fra Hughes & Ketners Redbox til Palmeren fordi der smuttede for meget top igennem, som guitaristen ikke selv hørte på scenen.

Noget som jeg ikke har afprøvet endnu, men "tror" lidt på er:

<a href="http://www.thomann.de/dk/tube_ampdoctor ... ulator.htm" rel="nofollow">http://www.thomann.de/dk/tube_ampdoctor ... tor.htm</a>

...fordi den ændrer karakteristik alt efter hvor meget høvl den får:[/quote]

Med al respekt, så tror jeg altså ikke, at den direkte vej til "skramlet" guitarlyd går gennem at erstatte højttaleren med en simulering. Så lægger man vist ihvertfald noget andet i "skramlet guitarlyd", end jeg gør...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Sasha »

[quote="Michael Vajhøj"]Det var skam heller ikke på nogen måde en kritik af dit svar Søren, for jeg er ganske enig - hvis man ikke kan få det til at lyde "godt" med en SM57'er er det i bund og grund ikke mikrofonens skyld - mit argument går mere på at der er noget der i mine ører lyder "bedre" end "godt"... :)

Så tror vi er ganske enige...[/quote]

Jah, jeg tror såmænd heller ikke, vi er så uenige. Men nu var det vel heller ikke ligefrem "bedre end godt", trådstarter efterspurgte..?

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Søren Dyhr »

Fordi jeg måske har et lidt mere bredspektret i mit valg af hvilke mikrofoner som PA lydmand m.h.t hvad der skal på hvad, jeg syntes egentlig sm57 gør det helt fint på guitar, hvorimod den klarer sig knap så godt neden under bækkener, der mangler sm57'eren ca. en oktav for oven ... jeg sætter den på det som er mest hifi (læs toppet), men hvor overhør virkeligt er et problem. Men havde jeg f.eks en 7-8 stykker af dem ville de nok også finde vej til guitare, men bækkener og highhat har altså første prioritet, det er oprydning i overhør jeg bruger Heil mikrofonen til.

--sd

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="Sasha"]
Med al respekt, så tror jeg altså ikke, at den direkte vej til "skramlet" guitarlyd går gennem at erstatte højttaleren med en simulering. Så lægger man vist ihvertfald noget andet i "skramlet guitarlyd", end jeg gør...[/quote]

Det kan godt være at et kraftigt løft ved 3 k hz ikke er hvad du forbinder med skramlet ... men på stemmer er det som får det til at lyde af dyrelydende kvæk og så andens rap - sådan ca.

En sm57'er har faktisk et peak ved 3k og en anden ved 5k ... i det hele taget er den meget ujævn i området - så meget at man kan kalde det mikrofonens signaturlyd. Den har så zero over 9k fordi trafoen filtrere opadtil ... det gør den en fin vokal mikrofon fordi det er ret svært at få den til at feede, hvis ellers den som synger ikke står og vifter med den nede på mave som Otto Leisner. Man kan hvis ellers monitoren (stadig med vokal) ikke har et løft i 3k få den pænt høj i medhøret, og den lyder ganske godt ved at få et løft ved 6k og et andet ved 8k, og så cutter man svagt ved 400 hz, og lowcutter oppe ved en 150 hz ... for mig er det rock'n'roll! Den pæne top fra kondensatore er spild af kræfter at ringe ud!

--sd

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Sasha »

Jo-jo. Men det kunne jo altså tænkes, at dén højttaler - som man så altså springer over - også havde en finger med i spillet om "skramlet"..? Det samme kan vel siges om, hvordan man mic´er en konkret højttaler op? Så er det for mig lidt ligegyldigt i denne sammenhæng, hvordan en SM57 fungerer som vokalmikrofon...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Søren Dyhr »

Ok det er måske kun mig der kan se sammenhængen, med hvordan den lyder på alternative objekter udfra hvordan den gør på en vokal. Der er faktisk en youtube video der laver en sammenligning imellem Audiotechnicas AE2500 og så F.A.N.T.A en, men på en fuzz'et bas:

<a href="" rel="nofollow">

Det som er vigtigt i mine øjne i PA sammenhæng er at få så stor separation som overhovedet muligt, det vil sige alting skal close-mic'es så tæt som overhovedet mulig eller alternativt over på linedrivere eller speaker emulatorer - tro mig kan har altid rigeligt med 250 hz fra en scene - så jo mere af det man kan slippe af med jo bedre kan man mix'e ... jo flere ting som er i flere mikrofoner samtidigt jo sværre har men ved at få tingene til at virke, fordi de danner kamfiltre på grund af lydens hastighed ikke helt er som lysets, kamfiltervirkningen er ikke musikalsk at høre på. Mange gange kan man ikke nå det man vil med bare en mikrofon, men så deler man områderne op imellem dem, så en komponent tager hånd om sit eget område - nogen gange med vidt forskellig komprimering. Jeg siger ikke at F.A.N.T.A 'en gør det hele, ligesom jeg heller ikke mener hverken mine Red Box eller Palmer klarer alt ... men jeg syntes faktisk man rammer ret pænt i nærheden af noget brugeligt.

Måske er du lidt mere matematisk mindet, og kan fange sommenhængene her:

<a href="http://www.franknitsch.com/speaker-sims ... sponse.php" rel="nofollow">http://www.franknitsch.com/speaker-sims ... nse.php</a>

--sd

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Sasha »

Jamen, det er altsammen vældigt fint. Men før vi overhovedet kommer til at videreføre lyden til PA´et, skal den jo ligesom opstå. Og her ville jeg nok tage en kritisk lytter på, om dén lyd, der måtte komme ud af sådan en højttaler-smuleringsfætter havde ret meget til fælles med den åbenbart begærede "skramlede" lyd, der kommer ud af en given højttaler.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

thomasn4
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af thomasn4 »

SMITTEFAR: uha det med at komme i en øver og prøve mikrofoner af ville dælme være fint, desværre befinder jeg mig i Odense så det bliver lidt svært......
Vort sanganlæg er noget småt noget, men man kunne måske begynde af forhøre sig omkring hvad forskellige guitarister bruger og så låne noget forskelligt og så alligvel sætte det over et lille PA - karakteren af mikrofonerne ville jo da stadig være der..

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Smittefar »

Ja, den er ikke så god - det er nemlig kun sjældent, jeg kommer til Odense - Vores øvelokale er i Roskilde, så det er jo (nærmest) på halvvejen :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="thomasn4"]men noget helt andet er.... spørgsmålet var egentlig også om nogen vidste hvad forskellen på 906 og 606 var? :+)[/quote]

Du kan lytte på de lydklip her:

<a href="http://www.gearslutz.com/board/so-much- ... clips.html" rel="nofollow">http://www.gearslutz.com/board/so-much- ... ps.html</a>

...og så høre hvad du, egentlig føler du har brug for - jeg tror egentlig det er 609 i sølv udgaven, eller 906'eren i boost position... du efterspørger! Så hvis du læser lidt videre, så er switchen på 609'eren, faktisk så du har de to(tre) andres lyd i baghånden.

--sd

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="Smittefar"]Ja, den er ikke så god - det er nemlig kun sjældent, jeg kommer til Odense - Vores øvelokale er i Roskilde, så det er jo (nærmest) på halvvejen :) [/quote]

Altså jeg er med på en shootout, kan bringe Heil PR30, Beyer 201, sm57 samt Audiotechnica 2020 og ...boxene Redbox og Palmer PDI-09 !!!!

--sd

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Smittefar »

Det kunne være sjovt - det har vi jo også snakket om før.
Modded guitars were crap right out of the factory

thomasn4
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af thomasn4 »

jeg har jo så lige lyttet på det super link som er sendt. Ja jeg må sige at jeg jo nok hælder mest mod den 906´er - den har jo også et par switchmodes som man kunne bruge i andre sammenhæng.
Jeg har jo så en 606´er.....fattigmandsmodellen...... hmmm gad vide hvor den så ligger i lydbilledet......

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Smittefar »

[quote="Søren Dyhr"][quote="thomasn4"]men noget helt andet er.... spørgsmålet var egentlig også om nogen vidste hvad forskellen på 906 og 606 var? :+)[/quote]

Du kan lytte på de lydklip her:

<a href="http://www.gearslutz.com/board/so-much- ... clips.html" rel="nofollow">http://www.gearslutz.com/board/so-much- ... ps.html</a>

...og så høre hvad du, egentlig føler du har brug for - jeg tror egentlig det er 609 i sølv udgaven, eller 906'eren i boost position... du efterspørger! Så hvis du læser lidt videre, så er switchen på 609'eren, faktisk så du har de to(tre) andres lyd i baghånden.

--sd[/quote]
Jeg synes kun, det er MD409, der lyder godt i den test - 906'eren kommer tæt på i flat position, men resten lyder af bras.
Modded guitars were crap right out of the factory

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar "bras" er måske det som kommer tættest på "skramlen" ???

[quote="thomasn4"]jeg får ind imellem at vide at jeg har en meget pæn guitarlyd, hvilket overhovedet ikke stemmer overens med min scenelyd som lyder som jeg gerne vil have det, nemlig med fuzz og en masse skramlen.... :crazy: :twisted: [/quote]

--sd

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="Smittefar"]Det kunne være sjovt - det har vi jo også snakket om før.[/quote]

Det har vi jo ... men shootouts falder næsten altid på "venue" og den formodede seriøsitet - sidst ville Jacob mene at hans studie i Vanløse ville være oplagt til stedet men han havde vist ikke huller i kalenderen. Det kan og vil ikke være DTU's laboratorie test ...ej heller sindrigt konstrueret promovering! Man skal bare lade sine indtryk synke ind ... noget der rækker udover det vil blot falde fra hinanden - siger erfaringen mig. Så find en dag hvor du åbner lade-porten for godtfolk ude på din mark i Roskilde.

--sd

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen