Sennheiser 906 vs 606

Mere monitor, tak!
thomasn4
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af thomasn4 »

hey drenge og piger !
hvad er egentlig forskellen på disse 2?
jeg har selv 606 men ville 906 være en decideret opgradering af sin guitarlyd - jeg får ind imellem at vide at jeg har en meget pæn guitarlyd, hvilket overhovedet ikke stemmer overens med min scenelyd som lyder som jeg gerne vil have det, nemlig med fuzz og en masse skramlen.... :crazy: :twisted:

nogen som kan genkende dette....?

på forhånd tak
Thomas

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Sasha »

Så er det måske slet ikke sådan en Sennheiser-fætter, du skal have fat i? Nok nærmere en SM57 eller noget endnu mere skramlet. Men det kunne jo også tænkes, at det slet ikke var mikrofonens skyld, at det lyder "pænt"..? Der er jo ligesom mange led i det - ikke mindst placeringen af en given mikrofon...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Smittefar »

906 vil ikke give dig mindre pæn - Jeg er absolut ikke fan af den mikrofon, men hvis jeg nu skal prøve at udtrykke mig pænt om den, så er noget af det flotte, at den har en enormt klar og fin top (i øvrigt noget jeg tror er en meget dårlig kombi med fuzz) - til gengæld er en 906 utroligt lidt følsom overfor sin placering.

Jeg tror også at en 57er placeret ved kanten vil være tættere på at få din lyd ud gennem pa'et.
Modded guitars were crap right out of the factory

thomasn4
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af thomasn4 »

ok !! tja jeres indlæg lyder dælme som om at den microfon ikke sådan lige passer ind. Dvs. 1. man kunne placere sin microfon tættere ved yderkanten for mere bid. 2. sm57 samme sted ville lyde mere "skramlet"

har man et bud på en microfon som "kan det" som jeg leder efter? allerede nu regner jeg med at skulle bøffe en større omgang bananer efter en ny microfon.

på forhånd tak
Thomas

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Smittefar »

hvis du alligevel tænker på at knalde en skovlfuld penge efter en feeed live mikrofon, så synes jeg at Sennheiser MD421 er aldeles uovertruffen - jeg har selv en, der er fra tredserne, og den lyder fantastisk, men det jeg hører er, at de nye udgaver er lige så gode.
Modded guitars were crap right out of the factory

thomasn4
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af thomasn4 »

er det sådan en fætter her som jeg skulle droppe julegaverne for ??

<a href="http://www.thomann.de/dk/sennheiser_md421u4.htm" rel="nofollow">http://www.thomann.de/dk/sennheiser_md421u4.htm</a>

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Sasha »

Men igen: Hvorfor ofre flere penge på en mikrofon med en mere "pæn" og "hifi-agtig" gengivelse som f.eks. en MD-421, hvis idealet er er det skramlede? Jeg ville personligt først prøve en SM57 eller noget endnu billigere. Men først og fremmest ville jeg arbejde med placeringen og dernæst med EQ mm. Jeg har lidt en fornemmelse af, at mikrofonen ikke er den helt store synder lige her.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes nu ikke MD421 er lige så 'pæn' som E906 for eksempel, så jeg tror godt, den kunne virke for dig - Det er den rigtige model, du har fat i.
Modded guitars were crap right out of the factory

thomasn4
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af thomasn4 »

ja, altså inden jeg smider fruens julegavepenge efter noget nyt skal EQ og placering lige afprøves - især den der 57´er som jeg ellers altid har haft et noget ambivalent forhold til, men igen..... den er dælme blevet brugt til stort set alt rockmusik, så hvorfor skulle den ikke virke hos mig ;0) synes bare den har været lidt vissevasse agtig, ikke rigtigt det ene ej heller det andet....

Thomas

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Rasser »

Jeg er meget glad for min e906. Jeg synes den lyder rigtig godt - også med en fuzz.

thomasn4
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af thomasn4 »

men noget helt andet er.... spørgsmålet var egentlig også om nogen vidste hvad forskellen på 906 og 606 var? :+)

thomasn4
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af thomasn4 »

har vintage30 60watts noget at gøre med det hele...... kunne jo være man skulle prøve greenbags istedet - det skramler vel i deres natur noget mere......

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Sasha »

Følgende er vel nærmest efterhånden (og retfærdigvis) en talemåde:

"Hvis du ikke kan lave god guitarlyd med en SM57´er, er det ikke mikrofonens skyld"
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Sasha »

[quote="thomasn4"]har vintage30 60watts noget at gøre med det hele...... kunne jo være man skulle prøve greenbags istedet - det skramler vel i deres natur noget mere......[/quote]

Eller noget helt tredje - f.eks. G12H30, som i mine ydmyge ører lyder væsentligt bedre end f.eks. 25 watts Greenbacks. Men smag og behag - jeg er ikke helt klar over, hvad du mener med "skramlet"..? Og det er da heller ikke et karaktertræk, som jeg bevidst styrer imod.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

thomasn4
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af thomasn4 »

Skramlet betyder vel i og for sig en lyd hvor ex. fuzzen træder frem i al sin grimhed og vellyd ;0) at tingene "brækker" sig. Mit problem er jo egentligt "bare", at jeg har en temmelig anderledes scenelyd end PA lyd.
Scenelyden er dælme efter min mening ikke særligt pæn.
grejet er noget 2204 og strat samt fuzzface og lidt andet 808 agtig drive og tubefactor

jeg tror da ud fra jeres input, at jeg skal have mig noget trådløst / låne og så løbe rundt foran PA og "se" hvad der sker....

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Smittefar »

Har du adgang til en SM58? Den lyder altså næsten som en SM57, så du kunne jo prøve med den. Faktisk er min egen 57'er gået i stykker, så jeg har i lang tid brugt en 58'er - jeg synes, det virker fint.

Nu ved jeg jo ikke hvor du bor og har øvelokale, men hvis nu det var i omegnen af Kbh/Roskilde, så kunne vi måske mødes og prøve nogle mikrofoner - jeg har Sennheiser MD421, samt Shure 57 (lettere defekt) og 58. Og så kunne vi jo fyre op for PA-anlægget. Anlægget i vores øvelokale, kan i hvert fald godt overdøve guitarforstærkeren ;)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Michael Vajhøj »

Jeg er stadig MEGET glad for min E906'er - den er meget mere linæer end SM57'eren og den lyd jeg får ud af PA'et med en E906'er lyder væsentligt mere af forstærkerens lyd end med en SM57 - uanset hvor jeg placerer den.

Har desværre ikke erfaring med E606'eren, men af hvad jeg har læst mig frem til skulle der sidde en bedre (forstået så den opfanger de små nuancer i lyden bedre) mikrofon i E906'eren... Jeg skal være ærlig at sige at jeg udelukkende købte E906'eren fremfor E606'eren pga. den kostede mere, hvilket alt andet lige skulle være ensbetydende med en bedre mikrofon - jeg aner ikke om jeg har ret og E906'eren er bedre, men jeg skal ihvertfald ikke have andre end den...

Det skader heller ikke at jeg ser flere og flere lydfirmaer konsekvent smide en E906'er foran guitarforstærkeren i stedet for en SM57'er...

/Michael
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Sasha »

[quote="thomasn4"]Skramlet betyder vel i og for sig en lyd hvor ex. fuzzen træder frem i al sin grimhed og vellyd ;0) at tingene "brækker" sig. Mit problem er jo egentligt "bare", at jeg har en temmelig anderledes scenelyd end PA lyd.
Scenelyden er dælme efter min mening ikke særligt pæn.
grejet er noget 2204 og strat samt fuzzface og lidt andet 808 agtig drive og tubefactor

jeg tror da ud fra jeres input, at jeg skal have mig noget trådløst / låne og så løbe rundt foran PA og "se" hvad der sker....[/quote]

Det bliver dælme "sjovt" at prøve at bedømme lyden af en fuzz-pedal, når denne fodres fra et trådløst system... :-)

Efter min mening er det i en live-situation guitaranlægget, som skal levere "skramlet", og "skramlet" skal ikke være synderligt afhængigt af PA´et. Hvis "skramlet" så ikke kommer længere end til scenen, må det jo så være herefter, at fejlen ligger. Og jeg må igen sige, at jeg tror altså, at selve mikrofontypen er et mindre problem i dén sammenhæng. Men prøv da endelig nogle forskellige mikrofoner, hvis du har mulighed for det!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Sasha »

[quote="Michael Vajhøj"]Jeg er stadig MEGET glad for min E906'er - den er meget mere linæer end SM57'eren og den lyd jeg får ud af PA'et med en E906'er lyder væsentligt mere af forstærkerens lyd end med en SM57 - uanset hvor jeg placerer den.

Har desværre ikke erfaring med E606'eren, men af hvad jeg har læst mig frem til skulle der sidde en bedre (forstået så den opfanger de små nuancer i lyden bedre) mikrofon i E906'eren... Jeg skal være ærlig at sige at jeg udelukkende købte E906'eren fremfor E606'eren pga. den kostede mere, hvilket alt andet lige skulle være ensbetydende med en bedre mikrofon - jeg aner ikke om jeg har ret og E906'eren er bedre, men jeg skal ihvertfald ikke have andre end den...

Det skader heller ikke at jeg ser flere og flere lydfirmaer konsekvent smide en E906'er foran guitarforstærkeren i stedet for en SM57'er...

/Michael[/quote]

Min pointe var såmænd heller ikke, at SM57 skulle være det eneste rigtige. Men af de nævnte er den vel den mest "skramlede"..? Og det ER altså svært at komme udenom, at rigtigt meget guitar gennem tiden har været optaget/ forstærket med sådan én og dens forløbere. Så det er vist nognelunde hævdvundet, at i de rigtige hænder kan den bringes til at lyde fedt (ikke mindst de gamle amerikansk-producerede eksemplarer). Men det betyder selvfølgelig ingenlunde, at andre mikrofoner ikke skulle være interessante bud til upmic´ning af forstærkere - bl.a. den førnævnte MD-421.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sennheiser 906 vs 606

Indlæg af Michael Vajhøj »

Det var skam heller ikke på nogen måde en kritik af dit svar Søren, for jeg er ganske enig - hvis man ikke kan få det til at lyde "godt" med en SM57'er er det i bund og grund ikke mikrofonens skyld - mit argument går mere på at der er noget der i mine ører lyder "bedre" end "godt"... :)

Så tror vi er ganske enige...
RoadHigh.dk

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen