Hej igen. Hjælp til hjemmestudiet (kollegieværelset)

Mere monitor, tak!
Besvar
maagaard90
Himmelhund
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Hej igen. Hjælp til hjemmestudiet (kollegieværelset)

Indlæg af maagaard90 »

Hey! Er ham der ikke ny?

Engang hang jeg utrolig meget ud på dette community, under aliaset guitar freak eller-noget-i-den-dur, men så døde lysten til guitar lidt. Det gør den jo lidt en gang i mellem, og jeg må nok indrømme, at den stadig er langt fra hvad min passion en gang var.
Så både ja og nej må svaret lyde. Men nu er jeg back on track og har lyst til at begynde på noget elektronisk happengut. Jeg har søgt lidt på nettet efter gear og gøgl, men for at sige det lige ud, så synes jeg ikke at Hr Aage og Hr Eskildsens (er de to ikke slået sammen på internet handel?) beskriver særlig godt deres produkter, så nu vil jeg høre jeres erfaringer.

Lidt mere præcist, så har jeg pt. en PC med Vista. Ikke den bedste start, men den er okay: 2,4 Ghz og 4 gb DDR3 ram og Nvidia grafik kort. Så her leder jeg efter en omgang software, som både er kompatibelt med PC og Apple, da jeg nok ikke om så forfærdelig længe får et job og derved får råd til en Mac. Det skal dog ikke lyde af, at jeg har røven fuld af penge. Jeg er på SU :)


Derudover så leder jeg efter et Midi keyboard. Skal jeg egentlig ikke have et lille eksternt lydkort og hvad med de der monitors?

Som I kan høre, så er jeg lidt på bar bund.

Og godt at være tilbage. Back on track, som jeg siger...

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hej igen. Hjælp til hjemmestudiet (kollegieværelset)

Indlæg af Smittefar »

Det ville være rigtig godt for dig, hvis du havde et budget, og hvis du bestemte dig for, om keyboardet skal kunne bruges som klaver (=have vægtede tangenter og mange oktaver), eller om du bare skal kunne tappe nogle trommer og synths ind (få oktaver, flip-flap tangenter), og om det også skal fungere som controller.

Desuden tror jeg ikke, man kan købe software, der kan installeres på både Mac og PC. Dog findes der Reaper, hvor du køber en licens, og så tror jeg, du vil kunne få lov til at downloade både apple og pc software. Jeg ville sætte 800 kroner af til en Win7 licens. Det er bare federe.

Hvor meget må dine monitors koste? Hvor dyb bas skal du kunne høre?

Et lille eksternt lydkort vil være fedt, men hvis det skal være rætti fedt, så er det altså bedst at bestemme sig til på forhånd, om det skal køre på Mac eller PC.
Modded guitars were crap right out of the factory

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hej igen. Hjælp til hjemmestudiet (kollegieværelset)

Indlæg af Anonym »

Ja - et budget ville være fint at gå ud fra.

Cubase kører både på Mac & PC og en licens dækker begge platforme.

maagaard90
Himmelhund
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hej igen. Hjælp til hjemmestudiet (kollegieværelset)

Indlæg af maagaard90 »

Efter en weekendstænken frem og tilbage og læst jeres kommentarer, så tror jeg, at jeg venter lidt med at købe ind til det. Det er især udgifterne til en macbook pro, som kommer til at tage lidt tid.

Midikeyboard tænker jeg, at det ikke behøver være vægtede tangenter lige nu. Det skal vist bare være lidt flip-flap-tromme-synth pjat :)

Men monitors vil jeg gerne have noget, som ligger mellem en 500 og en tusse for et sæt, da jeg gerne vil have en okay bas. Hvis det kan skaffes billigere, så ville det være fantastisk.

Hvad med Cubase? Er det stadigvæk et skrabet program, eller har det forbedret sig siden, jeg sidste hørte om det?

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hej igen. Hjælp til hjemmestudiet (kollegieværelset)

Indlæg af Anonym »

[quote="maagaard90"]

Men monitors vil jeg gerne have noget, som ligger mellem en 500 og en tusse for et sæt, da jeg gerne vil have en okay bas. Hvis det kan skaffes billigere, så ville det være fantastisk.

Hvad med Cubase? Er det stadigvæk et skrabet program, eller har det forbedret sig siden, jeg sidste hørte om det?[/quote]

Det bliver vist svært med "okay bas" i så billige monitors. :?

Cubase har aldrig været skrabet. Men man har kunnet købe/få skrabede udgaver af Cubase ;)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hej igen. Hjælp til hjemmestudiet (kollegieværelset)

Indlæg af Smittefar »

Hvis vi snakker monitors mellem 500 og 1000, så er du bedst hjulpet med et sæt computerhøjttalere inkl. subwoofer.

Cubase er fedt, men hvis du alligevel er på Mac, ville jeg nok vælge Logic. Under alle omstændigheder ville jeg nok vælge Reaper, men det er jo bare fordi, jeg er Reaper-Fanboi ;)
Modded guitars were crap right out of the factory

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hej igen. Hjælp til hjemmestudiet (kollegieværelset)

Indlæg af Anonym »

[quote="Smittefar"]Hvis vi snakker monitors mellem 500 og 1000, så er du bedst hjulpet med et sæt computerhøjttalere inkl. subwoofer.

Cubase er fedt, men hvis du alligevel er på Mac, ville jeg nok vælge Logic. Under alle omstændigheder ville jeg nok vælge Reaper, men det er jo bare fordi, jeg er Reaper-Fanboi ;) [/quote]

Ifølge denne tråd kan man også skifte fra PC til Mac-versionen af Reaper. Så der er frit slag i bolledejen også der. :D

Har du erfaring med nogle af de almindelige DAWs? Cubase, Logic, Pro Tools, Reaper osv?

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Hej igen. Hjælp til hjemmestudiet (kollegieværelset)

Indlæg af Dannyboy »

Vi har lige købt et sæt Prodipe pro8 for en tusse og nEar 05 plejer også at ligge på ca 800kr brugt, så jeg ville klart gå den vej

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen