Hjælp mig på vej til den rigtige forstærker ...

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Hjælp mig på vej til den rigtige forstærker ...

Indlæg af the-rabbit »

Hej freaks. :)

Jeg har, som nogle af jer nok husker, længe spillet igennem en VOX AC30 CC2 som Lars Reinau opgraderede. Men da jeg trængte til fornyelse, solgte jeg den. Nu har jeg investeret i en Rivera Chubster 55. Men det har desværre vist sig, at den ikke rigtigt fungerer med mig.

Derfor er jeg, endnu engang, på jagt efter den rigtige forstærker for mig. Og da jeg er gået helt kold på idéer, spørger jeg herinde.

Jeg skal bruge et setup som fungerer med en Fender Strat uden at være for brigt. Gerne bare én fed kanal, som ved værtshus-størrelse jobs, liver op men stadig er forholdsvis clean og som skal sparkes til drive med en booster eller drivepedal.
Jeg har tænkt på alt fra de gamle Marshall 1959 til Orange til VOX Night Train.

Jeg elsker lyden af en Strat i en god Marshall. Men de gamle, fede Marshalls er jo 100 eller 50 watt. Og jeg har en fornemmelse af, at det er i overkanten af hvad jeg søger.

Jeg har ingen bil, og bor mildest talt i udkants Danmark. - Så derfor er det svært for mig at race Danmark rundt og prøve forskellige nye og brugte forstærkere.
- Derfor søger jeg al' den hjælp jeg kan få herinde, da jeg ved at der sikkert vil komme mange kvalificerede bud.

Skyd løs med forslag eller spørgsmål :)

Mvh.
Emil Hansen

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp mig på vej til den rigtige forstærker ...

Indlæg af Sasha »

Hvis det er lyden af en gammel Marshall, som er det eneste saliggørende, så køb en gammel Marshall. Det er det eneste, der lyder sådan. Men de er ikke (!!!) nemme at rode rundt med til værtshus-jobs.

Med mindre man skal ud i at have custombygget noget til sit behov, så KUNNE man måske f.eks. kigge på en Suhr Badger 18 watts. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg har et temmeligt ambivalent forhold til disse forstærkere. Men de var da nok værd at prøve. Mange elsker dem.

Og ellers har vi jo snakket om andre ting. Den dér ombyggede Fender f.eks. ville nok heller ikke være så tosset. Men igen: Er det gammel Marshall, der skal til, så KØB en gammel Marshall.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp mig på vej til den rigtige forstærker ...

Indlæg af the-rabbit »

Hej Sasha.
Ja, jeg bliver simpelthen nødt til at prøve en af de gamle Marshalls. Men som du selv siger, kræver det ved at jeg har en attenuator ned hver gang vi er ude at spille.

Custombygget er også en mulighed. Kan du skrive mig en PM hvis det er noget du kunne have nogle idéer til? Jeg ved jo du er Marshall-mand, og sikkert har et par forslag til hvad og hvem der kan hjælpe mig videre?

En Suhr Badger har jeg prøvet. Den lød faktisk rigtigt godt, men ikke helt godt nok til at retfærdiggøre prisen.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp mig på vej til den rigtige forstærker ...

Indlæg af Sasha »

Jamen, jeg kan såmænd have masser af idéer til forstærkere, man kan bygge. Men jeg kan ikke sige, hvilket af disse luftkasteller, der ville ramme din smag. Igen: Er det lyden af en gammel Marshall, man er ude efter, er der sgu´ nok temmeligt meget mere perspektiv i at købe sådan én (og gerne få den "shinet lidt op", så den er i topform) end at forsøge på at "out-Marshall" Marshall. Dét har ikke engang Marshall kunnet finde ud af, når de har prøvet... :-)

Men før man sætter himmel og jord i bevægelse for at få sådan én, skulle man da nok lige starte med at prøve én først...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp mig på vej til den rigtige forstærker ...

Indlæg af the-rabbit »

Bestemt.. Og det har jeg skam også i sinde.

Men indtil da, er andre forslag eller idéer til forstærkere jeg bør overveje, meget velkommen!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp mig på vej til den rigtige forstærker ...

Indlæg af Sasha »

<a href="http://cgi.ebay.com/VINTAGE-77-MARSHALL ... 3a5f026878" rel="nofollow">http://cgi.ebay.com/VINTAGE-77-MARSHALL ... f026878</a>

Jeg har én, som er "videreudviklingen" af denne. Og dét er indtil videre det bedste bud på en "lille" Marshall, jeg har hørt. Denne "videreudvikling" er nu ret nem at foretage, hvis det skulle være.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp mig på vej til den rigtige forstærker ...

Indlæg af Sasha »

Men hvad er det egentlig, som er "galt" med din Rivera?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rundfart
Himmelhund
Indlæg: 11
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp mig på vej til den rigtige forstærker ...

Indlæg af Rundfart »

Måske skulle du kigge efter noget Matchless 30 W, eller hvis du kan finde en Gibson Super Goldtone!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp mig på vej til den rigtige forstærker ...

Indlæg af Sasha »

Nu kender jeg ikke Gibson Super Goldtone. Men jeg kan da sige, at der fra en 30 watts Matchless i "urørt" tilstand og så til en klassisk Marshall er et pænt stykke vej...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rundfart
Himmelhund
Indlæg: 11
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp mig på vej til den rigtige forstærker ...

Indlæg af Rundfart »

Hvad med en Carvin "Nomad" den holder rigtig længe før den knækker over, rør kan også indflydelse. Søren, nu vil han jo`ikke have noget tyndt øl, men
"MJØD".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp mig på vej til den rigtige forstærker ...

Indlæg af Sasha »

Jeg kender ikke den omtalte Carvin. Men mit indtryk er da nærmere, at han gerne vil have en forstærker, som "er lidt sjov" - forstået på den måde, at man kan nærme sig dens naturlige forvrængning ved menneskelige niveauer...?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rundfart
Himmelhund
Indlæg: 11
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp mig på vej til den rigtige forstærker ...

Indlæg af Rundfart »

Han ber`om noget rådt og usødet, altså en kanal som er åben, uden at være bright og klar til tæv når de skal gives. Hvor er det så han skal kigge hen?

the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp mig på vej til den rigtige forstærker ...

Indlæg af the-rabbit »

Hej igen.
Ja, hvad er der galt med min Rivera? Jeg kan ikke sige dig bestemt hvad der er galt. Den lyder bare ikke rigtigt når jeg spiller igennem den. Jeg kan simpelthen ikke blive venner med den.

Jeg kender hverken Matchles eller den omtalte Gibson. Men hvis jeg støder på nogle af dem, skal de da sikkert have en chance.

Og Sasha har delvis ret i, at jeg leder efter en forstærker på relativt få watt. Jeg vil dog gerne kunne spille nogenlunde "clean" (hvad er clean?) ved normalt band niveau, og så sparke forstærkeren ud i drive med en fed boost eller drivepedal.
Men jeg har intet at bruge en 100watt top til

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp mig på vej til den rigtige forstærker ...

Indlæg af Sasha »

Nu er det hér med at anbefale "den rigtige forstærker" til en anden guitar cirka som at anbefale "den perfekte kone (eller mand)" til samme person. Men ud fra dét, du skriver, ville jeg måske nok anbefale noget i 15-30 watts klassen.

Dog vil jeg igen nævne, at du måske nok skulle overveje den dér ombyggede Fender en gang til... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp mig på vej til den rigtige forstærker ...

Indlæg af the-rabbit »

Bestemt. Jeg kunne heller ikke finde på at købe noget ud fra en beskrivelse på nettet. Dog ser jeg det som en god vejledning om hvad jeg bør prøve. :)

Jeg tror du har ret i de. ca. 20-30 watt. har haft en Night Train en kort overgang, og på et skod 1x12" kabinet. Og den spillede akkurat ikke højt nok "clean".

Jeg har haft kig på denne. Det skulle være en Bassman "kopi" på 22 watt.
<a href="http://www.tonecontrol.dk/dr__z_z_28_head-p-1833.html" rel="nofollow">http://www.tonecontrol.dk/dr__z_z_28_he ... 33.html</a>

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp mig på vej til den rigtige forstærker ...

Indlæg af Sasha »

Arh, en "Bassman" med et EF86-indgangsør? I don´t quite see where the good ol´Bassman comes into the picture? Selv hvis den havde haft et 6L6-baseret udgangs-trin. Jeg er bange for, at Tonecontrol har taget munden rigeligt fuld lige her. Personligt er jeg - efter at have bygget mange forstærkere med det - ikke den store fan af EF86 som indgangsrør i guitarforstærkere. Jeg er ikke vild med lyden - især ikke til single coil-guitarer. Og så er de notorisk mikrofoniske!

Men igen hør den selv!

Jeg ville personligt langt hellere have den førnævnte, ombyggede Bassman. Hvis man ville, kunne man garanteret også sænke dennes udgangseffekt ved at sætte et par robuste 6V6-rør i. Hvor mærkbar denne forandring så er i praksis, skal jeg ikke kunne sige.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp mig på vej til den rigtige forstærker ...

Indlæg af the-rabbit »

Ja, som sagt har jeg heller ikke hørt den. Men ud fra beskrivelsen syntes jeg lige det lød godt. :)

Kan du ikke skrive en PM til mig, hvori du beskriver kort hvad sådan en ombygning omfatter. Og i hvilket prisleje det ca. ville ligge hvis man kunne overtale en eller anden rar mand til at bygge det? ;)
Og sidst men ikke mindst, hvilken Bassman alt dette skal udføres på?

Emil

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp mig på vej til den rigtige forstærker ...

Indlæg af Sasha »

Kan du ikke lige sende mig din mailadresse? Det er lidt nemmere...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

JesperC
Himmelhund
Indlæg: 12
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp mig på vej til den rigtige forstærker ...

Indlæg af JesperC »

[quote="Sasha"]Personligt har jeg det sådan, at der er få ting, jeg synes, er mere irriterende, end at få en "anbefaling"", som så ved nærmere efterforskning viser sig at være givet, (udelukkende?) fordi det ville sende penge lige ned i foret på afsenderen...[/quote]

[quote="Sasha"]Kan du ikke lige sende mig din mailadresse? Det er lidt nemmere...[/quote]


hehehe, er den ikke lidt suspækt?? :lol:
Fender Stratocaster US --- Marshall SuperLead --- Marshall 4x12 Greenback

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp mig på vej til den rigtige forstærker ...

Indlæg af Sasha »

Nu hører det så med til historien, at dét med at opkøbe en konkret forstærker og få den ombygget i denne sag har været drøftet pr. PM mellem "The Rabbit" og undertegnede, længe før at tråden blev offentlig. Men jeg kan da godt se, at det ellers kunne se lidt suspekt (det har ikke noget med "spæk" at gøre) ud.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen