Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærkere

Gathering, Mini-gathering, Flæsk-off, Vintage Show. Her snakkes der om Gearfreak-arrangementer - store som små.
Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="Sasha"]
Jah, de er vel nærmest altid ved at gå i stykker. Men det har vel ikke noget med mikrofonen at gøre? :-)[/quote]

Nej det er faktisk det med at ext. speaker bryder til interne speakere, jeg ville jo helst hælde en Palmer PDI-09 i kæden, som her bliver brudt - og grunden til DI'ing er overhør ... jeg bliver lidt sur over at høre ride-bækken i rytmeguitar kanalen. Husk på at man ikke kan strippe silence i live sammenhæng og gate/ecpander på en guitar kræver for meget skiften rundt fra nummer til nummer! Overhør har man sgu rigeligt af ... når man ikke er kommet op i stadion koncert niveauet endnu :wtf:

--sd

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Sasha »

Så må der da næsten findes en smartere måde at tilslutte tingene på? Nu kender jeg ikke den dér Palmer-fætter, du ofte nævner. Men har den ikke sådan en "Through" funktion, sådan at du kan sætte den til det primære højttaler-udtag, og så sætte højttalerne til en udgang på Palmer-tingen? Det ville da være den oplagte måde at lave sådan en tingest på.

Er det de moderne kineser-Vox, vi snakker om, eller..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"]Så må der da næsten findes en smartere måde at tilslutte tingene på? Nu kender jeg ikke den dér Palmer-fætter, du ofte nævner. Men har den ikke sådan en "Through" funktion, sådan at du kan sætte den til det primære højttaler-udtag, og så sætte højttalerne til en udgang på Palmer-tingen? Det ville da være den oplagte måde at lave sådan en tingest på.

Er det de moderne kineser-Vox, vi snakker om, eller..?[/quote]

Og noget andet er så at højttaleren, specielt på en AC-30, er en del af den lyd jeg som guitarist vil høre... Ikke en nok så god emulering.. Så hellere noget overhør.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Sasha »

Jamen, det er jo ikke det, lydmanden vil høre, vel..?

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="MacG"]
Og noget andet er så at højttaleren, specielt på en AC-30, er en del af den lyd jeg som guitarist vil høre... Ikke en nok så god emulering.. Så hellere noget overhør.[/quote]

Ok lad os kigge på dit nuværende emot-icon her ved siden af til venstre. Står du lige i din højttalers hotspot altså der hvor der er allermest top?? Problemet er at hvis det er en Ac30'er på gulvet på en scene ... ja så spiller højttalerne ind i den nederste del af dine bukser, og dit hoved næsten hele tiden er 45 grader off axis. Der er ikke nær så meget top i lyden som lige på aksen ... men ofte står lydmanden nede på salens gulv lige i hot-spottet og får rigeligt med top. Hvorfor er det sådan, jo en 12" membran er så stor at lydens hastighed i luften er markant anderledes end den samme vandring i pappet - derfor spiller noget af 12"'erens membran areal ude af takt med svingspoleretningen ... og der skabes en kamfiltervirkning i 3 dimensioner. Enhederne beamer så der statistisk set er frit valg på alle hylder i hvordan enheden egentlig hedder ... hvilken er den lyd du som guitarist vil høre, og hvorfor skal nogle andre samtidige tage til takke med nogle andre soniske signaturer???? Det som det handler om er at lydmanden forhåbentlig gætter rigtigt med hensyn til funktionaliteten i det der kommer fra guitaristen, og så får spredt det på en måde så flest mulige for del i det samme.

Ligegyldigt hvilken mikrofon man sætter på vil det være den fortolkning, ingen gengiver troværdigt eller korrekt. Men man kan så vælge mikrofon eller DI efter de soniske signaturer, man som "håndværker" syntes giver det fornødne. Der er ingenting der får et mix til at falde fra hinanden end overhør hvor tidsmæssigt forskellige versioner af det samme signaler ... fordi det fjerner nogle toner og frem hæver andre - hvis man så kunne regne med at der var en harmonisk sammenhæng som kroppen på en bas-guitar giver ... men det ville kræve at man udmålte ALLE afstande fysisk for så at tidsforsinke de forskellig biddrag af samme ting.

Men det er sådan at i live sammenhæng er der den ene dag 2,4 meter til loftet, den næste er der 5 - Derfor skal de teknikker man anvender først og fremmest fokusere på at få de fleste lydkilder fra så få steder som muligt, helst helt uden bidraget fra den samme lyd fra andre områder af scenen. Tro mig at ridebækken udelukkende igennem guitar forstærkerens mikrofon, er ikke bare i nærheden af hvad man kunne opnå ved at close mic'e det nedefra, det så absolut en fordel at vælge precist den mængde cement man klistrere tingene sammen med rumklangs maskinen, frem for at håbe på at alle rum lyder som et Abbey Road studie, og gør det som skal til.

Det er heller ikke ligegyldigt hvilken rumklang man anvender, prøv at lyt til noget som man ville dømme dødfødt med mere beskedne klangmaskiner - et batteri af konga'er og timales i fuld fart ... igennem det ultra gode algoritmer fra Lexicons 400 maskine eller TC's M5000 - men mange af de typer rumklange som vi syntes lyder godt på instrumenteringer ... har ikke nogen pendant i virkelighedens verden, ingen bekymrer sig om det før det virker direkte umusikalsk. På samme måde må man anlægge en vinkel at det som lydmanden hiver ud fra dit signal, aldrig bliver det samme som det du hører på scenen af dit eget spil, men at forhåbentlig vil lægge sig i selen for at få tingene til at fungere musikalsk ... med de værktøjer der er til rådighed, og det kan oftest være ikke ubetragteligt i afstand til det som du havde tænkt dig.

--sd

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af MacG »

[quote="Søren Dyhr"][quote="MacG"]
Og noget andet er så at højttaleren, specielt på en AC-30, er en del af den lyd jeg som guitarist vil høre... Ikke en nok så god emulering.. Så hellere noget overhør.[/quote]

Ok lad os kigge på dit nuværende emot-icon her ved siden af til venstre. Står du lige i din højttalers hotspot altså der hvor der er allermest top?? Problemet er at hvis det er en Ac30'er på gulvet på en scene ... ja så spiller højttalerne ind i den nederste del af dine bukser, og dit hoved næsten hele tiden er 45 grader off axis. Der er ikke nær så meget top i lyden som lige på aksen ... men ofte står lydmanden nede på salens gulv lige i hot-spottet og får rigeligt med top. Hvorfor er det sådan, jo en 12" membran er så stor at lydens hastighed i luften er markant anderledes end den samme vandring i pappet - derfor spiller noget af 12"'erens membran areal ude af takt med svingspoleretningen ... og der skabes en kamfiltervirkning i 3 dimensioner. Enhederne beamer så der statistisk set er frit valg på alle hylder i hvordan enheden egentlig hedder ... hvilken er den lyd du som guitarist vil høre, og hvorfor skal nogle andre samtidige tage til takke med nogle andre soniske signaturer???? Det som det handler om er at lydmanden forhåbentlig gætter rigtigt med hensyn til funktionaliteten i det der kommer fra guitaristen, og så får spredt det på en måde så flest mulige for del i det samme.

Ligegyldigt hvilken mikrofon man sætter på vil det være den fortolkning, ingen gengiver troværdigt eller korrekt. Men man kan så vælge mikrofon eller DI efter de soniske signaturer, man som "håndværker" syntes giver det fornødne. Der er ingenting der får et mix til at falde fra hinanden end overhør hvor tidsmæssigt forskellige versioner af det samme signaler ... fordi det fjerner nogle toner og frem hæver andre - hvis man så kunne regne med at der var en harmonisk sammenhæng som kroppen på en bas-guitar giver ... men det ville kræve at man udmålte ALLE afstande fysisk for så at tidsforsinke de forskellig biddrag af samme ting.

Men det er sådan at i live sammenhæng er der den ene dag 2,4 meter til loftet, den næste er der 5 - Derfor skal de teknikker man anvender først og fremmest fokusere på at få de fleste lydkilder fra så få steder som muligt, helst helt uden bidraget fra den samme lyd fra andre områder af scenen. Tro mig at ridebækken udelukkende igennem guitar forstærkerens mikrofon, er ikke bare i nærheden af hvad man kunne opnå ved at close mic'e det nedefra, det så absolut en fordel at vælge precist den mængde cement man klistrere tingene sammen med rumklangs maskinen, frem for at håbe på at alle rum lyder som et Abbey Road studie, og gør det som skal til.

Det er heller ikke ligegyldigt hvilken rumklang man anvender, prøv at lyt til noget som man ville dømme dødfødt med mere beskedne klangmaskiner - et batteri af konga'er og timales i fuld fart ... igennem det ultra gode algoritmer fra Lexicons 400 maskine eller TC's M5000 - men mange af de typer rumklange som vi syntes lyder godt på instrumenteringer ... har ikke nogen pendant i virkelighedens verden, ingen bekymrer sig om det før det virker direkte umusikalsk. På samme måde må man anlægge en vinkel at det som lydmanden hiver ud fra dit signal, aldrig bliver det samme som det du hører på scenen af dit eget spil, men at forhåbentlig vil lægge sig i selen for at få tingene til at fungere musikalsk ... med de værktøjer der er til rådighed, og det kan oftest være ikke ubetragteligt i afstand til det som du havde tænkt dig.

--sd[/quote]

Dyhr: Du aner ikke hvordan jeg stiller op. Så hele din afhandling er baseret på.... Intet.

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="Sasha"]Så må der da næsten findes en smartere måde at tilslutte tingene på? Nu kender jeg ikke den dér Palmer-fætter, du ofte nævner. Men har den ikke sådan en "Through" funktion, sådan at du kan sætte den til det primære højttaler-udtag, og så sætte højttalerne til en udgang på Palmer-tingen? Det ville da være den oplagte måde at lave sådan en tingest på.

Er det de moderne kineser-Vox, vi snakker om, eller..?[/quote]

Jo da det findes da også - men det er load'et af udgangsrørene det handler om:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.adamhall.com/uk/AH_K--Palmer ... _K--Palmer ... __b--PDI03</a><!-- m -->

--sd

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Søren Dyhr »


Dyhr: Du aner ikke hvordan jeg stiller op. Så hele din afhandling er baseret på.... Intet.
Så det er ikke dig her, men en af dine venner???

Billede

--sd

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Sasha »

[quote="Søren Dyhr"][quote="Sasha"]Så må der da næsten findes en smartere måde at tilslutte tingene på? Nu kender jeg ikke den dér Palmer-fætter, du ofte nævner. Men har den ikke sådan en "Through" funktion, sådan at du kan sætte den til det primære højttaler-udtag, og så sætte højttalerne til en udgang på Palmer-tingen? Det ville da være den oplagte måde at lave sådan en tingest på.

Er det de moderne kineser-Vox, vi snakker om, eller..?[/quote]

Jo da det findes da også - men det er load'et af udgangsrørene det handler om:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.adamhall.com/uk/AH_K--Palmer ... _K--Palmer ... __b--PDI03</a><!-- m -->

--sd[/quote]

Ikke forstået.

Hvis du parallelkobler "en dims", som har den opgave at sende et (evt. frekvenskorrigeret) line-signal til en mixer, ind over de eksisterende højttalere, så låner denne "dims" et signal, som er måske en 1/1.000.000 eller mindre af højttalersignalet. Og det har ingen praktisk betydning for belastningen af forstærkeren. Det behøver man sgu´tte en loadbox for at gøre! Faktisk vil jeg betegne det som en klar ulempe at bruge sådan én, idet den "overtager" den unikke vekselvirkning mellem forstærkeren og en given højttaler - sagt med andre ord: Det påvirker selve dén lyd, som kommer ud af højttaleren. Dét kan så være enten godt eller skidt. Men en meget enklere løsning ville undgå denne påvirkning af guitaristens grundlyd.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af MacG »

Søren Dyhr skrev:

Dyhr: Du aner ikke hvordan jeg stiller op. Så hele din afhandling er baseret på.... Intet.
Så det er ikke dig her, men en af dine venner???

Billede

--sd
I øvelejr, i et billardrum... :roll:
Men jeg spiller ikke for mine lægge. :wtf:

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="Sasha"]
Ikke forstået.

Hvis du parallelkobler "en dims", som har den opgave at sende et (evt. frekvenskorrigeret) line-signal til en mixer, ind over de eksisterende højttalere, så låner denne "dims" et signal, som er måske en 1/1.000.000 eller mindre af højttalersignalet. Og det har ingen praktisk betydning for belastningen af forstærkeren. Det behøver man sgu´tte en loadbox for at gøre! Faktisk vil jeg betegne det som en klar ulempe at bruge sådan én, idet den "overtager" den unikke vekselvirkning mellem forstærkeren og en given højttaler - sagt med andre ord: Det påvirker selve dén lyd, som kommer ud af højttaleren. Dét kan så være enten godt eller skidt. Men en meget enklere løsning ville undgå denne påvirkning af guitaristens grundlyd.[/quote]

Helt korrekt men her snakker vi specifikt om AC30's ext. speaker stik - som jeg syntes er lidt tosset lavet, der kan jeg ikke sætte min DI i under normale omstændigheder, fordi den skifter om til DI'en og bryder forløbet til de to indbyggede. Det er her det egentlige problem er.

Billede


--sd

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="MacG"]
Men jeg spiller ikke for mine lægge. :wtf:[/quote]

Ja det ser ud til at du sigter efter noget lidt højere på billedet. Men prøv at kigge på Marshall'erne (er det vidst?) på billedet - der sigtes både efter løgene og knoppen - heller ikke læggene:

Billede

--sd

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af MacG »

[quote="Søren Dyhr"][quote="MacG"]
Men jeg spiller ikke for mine lægge. :wtf:[/quote]

Ja det ser ud til at du sigter efter noget lidt højere på billedet. Men prøv at kigge på Marshall'erne (er det vidst?) på billedet - der sigtes både efter løgene og knoppen - heller ikke læggene:

Billede

--sd[/quote]

Og hvad har Bossen og hans Crew med dit indæg at gøre ?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Smittefar »

Nu er jeg jo lidt i begge lejre, fordi jeg primært er guitarist, men ind i mellem optager og mixer jeg også live optagelser (gerne af os selv der spiller).

Og det er jo fuldstændig rigtigt, når Søren skriver, at overhør er noget fanden har skabt. I vores typiske live mikses kan man stort set starte med at skrue 100% ned for trommerne, for de alligevel i vokalmikrofonerne i så voldsom grad, at det næsten kan være lige meget. Desværre lyder trommerne ekstremt dårligt i vokalmikrofonerne, så man er jo alligevel nødt til at skrue lidt op for trommesporene, men så er det ikke sikkert, at vokaltrommerne blender særlig godt med de rigtige trommespor.

Det samme gør sig gældende i guitarmikrofonerne, selv om det er i lidt mindre grad.

Derfor kan jeg godt forstå Sørens ønske om at fjerne så mange mikrofoner som muligt fra scenen og få alt over på en eller anden form for direct out.

Jeg har selv et recording out på min forstærker, og det gør det samme som den der palmerfætter. Den tapper lidt af signalet fra højttalerudgangene og sender det gennem nogle EQ algoritmer, der skal forsøge at lyde som en højttaler og en mikrofon. Man kan vælge mellem signaturen af 1x12 open back og 4x12 closed back og mikrofonen on-axis eller off-axis.

Set fra en lydmands synspunkt er det jo dejligt, men fra en guitarists synspunkt er det desværre meget trist. De der emuleringer, der er indbygget er nemlig overhovedet ikke i nærheden af at lyde som den Celestion AlNiCo Blue, der sidder i min 1x12 combo (og som også sidder i AC30). Den giver sammen med forstærkeren en helt unik kompression og 'shimmer', som jeg stadig ikke har hørt bare næsten godt emuleret, så jeg bruger næsten altid mikrofon(er) på scenen.

Er problemet i virkeligheden ikke, at de der trommer larmer ad helvede til, og trommeslagere bare skulle lære at bruge el-trommer ;)
Modded guitars were crap right out of the factory

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af MacG »

[quote="Smittefar"]Nu er jeg jo lidt i begge lejre, fordi jeg primært er guitarist, men ind i mellem optager og mixer jeg også live optagelser (gerne af os selv der spiller).

Og det er jo fuldstændig rigtigt, når Søren skriver, at overhør er noget fanden har skabt. I vores typiske live mikses kan man stort set starte med at skrue 100% ned for trommerne, for de alligevel i vokalmikrofonerne i så voldsom grad, at det næsten kan være lige meget. Desværre lyder trommerne ekstremt dårligt i vokalmikrofonerne, så man er jo alligevel nødt til at skrue lidt op for trommesporene, men så er det ikke sikkert, at vokaltrommerne blender særlig godt med de rigtige trommespor.

Det samme gør sig gældende i guitarmikrofonerne, selv om det er i lidt mindre grad.

Derfor kan jeg godt forstå Sørens ønske om at fjerne så mange mikrofoner som muligt fra scenen og få alt over på en eller anden form for direct out.

Jeg har selv et recording out på min forstærker, og det gør det samme som den der palmerfætter. Den tapper lidt af signalet fra højttalerudgangene og sender det gennem nogle EQ algoritmer, der skal forsøge at lyde som en højttaler og en mikrofon. Man kan vælge mellem signaturen af 1x12 open back og 4x12 closed back og mikrofonen on-axis eller off-axis.

Set fra en lydmands synspunkt er det jo dejligt, men fra en guitarists synspunkt er det desværre meget trist. De der emuleringer, der er indbygget er nemlig overhovedet ikke i nærheden af at lyde som den Celestion AlNiCo Blue, der sidder i min 1x12 combo (og som også sidder i AC30). Den giver sammen med forstærkeren en helt unik kompression og 'shimmer', som jeg stadig ikke har hørt bare næsten godt emuleret, så jeg bruger næsten altid mikrofon(er) på scenen.

Er problemet i virkeligheden ikke, at de der trommer larmer ad helvede til, og trommeslagere bare skulle lære at bruge el-trommer ;) [/quote]

Eller finde en der svinger også når han ikke slår hårdt, og så hegne ham lidt ind ?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Smittefar »

Man kan godt slippe afsted med at hegne ind, men bækkener larmer sgu absurd meget, næsten lige meget, hvor svagt han slår.
Modded guitars were crap right out of the factory

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af MacG »

[quote="Smittefar"]Man kan godt slippe afsted med at hegne ind, men bækkener larmer sgu absurd meget, næsten lige meget, hvor svagt han slår.[/quote]

Sandt..

Men jeg mener at det er trommeslageren der sætter niveauet andre så må rette ind efter.

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="MacG"]Og hvad har Bossen og hans Crew med dit indæg at gøre ?[/quote]

Kig godt på billedet, forstærkerne spiller skråt opad ... jeg ser det aldrig på danske scener, alle ligner tilnærmelsesvis enten dit avatar eller en marshall stack eller en combo smidt op så den kan få lidt street credit fra guitar peers først og fremmest. I Nashville har guitaristerne en flightcase hvor deres combo ligger ned på skrå så den kan hjules ind som en stage monitor, man tager så blot låget af og mikrofonen sidder der allerede i position.

Andre igen har deres combo stående i en foret flightcase nede af scenen, hvor der igen allerede er mic'et op så det eneste der behøves er at plugge en ledning i flightcasens xlr stik. Både Garth Brooks, Status Quo og Metallica kører på den måde ... i Metallicas tilfælde, har de langt det meste af medhøret på in-ear, men for at bygge sustain op på guitaren må Hetfield have den alene i skrå kassen pegende mod hans hoved - altså lidt af begge metoder.

Hvordan har du sat dit rig op, sigter du mod dit hovede??

--sd

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Sasha »

[quote="Søren Dyhr"][quote="Sasha"]
Ikke forstået.

Hvis du parallelkobler "en dims", som har den opgave at sende et (evt. frekvenskorrigeret) line-signal til en mixer, ind over de eksisterende højttalere, så låner denne "dims" et signal, som er måske en 1/1.000.000 eller mindre af højttalersignalet. Og det har ingen praktisk betydning for belastningen af forstærkeren. Det behøver man sgu´tte en loadbox for at gøre! Faktisk vil jeg betegne det som en klar ulempe at bruge sådan én, idet den "overtager" den unikke vekselvirkning mellem forstærkeren og en given højttaler - sagt med andre ord: Det påvirker selve dén lyd, som kommer ud af højttaleren. Dét kan så være enten godt eller skidt. Men en meget enklere løsning ville undgå denne påvirkning af guitaristens grundlyd.[/quote]

Helt korrekt men her snakker vi specifikt om AC30's ext. speaker stik - som jeg syntes er lidt tosset lavet, der kan jeg ikke sætte min DI i under normale omstændigheder, fordi den skifter om til DI'en og bryder forløbet til de to indbyggede. Det er her det egentlige problem er.

Billede


--sd[/quote]

Jamen, hvis din DI-fætter ellers kan levere en 16 ohms belastning, er det da så bare at lave sig et Y-kabel, som du plugger i udgangen til internalspeakers. Så sætter du forstærkeren på 8 ohm og lader det éne output gå til højttalerne og det andet til DI-kassen...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Shoot-Out af Mikrofoner til live brug på guitarforstærke

Indlæg af Sasha »

[quote="Smittefar"]Nu er jeg jo lidt i begge lejre, fordi jeg primært er guitarist, men ind i mellem optager og mixer jeg også live optagelser (gerne af os selv der spiller).

Og det er jo fuldstændig rigtigt, når Søren skriver, at overhør er noget fanden har skabt. I vores typiske live mikses kan man stort set starte med at skrue 100% ned for trommerne, for de alligevel i vokalmikrofonerne i så voldsom grad, at det næsten kan være lige meget. Desværre lyder trommerne ekstremt dårligt i vokalmikrofonerne, så man er jo alligevel nødt til at skrue lidt op for trommesporene, men så er det ikke sikkert, at vokaltrommerne blender særlig godt med de rigtige trommespor.

Det samme gør sig gældende i guitarmikrofonerne, selv om det er i lidt mindre grad.

Derfor kan jeg godt forstå Sørens ønske om at fjerne så mange mikrofoner som muligt fra scenen og få alt over på en eller anden form for direct out.

Jeg har selv et recording out på min forstærker, og det gør det samme som den der palmerfætter. Den tapper lidt af signalet fra højttalerudgangene og sender det gennem nogle EQ algoritmer, der skal forsøge at lyde som en højttaler og en mikrofon. Man kan vælge mellem signaturen af 1x12 open back og 4x12 closed back og mikrofonen on-axis eller off-axis.

Set fra en lydmands synspunkt er det jo dejligt, men fra en guitarists synspunkt er det desværre meget trist. De der emuleringer, der er indbygget er nemlig overhovedet ikke i nærheden af at lyde som den Celestion AlNiCo Blue, der sidder i min 1x12 combo (og som også sidder i AC30). Den giver sammen med forstærkeren en helt unik kompression og 'shimmer', som jeg stadig ikke har hørt bare næsten godt emuleret, så jeg bruger næsten altid mikrofon(er) på scenen.

Er problemet i virkeligheden ikke, at de der trommer larmer ad helvede til, og trommeslagere bare skulle lære at bruge el-trommer ;) [/quote]

Som du ganske rigtigt selv siger: Er problemet ikke langt mere udtalt på vokalmikrofonerne end på mikrofonerne på guitarforstærkerne? Men måske kunne man også simulere sangerne væk..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen