[quote="Sasha"][quote="Rasmus"][quote="sørendybdal"]
I øvrigt til b/#5-tingen, er det jo de samme toner som #11 og b13, som oftest træder i stedet for kvinten i altererede akkorder. Om man kalder det det ene eller det andet, er vist smag og behag [/size](selv om der sikkert findes jazzteoretikere som kunne starte verdenskrige for at finde ud af, hvornår det skal hedde hvad) ...
... og lad os så få noget tråd![/quote]
Ja, men det er præcis der jeg vil hen, jeg synes det er mere rigtigt at kalde det #11 og b13, i forhold til alterationer! Og så er det at #11 ikke i min verden er så oplagt at spille når der står f.eks G alt.
![Smile :)](./images/smilies/)
[/quote]
Kan det ikke være ligegyldigt, hvad man spiller? Der er jo alligevel ingen, som kan høre, om det er rigtigt eller forkert?[/quote]
Nej, fordi i virkeligheden, så er f.eks G7#11 en tritonus substitution for C#7, der viser en hen til F#maj, og derfor må den ikke forstås som en altereret akkord, f.eks G7(b9) som leder mod Cmaj.
Nej, i virkeligheden er det nok bare fordi jeg syntes det var synd, hvis ham der i sin tid spurgte gerne ville vide det, og så han fik noget ind som var "forkert".
![Smile :)](./images/smilies/)
Men jeg spiller kun alt akkorder af nød og ikke af lyst!