Cykelhjelm - Hot or not?

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Cykelhjelm - Hot or not?

Indlæg af GodSpeedDK »

Jeg har forsvoret ved min salig moders grav, at jeg aldrig - ALDRIG - skulle have en cykelhjelm ... men nu er jeg blevet i tvivl om, om det måske ikke var en meget god idé alligevel? Ikke mindst fordi der er kommet nogle lidt smartere modeller på gaden, de senere år.

Men hvad ... er det hot eller not, med cykelhjelm?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Cykelhjelm - Hot or not?

Indlæg af Barf »

Jeg synes helt bestemt, at mentaliteten omkring cykelhjelme har skiftet til det mere positive de seneste par år. Det hænger måske også sammen med, at jeg er blevet ældre, og har at gøre med mennesker som, sjovt nok, også er ældre, men det er mere almindeligt at bruge hjelm.
Jeg tror ikke, at folk synes godt om cykelhjelmenes design, men funktionen prioriteres højere end æstetik.

Og så til 10.000 kroners-spørgsmålet; bruger jeg selv cykelhjem? Nej....

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Cykelhjelm - Hot or not?

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes også det hot - men jeg bruger det ikke (længere), da jeg ikke cykler ret meget.
Jeg synes, det største problem er, at sådan en hjelm er rasende varm at have på, når man cykler.
Jeg ville aldrig få den brugt til småture (som jeg pt. stort set udelukkende kører), men når det bliver varmere, og jeg begynder at overveje at cykle til arbejde igen, så kan det være, den kommer i spil.
Modded guitars were crap right out of the factory

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Cykelhjelm - Hot or not?

Indlæg af Rasser »

Hvis man færdes på cykel i trafikken i myldretiden synes jeg nærmest det er et must. Folk kører (både bilister og cyklister) simpelthen med hovedet under armen på vej til/fra arbejde/uddannelse.

Jeg bruger selv cykelhjelm hver dag. Jeg har en fra YAKKAY, som jeg er godt tilfreds med.

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Cykelhjelm - Hot or not?

Indlæg af K-P »

Jeg har ikke brugt cykelhjelm i pænt mange år, for de gange, hvor jeg alligevel er væltet eller kommet til skade i forbindelse med en cykel, så har det ikke været noget, en hjelm ville have hjulpet på alligevel.
Cogito sumere potum alterum

kasperploug
Still Got The Blues
Indlæg: 339
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Cykelhjelm - Hot or not?

Indlæg af kasperploug »

Jeg blev i sommers kørt ned af en taxa på vej hjem fra en havefest kl. 3.30 om natten, selvom jeg havde lys på og der ikke var andre biler i nærheden! Jeg var så heldig at det var i et T-kryds, så taxa'en havde ikke stor fart, og jeg landede heldigvis bare på røven efter at have gledet "police-style" over kølerhjelmen, så en cykelhjelm ville ikke have hjulpet. Men det kunne have gået grueligt galt, så når vejret bliver mildere og cyklen for alvor kommer i sving ville jeg helt klart overveje at køre med cykelhjelm på længere ture og om natten.

EDIT: Det skal lige siges at det var taxa'en der havde ubetinget vigepligt, og at jeg på det tidspunkt ikke var mere beruset end hvad et par genstande kan gøre for en 85 kg's mand.
I've got a fever... And the only prescription is MORE COWBELL!

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Cykelhjelm - Hot or not?

Indlæg af Rasmus »

Jeg fik i år en cykelhjelm af min kæreste, eller dvs kærestens bedsteforældre, men min kæreste stod bag købet. :)
Den er grøn og minder lidt om en skater-hjelm, så det er kun min egen skyld at jeg ser fjollet ud, fordi mit hår stikker ud alle vegne når jeg har den på.

Jeg har brugt den en del, men jeg har rigtig svært ved at have den på når det er så pikke koldt, fordi jeg har ikke noget jeg kan have indenunder. Og hvis jeg tager en hue på indenunder, så kan jeg ikke få hjelmen på.
Så lige nu hænger den og venter på det bliver varmere.

Jeg har dog været rigtig glad for den i de perioder hvor der var sne, og det var glat, og jeg ikke havde lyst til at bruge det offentlige. Det gjorde lige man følte sig ekstra sikker når man satte sig op på jernhesten. :)

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Cykelhjelm - Hot or not?

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Rasmus"]
Jeg har brugt den en del, men jeg har rigtig svært ved at have den på når det er så pikke koldt, fordi jeg har ikke noget jeg kan have indenunder. Og hvis jeg tager en hue på indenunder, så kan jeg ikke få hjelmen på.
Så lige nu hænger den og venter på det bliver varmere.
[/quote]

Nu bliver der jo faktisk lavet både huer og pandebånd, specielt til at have indenunder sin cykelhjelm. Så det er en tynd undskyldning :)

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.cykelgear.dk/cykeltoj/huer-m ... toj/huer-m ... tobrkludj6</a><!-- m -->

... der er i det hele taget kun tynde undskyldning, hvad brugen af cykelhjelm angår, så måske skulle man bare tage skridtet ...
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Cykelhjelm - Hot or not?

Indlæg af MacG »

Jeg bruger altid cykelhjelm. Jeg har en sej matsort én, og ligner en idiot alligevel. Men hvis valget står i mellem det, og så ligge helt stille i et mørkt rum for evigt, eller som én af mine venner, bare i 20 af døgnets timer på grund af en hjernerystelse efter et forholdsvist uskyldigt styrt uden hjelm... Så vælger jeg at ligne en idiot.

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Cykelhjelm - Hot or not?

Indlæg af fortytwo »

Det er ikke et hot eller not spørgsmål, det er et vil du være praktisk, eller se godt ud spørgsmål..

Der er ikke en cykelhjelm der får dig til at se godt ud, punktum!
Kan de forhindre, at dit hovede åbner sig som en tabt vandmelon, ja, i de fleste tilfælde kan de..

Jeg vil så sige, at der gennem de sidste 8 år, er kommet en del hjelme som ser lidt smartere ud, Bern laver f.eks. nogle jeg syn's er ret fede..

Så vil du være praktisk, eller vil du se godt ud..?
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Cykelhjelm - Hot or not?

Indlæg af IkkeMig »

For ca. 15 år siden blev jeg i Odense kørt ned af en højresvingende bil. Jeg ramte fortovskanten så hårdt at min cykelhjelm flækkede!

Jeg har siden da altid brugt cykelhjelm.

For øvrigt skete det få uger efter at jeg havde købt min første cykelhjelm, så lidt heldig kan man da være...

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Cykelhjelm - Hot or not?

Indlæg af kraen »

Når man ser på alle de hjernedøde trafikanter i Aarhus (billister, cyklister og fodgængere under én kam) så bruger jeg cykelhjelm. Min søster blev engang smidt af cyklen, da en fodgænger kiggede sig for og så min søster på cyklen, men valgte alligevel at træde ud på cykelstien og blive stående. Min søster kunne ikke nå at standse, så hun måtte undvige og det resulterede i styrt. Hvis ikke hun havde haft cykelhjelm på, så tør jeg slet ikke tænke på, hvad der var sket.

Så jeg bruger cykelhjelm, og har en ret smart en fra Giro i mat sort.

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Cykelhjelm - Hot or not?

Indlæg af fortytwo »

Det er lidt sjovt, at igennem det halvandet år jeg havde som cykelbud i Kbh, med hjelm på hver dag, der er jeg kun blevet ramt en gang af en højresvingende bil, og der var det ikke mit hovede det gik ud over (man kan også argumentere, at skaden allerede var sket), men derimod havde jeg ikke nogen rigtig fornemmelse i min ene hånd i ca.14 dage, den sov bare..

Mine forældre har aldrig haft bil, så jeg har stort set altid cyklet alle steder hen, men købte mig først en cykelhjelm da jeg begyndte at køre en tur i skoven på min mountainbike, i en alder af 20, men var aldrig nede og ligge, hvor hjelmen blev påvirket.. Jeg har faktisk stadigvæk den hjelm i kælderen..

Jeg er helt klart af den overbevisning, at en hjelm er en god ting, men at den desværre også er med til, at gøre folk til dårligere cykellister, for når folk for sådan en på, så glemmer de lidt at orientere sig, for nu er de jo sikret mod uheld, hvilket jo slet ikke er rigtigt..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Cykelhjelm - Hot or not?

Indlæg af MacG »

[quote="fortytwo"]Det er lidt sjovt, at igennem det halvandet år jeg havde som cykelbud i Kbh, med hjelm på hver dag, der er jeg kun blevet ramt en gang af en højresvingende bil, og der var det ikke mit hovede det gik ud over (man kan også argumentere, at skaden allerede var sket), men derimod havde jeg ikke nogen rigtig fornemmelse i min ene hånd i ca.14 dage, den sov bare..

Mine forældre har aldrig haft bil, så jeg har stort set altid cyklet alle steder hen, men købte mig først en cykelhjelm da jeg begyndte at køre en tur i skoven på min mountainbike, i en alder af 20, men var aldrig nede og ligge, hvor hjelmen blev påvirket.. Jeg har faktisk stadigvæk den hjelm i kælderen..

Jeg er helt klart af den overbevisning, at en hjelm er en god ting, men at den desværre også er med til, at gøre folk til dårligere cykellister, for når folk for sådan en på, så glemmer de lidt at orientere sig, for nu er de jo sikret mod uheld, hvilket jo slet ikke er rigtigt..[/quote]

Så du kører uden sikkerhedssele, og slår ABS og Traction Control fra i din bil, fordi du ellers bliver en dårligere billist ?

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Cykelhjelm - Hot or not?

Indlæg af Rasmus »

[quote="MacG"][quote="fortytwo"]Det er lidt sjovt, at igennem det halvandet år jeg havde som cykelbud i Kbh, med hjelm på hver dag, der er jeg kun blevet ramt en gang af en højresvingende bil, og der var det ikke mit hovede det gik ud over (man kan også argumentere, at skaden allerede var sket), men derimod havde jeg ikke nogen rigtig fornemmelse i min ene hånd i ca.14 dage, den sov bare..

Mine forældre har aldrig haft bil, så jeg har stort set altid cyklet alle steder hen, men købte mig først en cykelhjelm da jeg begyndte at køre en tur i skoven på min mountainbike, i en alder af 20, men var aldrig nede og ligge, hvor hjelmen blev påvirket.. Jeg har faktisk stadigvæk den hjelm i kælderen..

Jeg er helt klart af den overbevisning, at en hjelm er en god ting, men at den desværre også er med til, at gøre folk til dårligere cykellister, for når folk for sådan en på, så glemmer de lidt at orientere sig, for nu er de jo sikret mod uheld, hvilket jo slet ikke er rigtigt..[/quote]

Så du kører uden sikkerhedssele, og slår ABS og Traction Control fra i din bil, fordi du ellers bliver en dårligere billist ?[/quote]

Jeg spiller også uden chorus og flanger, fordi ellers så bliver jeg en dårligere guitarist!

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Cykelhjelm - Hot or not?

Indlæg af Pluto »

[quote="Rasmus"][quote="MacG"][quote="fortytwo"]Det er lidt sjovt, at igennem det halvandet år jeg havde som cykelbud i Kbh, med hjelm på hver dag, der er jeg kun blevet ramt en gang af en højresvingende bil, og der var det ikke mit hovede det gik ud over (man kan også argumentere, at skaden allerede var sket), men derimod havde jeg ikke nogen rigtig fornemmelse i min ene hånd i ca.14 dage, den sov bare..

Mine forældre har aldrig haft bil, så jeg har stort set altid cyklet alle steder hen, men købte mig først en cykelhjelm da jeg begyndte at køre en tur i skoven på min mountainbike, i en alder af 20, men var aldrig nede og ligge, hvor hjelmen blev påvirket.. Jeg har faktisk stadigvæk den hjelm i kælderen..

Jeg er helt klart af den overbevisning, at en hjelm er en god ting, men at den desværre også er med til, at gøre folk til dårligere cykellister, for når folk for sådan en på, så glemmer de lidt at orientere sig, for nu er de jo sikret mod uheld, hvilket jo slet ikke er rigtigt..[/quote]

Så du kører uden sikkerhedssele, og slår ABS og Traction Control fra i din bil, fordi du ellers bliver en dårligere billist ?[/quote]

Jeg spiller også uden chorus og flanger, fordi ellers så bliver jeg en dårligere guitarist![/quote]


Er vibe effekten ikke en smule chorus baseret. :)
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Cykelhjelm - Hot or not?

Indlæg af fortytwo »

[quote="MacG"][quote="fortytwo"]Det er lidt sjovt, at igennem det halvandet år jeg havde som cykelbud i Kbh, med hjelm på hver dag, der er jeg kun blevet ramt en gang af en højresvingende bil, og der var det ikke mit hovede det gik ud over (man kan også argumentere, at skaden allerede var sket), men derimod havde jeg ikke nogen rigtig fornemmelse i min ene hånd i ca.14 dage, den sov bare..

Mine forældre har aldrig haft bil, så jeg har stort set altid cyklet alle steder hen, men købte mig først en cykelhjelm da jeg begyndte at køre en tur i skoven på min mountainbike, i en alder af 20, men var aldrig nede og ligge, hvor hjelmen blev påvirket.. Jeg har faktisk stadigvæk den hjelm i kælderen..

Jeg er helt klart af den overbevisning, at en hjelm er en god ting, men at den desværre også er med til, at gøre folk til dårligere cykelister, for når folk for sådan en på, så glemmer de lidt at orientere sig, for nu er de jo sikret mod uheld, hvilket jo slet ikke er rigtigt..[/quote]

Så du kører uden sikkerhedssele, og slår ABS og Traction Control fra i din bil, fordi du ellers bliver en dårligere billist ?[/quote]

Altså, det er først for et år siden, at jeg fik en bil med ABS.. Min gamle Volvo 121'er fra '68 har sgu kun en tre-punkts-sele..

Forskellen mellem der hvor du og jeg færdes er, at i Kbh. der tror cykelisterne, at de er uddødelige, og at de bestemmer og har ret, og at de aldrig bryder loven..
Når man kører ret meget bil i Kbh. så ser man mange gange hver dag, hvor dårlige i Kbh.'ske cykellister er.. Og rigtig mange af de rigtig dårlige, er dem med hjelm..
Jeg siger på ingen måde, at en hjelm er en dårlig ting, slet overhovedet ikke, men den skal rede dit liv fra en udforudset ulykke, og ikke fra mangel på orientering, og stupiditet og ignorens i trafikken, og det er det rigtig mange Kbh.'ske cykelister lider af..

Så på med den hjelmen, men glem ikke lige at kigge dig til siderne, eller over skulderen, og husk at holde til højre, og give tegn, og lad nu for guds skyld være med, at prøve at presse dig op på indersiden af den der bil, der skal svinge til højre, og derfor holder i højresvingsbanen, og blinker, og nej piger, man behøver ikke at skulle køre ved siden af hinanden i luntetrav midt ude på vejbanen for at snakke sammen, og når man kommer til et fodgængerfelt, så stå man af, og trækker over, og nej, man snakker heller ikke i mobil på en cykel uden et headset, for det koster også 500,- i bøde hvis du bliver stoppet, og hvis du bliver kørt ned, så er det bilisten der får skylden, men det er dig det gør ondt på..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Cykelhjelm - Hot or not?

Indlæg af Sasha »

[quote="Pluto"]


Er vibe effekten ikke en smule chorus baseret. :) [/quote]

Nej. Teknisk set, er en univibe i bund og grund en fire-trins phaser... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Cykelhjelm - Hot or not?

Indlæg af Rasmus »

[quote="Sasha"][quote="Pluto"]


Er vibe effekten ikke en smule chorus baseret. :) [/quote]

Nej. Teknisk set, er en univibe i bund og grund en fire-trins phaser... :-)[/quote]

Lige præcis!

Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Cykelhjelm - Hot or not?

Indlæg af Kaptajn Kropp »

Sidst jeg var ved at falde på cykel, så lod jeg bare vær. Den virker hver gang :)
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen